Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Den nye Kia Niro pluginhybrid blev topscorer i januars salg med 155 styk Illustration: Kia

Sidste år blev der i januar måned solgt 12 pluginhybridbiler. Det tal blev eftertrykkeligt slået i januar i år, hvor hele 357 biler, der både har forbrændingsmotor og et batteri, der kan oplades udefra, kørte ud fra de danske bilforhandlere.

Topscoreren blev den nye Kia Niro med 155 styk. Derefter kom Golf GTE med 93 styk og Kia Optima med 37 styk. Men også modeller i den dyre ende af skalaen, som Mercedes GLC 350e til 622.000 kroner og Volvo XC60 T8 Twin Engine til 810.000 kroner, blev der solgt henholdsvis 18 og 16 styk af.

Læs også: Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Lav afgift er godt for salget af pluginhybrid

Den store fremgang skyldes især efterårets nye lavere afgifter på biler. Det skriver Bilbranchen i en kommentar til de nye tal. Men også det nye udbud af modeller til mere spiselige priser, for eksempel Kia Niro, der starter ved en pris på 265.000 kroner, har haft betydning.

Til EB.dk siger direktør for Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen:

»Hybridbilerne bygger på dyrere teknologi, så de har nydt godt af, at man har sænket den prisbaserede afgift. Og især den seneste sænkning i efteråret har været god for bilerne, fordi man har valgt at belønne de brændstofeffektive biler,« siger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Sådan forbereder BMW sig på elbil-revolutionen

Tallet på 356 pluginhybrid-biler skal sammenlignes med et totalsalg i 2017 på 621 styk. Også når det gælder køberne, har tallene ændret sig: i 2017 stod private for 54 procent af købekontrakterne. I januar i år, var det tal steget til 70 procent.

Elbiler halter stadig

Så mens det går langt bedre for pluginhybrid-biler i år, sammenlignet med sidste år, så er der ikke mange gode nyheder for de rene elbiler: bare 44 styk blev det til i januar 2018 (plus 10 styk indtil videre i februar).

Læs også: Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version

Topscoreren, hvis man kan tale om det ud fra 44 styk, blev VW med 15 styk. Nummer to blev Polaris med otte styk. Polaris er først og fremmest er kendt for at producere off-road-køretøjer. En af dem hedder Ranger og kan fås i en elektrisk version, som også kan indregistreres til gadebrug.

Hybrid bilen levere jo den vare som elbilen ikke kan/gør. En prisvenlig familiebil der er hurtig at tanke og ikke mindst anhængertræk. Elbiler er skam gode til mange ting men de levere stadig ikke "rugbrødet/folkevognen" de er enten luksusbiler eller pendlerbiler og ikke en bil der kan løse alle de opgaver en ICE bil kan og man har stadig ikke knækket koden til hurtig tankning. Hybrid bilen er løsningen for mange her og nu indtil elbilen modnes og kan løse alle de opgaver en moderne familie kræver af den ( uden at have flere biler). Så at sige at elbilerne halter efter pga manglende salg, måske men måske er det mere fordi de ikke levere den vare som folk vil have/har brug for?
Her i huset er en elbil ikke en brugbar bil alt for mange begrænsninger og ting den ikke kan hvorimod en hybrid vil kunne dække behovet.. Men vi nøjes stadig med en 15 år gammel ICE for en ting de nye biler ikke kan slå er prisen.. ;) der er trodsalt stadig forskel på 265.000kr og 15.000kr for en bil

  • 12
  • 13

er vist lige at stramme den, men lidt clickbait skal der åbenbart til.

Der blev nyindregistreret 19.858 biler ialt herhjemme i januar måned

Så godt at der trods alt kun var 357 kraftigt markedsførte misfostre, iblandt disse

  • 11
  • 14

Enig. Jeg mindes f.eks en opringning fra Gallup, hvor jeg blev spurgt om jeg havde en mellemindkomst. Det mente jeg så at jeg havde, for jeg har et nogenlunde betalt job som tekniker. Men jeg blev så lige mindet om at en sådan indkomst, ligger på en halv million, noget mere end det jeg tjener.
Og så er der lige alle dem, som tjener noget mindre end mig - nok dem der er flest af. Og jeg har aldrig haft råd til at købe ny bil og har også altid brugt min fritid til at udføre service/reparation selv - for at spare penge. Og mit estimat er at størstedelen af befolkningen stadig sigter efter biler fra ca 100-150.000kr og nedefter. Og mange jeg kender kører rundt i noget til ca 10-30.000kr, som er 10-30 år gamle.

  • 9
  • 1

Nu du kalder det for "markedsførte misfostre", så ville det klæde dit indlæg at beskrive i nærmere detaljer, hvad du mener præcis med den beskrivelse, så man har et klarere indtryk af hvad din holdning og eventuelle forslag til en løsning på problemet kunne være.

  • 11
  • 5

"der er trodsalt stadig forskel på 265.000kr og 15.000kr for en bil"

"Og mange jeg kender kører rundt i noget til ca 10-30.000kr, som er 10-30 år gamle."

Ja for vi ved jo alle at de brugte gamle biler kommer med storken, når småbørnsleverancerne er klaret.

Og fritiden skal da nok blive endnu mere efterspurgt til hjemmemekanikeri på hybridbilerne, ligesom den er godt besat i forvejen, hos alle dem der har givet op for værkstedernes forgæves, dyre, forsøg på at afhjælpe fejl de ikke lige kan aflæse på testudstyret

Joda, en langt lysere fremtid vi går i møde

  • 8
  • 6

Nu du kalder det for "markedsførte misfostre", så ville det klæde dit indlæg at beskrive i nærmere detaljer, hvad du mener præcis med den beskrivelse, så man har et klarere indtryk af hvad din holdning og eventuelle forslag til en løsning på problemet kunne være.


mit ovenstående indlæg giver en vinkel, udover det så se hvad bilfabrikkerne er interesseret i, hvad de markedsfører, og prissætter aggressivt samt hvad Hybridbilerne egentlig "leverer"

  • 5
  • 5

Hybrid bilen levere jo den vare som elbilen ikke kan/gør. En prisvenlig familiebil der er hurtig at tanke og ikke mindst anhængertræk.

Helt enig. Jeg overvejer stærkt en plugin hybrid som næste familiebil. Jeg synes de 50km de fleste kan køre på en opladning er lige i underkanten, men det vil rent faktisk kunne dække måske 80% af vores kørsel, da jeg nok lige ville kunne nå frem og tilbage på en opladning, og den så ville køre på benzin når jeg tog en lille detour eller når vi var på længere weekend eller ferieture.

Hvis alle havde sådan en, så ville det nok faktisk batte meget mere end hvis måske 20% havde en elbil. Jeg tror på elbiler som fremtiden, men lige nu er plugin-hybrid i mine øjne den perfekte løsning. 100km's el rækkevidde ville dog være bedre, men det kommer jo nok med tiden.

  • 10
  • 5

Den nye version af Nissan Leaf med 40 kWh batteri, der kommer til DK i april, kan køre ca. 240 km og starter ved 260.000 kr. Så BEV begynder at nærme sig et seriøst bud, også for de skeptiske.

  • 13
  • 3

Her fra Vestjylland lyder dommen for lidt. Selvfølgelig hvis man bor og arbejder i samme by, men der er mange her som end ikke når på arbejde.

Ja, det er jo også det jeg sådan set skriver. For mig ville det lige gå, men det er nok for lidt generelt. Med 100km ville rigtig mange være dækket godt ind i det daglige, og dem der så har 150 eller 200km må jo så tænde benzinmotoren. Det vil stadig være et fåtal. Samtidig kan man stadig køre sydpå i ferien hvis man har lyst.

Det kan men sikkert også med en ren elbil om 10 år, men indtil da synes jeg stadig, at PHEV er et godt bud på hvordan alle biler mindst burde være i dag. Måske kunne man lovgive om hvor langt en bil skulle kunne køre på el, og så langsomt sætte det op år for år, ligesom man gør med anden lovgivning. Så havde producenterne noget at stile efter.

Jeg tror det kommer alligevel, men de er jo ofte lidt træge producenterne, hvis de kan slippe for at lave noget om.

  • 2
  • 1

Den nye version af Nissan Leaf med 40 kWh batteri, der kommer til DK i april, kan køre ca. 240 km og starter ved 260.000 kr. Så BEV begynder at nærme sig et seriøst bud, også for de skeptiske.


Mit problem er de 260.000-300.000 BEV koster for at den kan dække mit kørselsbehov 100%

En brugt leaf med lille batteri er indenfor økonomisk rækkevidde, men vil betyde at jeg skal ud og leje en anden bil 4-6 gange om året, så er al besparelse ved elbilen gået tabt.

  • 3
  • 0

Spørgsmål 1.
Hvor stort et batteri skal være før den alm familie synes de er dækket ind med en BEV?
Er man ikke indstillet på at gå på kompromis, med f.eks motorvejshastighed, så snakker vi batteristørrelser på den gode side af 100kWh.
Et batteri på 100kWh koster idag mere end 100k, så selvom batteriprisen måske er halverer om 5 år, så snakker vi stadig 50k til batteriet alene i kostpris.
Det kan ICE gøre meget billigere.

Spørgsmål 2.
Hvor ligger grænsen for hvornår en ICE giver mening i en elbil, i forhold til mere batterikapacitet, miljømæssigt og økonomisk?

PHEV er allrounderen der kan det hele, og jeg tror der vil være kunder til denne biltype i mange år frem, og som andre skriver, så skal rækkevidden på el op på 100km, hvilket nok skal komme, batteriudviklingen taget i betragtning.

  • 5
  • 3

Spørgsmål 1.
Hvor stort et batteri skal være før den alm familie synes de er dækket ind med en BEV?


For at svare kræver det at den almindelige familie faktisk har gjort en indsats og sat sig ind i deres reelle kørsels behov.

Det er jo ikke noget man tidligere har skullet tage stilling til.
(og kun i ringe grad skal med BEV og 40Kwh batteri)

Mit indtryk er at folk laver automatreaktionen på rækkevidde:
HJÆLP
"Hvad nu hvis vi en gang hvert fjerde år skal til spanien med den campingvogn vi ikke har tænkt at købe"

  • 5
  • 1

Hybrid bilen levere jo den vare som elbilen ikke kan/gør. En prisvenlig familiebil der er hurtig at tanke og ikke mindst anhængertræk. Elbiler er skam gode til mange ting men de levere stadig ikke "rugbrødet/folkevognen" de er enten luksusbiler eller pendlerbiler og ikke en bil der kan løse alle de opgaver en ICE bil kan og man har stadig ikke knækket koden til hurtig tankning.

Jeg mener du rammer helt viden af her. Og jeg er en af dem der har købt en Golf GTE, så jeg mener at have lidt erfaring.

Min Golf GTE er den bedste bil jeg har haft. Men det største irritationsmoment ved den er at den engang imellem skal tankes. Koden til tankning er i den grad løst - det hedder opladning over natten på en bil med et tilstrækkeligt stort batteri. Problemet med Golf GTE er at batteriet er for lille og at jeg som konsekvens heraf skal besværes med at besøge tankstationen alt for ofte.

Ja anhængertræk var også en vigtig årsag til at jeg valgte Golf GTE i stedet for en elbil. Det eneste alternativ var Tesla Model X og det er over min prisklasse. Men det kommer til at ændre sig hurtigt. Jeg regner fuldt ud med at jeg næste gang kan købe en ren elbil med anhængertræk uden problemer.

Nu kører jeg mere med anhænger end de fleste og jeg har egen boogietrailer der laster 2 ton. Flertallet har ikke samme behov og mangel på modeller med anhængertræk kan ikke forklare den manglende success for elbilerne.

Jeg springer første generation over, så andre lige kan tage børnesygdommene, men ellers er jeg klar til en Tesla Model 3 eller tilsvarende. Jeg vil glædeligt bytte de irriterende månedlige besøg til tankstationen med en halv times ventetid til lynladning to-tre gange om året. Det er cirka så ofte jeg kører fra Sjælland til Jylland. Det bliver ikke nødvendigt at lynlade oftere end det, da opladning om natten er måden man får strøm i alle andre tilfælde.

Og ja der er også dem der bor i lejlighed. Det er ikke alle og det er ikke mig.

  • 6
  • 0

Som bil nummer to er den lille elbil oplagt. Bare en skam at min kone synes de er så grimme allesammen. Undtagen model 3.

Jeg mener også at elbiler skal indsluses som bil nummer to. Det er endda okay med en række vidde på 2-300 kilometer, da den vil blive brugt til pendling. Til gengæld skal producenterne diske op med noget meget appetitligt, og det er Leaf , Zoe og andre mindre "fodformede" biler altså ikke.
Det kunne sagtens være to-personers modeller, og please kære fabrikanter - ikke SUV-høje. Faktisk er Teslas første Roadster , altså rummodellen stadig en af de flotteste elbiler.

  • 3
  • 3

Jeg mener også at elbiler skal indsluses som bil nummer to. Det er endda okay med en række vidde på 2-300 kilometer, da den vil blive brugt til pendling.

Hvad skal du med 200-3000 km til blot pendling? Med 200-300 km vil langt hovedparten af danske billister kun have brug for opladning uden for hjemmet en håndfuld gange om året, hvis elbilen er husstandens eneste bil.

Til gengæld skal producenterne diske op med noget meget appetitligt, og det er Leaf , Zoe og andre mindre "fodformede" biler altså ikke.

Leaf og Zoe ligner ret præcist fossilbiler i samme klasse. Så betyder det at du synes at alle biler grimme?

  • 4
  • 1

Efter at have læst de gode udsagn om Golf GTE kiggede jeg lidt på denne.

318.000 for for GTE, med ICE+8,7Kwh batteri
vs
300.000 for en Nissan leaf med den største udstyrspakke

Når jeg nu er i stand til at se bort fra religiøse ting som f.eks mærkevare
Hvad adskiller så reelt de to biler?
Giver de 18.000 i merpris, andet end rækkevidde forsikring?

  • 1
  • 1

Hvad skal du med 200-3000 km til blot pendling? Med 200-300 km vil langt hovedparten af danske billister kun have brug for opladning uden for hjemmet en håndfuld gange om året, hvis elbilen er husstandens eneste bil.

Med antagelse af at der røg et nul for meget med, så er 2-300 kilometer vel allerede opnåeligt for flere elbiler, ikk'?
Jeg tænker at man ikke nødvendigvis gider eller husker at sætte elbilen til strøm hver dag man kommer hjem, så der skal være eljuice til flere dage. Jeg pendler selv cirka 40 kilometer om dagen, så det kunne være en rutine at lade bil nummer to i weekenden. Som nu tanker jeg min bil cirka to gange i måneden på tankstationen langs min rute..

HJN: Til gengæld skal producenterne diske op med noget meget appetitligt, og det er Leaf , Zoe og andre mindre "fodformede" biler altså ikke.

Leaf og Zoe ligner ret præcist fossilbiler i samme klasse. Så betyder det at du synes at alle biler grimme?

Den nye Leaf er lidt pænere end den første, hvor selv Fiat Mutipla var pænere IMO.
Og ja, de nuværende er faktisk grimme, ganske som en stor del benzinbiler. ZOE'en er også for høj. SUV konceptet forstår jeg ikke, medmindre man faktuelt HAR et behov for at køre i terræn.
Jeg har aldrig vænnet mig til vabler som forlygter og som skal strække sig henover forskærmen.

  • 0
  • 1

Jeg mener selv at være regionsmester i både ironi og sarkasme :-)


Uanset hvad du måtte være mester i, er der måske en grund til vi ikke forstår hinanden.
I alle de tråde hvor du beder om oversættelse af mine meget direkte svar til andre, og du ikke kan (vil) forstå de forklaringer jeg så tålmodigt har skåret ud i pap til dig personligt, gang på gang, har du jo ikke læst hvad det er jeg kommenterer eller svarer på, du har heller ikke villet forstå.

Jeg har forlængst erkendt at vi aldrig vil ramme samme frekvens ( vi kommer aldrig til at forstå hinanden Hans Jørgen)
Hvorfor gør du ikke bare det samme?
Det er jo også muligt at det er en større mening med det, da du aldrig har fanget noget du kunne bruge til noget alligevel

  • 1
  • 1

Jo hvorfor ikke? Det bliver nogle dyre 10 sekunder at spare!

Jeg sætter selv min bil til laderen hver eneste gang jeg parkerer hjemme. Det er helt naturligt. Men jeg gider ikke lade når jeg er ude.

Jeg mindes det omtalt at nogle ikke gider at vende ind omkring tankstationen for at fylde benzin på. Det gør jeg så hver anden uge på på turen langs ruten. Skulle det så være mindre besværligt at sætte et stik i og tage det af igen hver dag derhjemme?
Jeg tænker egentlig mest at man sagtens kunne glemme det eller noget. Hvis så bilen ikke har batterikapacitet til flere dage, så holder man der.

  • 0
  • 4

Jeg tænker at man ikke nødvendigvis gider eller husker at sætte elbilen til strøm hver dag man kommer hjem, så der skal være eljuice til flere dage.

Det er godt nok en ekstremt underlig antagelse. Den er faktisk så underlig at den intet som helst har at gør med virkeligheden. Hvorfor i alverden skulle man ikke sætte stikket i hver gang man kommer hjem? Oplevelsen er jo, at det ingen tid tager.
Jeg sætter selv stikket i hver gang jeg er hjemme, med mindre jeg ved at jeg kun skal holde 5-10 minutter. Det tager mig bogstavelig talt 3 sekunder at sætte stikket i, og samme tid at tage det ud.
Det tager mig ikke længere end det gør at tage sikkerhedssele på. Føler du også at det tager så længe, at det føles belastende?

Jeg pendler selv cirka 40 kilometer om dagen, så det kunne være en rutine at lade bil nummer to i weekenden. Som nu tanker jeg min bil cirka to gange i måneden på tankstationen langs min rute..

Det ville ikke alene være ubegribeligt dumt, men også føles meget unaturligt at behandle sin elbil, som om det var en fossilbil.
Du kan ikke se forskellen mellem at brug 3 sekunder på vej ind i carporten, og så det at køre ind og parkere, stige ud, betjene pumpe, vente mens der pumpes, betale, stige ind igen, genoptage kørsel?

  • 8
  • 1

Jeg mindes det omtalt at nogle ikke gider at vende ind omkring tankstationen for at fylde benzin på. Det gør jeg så hver anden uge på på turen langs ruten. Skulle det så være mindre besværligt at sætte et stik i og tage det af igen hver dag derhjemme?
Jeg tænker egentlig mest at man sagtens kunne glemme det eller noget. Hvis så bilen ikke har batterikapacitet til flere dage, så holder man der.

Sagen er at det ikke er særligt besværligt at sætte bilen til laderen. Sammenligning med at tage sikkerhedsselen på er god. Det er bare noget man gør.

Er det mere eller mindre besværligt end at tanke bilen hver anden uge? Det ved jeg ikke og det er nok også ligegyldigt. Forskellen er ikke stor. Men man er alligevel glad for at slippe for at tanke. Det er mig der har en plugin hybridbil og jeg bliver ofte små irriteret når den skal tankes. Det sker altid når jeg har travlt.

I debatten er der ofte nogle der ikke forstår konceptet med at bilen starter hver morgen med fuldt opladt batteri. Hver morgen, alle morgener. Derfor er lynladning kun relevant hvis du på en enkelt dag kører længere end bilens rækkevidde. Hvis den rækkevidde er 200+ km, så er vi mange der kun gør det ganske få dage årligt. Og så er det mindre vigtigt at det tager en time at lynlade i forhold til 5 minutter at tanke.

  • 7
  • 0

Jeg sætter selv stikket i hver gang jeg er hjemme, med mindre jeg ved at jeg kun skal holde 5-10 minutter. Det tager mig bogstavelig talt 3 sekunder at sætte stikket i, og samme tid at tage det ud.


Har du nogensinde været udsat for at du har glemt det, eller der er gået noget galt, så bilen alligevel ikke var opladet.

Jeg sætter altid min telefon til opladning hver aften, men nogen gange så er den alligevel ikke opladet om morgenen, uden at jeg egentligt ved hvad der gik galt, stikket var jo i og den startede med at lade.

  • 1
  • 0

Har du nogensinde været udsat for at du har glemt det, eller der er gået noget galt, så bilen alligevel ikke var opladet.

Jeg har glemt det en enkelt gang, hvor vi stressede over en hændelse (det er i løbet af 4 år). Heldigvis var der alligevel rigeligt strøm på til næste dags kørsel.

Jeg har aldrig oplevet at opladningen har fejlet. Bilen blinker jo også som tegn på at opladning går igang. Så man opdager straks hvis der er fejl ved start på opladning. Hvilket jeg så heller aldrig har oplevet.

  • 4
  • 0

Har du nogensinde været udsat for at du har glemt det, eller der er gået noget galt, så bilen alligevel ikke var opladet.

For de fleste som dagligt kører 50 km eller mindre vil en elbil med 200+ km rækkevidde kunne "overleve" at du glemmer det flere dage i træk. Og ellers må du jo bare køre ned til en lynlader eller vente lidt imens den lader.

En standard hjemmelader på 10 kW kan lade strøm til 50 km på en time. En 100 kW lynlader klarer 50 km på 6 minutter. Du bliver der ikke til den er ladet helt op. Du kører når der er strøm nok til resten af dagens gøremål.

Det sker også at folk glemmer at tanke og kører tør. Verden går videre alligevel.

  • 6
  • 0

Min bekymring ved ren elbil er som følger:

Jeg lurer på en zoe, den giver mig 400km teoretisk. Normalt har jeg kun 2x 30km til arbejde, så intet problem her. Dog sender mit arbejde mig et par gange 2x 80km den modsatte vej ad 90% motorvej. Ifølge Renault egne beregninger for rækkevidde vil zoe kun give 130km på en kold vinterdag med varme i kabinen og høj motorvejshastighed...det jo stadig ok til at nå frem, men ikke hjem. Allerede nu bliver det træls, jeg skal finde 7timers parkering med opladning i Århus centrum. Når bilen har rundet 150.000km eller 8 år garanterer zoe at batteriet stadig har 67% kapacitet, det betyder at jeg kan stå med et batteri på 68% og dermed kun 88,4km i ovennævnte scenarie, som altså er et der kan opstå mere end gang...nu kan jeg lige akkurat nå frem..Gud hjælpe hvis jeg kørte 4km forkert et sted. Og så giver jeg kun ca. 100.000kr mere end for en ICE bil der slet ikke har det problem...og kan få trækkrog. Jeg forstår fint at folk ikke står i kø til rene elbiler.

  • 2
  • 3

Jeg tænker at man ikke nødvendigvis gider eller husker at sætte elbilen til strøm hver dag man kommer hjem, så der skal være eljuice til flere dage.

Det er godt nok en ekstremt underlig antagelse. Den er faktisk så underlig at den intet som helst har at gør med virkeligheden. Hvorfor i alverden skulle man ikke sætte stikket i hver gang man kommer hjem? Oplevelsen er jo, at det ingen tid tager.
Jeg sætter selv stikket i hver gang jeg er hjemme, med mindre jeg ved at jeg kun skal holde 5-10 minutter. Det tager mig bogstavelig talt 3 sekunder at sætte stikket i, og samme tid at tage det ud.
Det tager mig ikke længere end det gør at tage sikkerhedssele på. Føler du også at det tager så længe, at det føles belastende?

Jeg pendler selv cirka 40 kilometer om dagen, så det kunne være en rutine at lade bil nummer to i weekenden. Som nu tanker jeg min bil cirka to gange i måneden på tankstationen langs min rute..

Det ville ikke alene være ubegribeligt dumt, men også føles meget unaturligt at behandle sin elbil, som om det var en fossilbil.
Du kan ikke se forskellen mellem at brug 3 sekunder på vej ind i carporten, og så det at køre ind og parkere, stige ud, betjene pumpe, vente mens der pumpes, betale, stige ind igen, genoptage kørsel?

Det er nærliggende at sammenligne opladningen af elbilen med opladningen af mobilen. Jeg sætter mobilen til opladning hver dag, altså undtagen de dage hvor jeg glemmer det, hvilket jævnligt sker. Der er dog eljuice nok til at jeg klarer mig, men skulle jeg løbe tør på mobilen overlever jeg, modsat en teenager, nok dagen alligevel.
Skulle jeg glemme at sætte stikket til elbilen når jeg kommer hjem, så forstår jeg på dig at det skulle være ekstremt underligt og uvirkeligt?
Uden at vide om det findes, så ligger det lige til højrebenet at markedsføre en ladestation til elbiler som man bruger til robotplæneklippere. Vores Robomow kører ind i dens ”garage”og dermed ind i ladestikket helt automatisk. Se DET ville gøre en forskel og være et gigantisk salgsargument.

  • 1
  • 2

Sagen er at det ikke er særligt besværligt at sætte bilen til laderen. Sammenligning med at tage sikkerhedsselen på er god. Det er bare noget man gør.

Som nævnt overfor Jens Olsen, så KAN man altså godt glemme en ellers daglig rutine. Hvis du glemmer at tage selen på så lyser der sikkert en lampe i panelet og nyere biler begynder at bimle og bamle efter få sekunder. Du glemmer nok heller ikke at tage selen af inden du stiger ud. Unødvendigt at forklare!
Derimod kan du sagtens blive distraheret af andet når du stiger ud af bilen og let glemme ladestikket. Tjah - nu ved jeg så ikke om nogle elbiler begynder at dytte og blinke efter dig efter et kort tidsrum, såfremt den ikke har fået tilsluttet ladestikket på hjemadressen ???

  • 1
  • 2

Uden at vide om det findes, så ligger det lige til højrebenet at markedsføre en ladestation til elbiler som man bruger til robotplæneklippere. Vores Robomow kører ind i dens ”garage”og dermed ind i ladestikket helt automatisk. Se DET ville gøre en forskel og være et gigantisk salgsargument.

Tesla har udviklet en lille robot der sætter ladestikket til når du parkerer. De mange nyheder om trådløs opladning via en ladeplade under bilen er til samme formål. Så du får mulighed for løsning hvis du er så glemsom.

Personligt vil jeg dog ikke betale meget for sådanne løsninger når den eksisterende virker fint.

  • 3
  • 0

Man skal synes at det er sjovt at køre elbil. Når man er på langtur må man planlægge ruten efter hvor man kan lade. Hvis man kan se at man kommer til at mangle 4 km, vil man ofte kunne køre super økonomisk i 40-50 km og så når man frem alligevel.

  • 3
  • 1

Nu er det ikke alle dage der er kolde vinterdage. Derudover kan du sælge bilen hvis den ikke længere opfylder dit behov. Der vil være en anden der kan bruge en bil med mindre rækkevidde.

Som alternativ til at finde en parkeringsplads med lader, så kunne du bruge et kvarter ved en lynlader på vej hjem.

  • 3
  • 0

For de fleste som dagligt kører 50 km eller mindre vil en elbil med 200+ km rækkevidde kunne "overleve" at du glemmer det flere dage i træk. Og ellers må du jo bare køre ned til en lynlader eller vente lidt imens den lader.

Jamen hov, så er vi tilbage ved mit behov for batterikapacitet til 2-300 kilometer :-) Det er nok til min bil nummer to. Og som nævnt burde den kunne klare sig med stikket en gang i ugen. DOG - vil jeg gerne vide om den performer lige så godt med 20 procent el på tanken som med fuld eltank?

  • 1
  • 3

Min bekymring ved ren elbil er som følger:

Jeg lurer på en zoe, den giver mig 400km teoretisk. Normalt har jeg kun 2x 30km til arbejde, så intet problem her. Dog sender mit arbejde mig et par gange 2x 80km den modsatte vej ad 90% motorvej. Ifølge Renault egne beregninger for rækkevidde vil zoe kun give 130km på en kold vinterdag med varme i kabinen og høj motorvejshastighed...det jo stadig ok til at nå frem, men ikke hjem.


Beregneren viser at du skal køre 120 km/t i snit hele vejen, for at komme ned på 129 km rækkevidde i 15 graders frost, med varme i kabinen.

Med 90% motorvej, er det vist hverken noget trafikken eller loven tillader, og da heller ikke noget der virker særligt velovervejet i en Renault Zoe i 15 graders frost.

Desuden er det ekstremt sjældent at temperaturen holder sig under 10 graders frost i en hel dag ad gangen, her i Danmark.

Jeg skulle mene at en en gennemsnitsfart på 100 km/t ikke er at foragte, på en sådan strækning, i 10 graders frost.

På Renaults hjemmeside, kan man se at ZOE med 41 kWh kan køre 182 km uden varme og 170 km med varme, ved 100 km/t i 10 graders frost.

Renaults beregner synes underestimeret i forhold til denne brugers oplysninger: https://www.spritmonitor.de/de/detailansic..., så du behøver nok næppe at trække en margin fra Renaults oplysninger.

Det rækker altså til både tur og retur på selv en meget kold dag, med varme i kabinen.

Og skulle det alligevel knibe, mon så ikke der står en ladestander et sted på de 72 km motorvejsstrækning, så du lige kan lade 20 km ekstra på?

Ved en 43 kWh ladestander forlænger du rækkevidden med 10% på blot 6 minutter, så 20 km tager mindre end 10 minutter.

Det er dog kun på disse få dage om året, hvor det er så koldt, du kan få brug for det, og jeg tvivler faktisk på at du overhovedet får brug for det.

Resten af året skal du bare køre, uden overhovedet at tænke på opladning, før du er hjemme på adressen.

Endvidere er det kun et spørgsmål om tid, før alle arbejdspladser, institutioner m.v. må indse at de bør have passende ladefaciliteter til elbiler, hvis de fortsat vil forlange en vis mobilitet i egen bil af deres ansatte. Har du forhørt dig om muligheden for at lade på den omtalte destination?

På norske fora kan du i øvrigt læse en masse om folks erfaringer med at køre elbil i lave temperaturer, og endda på stigninger, som er en meget større udfordring end motorvejskørsel.

  • 8
  • 2

Som nævnt overfor Jens Olsen, så KAN man altså godt glemme en ellers daglig rutine.


Man KAN også godt glemme at tanke benzin, selvom tank-lampen lyser. Det ved enhver, der har prøvet at løbe tør for benzin.

Det er dog en hel del rarere at stå hjemme i sin egen indkørsel, og opdage at man har glemt opladningen, end ude midt på landevejen, med 20 km til nærmeste tankstation.

Den væsentligste forskel, er at du blot behøver at vente tålmodigt, hjemme i sofaen, til du har ladet strøm nok på, til at du kan køre på arbejde, eller frem til nærmeste lynlader.

Der findes dog efterhånden alle mulige anordninger, i form af mobil-apps osv, til at minde elbilbrugere om at sætte stikket i, inden det er for sent.

Måske kan elbilen snart (om ikke allerede) gengælde denne tjeneste, ved at minde brugeren om også at oplade sin mobil, inden denne løber tør. ;o)

  • 4
  • 0

Jeg tror der er nogle der venter til den næste bølge af BEV kommer - Nissan LEAF 2.zero*, Tesla Model 3 og Jaguar E-PACE
Alle tre kommer jo inden for de næste 0-18 måneder.

Ingen grund til at købe en "gammel" LEAF nu, hvis der kommer en til salg med større batteri og bedre teknologi om 2-6 måneder uden at det koster væsentligt mere.

Og det begrænser salget af BEV nu - men kommer næppe til at røre årets gennemsnit.

*) Vinder af prisen for mest fjollede modelnavn i 2018 :-)

  • 1
  • 0

A propos, man bør kun lade batteriet op til 80 procent. Kan ladeapparatet indstilles til det?


Ja - naturligvis.

Er der en nedre grænse for hvor meget man bør bruge af kapaciteten?


Ja, 0% SOC.

Hvilket typisk svarer til at den laveste cellespænding er 2-2,5 V.

Det forlænger ikke et Li-ion-batteris levetid at afladningen holdes højere oppe end 0% SOC, så længe den bare ikke bliver lavere.

Man skal blot være opmærksom på at et Li-Ion-batteri altid har en smule selvafladning, som fortsætter, selvom det allerede er afladet til 0% SOC.

Så stiller man bilen i garage om efteråret med 0% SOC, og lader den stå urørt vinteren over, så er der stor risiko for at cellespændingen vil være afladet til et irreversibelt niveau til foråret.

Det var der vist en del Tesla Roadster ejere, der lærte på den hårde måde.

Det rigtige er at lade batteriet op til 50-60%, inden bilen eller batteriet stilles på "lager".

Også her vil en "warning app", der fortæller at cellespændingen er krøbet under 2V, og derfor snarrest muligt SKAL oplades, være til stor hjælp.

  • 2
  • 0

@ Søren:
Fra Tesla selv hedder det at man bør holde sig mellem 80 og 20 %i hverdage, hvis batteriet skal leve længst muligt.
At lade til 100 er kun praktisk for langture - og tiden under 10 og over 90 skal minimeres så meget som muligt.

  • 1
  • 0

@ Søren:
Fra Tesla selv hedder det at man bør holde sig mellem 80 og 20 %i hverdage, hvis batteriet skal leve længst muligt.


Ja, for hvis du kun aflader til 20% SOC, kan du jo trygt stille bilen fra dig i længere tid, uden at tænke på opladning - så det grunder dels i det jeg skrev - men dels også i at den indre modstand er højere ved lav SOC, så strømtræk giver relativt større varmeafgivelse og større spændingsfald.

Den lave cellespænding forkorter ikke i sig selv cellens levetid. Den høje gør derimod. Og du kommer næppe til at opleve nogen mærkbar forkortelse af levetiden, hvis du cykler mellem 0-80 i stedet for 20-80, hvis blot du undgår at cellespændingen falder videre efter 0.

Det er nok for komplekst at forklare almindelige brugere hvordan elektrokemi virker, så derfor anbefaler man bare så vidt muligt at holde sig fra yderpunkterne af SOC.

  • 1
  • 0

En enkelt lille detalje, der er lidt over en mill. boliger her i landet hvor den operation ikke nødvendigvis kan lade sig gøre. Kræver i hvert fald nogle ret lange forlængerledninger.

Etagebyggeri er et kapitel for sig selv. EU har nu et krav om forberedelse til ladere på nye parkeringspladser men det er helt utilstrækkeligt.

Politikerne må på banen med nogle ordninger, som sørger for at også lejlighedsbeboere får mulighed for elbil. Det behøver ikke være dyrt hvis de blot indser at det skal være helt simple 10 kW AC ladere. Den type lader er ikke meget andet end lidt styring og nogle relæer, som kan åbne og lukke for strømmen.

  • 0
  • 0

Nå, jamen hvis du er så god til at huske at hælde benzin på, så er du vel ligeså god til at huske at sætte ladestik i?

Du husker vel også at tjekke olie og kølervæske, så du ikke ødelægger dine motorer?

Naturligvis husker jeg at hælde benzin på og tjekke olie, men dels shopper jeg og tanker billigst muligt, så der kan godt gå dage fra og til, og så tjekker jeg trods alt ikke olie hver dag men dog ofte.
Til gengæld glemmer jeg som nævnt jævnligt at sætte mobilen til opladning.

  • 1
  • 0

Jamen hov, så er vi tilbage ved mit behov for batterikapacitet til 2-300 kilometer :-) Det er nok til min bil nummer to. Og som nævnt burde den kunne klare sig med stikket en gang i ugen

Hvorfor skulle man udsætte sig for en dag ikke at have tilstrækkelig rækkevidde på bilen til en uforudset køretur, for at spare 10 daglige sekunder, som man ikke engang bemærker at man bruger? Det er jo komplet meningsløst. HVORFOR?

Hvis du er bange for at glemme at sætte stikket i, så er det vel også bedre at give dig selv 7 ugentlige chancer for at huske det en bare 1?

  • 4
  • 1