Ny svindelsoftware i VW-biler ændrer gearskifte under test
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny svindelsoftware i VW-biler ændrer gearskifte under test

Foto: Audi

Bilproducenten Audi, som i forvejen er fedtet ind i moderselskabet Volkswagens emissionsskandale, har benyttet en anden og hidtil ikke offentligt kendt snydeanordning i sine biler. Ifølge den tyske avis Bild am Sonntag (omtalt af Reuters) har amerikanske myndigheder haft kendskab til sagen i flere måneder.

California Air Resources Board (CARB) opdagede allerede i sommeren 2016 den særlige software i Audi-modeller med automatgear, skriver Bild am Sonntag. Softwaren sænker bilernes udledning af CO2 i testlaboratoriet, men ikke i kørsel ude på vejene. Det gør den ved kun at sætte i gang, når bilen bliver kørt, uden at der bliver drejet på rattet, hvilket indikerer, at bilen bliver udsat for testkørsel.

Læs også: Volkswagen indgår rekordforlig i USA

Hvis rattet ikke bliver anvendt, indledes et gearskifteprogram, der producerer mindre CO2, så bilen holder sig inden for emissionsgrænserne. Hvis rattet derimod drejes mere end 15 grader, som indikerer vejkørsel, slår softwaren det særlige gearskifteprogram fra.

I hundredtusinder af biler, også i Europa

Audi er ifølge avisens oplysninger stoppet med at bruge den nyopdagede snydesoftware. Det skete i maj 2016, kort tid før CARB opdagede softwaren i en af producentens biler. Men de berørte gearkasser findes i dag i flere hundredtusindvis af biler, herunder modellerne A6, A8 og Q5. Sagen omfatter også europæiske biler. Audi har nu ifølge den tyske tabloidavis suspenderet flere ingeniører som følge af sagen.

Med den nye afsløring kan Audi og Volkswagen-koncernen stå på randen af endnu en bølge i svindelsagen, der i juni kostede koncernen et beløb svarende til lige under 100 milliarder kroner i et historisk stort forlig med amerikanske bilejere og miljømyndigheder. Dieselsgate, som skandalen hurtigt blev døbt, involverede også omkring 85.000 Audi-modeller med 3-liters sekscylindrede dieselmotorer, og selskabet har derfor allerede øremærket 752 millioner euro, svarende til over 5,5 milliarder kroner, til at dække sagens omkostninger.

Læs også: VW: Europæiske bilejere kan glemme alt om erstatning efter dieselskandale

Samtidig har den tyske anklagemyndighed netop udvidet sin undersøgelse af svindelsagen om i alt 11 millioner dieselmotorer verden over til også at involvere en efterforskning af, hvorvidt Volkswagens bestyrelsesformand, Hans Dieter Pötsch, også var med til at manipulere markedet i kølvandet på skandalen.

Bild am Sonntag citerer ingen kilder for de nye oplysninger om Audis automatgear, og både CARB og Audi har afvist at kommentere rapporten. Det fremgår således heller ikke, hvorfor den californiske miljømyndighed ikke på eget initiativ har offentliggjort de nye oplysninger.

der bør udregnes hvor meget det har skadet miljøet, og så bør de betale for 10 gange så meget genoprettelse som der skulle til at ugøre deres del.

derudover bør de tvinges til at betale for at opgradere hver eneste bil solgt, så de rent faktisk overholder lovgivningen.

har de ikke råd til det, bør firmaet konfiskeres og sælges på auktion.

  • 20
  • 6

Citat - Audi har nu ifølge den tyske tabloidavis suspenderet flere ingeniører som følge af sagen.

Har Tyske ingeniører ansat i VAG gruppen ingen integritet?
Eller bliver de betalt for at tage skylden?

Som ingeniør kan jeg slat ikke forholde mig til de anklager, vi her ser!
Hvilket incitament har disse ingeniører for at holde dette hemmeligt for ledelsen?

Bonus?

Nogen må hjælpe mig med at forstå dette!
På forhånd tak,

  • 15
  • 1