Ny super-ubåd afløser Kursk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny super-ubåd afløser Kursk

En haj. Den mest frygtede skabning i havet. Lydløst angriber den sit offer med dødbringende kraft. Det russiske ord for haj er »akula«. Og akula hedder den klasse af angrebs-ubåde, som Rusland i december har søsat sit seneste eksemplar af. Egentlig var den klar til at blive søsat i juli, men overdragelsen blev udsat for ikke at forstyrre projektet med at hæve den russiske nordflådes tidligere stolthed - den forliste ubåd Kursk.

Den nye ubåd har ifølge nyhedsbureauet Reuters haft den russiske præsident Putins særlige interesse. Det var ham, der i 1999 som premierminister beordrede, at pengene til at færdiggøre ubåden skulle findes. Derfor var Putin også til stede for at overvære indsættelsen af ubåden »Gepard«, der på en række punkter overgår de amerikanske Los Angeles ubåde, der ellers har været regnet for verdens bedste.

En overlegen ubåd

»På mange måder er det en overlegen ubåd,« siger den uafhængige ubådsekspert Norman Palmer til den amerikanske nyhedskanal ABCnews.

Gepard er hurtigere end amerikanerne. Mindst 35 knob i neddykket tilstand. Den har dobbelt så stor våbenkraft. Blandt andet 24 krydsermissiler med en rækkevidde på 3000 kilometer. Og så kan den dykke dybere. 600 meter lyder det officielle tal.

Samtidig er Gepard et opgør med tidligere tiders design, der frembragte frygtindgydende, men meget støjende ubåde. Geparden er lige så lydløs som amerikanerne, siger flere eksperter. Også den tidligere amerikanske flådechef Jeremy Boorda sagde allerede i 1995, at den forbedrede akula-klasse var mindst lige så lydløs, som de amerikanske ubåde. Et udsagn, der kunne tolkes som et forsøg på at tale flere penge op af lommerne på de amerikanske politikere, men som havde hårde facts bag sig.

Gepard er ifølge militære analytikere beklædt med særlige klinker, der ikke giver ekko fra sig. Den er udstyret med et aktivt lyddæmpningssystem, der kan modvirke lyde fra maskineriet, og så er ubådens atomreaktor og fremdrivningssystem sat på en lyddæmpet rampe. Samtidig er er selve skroget designet, så det yder mindst mulig vandmodstand.

Ikke brug for redningsbåde

Det er virksomheden Malakhit Design Bureau i St. Petersborg, der står bag Geparden. Her er chefdesigner Vladimir Pyalov tydeligt stolt over resultatet, skriver den russiske avis Sovietskaya Rossia. Han kalder den verdens bedste ubåd.

»Opdaterede ubåds-sonar systemer kan ikke opdage Gepard, der bevæger sig med stor hastighed,« siger han til avisen.

Han forklarer, at man er gået væk fra den gamle russiske specialitet om at have to atomreaktorer ombord, fordi de nye reaktorer er så driftssikre, at de ikke behøver at blive duplikerede.

Samtidig er han sikker på, at Gepard praktisk talt ikke kan sænkes. Men på grund af Kursk-katastrofen har designerne alligevel valgt at omtænke redningssystemet. Det betyder, at Gepard er udstyret med fire redningsbåde.

»Men jeg er sikker på, at mandskabet aldrig kommer til at bruge dem,« siger han til den sovjetiske avis.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten