Ny type svingbro i Odense får Nordeuropas længste spænd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny type svingbro i Odense får Nordeuropas længste spænd

Særlige krav til driftssikkerheden i forbindelse med den kommende Odins Bro over Odense Kanal satte de bydende ingenører på hårdt arbejde. Vinderholdet med deltagelse af ISC Rådgivende Ingeniører, arkitektfirmaet Bystrup, miljøspecialister fra Orbicon samt vejspecialistfirmaet BVK vandt med svingbro, der hviler på dobbelte glidelejer.

Kravet fra bygherren Odense Kommune var, at svingbroen i henholdsvis lukket og åben tilstand ikke måtte hvile på de samme lejer. Derfor har ISC fundet en løsning med et dobbelt glidelejeprincip.

Dette glidelejeprincip giver flere fordele frem for en traditionel løsning med stor kugledrejekrans. Blandt andet er opførelsestiden meget hurtigere, fordi et kugleleje kan tage flere år at konstruere. Desuden er servicering og vedligehold af de dobbelte glidelejer meget lettere.

Læs også: Dobbelte glidelejer gør svingbro i Odense unik

Grundprincippet er udviklet af ISC blandt andet i forbindelse med opførsel af et udlastningsanlæg for koks i Mongstad, Norge, og videreudviklet til broen over Odense Kanal.

Svingbroen har to ens fag på hver 96 meter. Hvert fag består af to helsvejsede kassedragere, der er forbundne med tværdragere for hver 15 meter.

Fast neotofleje

I lukket tilstand hviler hver kassedrager på et fast neotofleje. Når broen skal åbnes, presser hydrauliske donkrafte to neotoflejer ned mod glidefladen på bropillernes overflade, så de i alt fire glidelejer optager samme last. Herefter kan drejebevægelsen aktiveres, og de to brofag svinger.

Når broen er lukket igen, aflastes de to bevægelige lejer, så broens vægt igen optages af de to faste neotoflejer. Både neotoflejer og glidelejer er beklædt med et kompositmateriale med en meget lav friktionskoefficient.

Broen får det længste spænd for en svingbro i Nordeuropa: 118 meter. Det betyder, at sejlløbet bliver helt frit, når den står åben, så der hverken er brug for ledeværker eller uddybning af kanalen.

FAKTA: Odins Bro

  • ISC's andel af forbindelsen er cirka 815 meter: 280 meter dæmning, 260 meter engbro af beton, 192 meter kanalbro og cirka 80 meter engbro af beton.

  • Svingbroen opføres i stål med to store centerplacerede pyloner.

  • De to broelementer roterer i alt 65°.

  • Svingbroens spænd er 118 meter.

  • Anlægsoverslaget er cirka 300 millioner kroner.

  • Broen skal stå færdig i 2014.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ville være fikst lige at smide to sæt skinner i, så broen er forberedt til den letbanering, der vil være en naturlig konsekvens af Trafik- og mobilitetsplanen. Så kan man altid hænge køretråd op efterfølgende.
Skulle letbanen ikke komme har man spildt en mio kr, kommer den har man sparet mange!

  • 0
  • 0

Er der nogen som kan hjælpe med lidt mere info om disse neotoflejer? Google synes ikke at kende til dem.

  • 0
  • 0

Fantastisk hvad reklame kan udvirke, selv blandt folk, der godt kan regne, og analysere rapporter.Vi kan meget bedre end at bruge store ressourcer på et tungt transportsystem fra før forrige århundrede.

  • 0
  • 0

Spændende projekt og artikel, men (og nu afslører jeg mig nok som ikke-bygningsingeniør) hvorfor stiller Odense Kommune krav om to separate lejringer ??

Jeg kunne forestille mig at det er for at låse broen i lukket stilling, så et skib fx. ikke 'lige ups' kan komme til at åbne broen.

Lidt imod det taler at de to 'blå' .lejer i broens akse ser ud til at muliggøre svingning blot med et dobbelt så stort anlægstryk.

Hvem har forklaringen så jeg kan sove roligt igen ;-) Morale: Ingeniør: Uddyb/forklar dine kravspecifikationer :-D

mvh Jens

  • 0
  • 0

......der skal drejes skal der være fire(mindst 3) støttepunkter i hvert leje, for at lejesystemet bliver stift nok.
Og når de to brohalvdele er låst sammen fjerner man de to(4) lejeflader der ligger på den langsgående linie og bibeholder de to(4) på de tværgående linier hvorved man får to pivothægsler der gør at at broen kan udbøje over dem, vil jeg antage.

  • 0
  • 0

Hej Peter

Vi har i artiklen brugt det udtryk, som ISC bruger. De har gennemset artiklen, før tryk.

VH

Ulrik Andersen
Journalist
Ingeniøren

  • 0
  • 0

Vi er bare så meget med på noderne her i Odense, ikke? Det står mellem linjerne, at jo mere futuristisk desto bedre. Det skal signalere det ynkelige, at Odense i alt fald ikke sidder fast i H.C. Andersen, Tina Turner og lignende flove fadæser, men er en driftig og visionær by i udvikling.
Kan man ikke bare lukke kanalen af? Eventuelt overdække den og lave tomme kontorlokaler over den (det er jo mantraet for byplanlægning i Odense) - eller hvad et underjordisk vandland? Det er begrænset hvad der reelt sejler helt ind til Odense; der er alt for langt. Bevares, der er en trafik af fritidsbåde og de med mast må flytte til en udbygget Stige Ø havn.

Jeg er sarkastisk men jeg er så træt af den febrilske understregning af, at Odense slet, slet ikke er en lille by. Lav det dog realistisk og driftssikkert - og til en fornuftig pris.

(H.C.A. kunne i øvrigt ikke udstå byen)

  • 0
  • 0

Der står nederst i artiklen at de to elementer roterer i alt 65 grader. På tegningen på forsiden ser det mere ud som om at de må/skal rotere tilsammen 2 x 90 grader for at kunne nå sammen.
Eller hvad?

  • 0
  • 0

Kender du bagerbegrebet en overskåren.

Jeg gætter...bemærk gætter....at hvis man skal samle broen svingende omkring to faste lejer, så kan den ikke være "skåret" vinkelret over.

Her kommer de 65 grader så ind for når man så svinger de to brohalvdele hver sin vej så vil snittet efter 65 grader være parallelt med kanakanten...gætter jeg :-)

  • 0
  • 0

ligner et kæmpe skib der skal igennem
nordeuropas længste, er det for det skal lyde af noget, ??

  • 0
  • 0

Er der nogen der véd, hvor mange skibe der sejler gennem Odense kanal hvert døgn, som er store/høje nok til, at broen skal åbnes?

  • 0
  • 0

Er der nogen der véd, hvor mange skibe der sejler gennem Odense kanal hvert døgn, som er store/høje nok til, at broen skal åbnes?

Ikke i tal. Der finder stadig erhvervsmæssig skibsfart sted til Odense havn, men det tynder ud, og havnen lægges efterhånden om til attraktivt bolig-, kontor-, kultur-, og rekreativt område.

Derefter vid det primært være lystbåde og historiske sejlskibe o.s.v, der har brug for at passere.

Det er jo stort set samme formål, som med Egernsundbroen og Chr X bro, her i det sønderjyske. De åbner 5 minutter hver hele time. Ganske charmerende, men hamrende irriterende, hvis man har en aftale, og glemmer hvornår broen åbner ;-)

  • 0
  • 0