Danmarks nye transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF), kommer allerede i løbet af sine første arbejdsuger til at stå over for store udfordringer. Det vurderer Per Homann Jespersen, trafikforsker ved Roskilde Universitet.
En af de første opgaver, som skal løses i Transportministeriet med Pia Olsen Dyhr ved roret, bliver arbejdet med at præsentere Trængselskommissionens samlede strategi for fremtidens infrastruktur i hovedstadsområdet.
Midt i september har medlemmer i Trængselskommissionen det endelige møde, inden de skal komme med anbefalingerne til, hvordan bilkøerne nedbringes.
Herefter følger arbejdet med strategiske undersøgelser af landets langsigtede trafikplanlægning frem mod 2020. Dette arbejde forløber over et år og kommer til at kræve store kompromiser og forlig på tværs af partierne.
»Alle projekterne er lige nu et stort kludetæppe. Og hvad værre er: Der er ingen penge i kassen til ny infrastruktur,« konstaterer Per Homann Jespersen.
Læs også: Nye ministre i spidsen for indkøb af tog og kampfly
To gamle kendinge vil højst sandsynligt også blive ved at spøge i den nye ministers kabinet. Det ene er DSB, som ikke blot kæmper med at få IC4-togene på skinner.
»Vi mangler stadig at se DSB levere. Sådan helt generelt,« siger Per Homann Jespersen.
Derudover er der rejsekort-problematikken, som stadig har en del løse ender. Igen bliver den helt store udfordring, at der ikke er flere penge i kassen til arbejdet.
Men Per Homann Jespersen mener, at rejsekortet kan være Pia Olsen Dyhrs mulighed for især at markere sin sociale profil:
»Lige nu er priserne uigennemskuelige. Pia Olsen Dyhr får nu mulighed for at forenkle systemet, så det bliver mere kundevenligt, og gøre det billigere for brugerne.«
Læs også: Problemerne går i ring: Her er rejsekortets ømme punkter
Sidst, men ikke mindst er der selvfølgelig slagsmålet om metroen. Selv om det primært er Københavns Kommune og byggefirmaerne, der står i skudlinjen for de vrede forbrugere, har Transportministeriet stadig aktier i byggeriet.
»Man skal ikke glemme, at transportministeren ejer mere end 40 procent af aktierne i metroen. Derfor kommer hun også til at tage del i slagsmålene, omend det mest bliver i baggrunden,« vurderer Per Homann Jespersen.
Læs også: Nu kommer regeringens længe ventede klimaplan
IDAs formand, Frida Frost, hæfter sig ved, at SF sætter sig på magten over dansk transport.
»Det er vel nærmest historisk at en SF'er indtager Transportministeriet, som ellers med få undtagelser er tilgået S, K og V,« siger hun.
»Transportområdet står over for store udfordringer. Der er behov for yderligere elektrificering af tognettet og indførelse af roadpricing for seriøst at rykke ved trængselsproblemerne og transportsektorens påvirkning af miljøet. Og ikke mindst for en markant reduktion af de fossile brændsler i biler og lastbiler, hvis vi også skal nå de langsigtede klimamål,« tilføjer ingeniør-formanden.
