

Vores telefoner er gået fra bakelitmodellen med drejeskive til smartphonen i lommen. Hvor det før kun var omstillingsdamen (altid en dame), som vidste hvem vi ringede til, så tapper techgiganter nu enorme mængder data, hvor kun de færreste af os ænser det eller aktivt takker nej.
Samme rejse er bilerne på vej mod: Før havde vi køretøjer, hvor elektronikken var begrænset til startmotoren, gnisten til tændrørene, instrumentbrættet, lygterne og til nød en bilradio. I dag ser vi moderne biler, der mere eller mindre fremstår som en rullende platform til indsamling af data.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Gad vide hvad der pludselig ikke længere fungerer på en moderne bil, hvis man klipper ledningen til modem'et?
Kan bilen køre uden den netforbindelse, som fabrikanten så generøst har udstyret den med.
Og hvor står ens retsstilling?
Skal vi underskrive en 70-siders licensaftale for at købe en bil i fremtiden?
Er det ikke forkert, at man skal undskylde sig selv med at være romantiker eller "have sølvpapirshat på", hvis man ikke har lyst til at blive overvåget?
Hvis du ikke har noget at skjule, så har du i mine øjne et kedeligt liv.
Har man aldrig søgt på noget på Google, som kan fremstilles, som enten pinligt eller "problematisk"?
Hej Asbjørn
Det er en god pointe, og ja, selv om jeg ikke er jurist, så skulle GDPR gerne gælde. En udfordring med GDPR er dog, at der alene behøves et samtykke fra brugeren, før data kan indsamles og processeres. De skal godt nok indsamles til et specifikt formål, men de formål er typisk beskrevet meget bredt, og når tredjeparter kommer ind i billedet bliver det virkelig svært at holde styr på. Hvem læser og tager i øvrigt stilling til samtykkeerklæringen?
Med andre ord: Vores privatliv er ikke beskyttet, alene fordi GDPR er trådt i kraft. GDPR virker kun til det formål, hvis brugeren tager aktiv stilling og i øvrigt har adgang til reelle alternativer.
Interessant artikel. Jeg tænker, at der findes nogle dilemmaer - efter 1. april 2018 skal alle nyproducerede biler have eCall med GPS position. Så er der driver drowniess detection - et kamera i det indvendige af bilen som foretager en monitorering af førerens ansigt (kender ikke tekniske detaljer...), og som kører noget mere eller mindre simpel AI algoritme på øjenlågenes position og/eller bevægelse i forskellig kvalitet afhængig af producent. Så er der lane-assistent og parkeringssensorer (foran/bag) samt selvfølgelig et bakkamera. Nævnte er næsten standard i fleste nye biler, hvis du siger "ja tak" til den første udstyrspakke hos bilforhandleren.
Man kan være for eller imod udviklingen, men der er vel ingen af de systemer, som er undtaget fra GDPR lovgivningen. Jeg er med på, at data kan misbruges af virksomheder bevidst eller ubevidst f.eks. ved deling med 3. part, men tilsynet med databehandlingen bør vel følge trop, for ellers har GDPR vist ikke tjent sit formål. Tænker at mange af dilemmaer til syvende og sidst er identiske med det som vi kender fra mobiltelefoner, som for de flestes vedkommende er indenfor 5-10 meters rækkevidde 24/7 - det "farlige" vil kun være, hvis detaljer, kontrol og en debat om dataindsamling fra moderne biler ikke bliver taget seriøst.