Ny rapport: Forsvarsministeriet tog fuldstændig fejl af flystøjen i Skrydstrup
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny rapport: Forsvarsministeriet tog fuldstændig fejl af flystøjen i Skrydstrup

F-35 på startbanen i Florida. Illustration: U.S. Air Force /Airman 1st Class Ridge Shan

Forsvarsministeriet har hidtil groft undervurderet, hvor mange af naboerne til flyvestationen i Skrydstrup der er plaget af støj over grænseværdierne, når kampflyene letter.

I den godkendelse fra Miljøstyrelsen, som Flyvevåbnet i dag opererer efter, er det antaget, at kun 41 boliger er udsat for støjbelastning over grænseværdien. De overskridelser har styrelsen udstedt dispensation til.

En ny og længe ventet rapport med støjberegninger udarbejdet af Sweco for Forsvarsministeriet viser dog, at antallet af støjramte naboer er langt højere. Ifølge rapporten, hvis resultater blev præsenteret for naboerne på et borgermøde i Vojens torsdag aften, er det mest sammenlignelige tal, at 137 boliger allerede i dag bliver udsat for støj over grænseværdierne.

Læs også: Støjproblemer fører til dyr forsinkelse af nye kampfly

De er forskellige, afhængige af, om husene ligger i boligområder (55 dB) eller i spredt bebyggelse i det åbne land (60 dB).

Når F-35 ankommer, rammes 895 boliger af for meget støj

De 137 boliger er vel at mærke fraregnet de naboer, som bliver ramt, når afvisningsberedskabet går i luften. Det sker ca. 40 gange om året, at danske kampfly går på vingerne for at hævde dansk luftrum, hovedsageligt over for russiske fly. I de tilfælde letter de med større fart og dermed mere støj til følge. Medregnes den form for udrykningstjeneste, så rammes 187 boliger allerede i dag af for meget støj.

Det er dog intet imod, hvor mange der vil mærke larmen, når Danmarks 27 kommende F-35 Joint Strike Fighter efter planen fra 2023 skal afløse F-16. Til den tid vil hele 895 boliger blive støjramt over grænseværdien, når afvisningsberedskabet medregnes. Uden det beredskab er der tale om 618 boliger, viser rapporten fra Sweco. Årsagen er, at det kraftigere motoriserede F-35 støjer væsentligt mere end Danmarks nuværende kampfly.

Læs også: Hemmeligholdt rapport om støj fra kampfly: Her er indholdet

Forsvarsministeriets pressemeddelelse fremhæver, at de nye beregninger anvender »en mere præcis beregningsmodel, hvor der tages højde for flystøjen i hele flysektoren og ikke kun på en enkelt flyvevej«.

Læs også: F-35 støjregnskab blev målt 14 km fra flyvestation

Kommer bag på Forsvaret selv

Til gengæld er mange flere boliger end hidtil antaget støjramte, selv om Sweco-beregningerne tager højde for, at ministeriet har forsøgt at optimere flyveprofilerne og skære ned på antallet af operationer for at mindske støjen.

De mange støjplagede boliger kommer også bag på Forsvarsministeriet selv.

»Vi har vidst, at F-35 ville komme til at støje mere end F-16. Men der er ingen tvivl om, at 618 boliger er et stort antal,« siger ministeriets koncernstyringschef, Per Pughom Olsen, til nyhedsbureauet Ritzau.

Han tilføjer, at kun 60 boliger vil opleve støj på mere end 5 dB højere end grænseværdien, afvisningsberedskabet fraregnet. Det er, siger han, færre end ventet.

Naboerne må vente til efter sommerferien

Adskillige medier beretter om, at naboerne blev chokeret, da de hørte om de nye støjberegninger, men de må væbne sig med tålmodighed. Forsvarsministeriet vil nu regne på, hvor mange der kan få »støjkompenserende tiltag« på ministeriets regning, og hvor mange huse ministeriet ganske enkelt er nødt til at give et købstilbud.

Læs også: Eksperter: Forsvarsminister har vildledt Folketinget om kampfly-støj

»Udgangspunktet for kompensationsordningen er støjsikring eller tilbud om frivilligt opkøb afhængigt af omfanget af støjbelastningen. Kompensationsordningen vil endvidere blive reguleret i forbindelse med den kommende anlægslov, som senere på året vil blive sendt i offentlig høring,« står der i pressemeddelelsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vel gjorde de ej - den er for tynd.

Fra dag et har man vidst at F-35 larmer væsentlig mere end end vore gamle F-16. Det var konkluderet i mange støjmålinger fra andre lande Norge/Holland/USA, der havde foretaget et stort antal støjmålinger ved start og landinger samt overflyninger på de baser der blev gennemført test på.

I forhold til vore F-16 med den "gamle" motor larmer alle nyere kampfly mere, også nyere generationer af F-16 med f.eks PW-229 motorer(Block 52).

Det lugter af en rævekage, hvor man ikke ønskede støjproblemet bragt op i forbindelse med udvælgelsesprocessen.

Og så lige kort - det er F-22 der er vist på billedet i forgrunden, mens F-35 er i baggrunden :-)

  • 30
  • 0

Man kunne i et sørgmodigt øjeblik nemt komme til overveje, hvor uvidende Forsvarsministeriet reelt har været - og om man ikke har satset massivt på den håbefulde antagelse om, at det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse, ikke mindst når løbet forlængst er kørt - og magtforholdene i øvrigt krystalklare.

  • 20
  • 0

Det vigtige ved købet af F-35 flyene er jo at behage Amerikanerne og Trump. Så man kan vel tillade sig at foreslå at der ikke flyves med dem, så larmer de jo ikke.

  • 19
  • 8

Måske skulle de os påprakkede helvedesmaskiner i tidens fylde, hvis de da kan og må komme på vingerne, gøre det til en passende hilsen altid at lægge luftvejen hen over en bestemt fiskerhytte i Humlebæk med sundudsigt og kippe med vingerne - 'jetfis' som fuld 'demokratisk metode mod usande oplysninger' ...

https://da.wikipedia.org/wiki/Claus_Hjort_...

  • 3
  • 4

Det er ligegyldigt hvor meget flyet larmer når det flyver hurtigere end lydens hastigheden. Eller nær lydens hastighed. I forhold til at blive opdaget altså.
Så er der visuel identifikation hvilket man brugte meget i gamle dage (flyvemeldekorpset) og idag er det radar. Man kan sige at flyet er designet til ikke at larme radarmæssigt.

  • 1
  • 1

Hvis personkredsen omkring støjberegningerne er blevet overrasket, må det være tegn på inkompetance.
Personkredsen bør så fyres, uden mulighed for senere "tilgivelse"

Det vil sende et klart signal om at underestimater IKKE tillades i den offentlige forvaltning!

  • 12
  • 3

Er der ikke noget med at en F-35 kan "supercruise" i måske 12min før den bliver for varm ? Der har været skrevet en del om - gennem årene - at supercruise i længere tid kræver nye motorer bla med turbiner der kan holde til (noget ?) højere temperaturer.

  • 2
  • 1

Det er godt nok sørgeligt for Skrydstrup at man må kigge ind i en lukning, for området er bare så velegnet som luftbase. Der er både god plads og de rigtige faciliteter forefindes.
Men hvis det skal være sådan, så må de larmende fly jo flyttes til Karup.
Så kan området omdannes til energi center. Vindmøller larmer langt mindre og området er helt fladt, så det har en god ruheds klasse. Optimalt.
Solceller siger intet. Området er stort set kun græs og det er kæmpe stort. Optimalt.
Og der er højspændingsforbindelse lige vest for området så alt energi kan let flyttes til resten af landet. Optimalt.
Men hvis man gør det, så forsvinder ret mange arbejdspladser. Gør det noget? Næ sikkert ikke. Det er jo udkantsdanmark så det er der ingen der tænker på. Måske enkelte vil flytte til Karup, således at endnu færre bor i udkantsdanmark.
Og det bliver de så glade for i Karup. Men dem der må blive tilbage får et problem på sigt.
Så er det et godt forslag?

  • 4
  • 2

Hvad skulle det ændre?
Karup by, Kølvrå ligger lige i indflyvningen.
så bliver der ballade der oppe.
Går det helt galt når de ankommer vores F 35 så må man jo opkøbe de huse der er plaget af støj.

  • 5
  • 1

Hvad skulle det ændre?
Karup by, Kølvrå ligger lige i indflyvningen.

Tommy - enig! Og Karup ligger ikke længere væk end Over Jerstal - ang. indbyggertal er det stort set hip som hap!

MEN - der kan være en kæmpe gevinst i lokalbefolkningens accept til støj derude midt på heden i bytte med nogle lokale arbejdspladser.

Hvor langtidsholdbar den accept er, ved jeg ikke, om nogen politiker tør satse på.

Hvad med Nato godkendte shelters - hvor mange har Karup?

  • 0
  • 0

Det er godt nok sørgeligt for Skrydstrup at man må kigge ind i en lukning, for området er bare så velegnet som luftbase

Allan - hvem siger Skrydstrup skal lukke p.g.a. støjen?

Der er vel en grund til at Løkke har udnævnt regeringens stærkeste mand til Forsvarsminister?

Mon ikke regeringen tænker i den retning: Hvad er der allerede investeret i Skrydstrup, og hvad skal vi investere i en ny flyveplads med tilhørende problemer fra lokalbefolkningen der.

  • 0
  • 0

Trump har ikke noget med indkøbet af F35 at gøre, ref. uddrag af Statsrevisorernes bemærkning vedr beslutningsgrundlaget for FORSVARSMINISTERIETS indkøb af 27 F-35 kampfly, hvor der bl.a. står: "Statsrevisorerne finder, at Forsvars-ministeriets beslutningsgrundlag fra 2016 for køb af nye kampfly ikke er helt tilfredsstillende, idet en række usikkerheder og risici ikke er tilstrækkeligt beskrevet. Forsvarsministeriet har således undervurderet risikoen for, at Forsvaret ikke kan løse alle de opgaver med 27 F-35 kampfly, som er forudsat i beslutningsgrundlaget". Trump blev først indsat i januar 2017, altså 6 mdr. efter belsutningen blev truffet om indkøb af de pågældende fly.

  • 10
  • 0

F-35 bliver måske det sidste danske kampfly, der drives af fosile brændstoffer...
Koncerndirektor i Forsvarsministeriet, Per Pugholm Olsen nævnte en gennemsnitlig stigning i støjbelastning på 5 dB, men et vågent publikum kunne fortælle ham, at det svarer til mere end en fordobling, hvilket han bekræftede. Borgmester H.P. Geil var tydelig overrasket over antallet af boliger, der vil blive ramt af støjen og vil ikke udelukke, at offentlige institutioner, hvis de ikke kan støjdæmpes, bliver flyttet. Samtidig sagde han dog, at der har ligget en børnehave klods op ad Fighter Wings hovedport i over 40 år. Han glæder sig over den milliardinvestering, som det nye F-35-kompleks vil koste. SKS er en betydelig arbejdsplads for kommunen og han er nok ikke med på noderne om at flytte Fighter Wing til Karup.

  • 1
  • 0

Citat: "Forsvarsministeriet tog fuldstændig fejl af flystøjen i Skrydstrup"

Gjorde de det?

Forsvarsministeriets fortælling er at de skam ikke vidste, hvor meget F-35 støjer, selv om der har fløjet et antal af dem omkring i længere tid.

  • 0
  • 2