Ny stor ingeniørarbejdsplads på tegnebrættet

Der kommer til at blive hektisk aktivitet på gangene i Banedanmarks nye residens på Kalvebod Brygge, der forventes at stå klar om 5 år.

Banefolket bliver nemlig ikke de eneste beboere i det 41.000 kvadratmeter store kontorbyggeri, der ifølge planen også skal huse Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Energistyrelsen. Dermed vil 2.000 medarbejdere, heraf omkring 700 ingeniører, komme under samme tag og få deres daglige gang i nye fælles lokaler.

Udsigten til at skulle dele kantine og mødelokaler med en række andre store offentlige institutioner vækker begejstring hos Søren Stahlfest Møller, økonomidirektør i Banedanmark.

»De nye lokaler giver os en fantastisk mulighed for at samarbejde mere intenst og lære af hinandens måder at arbejde på. Vi har meget til fælles med for eksempel Vejdirektoratet. Det er oplagt, at vi kan trække på hinandens erfaringer,« siger Søren Stahlfest Møller.

Selv om arbejdet med vej og bane er meget forskelligartet, har brancherne ifølge Søren Stahlfest Møller en række metoder og opgaver til fælles. Det gælder blandt andet inden for projektstyring og ekspropriering, der er oplagte områder at dele viden omkring, påpeger økonomidirektøren.

»Jeg håber, at der opstår et naturligt netværk mellem folk, når vi mødes i kantinen og receptionen. Det er alt andet lige nemmere at ringe til folk og få et godt råd, når man kender hinanden,« siger Søren Stahlfest Møller, der dog ikke forventer, at videndelingen opstår spontant af sig selv.

»Det vil være naturligt, at vi igangsætter en række processer, der stimulerer samarbejdet på tværs. Endnu har vi ikke udtænkt præcis hvordan, men tanken er da, at det nye byggeri skal blive til meget mere end blot fælles lokaler,« siger Søren Stahlfest Møller.

Ifølge Estatemedia.dk forventer staten at spare mellem 15 og 20 millioner kr. årligt i husleje og drift, når det nye byggeri efter planen tages i brug i 2017.

Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R) har oplyst, at han ønsker at udbyde projektet som OPP.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Helt rigtigt, Klaus Jørgensen.

Endnu er eksempel på den elendige planlægning, som vi er så gode til her tillands. Nok medvirkende til at Flyvbjerg ikke kan holde ud at være her længere, men er gået i exil i England.

Først rykker DSB fra Sølvgade til Høje Tåstrup. Så flytter Banedanmark, Vejdirektoratet, Energistyrelsen og Trafikstyrelsen (det er femte gang på ca. ti år), til et fælles domicil.

Var det ikke en ide, at dog i det mindste DSB og Banedanmark flyttede ind under samme tag. For mon ikke de to har mere til fælles, end Banedanmark har med de øvrige kommende styrelser.

Men ”man” er nok bange for, at flytter DSB og Banedanmark under samme tag, da finder de ud af, at så kan ligeså godt slå sig sammen igen, og dermed blive den slagkraftige, kompetente jernbaneenhed, der er brug for.

Men det tør ”man” nok ikke for EU, der i al sin visdom forlanger, at infrastrukturforvalteren skal være adskilt fra operatørvirksomheden.

Mærkeligt, at både tyskerne og franskmændene godt kan få deres jernbaner til at fungere, selvom de ikke har lavet den kunstige adskillelse, som ignoranterne i Bruskcelle har forlangt.

  • 0
  • 0

Hvad med 45.000 m2 i stedet for og ta så 2 ministerier med.

Så kunne der spares nogle chef lag og Rigsrevisionen kunne få et fast kontor

Se, det ville være en julegave til vores demokrati .... ;-)

  • 0
  • 0

Det er meget vigtigt at de er samlet på et sted så de samlet kan lade være med at gøre hvad der skal til for at stoppe global warming og andre relevante opgaver.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten