"det vil koste en mia at immunisere Fredericia - Aalborg". Banedanmark har alene indhentet tilbud på strækningerne Roskilde - Holbæk og Holbæk - Kalundborg. Kan man direkte overføre disse tal til de jyske strækninger - og er det i det hele taget nødvendigt at immunisere Aarhus - Aalborg?
Dernæst, det er strækningen Roskilde - Kalundborg, hvor man rammer 197 mio ikke delstrækningen Roskilde - Holbæk.
Dernæst kunne det være interessant at få forklaret, hvem der har lavet de oprindelige estimater, og hvilke forudsætninger der indgår heri - samt hvorvidt disse er de samme for det udbud BDK har lavet, eller om BDK har opstillet andre scenarier, der har presset prisen op, da BDK som sådan ingen interesse har i at gennemføre immuniseringen.
Herunder kan det være interessant om BDK har spurgt andre leverandører om den løsning som man nu vil tildele Thales - og om det i virkeligheden ikke bare er en skjult måde at kompensere Thales for forsinkelserne i Signalprogrammet, nu hvor kun den ene kontrakt med Alstom er genforhandlet.
Det lugter altså lidt af, at BDK fastholder sine ambitioner om at styre Transportpolitikken