Ny taxi kører selv – men kun i kendt terræn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny taxi kører selv – men kun i kendt terræn

Illustration: Laurids Hovgaard

Den ligner lidt en blanding af Batmans batmobil og en gumpetung familiebil. Der er hverken rat eller pedaler, men til gengæld en blinkende digital skærm på kølerhjelmen.

Franske Navya, der dyster med Googles Waymo og Tesla i kapløbet om at udvikle selvkørende biler, viste forleden seneste skud på sin stamme af førerløse køretøjer frem i København: en taxi med plads til seks personer. I Danmark er det transportoperatøren Keolis, der i forvejen kører almindelige busser for blandt andet Movia i hovedstaden, der vil introducere den førerløse taxi til danskerne.

Shuttlebussen kører

Navya er ikke et ukendt navn, når man taler om førerløs teknologi i Danmark. Faktisk indgår Navyas Arma shuttlebus i flere af de pilotprojekter med førerløse busser, der har været og er i gang i Danmark, – for eksempel på et hospital i Køge og på DTU i Lyngby.

Den nye førerløse taxi har Navya forsynet med opgraderet hardware i form af to ekstra lidarsensorer samt flere kameraer og radarer. Den ekstra hardware gør taxien i stand til at køre mellem forskellige destinationer i et afgrænset område på indtil videre 3-4 kilometer, hvor første generation af Navyas førerløse shuttlebus kun kan køre ad en foruddefineret rute.

Artiklen fortsætter under grafikken

»Hvor shuttlebussen er første generation, er den førerløse taxi generation to, måske tre. Vi kan i dag køre en rute på mellem 1-2 kilo­meter, hvor det er brugeren, som selv vælger, hvor man vil samles op og sættes af, fortæller Jan Jansson, International Mobility Developer hos Keolis Group.

Tredobbelt redundans

Taxien kan dog ikke bare køre ud i trafikken, men skal trænes ved at kortlægge alle mulige rutekombinationer i et afgrænset geografisk område. I forbindelse med den internationale kongres om intelligente transportsystemer i København i denne uge testkørte Keolis taxien på parkeringspladsen ved Bella Center på Amager.

Ifølge Navya giver den opgraderede sensorpakke på den førerløse taxi en tredobbelt redundans for alle funktioner. Så selvom en lidarsensor taber forbindelsen, eller et kamera går i stykker, kan bilen stadig finde vej i trafikken. De ekstra sensorer i køretøjet betyder desuden, at top­hastigheden er hævet fra omkring 45 km/t til 70 km/t.

»Vi forventer dog at køre ved omkring 20 km/t og op til 50 km/t, hvilket stadig er hurtigere end shuttlebusserne,« siger Jan Jansson.

»Vi har endnu ikke konkrete test-aftaler i Danmark, men vi vil meget gerne lave pilotprojekter her i Danmark, siger han.