Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Den nye Kia Niro pluginhybrid blev topscorer i januars salg med 155 styk Illustration: Kia

Sidste år blev der i januar måned solgt 12 pluginhybridbiler. Det tal blev eftertrykkeligt slået i januar i år, hvor hele 357 biler, der både har forbrændingsmotor og et batteri, der kan oplades udefra, kørte ud fra de danske bilforhandlere.

Topscoreren blev den nye Kia Niro med 155 styk. Derefter kom Golf GTE med 93 styk og Kia Optima med 37 styk. Men også modeller i den dyre ende af skalaen, som Mercedes GLC 350e til 622.000 kroner og Volvo XC60 T8 Twin Engine til 810.000 kroner, blev der solgt henholdsvis 18 og 16 styk af.

Læs også: Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Lav afgift er godt for salget af pluginhybrid

Den store fremgang skyldes især efterårets nye lavere afgifter på biler. Det skriver Bilbranchen i en kommentar til de nye tal. Men også det nye udbud af modeller til mere spiselige priser, for eksempel Kia Niro, der starter ved en pris på 265.000 kroner, har haft betydning.

Til EB.dk siger direktør for Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen:

»Hybridbilerne bygger på dyrere teknologi, så de har nydt godt af, at man har sænket den prisbaserede afgift. Og især den seneste sænkning i efteråret har været god for bilerne, fordi man har valgt at belønne de brændstofeffektive biler,« siger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Sådan forbereder BMW sig på elbil-revolutionen

Tallet på 356 pluginhybrid-biler skal sammenlignes med et totalsalg i 2017 på 621 styk. Også når det gælder køberne, har tallene ændret sig: i 2017 stod private for 54 procent af købekontrakterne. I januar i år, var det tal steget til 70 procent.

Elbiler halter stadig

Så mens det går langt bedre for pluginhybrid-biler i år, sammenlignet med sidste år, så er der ikke mange gode nyheder for de rene elbiler: bare 44 styk blev det til i januar 2018 (plus 10 styk indtil videre i februar).

Læs også: Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version

Topscoreren, hvis man kan tale om det ud fra 44 styk, blev VW med 15 styk. Nummer to blev Polaris med otte styk. Polaris er først og fremmest er kendt for at producere off-road-køretøjer. En af dem hedder Ranger og kan fås i en elektrisk version, som også kan indregistreres til gadebrug.

Hybrid bilen levere jo den vare som elbilen ikke kan/gør. En prisvenlig familiebil der er hurtig at tanke og ikke mindst anhængertræk. Elbiler er skam gode til mange ting men de levere stadig ikke "rugbrødet/folkevognen" de er enten luksusbiler eller pendlerbiler og ikke en bil der kan løse alle de opgaver en ICE bil kan og man har stadig ikke knækket koden til hurtig tankning. Hybrid bilen er løsningen for mange her og nu indtil elbilen modnes og kan løse alle de opgaver en moderne familie kræver af den ( uden at have flere biler). Så at sige at elbilerne halter efter pga manglende salg, måske men måske er det mere fordi de ikke levere den vare som folk vil have/har brug for?
Her i huset er en elbil ikke en brugbar bil alt for mange begrænsninger og ting den ikke kan hvorimod en hybrid vil kunne dække behovet.. Men vi nøjes stadig med en 15 år gammel ICE for en ting de nye biler ikke kan slå er prisen.. ;) der er trodsalt stadig forskel på 265.000kr og 15.000kr for en bil

  • 12
  • 13

er vist lige at stramme den, men lidt clickbait skal der åbenbart til.

Der blev nyindregistreret 19.858 biler ialt herhjemme i januar måned

Så godt at der trods alt kun var 357 kraftigt markedsførte misfostre, iblandt disse

  • 11
  • 14

Enig. Jeg mindes f.eks en opringning fra Gallup, hvor jeg blev spurgt om jeg havde en mellemindkomst. Det mente jeg så at jeg havde, for jeg har et nogenlunde betalt job som tekniker. Men jeg blev så lige mindet om at en sådan indkomst, ligger på en halv million, noget mere end det jeg tjener.
Og så er der lige alle dem, som tjener noget mindre end mig - nok dem der er flest af. Og jeg har aldrig haft råd til at købe ny bil og har også altid brugt min fritid til at udføre service/reparation selv - for at spare penge. Og mit estimat er at størstedelen af befolkningen stadig sigter efter biler fra ca 100-150.000kr og nedefter. Og mange jeg kender kører rundt i noget til ca 10-30.000kr, som er 10-30 år gamle.

  • 9
  • 1