Ny svejsemetode med laser til verdens længste flydebro

PLUS.
Den 5,5 kilometer lange flydebro over Bjørnafjorden bliver en del af den 1.100 kilometer lange færgefri E39, som skal strække sig fra Trondheim til Kristiansand langs den norske vestkyst. Illustration: Statens vegvesen

'Ved lasersvejsning behøver man ikke bruge et tilsatsmateriale,' siger det norske vejvæsen projektleder.

Lasersvejsning ved hjælp af robotter giver mindre klimagasudslip, mindre materialeforbrug, jævnere konkurrence mellem entreprenører, kortere byggetid og dermed færre omkostninger, siger Kjell Håvard Belsvik
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.