Ny spektakulær SpaceX-flyvning: Rumskib tester styrefinner i luften

Den runde (halv)-kugle i midten er den såkaldte header tank, som er en tank midt i den ene hovedtank. Headertanken føder motorerne under landing og et skift til denne tank skal nu afprøves under en flyvning. Illustration: SpaceX/Elon Musk

De voksende aktiviteter på SpaceX-raketfabrikken i Boca Chica ser stadig ud til at gå stærkere og stærkere med udsigt til en flyvning i næste uge med den ottende udgave af rumskibet Starship, der nu måler en højde på 50 meter.

I kulissen står rumskib nummer 9 og ti klar, mens nummer 11 er næsten færdiggjort og ingeniører arbejder på både 12, 13, 14 og 15 i disse dage.

Starship nummer otte bliver dog en helt særlig flyvning. SpaceX vil nemlig eksperimentere med flere features under flyvningen til 15 kilometer, som Elon Musk i øvrigt kun giver ⅓ del chance for at lykkes. »Men derfor har vi Starship 9 og 10 klar,« lød det i et tweet.

Læs også: En, to tre...otte: Nu skal Musk-rumskib op til 18 kilometer

Centralt er det, at Starship nu vil prøve at manøvrere med sine styrevinger og forsøge at stabilisere sig i luften som en slags faldskærmsudspringer med “maven” nedad. Herfra skal Starship skifte position og foretage en klassisk vertikal landing. Men undervejs tester SpaceX-ingeniørerne endnu en feature, nemlig et skift mellem to interne brændstofsystemer. Og det er ikke enkelt.

Starship, der flyver på en blanding af flydende ilt (oxidationsmidlet) og flydende metan, har et tanksystem med både en hovedtank og en ekspansionstank eller header tank inde i den nederste hovedtank med metan. Pointen med en header tank er at sikre et konstant flow af brændstof til motorerne under landingssekvenser, hvor brændstoffet i hovedtanken kan bevæge sig uregerligt frem og tilbage, forklarer SpaceX på side 5 i et dokument tilbage fra 2017, der også illustrerer, hvordan header tanken er placeret. (Men bør dog holde sig for øje, at der er kommet en del designændringer til siden, men dokumentet giver et udmærket indblik i princippet med header tanken. Se også illustration øverst i artikel for korrekt placering af header tank i Starship).

Læs også: Rumskib af stål er få måneder fra jomfrutur

Skiftet mellem et brændstofflow fra hovedtanken til et flow fra header tanken har været testet under flere statiske test gennem den sidste måned, men det er en anden opgave at udføre det i luften:

»Det er slet ikke en simpel opgave at skifte mellem to tanksystemer under flyvning - og slet ikke i vægtløs tilstand. Skiftet skal være helt glidende, for en “bøvs” i motoren kan få det hele til at eksplodere,« lyder det fra professor John Leif Jørgensen fra DTU Space´ Institut for Rumforskning og Rumteknologi.

Flyvningen til 15 kilometer vil også være første gang SpaceX flyver med mere end en motor på Starship - og første gang rumskibet flyver med næsekappe.

Flyvende dele skadede motor

SpaceX udførte for nylig en test af en raptormotor tilført brændstof fra header tanken. Testen var en succes, men undervejs kom en masse gnister, da udstødningen hvirvlede materiale op som gik i brand.

Læs også: Med Raptor-motoren skal SpaceX løfte en enorm teknisk udfordring

Da test nummer tre blev udført med tilførsel fra header tanken og nu med to raptor-motorer, var det faktisk lige ved at udvikle sig til en katastrofe. Ikke fordi motorerne ikke fungerede, som de skulle, men fordi udstødningen nu ødelagde den keramiske epoxy-overflade på affyringsrampens beton, som blev blæst tilbage mod den ene motor SN32, og gjorde det svært for teknikkerne at stoppe motoren, skriver Elon Musk i et tweet.

Ifølge NasaSpaceflight ødelagde de flyvende stumper pneumatikken i motoren, så teknikkerne ikke kunne mindske trykket i header tanken med flydende ilt, der først blev udlignet, da en trykplade gik af.

Den fjerde statiske test af Starship nummer otte, SN8, blev udført tirsdag med tre raptor-motorer i aktion. Her gik alt godt.

Musk: Vi skal have eksponentiel innovation

Med tiden vil Starship blive udstyret med yderligere tre raptormotorer med en langt større dyse til brug i vakuum. Motorerne, der går under navnet RVac er på vej fra SpaceX raketfabrikken i Hawthorne til et testsite i McGregor Texas.

Planen er nu at få Starship klar til sit første kredsløb om Jorden i 2021 i spidsen på Super Heavy raketten, der også bliver bygget løs på.

»Jeg prøver at sikre mig, at vores innovations-hastighed hele tiden vokser...Det er ret essentielt. Hvis vi ikke ser en noget nær eksponentiel udvikling i vores innovation, så vil vi ikke nå til Mars. En ren linær udvikling i innovation vil ikke få os i mål. Jeg vil helt sikkert være død, før vi når dertil, hvis det er linært. Hvis udviklingen er eksponentiel ...kan vi formentlig sende en ubemandet mission til Mars indenfor fire år,« lød det for nylig fra Elon Musk ifølge Spaceflightnow.

SpaceX har også netop slået sin egen rekord og genbrugt en Falcon-raket for syvende gang. SpaceX er nu også oppe på 100 Falcon9-missioner i alt.

Illustration: Lasse Gorm Jensen
SpaceX har nu fløjet en skrabet udgave af Starship, men planen er at bruge Starship som firmaets nyeste arbejdshest, der både skal fragte satellitter til rummet, mennesker til Månen og Mars – og lande igen. Illustration: Elon Musk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rigtig god artikel. Virker godt researchet, og selv som ivrig følger af spacex har jeg ikke lige kunnet finde nogle fakta der er forkerte :-). Jeg vil foreslå at overskriften bliver ændret. Den giver indtryk af at testflyvningen er foretaget, det er den ikke, og Ingeniøren skal holde sig for fin til click-bait.

  • 19
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten