Ny teknik fragter friske skaldyr til hele verden
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny teknik fragter friske skaldyr til hele verden

»Hvis vi gør vores job rigtigt, så kan vores system føre til samme udvikling inden for skaldyr, som vi har set i den internationale handel med frugt. Sæsonerne udvides til stort set hele året, og du vil kunne få friske varer fra hele verden.«

Sådan lyder visionen fra Lars Nannerup, direktør i Aqualife Logistic A/S, som har domicil i Nærum nord for København.

Genstanden for Lars Nannerups forhåbninger er et system for transport af levende muslinger, krabber, hummere og andre skaldyr, som Aqualife har udviklet i samarbejde med blandt andre rederiet Maersk Line.

Den nye måde at transportere skaldyr på, har netop haft sin kommercielle premiere på en ugentlig Maersk-rute mellem Nordamerika og Sydspanien.

Her vil en del af skibenes last fremover være de særlige containere, som systemet er baseret på. Dem er der foreløbig bygget 21 af, og flere er undervejs.

I dvale fra Amerika til Spanien

I hver container er der 20 tanke med 1.500 liter vand og op til 600 kg skaldyr. På grund af en temperatur på blot et par grader befinder skaldyrene sig i en dvaletilstand, så de kan holdes levende i over tre uger på et skib. Mere end rigeligt til at gennemføre en 10 til 12 dage lang sørejse over Atlanten eller Stillehavet.

I land kobles containeren til en særlig dokstation med rensningsanlæg og recirkulation af vandet. Her kan skaldyrene holdes levende på lager i flere måneder.

De første containere transporterer lige nu krabber og andre delikatesser fra USA's og Canadas Atlanterhavskyst til det traditionelt store spanske marked for levende skaldyr.

Ifølge Lars Nannerup er der tale om intet mindre end verdens første logistiske system for søtransport af skaldyr fra kontinent til kontinent.

Systemet vil angiveligt halvere transportudgiften i forhold til den flytransport, som er eneste alternativ på de lange afstande.

Markant mindre CO2-udslip

Desuden er CO2-udslippet radikalt lavere ved skibstransport, sammenlignet med fly. Ifølge en CO2-beregner på SAS' hjemmeside udleder et fly godt 600 gram CO2 ved at flytte et ton gods en km på en strækning som f.eks. New York-Malaga. Mens et containerskib udleder i omegnen af blot 15 gram ved samme arbejde, hvis godset er i en kølecontainer. Det oplyser Hans Otto Kristensen, ekstern lektor ved DTU og ekspert i CO2-belastningen ved skibstransport.

I den danske skaldyrsbranche bliver det nye transportsystem mødt med spænding. Det kan både give nye muligheder og øget konkurrence for den etablerede danske eksport af forarbejdede og frosne skaldyr.

»Den nye teknik kan måske gøre det interessant for os at begynde på en eksport af levende jomfruhummere,« siger direktør Svend Larsen fra Læsø Fiskeindustri, som har en stor eksport af frosne jomfruhummere.

»Nu kan amerikanerne og cana­dierne konkurrere med de lokale producenter i de lande, hvor der er tradition for handel med ferske skaldyr,« konstaterer Louis Schrøder fra Nordic Seafood i Hirtshals - også et firma, som eksporterer frosne skaldyr.

I forbrugerleddet er prisen for friske skaldyr op til seks gange så høj som for frosne, oplyser Lars Nannerup.

Alligevel vokser markedet for friske muslinger osv. i disse år med 8,8 procent om året, internationalt set, mens markedet for frostvarer har en mere moderat vækst på 3,3 procent.