Ny trafikmodel gnaver stor bid af gevinsten ved Hærvejsmotorvej

PLUS.
En evt. Hærvejsmotorvej skal aflaste E45, men den samfundsøkonomiske gevinst er nærved halveret, efter en nylig justering af Transportministeriets beregningsværktøj Landstrafikmodellen. Illustration: Vejdirektoratet

Den interne rente for Ny Midtjysk Motorvej er faldet betragteligt, efter at den er blevet kørt igennem Transportministeriets nye regnemaskine.

En ny version af Landstrafikmodellen, som bliver brugt til at beregne trafikstrømme, for eksempel i forbindelse med nye investeringer, har næsten halveret den forventede gevinst ved at anlægge Ny Midtjysk
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.