Ny Rambøll-rapport: Bispeengbuen kan laves for 1,5 milliarder
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny Rambøll-rapport: Bispeengbuen kan laves for 1,5 milliarder

En ny beregning fra Rambøll viser, at det er betydeligt billigere at grave Bispeengbuen i København ned, end de 2,2 milliarder kroner, som Københavns Kommune vurderede i et overslag sidste år. Det skete dengang på baggrund af en rapport fra Cowi, der havde regnet på prisen for at grave buen ned over en strækning på 800 meter.

I en ny business case fra Rambøll, som er bestilt gennem crowdfunding-projektet under navnet Projekt Åbn Åen, reduceres omkostningerne imidlertid, ved den billigste løsning, til 1,36 milliarder kroner. Og holder Rambølls beregninger stik, vil ombygningen i sidste ende kun koste kommunen omkring en halv milliard, da resten kan finansieres eller tjenes ind gennem renoveringspuljen, grundskylden og salg af byggeretter.

Tunnelen forkortes i længde og højde

Oprindeligt var det planen, at tunnelen skulle strække sig over mellem 2,25 og 4,3 km, alt efter om man læser i Rambølls rapport fra 2014 eller Cowis fra 2016.

Den nye rapports hovedforslag tager dog udgangspunkt i en beskeden længde på blot 420 meter overdækket tunnel. Dertil skal lægges nedkørselsramper, hvilket giver en endelig længde på lidt over 700 meter.

Og det er her, den primære prisreduktion skal findes. De forrige forslag har lagt priserne mellem 5,18 mia. kr. og 9,16 mia. kr. for henholdsvis den billigste og den dyreste løsning. Det var dog mere, end Københavns politiske landskab ønskede at ofre på projektet.

Som det også har været omtalt i tidligere artikler om projektet, er det også en afgørende faktor, hvor høj tunnelen skal være. Her fulgte Cowi-rapporten Vejdirektoratets anbefalinger på 5,2 meter, mens Rambøll fulgte EU’s krav om en frihøjde på 4,55 meter.

Park på toppen

Tanken bag projektet er, at man ved at grave Bispeengbuen ned kan udnytte arealet oven på. Her er der tiltænkt blandt andet bebyggelse, men også at føre den rørlagte Ladegårds Å op til overfladen igen og bidrage til et rekreativt område.

Samtidig skal åen fungere som skybrudssikring. Den nu rørlagte å har meget lav funktion i forhold til videreledning af regnmængder, særligt når vejret presser på. Men ved at åbne åen og etablere en park omkring vil området kunne aflaste det lavereliggende København omkring Nordre Fasanvej – et område, som er hårdt ramt, når himlen åbner sig med skybrud.

Usikkerheder

Prisen har dog et par forudsætninger, som skal falde på plads. For det første skal Vejdirektoratet acceptere Rambølls præmis om, at en tunnel, hvor gennemsnitshastigheden ligger på 60-70 km/t, ikke behøver at være mere end 4,55 meter høj. Sker det ikke, vil det naturligvis øge prisen.

Skitse over størrelsesforholdene i tunelen Foto: Rambøll

For det andet læner business casen sig op ad en rapport fra rådgivnings- og erhvervsmæglervirksomheden Sadolin & Albæk, som i november 2015 vurderede værdien af byggeretter ved en omdannelse af Åboulevarden.

»I særdeleshed er analysens resultater sensitive i forhold til korrektheden af den af Sadolin & Albæk valgte metode for udregning af værdien af byggeretter,« anføres det i business casen.

Foreløbig er der fra politisk hold planlagt en forlængelse af Bispeengbuens levetid fra 2020 og 55 år frem til en pris på 125 millioner kroner.

Med denne her tunnel afskærer man muligheden for senere at forlænge tunnelen ind mod København. Det er et discount forslag, som man vil fortryde senere.

Det er at gøre den samme fejl om igen, som med Nordhavnsvejen. Et discount forslag, som gør en forlængelse af vejen til en havnetunnel vil gøre Nordhavnsvejen til en flaskehals. Man bliver derfor nødt til at sætte betaling for at bruge Havnetunnelen, og håbe på det vil få mange til fortsat at køre igennem byen. Helt absurd.

  • 6
  • 5

Ja, den er grim. Til gengæld er den effektiv.
Alle bilerne oppe på broen skal også være et sted bagefter. Beboerne på Borups alle får nok en brat opvågning hvis det gennemføres.

  • 1
  • 4

Hvis man læser rapporten står der, at en næste etape ind mod byen bør startes efter Borups Plads, så der kommer til at være en tilslutning fra Borups Plads:

http://www.ladegaardsaaen.dk/wp-content/up...

Det er ikke optimalt, men det bedste der kan laves nu, inden Bispeengbuen bliver livstidsforlænget med 55 år. Det vil selvfølgelig tage noget kapacitet at gøre det på den måde , men ikke meget, for det vil være et t-kryds hvor der kun svinges i en retning.

  • 2
  • 0