Ny test tillader fri NOx-forurening i koldt vejr

Ny test tillader fri NOx-forurening i koldt vejr

NOx-udledningen fra nye dieselbiler skal fra næste år testes under realistiske forhold. Men ved temperaturer under minus 2 grader er der ingen grænse for, hvor meget NOx, bilen må udlede.

I slutningen af oktober vedtog EU en grænseværdi for NOx-udledning fra dieselbiler, der som udgangspunkt ligger på over det dobbelte af, hvad der er tilladt i dag. Det var prisen for at få indført den mere retvisende ‘virkelighedstest’ (RDE), som bliver indfaset fra 2017.

RDE skal bringe overensstemmelse mellem de fastsatte grænseværdier og de udledninger, bilerne leverer under realistiske forhold – hvor det længe har været kendt, at NOx-­udledningen kan være over ti gange højere end den laboratorieværdi, bilerne godkendes efter i dag.

Men de nye regler medfører også, at langt større NOx-udledning bliver tilladt ved temperaturer, der svarer til en vinterdag i Danmark: Ved under 3 graders varme er et udslip på yderligere 60 procent NOx nemlig tilladt. Og hvis temperaturen er under minus 2 grader, er der slet ingen grænseværdi.

Klik for at se en større version.

»Disse regler giver mulighed for at manipulere med slutresultatet. I princippet kan det være bedre for fabrikanterne at foretage så meget af testen som muligt ved kolde temperaturer,« siger Nick Molden, direktør i Emissions Analytics, der er et uafhængigt britisk testinstitut.

Han fortæller dog, at en vis andel af testen formentlig skal foretages under ‘normale omstændigheder’, altså ved temperaturer på 3 grader eller derover.

»Min opfattelse er, at man ikke kan foretage hele testen ved meget kolde temperaturer, men der er fortsat diskussioner. Det kan imidlertid være, at det kun er en meget lille del af testen, der skal foretages ved temperaturer over 3 grader,« siger Nick Molden.

Lunken modtagelse i Skandinavien

De diskussioner, Nick Molden henviser til, finder sted i disse dage i Bruxelles, hvor en endelig beslutning formentlig skal træffes i løbet af januar.

Kuldegrænserne er fastsat efter hårde forhandlinger mellem EU-Kommissionen og bilindustrien, og derfor forventer ingen af de eksperter, Ingeniøren har været i kontakt med, at der bliver rykket ved dem, inden de endelige dokumenter underskrives.

I 2020 kommer der en skærpelse, som flytter ‘skæringspunkterne’ ved 3 og -2 grader til hhv. 0 og minus 7 grader. Derudover vil det som udgangspunkt kun være tilladt at udlede 50 procent mere NOx end i dag i stedet for de 110 procent mere end i dag, som gælder fra 2017-2019.

Mere NOx i kolde lande

I de nordiske lande forholder man sig lunkent til EU-regulativet:

»Jeg ser ikke det her som et smuthul, men mere som en svaghed i regulativet. Konsekvensen kan være, at der bliver udledt mere NOx i lande med lave temperaturer,« siger Per Öhlund fra den svenske transportstyrelse.

Her havde man gerne set, at der ikke fandtes nogen grænse, hvorunder bilen ikke længere kan holdes ansvarlig for sin NOx-udledning, men Per Öhlund erkender, at det vil være en uretfærdig byrde at lægge på bilfabrikanterne.

»Grænsen på minus 7 grader, som bliver implementeret i 2020, er et acceptabelt kompromis,« siger han.

Læs også: Frost kan ødelægge udstødningen

I Norge har man hos Transport­økonomisk Institutt testet syv dieselbiler i minus 7 grader ved virkelighedskørsel. Resultaterne viste, at bilerne i gennemsnit udledte 0,95 g/km NOx ved kørsel i kulde. Til sammenligning tillader den gældende Euro 6-norm 0,08 g/km.

Der er altså ifølge seniorforsker Rolf Hagman fra det norske Transportøkonomisk Institutt grund til at frygte de kuldegrænser, regulativet vil medføre.

»Derfor har vi også repræsentanter i EU, som arbejder mod systemet og kæmper for, at der skal større fokus på kørsel i kolde temperaturer,« siger han.

Kommentarer (22)

Kuldegrænserne er fastsat efter hårde forhandlinger mellem EU-Kommissionen og bilindustrien

Jeg troede at vi valgte politikerne til at bestemme. Så vidt jeg ved ligger hele lovgivningsmagten hos politikerne og ikke hverken helt eller delvis hos bilindustrien. Så at forhandle med bilindustrien kan der ikke være tale om.
Bilindustrien kan få lov at give fornuftige råd, hvis de har nogle. Herefter fastsætter alene de folkevalgte politikere hvad vilkårene bliver for at sælge biler i Europa.

Der findes teknologier som 100% eliminerer udledning af NOx. Så er det bare om at lovgive om f.eks., at fra 2020 er det det eneste der må sælges. Færdigt arbejde.
De bilfabrikanter der ikke gider fremstille sådant et produkt til det europæsike marked kan så lukke og holde fyraften og overlade salget til konkurrenterne.

  • 16
  • 3

Jeg gætter på kommende testcentre nord for polarcirklen...
Gad vide om de nye stramninger ender med at blive en fordel for producenterne..?

  • 5
  • 0