Ny prognose: Først om 12 år er tunnelen til Tyskland færdig

Ny prognose: Først om 12 år er tunnelen til Tyskland færdig

En ny finansiel prognose for Femern-tunnelen opererer for første gang med 2028 som sandsynligt åbningsår og regner endda med risiko for udskydelse til 2030.

En tunnel mellem Lolland og Tyskland kommer sandsynligvis først til at stå færdig midt i år 2028, og der kan endda gå helt frem til 2030.

Det fremgår af en ny finansiel prognose, som det statslige projektselskab Femern A/S har udarbejdet. Prognosen er ikke offentliggjort, men Ingeniøren har fået aktindsigt i fire forskellige udkast til den.

Læs også: Femern-beslutning udskudt igen: Nu nærmer ny deadline sig

De er fyldt med overstregninger af de økonomiske detaljer, men det står klart, at prognosen overordnet set regner med to forskellige åbningsår: 2026 og 2028.

Kritikere, herunder Finansministeriet, har længe påpeget, at det var umuligt at åbne tunnelen tidligere end 2026. De tyske myndigheder mangler nemlig endnu at sige god for projektet.

Læs også: Finansministeriet: Femern-tunnel åbner tidligst i 2026

Delstatsmyndighederne i Slesvig-Holsten forventer at sige god for tunnelen i 2017. Dertil skal lægges 8,5 års byggetid og altså en åbning i 2026.

Retssag kan trække ud i årevis

Flere miljøorganisationer har dog bebudet, at de vil indbringe tilladelsen for domstolene, hvilket kan give klagen opsættende virkning. I så fald kan byggeriet tidligst gå i gang i 2019, og åbningsåret bliver 2028, lyder analysen fra Femern A/S.

‘I lyset af status for den tyske myndighedsgodkendelsesproces er der således usikkerhed om den samlede tidsplan for Femern Bælt-projektet. Der anvendes derfor beregningsteknisk to forskellige scenarier i den aktuelle situation: et med byggestart primo 2018 og et med byggestart primo 2020,’ står der i prognosen.

Den tyske naturfredningsforening, Nabu, har over for Ingeniøren påpeget, at selv to år til at føre en retssag om verdens længste sænketunnel er yderst optimistisk.

Læs også: Magtfuld miljøbevægelse: Femern-tunnel står til ny gigant-forsinkelse

Der er derfor risiko for, at åbningen bliver udskudt helt til 2030, lyder det fra Femern A/S:

‘Af hensyn til den fortsatte tidsmæssige usikkerhed om den tyske myndighedsgodkendelsesproces er der endvidere udarbejdet en følsomhedsberegning på et scenarie, hvor den endelige tyske godkendelse først foreligger i 2021. I dette scenarie vil anlægsarbejderne kunne påbegyndes primo 2022, hvorefter den faste forbindelse åbner for trafik medio 2030.’

Forsinkelse betyder ikke det store for økonomien

Selve følsomhedsberegningen kan Ingeniøren dog ikke få aktindsigt i. Men den overordnede konklusion på udskydelsen af åbningen til 2028 er, at det ikke betyder alverden for tunnelens økonomi.

Læs også: Tyske myndigheder: Forsinkelse kan umuligt komme bag på Danmark

Da statstraktaten om at bygge en fast forbindelse på 19 kilometer mellem Rødby og Puttgarden blev underskrevet i 2008, var planen, at den skulle åbne i 2018.

Danmark finansierer hele tunnelen, men forventer at kunne betale gælden af med indtægter fra biler, lastbiler og tog. Til gengæld for den finansielle risiko har Danmark fået lov til at betale landanlæggene, først og fremmest opgradering af jernbanen fra Ringsted til Rødby, med bilisternes tunnelafgifter.

Tyskerne skal selv finansiere en helt ny dobbeltsporet jernbane fra Bad Schwartau nord for Lübeck til Puttgarden.

Læs også: Her er jernbanen til Femern, som Tyskland er forsinket med

Kommentarer (6)

Citat: "Kritikere, herunder Finansministeriet, har længe påpeget, at det var umuligt at åbne tunnelen tidligere end 2026. De tyske myndigheder mangler nemlig endnu at sige god for projektet"

Der var engang tyskerne var de effektive!

  • 2
  • 4

Der var engang tyskerne var de effektive!

Og se hvad det førte til: Det er måske en tid du længes efter?

Demokrati er en langsommelig ting - og det er langt fra dumt at gennemanalysere så store investeringer som der er tale om her.

Med alle de modsatrettede oplysninger om økonomi mv. er det IMHO ret tydeligt, at der stadigvæk er behov for tid inden en endelig beslutning træffes.

  • 7
  • 2

Demokrati er en langsommelig ting - og det er langt fra dumt at gennemanalysere så store investeringer som der er tale om her.

@ Jens Haugaard

Klart klart, jeg er enig med dig. Men demokratiet bliver forhåbentligt ikke så langsomt diverse diktaturer efterhånden overhaler os i effektivitet.

Kommunistiske Kina har en årlig vækst på 7%. Siden 2006 er den gennemsnitlige kineser altså blevet dobbelt så rig. Siden 1996 er han blevet 4 gange rigere. Havde han en bil og et hus i 1996, har han i dag råd til 4 biler og 4 huse, det er ikke en joke, det er virkeligheden. Det er den gennemsnitlige dansker ikke.

Vi taler her om en tunnel der skal graves ned i havsbunden og dækkes til igen. Det har menneskeheden gjort hundredevis af gange tidligere. Konsekvenserne for miljøet er meget velkendt, og løsningen er langt mere miljøvenlig end en bro.

Kan det ikke lade sig gøre at bygge en tunnel, kan det næppe overhoved lade sig gøre at forbinde Lolland og Tyskland. Det er der mange der ønsker, men det er en anden diskussion.

Femern har været drøftet seriøst i Danmark siden 1994. Det er 22 år, og Femern A/S regner selv med den skal drøftes til minimum 2026 som ovenfor står. Det er 3 år endnu, altså 25 års debat.
Femern A/S er færdig med alle miljøundersøgelser, og alligevel skal der yderligere minimum 3 år til.

Er det rimeligt med så lang tids debat?
Bliver vi klogere af det?
Har politikerne ikke allerede besluttet sig, og er det hele ikke i høj grad blot spil fra galleriet?

  • 4
  • 2