Nye beregninger: Dansk CO2-udledning var i maj næsten tilbage til normalen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye beregninger: Dansk CO2-udledning var i maj næsten tilbage til normalen

Illustration: olli0815 / Bigstock

Verdens CO2-udledninger faldt markant med omkring en fjerdedel, da allerflest lande var mere eller mindre lukkede på grund af coronakrisen. Udledningerne kom dog hurtigt tilbage og i dag er verdens CO2-udledninger kun fem procent fra normalen.

Det viser nye beregnede data til et studie, der oprindeligt blev publiceret i tidsskriftet Nature Climate Change i maj.

Og samme tendenser gør sig gældende i Danmark, viser beregningerne. Her vurderer forskerne, at landets CO2-udledning i midten af marts faldt med 34 pct i forhold til en gennemsnitsdag året før. Siden den 21. maj vurderer forskerne imidlertid, at de danske udledninger har ligget stabilt på 7 pct under normalen.

Ikke overraskende er det særligt transportsektoren, der trækker de danske CO2-udledninger ned i perioden. Her står landtransporten for omtrent halvdelen af det danske fald, mens også flytransporten trækker udledningerne ned.

Beregningerne er baseret på »tilgængelige data om energiforbrug, aktivitetsniveau og politiske beslutninger,« hedder det i den oprindelige forskningsartikel. For hvert land har forskerne vurderet CO2-udledningen for tre niveauer af nedlukning og på baggrund af de tre niveauer estimeret udledningerne i forskellige faser af krisen i den enkelte sektor.

De data er blevet sammenlignet med CO2-udledningen på en gennemsnitlig dag i det pågældende land i 2019, hvor ingen lande endnu havde været corona-lukkede.

Det danske eksempel viser imidlertid, at data ikke nødvendigvis er retvisende – i hvert fald ikke på sektorniveau. Som Ingeniøren kunne fortælle tirsdag har den danske flytrafik været reduceret med 94 pct. fra 12. marts til 17. maj. Her lyder estimatet fra forskerne på 75 pct. Ligeledes vurderer Transportministeriet, at biltrafikken faldt med 48 pct. i slutningen af marts. Det støttes af det internationale studie, der estimerer et fald på 46 pct.

Emner : CO2
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

mens også flytransporten trækker udledningerne ned.

Sidste udregning/måling der blev lavet konkluderende at de 94% reduktion i fly trafik havde medført en CO2 reduktion på 0.9%.

  • 3
  • 0

Sidste udregning/måling der blev lavet konkluderende at de 94% reduktion i fly trafik havde medført en CO2 reduktion på 0.9%.

Klimaskaderne fra flytrafik handler i langt større grad om den højde de forurener i, end den absolutte mængde af forureningen.

Samtidig er det utroligt komplext, fordi den vanddamp de udleder i flyvehøjde også har simple fysiske virkninger der ikke har noget med drivhuseffekten at gøre.

Lige nu regner man i USA febrilsk på hvad flystoppet risikere at betyde for deres "hurricane-season", der allerede ser slem nok ud uden den komplexitet.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten