Nye biler er fremtidens data-støvsugere

Plus19. oktober 2020 kl. 12:173
Nye biler er fremtidens data-støvsugere
Illustration: Bjørn Godske.
Bilerne er det næste sted, hvor de store teknologivirksomheder vil tappe data uden mulighed for at takke nej, mener forsker fra AAU.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vores telefoner er gået fra bakelitmodellen med drejeskive til smartphonen i lommen. Hvor det før kun var omstillingsdamen (altid en dame), som vidste hvem vi ringede til, så tapper techgiganter nu enorme mængder data, hvor kun de færreste af os ænser det eller aktivt takker nej.

Samme rejse er bilerne på vej mod: Før havde vi køretøjer, hvor elektronikken var begrænset til startmotoren, gnisten til tændrørene, instrumentbrættet, lygterne og til nød en bilradio. I dag ser vi moderne biler, der mere eller mindre fremstår som en rullende platform til indsamling af data.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
22. oktober 2020 kl. 17:12

Gad vide hvad der pludselig ikke længere fungerer på en moderne bil, hvis man klipper ledningen til modem'et?

Kan bilen køre uden den netforbindelse, som fabrikanten så generøst har udstyret den med.

Og hvor står ens retsstilling?

Skal vi underskrive en 70-siders licensaftale for at købe en bil i fremtiden?

Er det ikke forkert, at man skal undskylde sig selv med at være romantiker eller "have sølvpapirshat på", hvis man ikke har lyst til at blive overvåget?

Hvis du ikke har noget at skjule, så har du i mine øjne et kedeligt liv.

Har man aldrig søgt på noget på Google, som kan fremstilles, som enten pinligt eller "problematisk"?

2
20. oktober 2020 kl. 09:54

Hej Asbjørn

Det er en god pointe, og ja, selv om jeg ikke er jurist, så skulle GDPR gerne gælde. En udfordring med GDPR er dog, at der alene behøves et samtykke fra brugeren, før data kan indsamles og processeres. De skal godt nok indsamles til et specifikt formål, men de formål er typisk beskrevet meget bredt, og når tredjeparter kommer ind i billedet bliver det virkelig svært at holde styr på. Hvem læser og tager i øvrigt stilling til samtykkeerklæringen?

Med andre ord: Vores privatliv er ikke beskyttet, alene fordi GDPR er trådt i kraft. GDPR virker kun til det formål, hvis brugeren tager aktiv stilling og i øvrigt har adgang til reelle alternativer.

1
19. oktober 2020 kl. 22:17

Interessant artikel. Jeg tænker, at der findes nogle dilemmaer - efter 1. april 2018 skal alle nyproducerede biler have eCall med GPS position. Så er der driver drowniess detection - et kamera i det indvendige af bilen som foretager en monitorering af førerens ansigt (kender ikke tekniske detaljer...), og som kører noget mere eller mindre simpel AI algoritme på øjenlågenes position og/eller bevægelse i forskellig kvalitet afhængig af producent. Så er der lane-assistent og parkeringssensorer (foran/bag) samt selvfølgelig et bakkamera. Nævnte er næsten standard i fleste nye biler, hvis du siger "ja tak" til den første udstyrspakke hos bilforhandleren.

Man kan være for eller imod udviklingen, men der er vel ingen af de systemer, som er undtaget fra GDPR lovgivningen. Jeg er med på, at data kan misbruges af virksomheder bevidst eller ubevidst f.eks. ved deling med 3. part, men tilsynet med databehandlingen bør vel følge trop, for ellers har GDPR vist ikke tjent sit formål. Tænker at mange af dilemmaer til syvende og sidst er identiske med det som vi kender fra mobiltelefoner, som for de flestes vedkommende er indenfor 5-10 meters rækkevidde 24/7 - det "farlige" vil kun være, hvis detaljer, kontrol og en debat om dataindsamling fra moderne biler ikke bliver taget seriøst.