Ny topchef hos Ingeniøren skal styrke mediehusets digitale udvikling

Den 41-årige Christina Blaagaard bliver ny adm. direktør i Mediehuset Ingeniøren. Hun kommer fra en stilling som digital direktør og medlem af koncernledelsen i Bonnier Publications, og det er ikke mindst hendes digitale profil, mediehusets bestyrelse er gået efter, fortæller bestyrelsesformand Jens Wittrup Willumsen:

»Vores mediehus har udviklet en bred produktportefølje af primært digitale medier rettet mod ingeniører og it-professionelle. Medieverdenen udvikler sig med enorm hast i disse år, og digital kompetence er altafgørende for at være attraktiv i markedet for både annoncører og brugere. Derfor er vi meget glade for, at Christina Blaagaard har takket ja til udfordringen,« siger han.

Oprindeligt er Christina Blaagaard uddannet cand.mag. i historie med en master i journalistik fra London. Efter nogle år som journalist og redaktør har hun siden 2008 arbejdet med ledelse af digital udvikling - først i Berlingske Media og siden 2014 hos Bonnier Publications. Stillingen hos Ingeniøren er hendes første som adm. direktør:

»Videnfagene har aldrig været vigtigere for vores samfund. Og den publicistiske formidling af teknologi kræver et meget højt fagligt niveau – både journalistisk og i forståelse af selve emnet. Her har Mediehuset Ingeniøren en helt unik position, fordi det hviler på en imponerende faglig tradition, som åbner spændende kommercielle og publicistiske muligheder i en ny verden. Den udfordring er jeg utrolig glad for at få lov til at kaste mig over sammen med de engagerede og kompetente folk, der har sikret positionen gennem mange år,« udtaler Christina Blaagaard.

I september sidste år valgte Mediehusets daværende adm. direktør og chefredaktør, Arne Steinmark, at stoppe efter ti år på posten.

Læs også: Ingeniørens adm. direktør og chefredaktør giver stafetten videre

Efterfølgende har bestyrelsen besluttet at skille de to poster. Christina Blaagaard kommer således til at arbejde tæt sammen med husets chefredaktør, Trine Reitz Bjerregaard, i en todelt ledelse.

»Jeg glæder mig rigtig meget til samarbejdet med Christina Blaagaard. Hun har stærke kompetencer og vigtige erfaringer fra branchen, som jeg er sikker på, vil rykke os i den helt rigtige retning. Og så har hun en stærk publicistisk forståelse, der er vigtig for et mediehus som vores,« siger Trine Reitz Bjerregaard.

Læs også: Ny chefredaktør: Vi skal være ingeniørernes talerør og fælles videnforum

Ledelsen består desuden af salgsdirektør Peer Nordlund Jensen og økonomidirektør Malene Sander, der begge refererer til den nye adm. direktør.
Stine Monrad Wæsel, der har været konstitueret adm. direktør siden september, har igennem længere tid haft et ønske om at skifte karrierespor og indtræder derfor som adm. direktør i konsulentvirksomheden GRACE Public Affairs pr. 1. februar. Stine vil dog fortsat være at finde i mediehuset på nedsat tid som markedschef

Christina Blaagaards tiltræder sin nye stilling senest 1. maj. Indtil da varetager Trine Reitz Bjerregaard posten som adm. direktør.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skulle en ny adm. direktør ændre noget der. I medieverdenen har direktører ikke noget at gøre med det redaktionelle indhold.

Pr. definition i medieansvarsloven har den ansvarshavende redaktør det sidste ord at sige om det redaktionelle indhold - ellers kan man jo ikke forlange, at vedkommende skal have ansvaret...

Jeg ved ikke, hvordan det er på Ingeniøren, men i branchen er det normalt, at chefredaktører refererer direkte til bestyrelsen i redaktionelle forhold og kun til den adm. direktør i økonomiske forhold.

Formålet er at sikre den redaktionelle frihed over for fx annoncører.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten