Ny storstrømsbro vil koste op mod 3,2 milliarder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny storstrømsbro vil koste op mod 3,2 milliarder

Den 25 cm lange revne, der i går fik Banedanmark til at lukke for togtrafikken på Storstrømsbroen, har givet ny næring til ønskerne om at bygge en helt ny bro til erstatning for den gamle.

Jernbaneeksperter som Alex Landex fra DTU og lokale politikere fra Sydsjælland og Lolland har i årevis talt for en ny bro. Alex Landex mener, at den enkeltsporede jernbanestrækning på Storstrømsbroen vil blive et problem, når resten af strækningen til den kommende Femerntunnel bliver gjort dobbeltsporet, mens de lokale politikere ønsker en anden linjeføring for jernbanen. Og nu melder en af Danmarks største broeksperter, professor emeritus Niels Jørgen Gimsing og Danske Anlægsentreprenører deres opbakning.

»En 25 cm lang revne, der nu medfører indstilling af al togtrafik i en uge, mens man undersøger skaderne nærmere, viser, at det er helt uholdbart med to så svage led i togtrafikken, nemlig de to gamle, men helt utidssvarende broer: Storstrømsbroen og Lillebæltsbroen,« siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører i en pressemeddelelse.

En ny bro vil ifølge et groft overslag, som Cowi lavede for Danske Havne i 2007, koste mellem 1,7 og 3,2 mia. kr.

Men hidtil har Trafikstyrelsen holdt fast i, at kapaciteten på Storstrømsbroen er tilstrækkelig, selv om den medgiver, at den vil være en flaskehals, når den nye tunnel under Femern bliver åbnet i 2021.

»Der er to grunde til, at vi ser bort fra det: Den ene er, at den enkeltsporede forbindelse godt kan afvikle den forventede trafik, efter at Femern Bælt-forbindelsen er taget i brug. Den anden er, at det i projekteringsloven er anført, at Storstrømsbroen forudsættes fortsat at være enkeltsporet - at man ikke skifter den ud. Det er vores projektgrundlag,« fortalte områdechef Martin Munk Hansen fra Trafikstyrelsen på et borgermåde i marts.

Derfor er der heller ikke foretaget arealreservationer i området. Men det bør styrelsen og politikerne nok begynde at genoverveje, mener Niels Jørgen Gimsing.

»(Revnen) er et advarselstegn på, at Storstrømsbroen begynder at nærme sig en alder, hvor der vil blive behov for flere og flere reparationer. Det er jo ret bekymrende, for udviklingen af metaltræthed er afhængig af antallet af overkørsler, og med Femern-forbindelsen er det jo planen, at der skal komme endnu mere trafik, også med godstog, den vej,« siger han til DR.

Hvis der skal bygges en helt ny bro, skal arbejdet gå i gang senest i 2016, vurderer han.

Dokumentation

Læs rapporten fra Cowi

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor ikke en tunnel. Om et par år ligger der jo en tunnelelements fabrik ca. 120 km (ad søvejen) fra Vordingborg. Så kunne man jo bygge en 4 sporet jernbane tunnel så man var forberedt til en måske fremtidig forbindelse fra Gedser til Rostock.

  • 0
  • 0

For mange år siden skulle jeg fra Ålborg til Hannover med tog.Jeg blev sendt via Ringsted og Rødby selvom der var elledninger til Padborg og muligvis også mod syd.Det var før den faste Fehmernforbindelse var vedtaget og der var muligvis en sammenhæng.
Er der slet ikke nogen der er træt af at betale til den jernbanebromafia?
I kommer til at give penge for at svenskere og tyskere udveksler deres miljøfordærvende halvfabrikata med megen larm og byggeaktivitet til følge henover Danmark.Altsammen for at Danmarks i særklasse mest uduelige etat og nogle ingeniører kan holde høj cigarføring medens resten af landet stille og roligt går Argentina.

  • 0
  • 0

Regeringen vil jo gerne sætte gang i beskæftigelsen så her er der en god mulighed for at komme hurtigt igang. Tunnelfabrikken ligger jo stadig i københavns nordhavn.Så det er de tjo bare at komme igang med en tunnel, som kan stå færdig samtidig med Rødby Femern forbindelsen

Bent Madsen

  • 0
  • 0

tværs over Kattegat bliver nok billigere end turen op gennem Lolland-Falster-Sjælland. :-)

For slet ikke at tale om Sassnitz Trelleborg med svenske og tyske færger.

  • 0
  • 0

Man kan vel næppe forvente at de milliarddyre beregninger og projekteringer og undersøgelser har taget højde for andre færgeforbindelser ... eller? Dette er vel foraet der forventes at kunne skaffe ordentlig besked ... eller?

  • 0
  • 0

Det kan ikke svare sig at sejle godstog på 850 meter over med færge, i forhold til at kører dem igennem Danmark.

Sejltid Trelleborg til Rostock 5-7 timer plus rangering på begge sider 1 time og derudover kommer ventetid, inden godsvognene kan komme med en færge.

Kørertid igennem Danmark Padborg grænse til København 324 km med 100 km/t må give noget der ligner 4 timer.
Stræknings længde fundet på baneDanmarks hjemmeside. Og når Fehmern bælt er bygget færdig vil tiden igennem Danmark blive kortere!!

Og det ville da være trist for BaneDanmark at miste så god en indtægt for kørsel på danske skinner og over broer/ tunneller som de får fra DB schenker, Hector rail m.fl. Hvordan skal Danmark ellers tjene penge? For lastbilerne drøner bare igennem, uden at skulle betale for kørte kilometer! Medmindre de køber diesel her i landet!!!!!!

  • 0
  • 0

Kørte over storstrømsbroen flere gange i min sommer ferie. Sjældent har jeg set så dårligt vedligeholdt en bro. Der gror ukrudt af forskellig slags i alle samlinger, og hovedparten af betonoverfladerne viser forvitring.

Det kan ikke komme bag på nogen, at broen har / får skader, når den ikke vedligeholdes løbende.

Spm. er om den er ved at være så forfalden, at det er billigere at bygge en ny, end at reparere på den eksisterende?

  • 0
  • 0

Nu viser JP et røntgentfoto af ståldrageren med revnen i. Hvorfor vil man dog sætte en klampe på den revne. ???

Hvorfor fa.... svejser man den ikke bare?

Det er jo en stådrager - altså kan der svejses?

  • 0
  • 0

Et billed fra under broen - godt nok under cykelstien. - Men man kan jo så overveje om man tør cykle over den....

http://pic.twitter.com/rNJzSHhv

Ambitions niveauet er højt for den danske infrastruktur, og der er stadig ingen som kan forklare mig hvorfor vi gerne vil have mere tung gods trafik igennem byerne. Istedet for langs motervejene hvor man samtidig ville kunne lave lastbilscentraler til hvilepladser og omlæsning...

  • 0
  • 0

Man skal være god ved sine naboer. Hvis man kan hjælpe dem til at blive lidt rigere gør man selvfølgelig det. Så får de nemlig råd til at købe lidt mere af hvad vi producerer.

  • 0
  • 0

@Jørgen Rasmussen:
"Og det ville da være trist for BaneDanmark at miste så god en indtægt for kørsel på danske skinner og over broer/ tunneller som de får fra DB schenker, Hector rail m.fl. Hvordan skal Danmark ellers tjene penge?"

Spørgsmålet er imidlertid hvor meget DK tjener på at lægge skinner mv. til de svenske transporter. Et godstog i transit btaler 10-13.000 kr. i infrastrukturafgifter. Dem er der 50-60 af pr. dag og giver så en indtægt på 5-600.000 kr. til Banedanmark. Svarer infrastrukturafgifterne til udgifterne til anlæg, vedligehold mv. af de skinner de svenske tog kører på?

  • 0
  • 0

Sidst der blev lavet hovedreparation af det danske skinnenet og til den tidligere regering gav 10 milliarder (6 milliarder i virkeligheden!) fik banen lov til at forfalde i 30 år. Så må du selv regne ud om det lille tilskud til BaneDanmark fra godsoperatørerne ikke er en hjælp.

Selv foretrækker jeg at der blev færre lastbiler i transit igennem Danmark, så jeg selv kan kører de 110 til 130 km/t på motorvejen, som er den tilladte maks hastighed.

I følge dine egne tal bliver de 500.000 om dagen til 182.500.000 Kr om året. Hvilket jeg synes er en fin indtægt til staten...for BaneDanmark får nok ikke lov til at beholde de penge de tjener!!! Derudover skal DSB, Arriva og Nordjyske jernbaner(hjørring-Frederikshavn) også betale for at kører på skinnenettet!
Jeg tror ikke Danmark tjener ligeså godt på lastbilerne der kommer fra andre lande og kører til eller igennem!!

For sjovs skyld kan vi jo prøve at regne ud hvad BaneDanmark tjener på 25 år for godstransporter: 25 x 185.500.000 = 4.562.500.000 Kr Men det er uden hensynstagen til prisstigninger og om noget af prisen skulle være for EL. Men i forhold til at de kun kører på 350 km ud af det samlede skinnenet synes jeg det er fantastisk at banen på den måde ville kunne være i stand til at betale udgifterne selv, for vedligeholdelse. Som tidligere skrevet skal hertil lægges indtægterne fra DSB, Arriva og Nordjyske Jernbaner!

  • 0
  • 0

Der skal alligevel udføres en udvidelse med et nyt jernbandspor over Storstrømmen. Byg istedet 2 nye spor eller en tunnel og fjern det eksisterende jernbandspor på den eksisterende storstrømsbro. Så kan man udvidde vejbanerne og få en fornuftig bilbro ud af det samtidig.

  • 0
  • 0

Det er da let at gennemskue. Hvis en ny bro kommer med i Femern forbindelsen, ændrer det jo rentabilitetsberegningen.
Derfor venter man til efter Femern er bygget, så finder man pludseligt ud af, at Storstrøms broen er for lille, og så skal der også bygges en ny der.
DEN skal man naturligvis nok også betale for at køre på, selv om den gamle var gratis.
Det er politisk planlægning.
Mvh.
Jan

  • 0
  • 0

Luk broen for almindelig trafik og læg to spor istedet, så må bilisterne finde vej til Farø, hvad de alligevel har gjort i mange år. Det er vist kun lokale, der bruger Storstrømmen.

  • 0
  • 0

Håber det er okay Thomas jeg ligger det offentligt for alle ??
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-...

Mht. broen forfaldenhed har jeg brugt den en del for nogle år siden (mest om natten) da jeg boede hos mine forældre på Sydsjælland.
Broen har været under konstant vedligeholdelse de sidste 10-15 år. med konstant vej/broarbejde, der har chikaneret trafikken. Når man nåede til enden med arbejdet, begyndte man forfra igen pga. broens forfald.
Dette tyder i mit hoved på broen kun kan holdes åben ved konstant at have arbejdere gående på den, hvilket ikke kan være særlig billigt.

En anden ting, hvis Farø broen lukkes pga. uheld, vind eller fare for is der styrter ned som vi så i vinters hvor den var lukket mange timer over flere døgn, skaber det KAOS i Vordingborg og på Falster da broen på ingen måde kan tage den trafik der bliver ledt væk fra Farøbroen.
Så selvom det måske kun er nogle gange om året man må lede trafikken væk fra Farø så bør det også tælle som et for at udvide Storstrømsbroen, eller bygge en ny.

OG en sidste ting, Storstrømsbroen er ud over at være eneste transport for cykelister også Landmændenes eneste måde at undgå at skulle transportere maskiner, roer, halm osv. med lastbiler til og fra Falster. Ved større maskiner lukker man dog op for transport over Farø om natten med Politikeskorte, ellers benytter man Storstrømsbroen.

  • 0
  • 0

I følge www.highways.dk er broen et resultat af projekter der blev sat i gang under en økonomisk krise. Mon ikke der er nogen der har tænkt, vi skal have gang i væksten, lad os bruge nogle offentlige penge og bygge noget...

Måske det skulle være til inspiration for nogle af de nutidige politikere.

Henrik

  • 0
  • 0

I følge www.highways.dk er broen et resultat af projekter der blev sat i gang under en økonomisk krise

Måske det skulle være til inspiration for nogle af de nutidige politikere.

Interessant link. Man kunne måske tilføje, at prisen på benzin i DK steg med 10 øre/l til betaling af den gamle Lillebæltsbro. Så det var ikke staten, der betalte.

  • 0
  • 0

Broen har været under konstant vedligeholdelse de sidste 10-15 år. med konstant vej/broarbejde, der har chikaneret trafikken. Når man nåede til enden med arbejdet, begyndte man forfra igen pga. broens forfald.

Der er også en nedslidt bro mellem Lolland og Falster.

  • 0
  • 0

Der er også en nedslidt bro mellem Lolland og Falster.

Ja, den er dog i bedre "synlig"forfatning syns jeg når jeg har kørt over den, og gennemgår også en større renovering nu, dog er den mere kritisk, hvis der skulle ske noget i det det er en vippebro. Broen er dog noget kortere end Storestrømsboren, flere vejbaner og ikke så langt over vandet som Storestrømsbroen.

  • 0
  • 0

Hvis der skal bruges flere penge på bro/tunneler så må man samtidigt gentænke hele linieføringen, når Femern tunnelen åbner, bliver det hovedstrækningen med gennemgående passagertog og masser af transit godstog, altså masser af tog der hverken skal standse i Vordingborg eller Nykøbing Falster, "måske der skal en ulykke med kemikalier i et byområde til først" men når byrådene finder ud af det så kommer kravet om alternativ linieføring, så alt trafikken ikke skal gennem bykernerne, og hvis den gamle bane alligevel kun er til bumleren så er alt den fornyelse og opgradering der er i gang nu jo rent overkill.

  • 0
  • 0

hvis den gamle bane alligevel kun er til bumleren så er alt den fornyelse og opgradering der er i gang nu jo rent overkill.

Strækningen mellem Storstrømsbroen og Nykøbing F skal fornyes og udvides med [b]mindst[/b] 1 spor.
Det er sgu' storpolitik om vores skattepenge.

  • 0
  • 0

Det har Banedanmark undersøgt og i følge dem kan det ikke lade sig gøre.
Hvis der kom 2 spor på nuværende bro, ville det betyde at broen vil brase sammen hvis der kører 2 tog over brugen på samtidig.

  • 0
  • 0

OG en sidste ting, Storstrømsbroen er ud over at være eneste transport for cykelister også Landmændenes eneste måde at undgå at skulle transportere maskiner, roer, halm osv. med lastbiler til og fra Falster. Ved større maskiner lukker man dog op for transport over Farø om natten med Politikeskorte, ellers benytter man Storstrømsbroen.

Og veteranbiler :-)

  • 0
  • 0

Det duer nok ikke. En revne i et gammelt stål, kan man ikke sådan reperer.
Der er nok et problem med nitnigen. Der er ikke det samme træk i det gammelt stål som i det nye.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Hvornår lærer journalister at Lolland-Falster ikke er én, men TO øer og Storstrømsbroen har landfæste på Falster og ikke Lolland? Togforbindelsen til Lolland foregår vha. Christian X's bro som iøvrigt udvides til elektrificeret dobbeltsport ifm. Femernforbindelsen.

... og så bør man nok overveje en ny togforbindelse over Storstrømmen. Det er jo ren farce, at man pludselig opdager én revne ved en tilfældig kontrol og lukker for snart al trafik. Måske broen skulle have styrtet i havet før man tog sig sammen?

  • 0
  • 0

Der er folk der tager focus på retning gamle osende dampmaskiner der kommer fra Tyskland og fra Sverige, dårligt argument til deres moderne togdrift.
Der er folk der tager focus på tog mafia, det er også den forkerte retning.

Storstrøms Broen, er udført efter og udfra nogle helt nøje afbestemt statiste udregninger. Den har på samme måde som et hvert andet konstruktion en maximum belastningsmoment.

Dengang den blev bygget var der ikke beregnet en Femerforbindelse her i, eller er der?
Tilmed skal der ske noget i en hvis tempo, da det vi har hørt ang. de revner, er der ingen der har sagt, det har en direkte forbindelse til metaltræthed. Såfremt det er metaltræthed, da har vi et reelt problemstilling, der skal behandles i en helt anden retningstilkendegivelse ellers vi har et logistik problem der pr. givende dato, kan forligger rapport på det er metaltræthed vil gøre alt syd for Storstrøms Broen til U - industrisamfund og til en rigtigt Udkantsområde der vil har langt dårliger logistik kontra den Bornholmer har, med Skagen, København og Esbjerg.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten