Ny optimisme bag metroring
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny optimisme bag metroring

Transportminister Flemming Hansen (K) præsenterede forrige torsdag politikerne for de nye passagerprognoser til den kommende københavnske metrocityring, der forventes åbnet i 2018. Prognoserne­ har været ventet med længsel.­ Frygten var, at billetindtægterne ville være 1,8 mia. kr. la­vere end først forventet på grund af et svigtende passagergrundlag. Men mankoen­ blev til en bagatel på 250 mio. kr.

»På baggrund af de nye prognoser kan vi se, at der som udgangspunkt kommer til at mangle ca. fem procent af driftens bidrag til finansieringen af cityringen,« sagde ministeren.

»Cityringsaftalen vil derfor ikke blive genåbnet som følge af dette resultatet.«

Frygten for det millardstore­ finansieringshul opstod, da en af eksperterne bag trafikprognoserne, projektleder og seniorforsker Goran Vuk, DTU, i Ingeniøren i februar­ sandsynliggjorde, at trafikmodellerne bag den 15 mia. kr. dyre metrocityring byggede på et forældet datagrundlag. Det fik flere metroforligspartier til at kræve sikkerhed for, at den hidtidige trafikprognose var holdbar, før de ville andenbehandle regeringens lovforslag i Folketinget om cityringen.

Lyse udsigter

Transportminister Flemming Hansen (K) præsenterede forrige torsdag politikerne for de nye passagerprognoser til den kommende københavnske metrocityring, der forventes åbnet i 2018. Prognoserne­ har været ventet med længsel.­ Frygten var, at billetindtægterne ville være 1,8 mia. kr. la­vere end først forventet på grund af et svigtende passagergrundlag. Men mankoen­ blev til en bagatel på 250 mio. kr.

Det nu mere positive grundlag for den nye metrolinje skyldes en række ændringer i beregningsgrundlaget af passagertallet. Baggrunden er, at bl.a. trafiktællingerne er blevet opdateret. De afslører færre rejseture:

»Men det samlede antal rejsekilometer er ikke faldet så meget som ventet, fordi folk til gengæld rejser længere,« siger civilingeniør Henrik ­Paag, analysefirmaet Tetraplan.

En række andre ændringer spiller også positivt ind:
j Ændringen af metroens linjeføring vil give metrocityringen flere passagerer.
j Åbningsåret er blevet flyttet fra 2015 til 2018. Det betyder flere indbyggere samt arbejds- og studiepladser.
j Den geografiske fordeling af indbyggere og arbejdspladser vil give flere passagerer.
j Udviklingen af Carlsberg- og Århusgadeområdet i København indgår nu i forudsætningerne. Også fremrykningen af udviklingen af Ørestad Syd spiller positivt ind.
j P-afgiften er sat op, og søgetiden efter P-plads er vokset.
j Den kollektive trafik udvikler sig generelt væsentligt hurtigere end forudsat.

Først i 2009 vil det vise sig, om Transportministeriets optimisme holder stik.

Den nye Ørestads Trafik Model er udarbejdet af Tetraplan og Rand Europe i regi af Danmarks Transportforskning (DTF) og (Center for Trafik og Transport) CTT.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten