Ny tankstation med brint er åbnet i Herlev
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny tankstation med brint er åbnet i Herlev

Torsdag åbnede Danmarks brinttankstation nummer fem i Herlev uden for København. Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Pedersen (R) klippede den røde snor over og fik lov at tanke en Hyundai ix35 brændselscellebil.

Tankstationen er leveret af Herning-virksomheden H2 Logic og franske Air Liquide og er opstillet på Q8’s tankstation på Dynamovej. Brinten bliver produceret på stedet via elektrolyse, og direktør hos H2 Logic Jacob Krogsgaard garanterer, at der er købt certifikater, så det er grøn strøm, der anvendes.

Læs også: Toyota løbet over ende af brintbil-købere

Der kan produceres op til 50 kg brint i døgnet, og trykket ved optankning er 70 MPa. For en almindelig brintbil som Hyundias ix35 tager det cirka fire minutter at fylde tanken.

Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Pedersen klipper snoren over til Danmark nyeste brinttankstation, mens direktør for H2 Logic Jacob Krogsgaard, der har leveret stationen, kigger på. Illustration: Bjørn Godske

Hele konstruktionen er bygget op omkring en 40-fods container, som kan leveres og installeres på 48 timer. Prisen for tankstationen er cirka 7,5 mio. kroner.

Foruden den nye tankstation i Herlev er det også muligt at tanke brint i Sydhavnen, Vejle, Holstebro og Aalborg. Planen er, at der inden årets udgang også er bygget tankstationer i Køge, Korsør og Aarhus. Måske kommer der også tankstationer i Esbjerg, Herning og Kolding.

Læs også: Toyota sender sin første brintbil til Danmark

Der vil derfor næppe blive den store trængsel, når brintbilen skal fyldes på. Den eneste model, som lige nu kører rundt på brint i Danmark, er en Hyundai ix35. Dem har Københavns Kommune indkøbt 15 styk af. Vejle Kommune har tre og Holstebro Kommune, virksomheden Strandmøllen og Hyundai selv har hver en enkelt.

Til efteråret vil de første Toyota-brintbiler blive leveret til landet, og tilsammen forventer Hyundai og Toyota, at der ved årets udgang vil køre cirka 45 brintbiler rundt på de danske veje.

Hvor svært er det så lige at tanke en brændselscellebil? Jacob Krogsgaard viser her, hvordan det gøres. Tanken i bilen var i forvejen helt fyldt op (ministeren skulle nemlig også lige prøve), men normalt tager det under fem minutter at fylde bilens to 700 bar tryktanke helt op.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pudsigt - det er samme sted som den gamle Better Place batteribyttestation, eller indenfor 3 hink og en spytklat.

Det er ret smart at den er i container, så den kan flyttes efter behov. Forurening bliver der næppe meget af. Der er lager til 12 biler. Foreløbig kommer brinten i flasker : http://www.fdm.dk/nyheder/brinten-breder-s...

Der skal dog meget til for at brint kan nå samme markedsandel som elbiler, og Tesla når næsten samme batteribyttetid som Better Place.

  • 0
  • 0

Uden at vide hvad virkningsgraden kan der jo heller ikke tages stilling til forureningen - uanset om brinten køres ind eller produceres på stedet. Jeg har altid været skeptisk over for virkningsgraden af el til brint og derefter brint til el princippet. Det der kunne legitimere spildet er at der kan produceres bring når der er overskud af strøm. Men det ladet til at det skal laves decentralt efter behov/afsætning. Og så er ideen om at lagre vindmøllestrøm ligesom ret langt væk!

  • 6
  • 2

Det er ikke korrekt, at al brinten kommer med lastbil. Den produceres på stationen. Trykflaskerne er backup.

Ifølge FDM artiklen er produktionen på stationen ikke klar endnu, så jo, de kører rent faktisk brinten ind på lastbiler.

Selv når den er klar, så kan det blive nødvendigt at supplere da den lokale brintproduktionen åbenbart er begrænset.

Når det kommer til stykket, så er det grundliggende problem med brintbiler at brændselcellerne koster en formue. Den mest effektive måde at producere brint er også med en brændselcelle, så de har simpelthen ikke råd til et anlæg der kan producere særligt store mængder.

  • 9
  • 0

Det der kunne legitimere spildet er at der kan produceres bring når der er overskud af strøm.

Anlægget venter ikke med at producere til at der er overskud. Der er ikke kapacitet nok til det, så de er nødt til at producere så snart at nogen har tanket.

At konvertere el til brint, komprimere til 700 bar og tilbage til el smider mindst halvdelen af energien væk. Det kan man ikke gøre så meget ved, så ud over prisen på brændselcellen, så er dette årsag til at brint altid vil have det svært i forhold til elbilen. Det bliver simpelthen dobbelt så dyrt per kørt km.

  • 10
  • 0

Men - Man kunne tænke sig til at energien der blev brugt ved komprimeringen af gassen og spaltningen af vandet kunne bruges fornuftigt? Retursiden af fjernvarmen? Så går den ikke helt tabt.

@baldur - Om det bliver dobbelt så dyrt per kørt km kommer vel an på så meget ikke? Ser man kun på den nødvendige energi der skal til for at køre en km, så har du ret. Men der er mange faktorere som spiller ind end bare den rene energipris per km.

Der er mange der gerne vil have os over på brinten, især fordi det kræver ny infrastruktur - og det er der mange der gerne vil levere. Men indtil videre mener jeg nok at brinten kun er til eksotiske steder, antennemaster langt væk og militæret.

  • 3
  • 1

Der er mange der gerne vil have os over på brinten, især fordi det kræver ny infrastruktur - og det er der mange der gerne vil levere. Men indtil videre mener jeg nok at brinten kun er til eksotiske steder, antennemaster langt væk og militæret.

0 0 

Er undsluppen brint harmløst sådan klimamæssigt?Der vil næsten altid lække et eller andet med 700 bar og lille molekyle

  • 2
  • 0

Hej Bjørn,
Tak for en interessant artikel.
Kan vi få lidt mere information om økonomien og energieffektiviteten i brint-tankstationen?
Hvad koster det at tanke et kg brint? I Tyskland ser prisen ud til at være 9,50€/kg og i Norge ca 90 NOK.
Skal man betale for at være brint-kunde, ligesom man skal betale enten abonnement eller extra høj elpris for at kunne lade sin elbil hos fx Clever eller e-On?
Elektrolysen kan producere op til 50kg brint i døgnet, og det må svare til ca 10 optankninger af en Hyundai ix35, som kører ca 100km/kg. Hvor meget el anvender brintstationen på at producere et kg brint?
Pt producerer elektrolysen brint, hver gang der er tanket, så hvad er planerne for at udnytte VE eller blot spotmarkedet i elnettet?

  • 6
  • 0

Hvad koster det at tanke et kg brint?

Den reelle pris er hemmelig. Der er ingen som opsætter 10 tankanlæg til 7,5 millioner kroner stykket, til at betjene 45 biler, som regner med tjene penge på salg af brint.

Nogen har altså valgt at betale for at få opsat disse anlæg som proof of concept. De har også valgt at det skal koste cirka det samme per kørt km i brintbil som i en tilsvarende benzinbil. Så der har du svaret, men du skal bare huske at den pris ikke er langtidsholdbar. Den dag hvor der er flere brintbiler, bliver man nødt til at sætte prisen op, så den dækker de faktiske omkostninger både til strøm men også afskrivning på anlægget.

  • 7
  • 0

Kan nogen ikke lige opklare et spørgsmål for mig her.
Brændværdien i brint er ca 3,3 gg den for benzin (142/43 MJ/kg)
En benzinmotor smider mindst 75% af energien ud som varme.
Virkningsgraden for en brændselscelle (nu taler jeg kun om den i bilen) bør vel ligge på ca. 80%.
Benzins massefylde sætter vi til rundt regnet 0,7.
Sammenligner vi så det samlede energi-udbytte af 1kg brint, burde det være ca.
142MJ0,8=113,6MJ.
Og udnyttelsen af 1kg benzin er til sammenligning:
43MJ
0,25=10,75MJ.
1kg benzin svarer til ca. 1,4liter, så energi-udnyttelsen af 1liter benzin er ca. 7,7MJ.
De bedste benzin-biler kører op til ca. 25km/l.
En tilsvarende brint-bil burde så køre ca. 25*113,6/7,7 km/kg = 368 km/kg. Hvorfor opgives økønomien for den omtalte Hyundai så til ca. 100 km/kg?

  • 1
  • 1

Afdrag og renter udgør cirka 1000 kr/dag på et 7,5 millioner kroner lån over 10 år. Given at der er tale om umoden teknologi og et område hvor der hele tiden udvikles nyt, så skal anlægget næppe afskrives over længere tid.

Ifølge artiklen regner man med 45 brintbiler ved årets udgang. Det fremgår også at der til den tid vil være cirka 10 tankstationer. Det giver cirka 5 biler per tankstation og de 5 biler skal så lægge 1000 kr/dag (tilsammen) for at det løber rundt.

Nu er alle bilerne kommunalt, stats eller firma ejet, så det er rigtigt svært at sige noget om hvor meget de kører. Lad os bare sige 25.000 km/år for at tage et tal. Uden at medregne udgiften til strøm, drift og slid på brændselcelle etc, så skal bilen svare 200 kr/dag, dvs. 73.000 kr/år hvilket givet en km pris på 3 kr/km.

Naturligvis er det kun proof of concept på nuværende tidspunkt. Det kan ikke være andet. Men hvad prisen bliver hvis der kommer flere biler - det kommer jo helt an på hvor mange brintbiler der er på vejene i lige din krystalkugle. Og hvor mange tankstationer du vil bygge.

  • 6
  • 0

Det skal nok blive en succes - vi har haft en stående i Ringkøbing i ca 8 år. Har aldrig set nogen tanke på den, og de par biler kommunen købte ind for mange år siden er afskaffet for længst.

Tvivler på at der overhovedet er nogen som har en brintbil i kommunen, for jeg har hverken set eller hørt om det skulle findes.

  • 9
  • 0

Hvad koster det at tanke et kg brint? I Tyskland ser prisen ud til at være 9,50€/kg og i Norge ca 90 NOK.


110 kr./kg ifølge fotoet af displayet fra indvielsen af brintstationen i Holstebro: http://www.vestforsyning.dk/om-vestforsyni...

11,00 kr. / 0,1 kg står der: http://www.vestforsyning.dk/media/1397/_48...

Billedet er dog ikke helt nyt, så prisen er muligvis justeret siden.

I denne artikel fra 2009 stod der at prisen i København forventedes at blive 138 kr./kg: http://ing.dk/artikel/kobenhavns-forste-br...

  • 3
  • 0

er som en el-bil med bly-batterier - bare dårligere.

Energiregnskabet er katastrofalt og ligeledes fremtidsudsigterne for bil-uheld og gamle slidte brintbiler..

Ikke at der nogensinde vil komme en nævneværdig mængde af dem... Heldigvis.

Sammenhængskraften er så ringe at man fristes til at kalde det at give offentlige penge til de private kammerater. En bestyrkelse af denne tro også at de eneste, som køber det her platnummer er dem som har adgang til "vores" penge. Ingen ville bruge deres egne penge på det her stunt.

Så tak til de benævnte kommuners "fornuftige" forvaltning af andres penge.. Intet under at vores skattetryk er, hvor det er...

  • 8
  • 2

Tak til Peter Hansen for prisinfo for brint - og link til den fem år gamle tråd med Raket-Madsens forudsigelse af brintsituationen 2015 i DK: http://ing.dk/artikel/kobenhavns-forste-br...
Iflg Wikipedia er energiindholdet af brint ca 40kWh/kg, og elektrolysen har en virkningsgrad på 50-80%. Hvis vi antager den højeste virkningsgrad, går der således 50kWh el til hver kg brint, og det svarer til netop 110kr hvis slutbrugerprisen for el anvendes. Hyundai ix35 kører så 2km pr kWh el fra nettet. Til sammenligning kører en Tesla 4-5km/kWh og eGolf-lignende biler 6-7km/kWh el fra nettet.
Så vidt jeg kan se, skal brintanlæg og brændselsceller meget ned i pris og kun anvendes ifm overskuds-el fra vindmøller for at kunne retfærdiggøres.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten