Nye batterier får indisk elbil til at køre 120 kilometer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye batterier får indisk elbil til at køre 120 kilometer

En ny version af den lille populære elbil, Reva, er nu på vej til det europæiske marked - herunder Norge. Den nye Reva bliver udstyret med litium-ion batterier, der hæver dens rækkevidde fra 50 til 120 kilometer på en opladning.

I dag er Reva udstyret med blybatterier, men de er kendt for at miste sin kapacitet ved lave temperaturer. Blybatterier er også et problem, fordi de bliver slidt for hver opladning, fordi sulfat-ioner i syren lægger sig på pladerne og fjerner en smule af kapaciteten.

Elbilens nye litium-ion batterier bliver udstyret med et intelligent overvågningssystem, der holder øje med kapaciteten i hver enkelt celle. Batterierne leveres med en garantiperiode på tre år, og kommer til at veje 140 kilo mindre end blybatterierne.

Den indiske elbil Reva bliver nu udstyret med litium-ion batterier, der øger rækkevidden fra 50 til 120 kilometer.(Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Accelerationen i den nye bil REVA L-ion EV bliver også forbedret, og tophastigheden kravler fra 75 kilometer i timen op til 80 kilometer i timen.

De første biler med nye batterier kommer på gaden i Norge, Storbritannien, Frankrig, Cypern, Grækenland, Spanien, Belgien og Irland fra februar 2009, men i løbet af i år kan nuværende ejere få udleveret en pakke til at udskifte deres gamle batterier, fremgår det af en pressemeddelelse, som det indiske Reva Electronic Car Company har lagt ud på G-Wiz Owners Club.

Hurtige ladestationer er også på vej

Opladningen af de nye biler bliver også forbedret med muligheden for at købe eller leje særlige trefasede ladestationer, der er tiltænkt virksomheder, hvor elbilerne bliver brugt meget.

Med ladestationerne kan bilens batterier bliver opladet til 90 procent kapacitet i løbet af en time. I normale stikkontakter kan batterierne lades op til fuld kapacitet i løbet af seks timer i modsætning til i dag, hvor blybatterierne tager otte timer at lade op.

Prisen for en REVA L-ion EV er endnu usikker, men markedschef i Reva Norge, Bjørnar Teig siger til Tekniske Ukeblad, at prisen formentlig kommer til at ligge på under 126.000 danske kroner.

I dag bliver den indiske elbil også solgt i Danmark - men med blybatterier.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rimelig pris for bilen , selv om den sikkert er simpel udstyret , så dog en handy lille -til arbejde, eller indkøb- bil . Men driftsomkostninger afhænger jo af de årlige udgifter på batteriudskiftningen . Hvad koster et ny sæt batterier ?

  • 0
  • 0

der er vel ingen danskere som har betalt over 100000 kr for en bil som har

maksimal rækkevidde på 50 km Tophastighed 75 km/t Ingen sikkerhed og komfort Opladningstid på 8 timer Batterilevetid på under 3 år

Hvad ville et nyt litium-ion batteri koste til sådan en bil ???

Hvor stort er litium-ion batteriet ? amp/volt .. det kunne jo være rart at beregne hvor meget det koster at kører de 120 km.

  • 0
  • 0

For jeg er den lykkelige ejer af en "Smart" - i svensk indkøb (bor i Malmø) - Den har jeg kun givet 100.000 for.Den er på gammeldags beskidt teknologi- med 73 heste, men kører 25-28 på literen. Jeg synes stadig, at det ikke er godt nok med Reva´en, når man udover den meget begrænsede hastighed,rækkevidde,ladetid også skal slås med en pris på 126kilo - Man siger, at Elbiler er uden afgifter i DK. Hvad afgør denne pris på Reva´en...?

  • 0
  • 0

I den anden tråd om REVA, nævner jeg, at en søgning på Google afslører, at en REVA - med blybatterier koster lidt over 30.000 kr. "på gaden" i Indien.

Her i Norge - hvor vi ikke engang har MVA på elbiler - tredobler importøren altså prisen!!

  • Det er når tingene har nyhedsværdi, man kan tjene penge på dem!!
  • 0
  • 0

Jeg ved godt at batterier er hoveparten af en elbil, men der er alså ander dele også.

Motorcontroler har i de sidste 25år siden Miniel kom frem med sin oliekølet formodstand udviklet sig en HEL DEL. laderen er skrumpet til det halve og næsten til en 3del i vægt. Regenativt bremsning er også en nyer ting.

Der til kommer at et firma som Smart (Dimler AG) når de har spaket en Smart sammen, kan de via deres eksisternde forhandler net sælger den over hele verden. Hvor et nyt firma som Reva, skal til at opbygge Alt fra bunden.

  • 0
  • 0

Du kan stadig købe den i UK til 65.000 kr, den nye revai model men med de gamle blybatterier.

Originale blybatterier koster 22.000 kr, men samme egenskaber fås for 16.000 kr.

Nu følger kronen jo €, som er i frit fald, så Britiske pund er allerede steget fra 7,61 kr den 29/12 til 8,12 kr her den 6/1, så der skal veksles så snart beslutningen er taget. http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.n...

  • 0
  • 0

elbiler er fremtid!!, batterierne skal nok snart blive ok,der skal de nødvendige penge til, så kommer resultaterne. nok snart hl jan

  • 0
  • 0

Er det reelt at sammenligne en bil og en firhjulet motorcykel?

Hvis den bruges som bil?

Er det reelt at teste ved at køre halvdelen af fronten mod en forhindring med 64 km/t?

Bytrafik kommer sjældent over 20 km/t, hvad skal vi så med en tophastighed på 80 km/t?

Måske det var relevant med omdrejningsbegrænser til f.eks. 50 km/t, så kunne vi betragte den som en knallert 50 med kabine.

Også her i debatten bliver disse køretøjer benævnt biler, men når de ikke kan indregistreres som biler, og de har helt andre egenskaber, er det så ikke med til at forplumre debatten?

  • 0
  • 0

Jeg er stadige forundret...hvad i alværden kan holde de store bilproducenter tilbage ? Jeg er totalt enige i at den blybatteri model er minst 30 år gammel teknik som er pusset lidt af. Batteri opdateringen er jo det som man her tydelige kan se gir over fordoblet rækkevidde, og lettere vegt. Tilsvarende findes det flere konverterings kit til almindelige biler, som kan skilte med den samme rækkevidde og ydelse, som almindelige bil, med dertil sikkerhed.

Hvis ikke afgift fritag er nok til at man vil komme først, og dominere markedet ? Hvad skal det så til ? Måske er det fordi bilbransjen er for sammenflettet, at det i realiteten er en stor monopol? Alle bilproducenter deler snart de samme produktions fasiliteter og underleverandører. Så har dem jo alle en gensidige interesse i at fortsætte som det er.. og få maksimal indtjening på den teknik dem har optimeret igennem mange år.

Gaffel trucks, lager maskiner, ja..store dumpere til stenbrud og massetransport, er electrificeret (eller diesel-elektrisk), hvilket må tilsi at teknologi for både styring, ladning, og håndtering af elektriske motorer, samt kørende enheder med precision og holdbarhed, nu i mere end 30 år har haft denne teknik lige til at rulle ud.

Jeg har derfor meget svært med at se hvad det er man trænger at udvikle, som ikke allerede findes på markedet og er modent ? Måske er det tale om at skalere op eller ned... men det må da kunne løses på måneder, snarere end år...

Jeg må jo si..med alle de milliarderer i både IT og andre områder.. som nærmest vælter sig i billion formuer, oparbejdet på teknologi.. Hvorfor tilfører dem ikke noe i dette område ? Bilindustri er jo ikke en globalt en lille forretning ? (Og mange af disse firmaer har jo teknologi og forskning som største udgiftspost i forvejen, og skulle kunne udvide sine områder ret hurtige i både smart styring, automatik etc. ) Måske krystal kuglen er gået af moden.. og ingen gidder være inovative på det område som nesten alle mennskers fokus er nu ? Mindre CO2, og el produktion uden forurening. Det må da være en gulgrube for de firmaer som har den kompetance og den kraft som skal til for at bringe ny teknologi til forbrugerne ?

Problemet for forbrugerne er i dag likvid beholdning til grøn energi, da meget af de grønne alternativer tilsvarer at forudbetale flere års forbrug, hvilket nok de færreste i dag kan overskue. Men det samme gælder vel at købe hus ? Det er vel banken som ejer de fleste hus også... hvorfor det burde være mulige at finde ud af også på energi området.

  • 0
  • 0

Det undrer jeg mig også meget over, men mon ikke det skyldes at de lithium batterier først er ved at være på plads nu her? For selv om lithium batterier har været brugt til bærbare computere osv de sidste 10 år, så har de jo generelt haft en kort levetid, og med risiko for overophedning, hvor det trods alt kun er et par år siden at Sony og Dell havde problemer med det i deres bærbare, og Nokia har jo generelt også haft problemer med det i deres telefoner. Hvor jeg kan forstå på Toyota og Honda at det er grunden til at de ikke bruger lithium i deres hybridbiler, da de mener det er for "farligt".

Hvor det jo først er her inden for det sidste år at lithium batterier er blevet udbredt i håndværktøj, men hvor det er med den nye type lithium-jern-fosfat (LiFePO4) batterier, som er mere robuste med længere levetid og som aflades betydeligt kraftigere osv. Hvor det efter det jeg ved er samme type batterier man vil bruge i elbilerne, men hvor de jo først nu her er ved at bygge store fabrikker hvor de batterier skal produceres osv, så den rigtige type batterier i store nok tal har bare ikke været tilgængelig før nu her.

  • 0
  • 0

Istedet for Mega Reva og Th!nk vil jeg nu meget hellere vente på den kinesiske BYD, som er en full-size bil med over 300 km rækkevidde.

Det undrer mig iøvrigt meget at de store bilproducenter ikke har presenteret nogle seriøse elbiler endnu?

  • 0
  • 0

de 2kW der skal bruges til at holde varmen i bilen kommer ofte fra et Diesel fyr, så det har ikke den store indvirkning på kapaciteten, og hvis man lade på sin bil til man skal køre, så er de jo varme når man stare ud og der med skulle det heller ikke give det store problem.

MEN jo det er noget man skal huske på når man har med elbil at gøre

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten