Ny og ukendt ekstraregning rammer Femern-tunnelen

Der er ikke blot tale om en forsinkelse, når de tyske myndigheder kræver mere materiale, inden de vil godkende tunnelen mellem Rødby og Puttgarden. Kravene kommer også til at fordyre tunnelen yderligere.

Det skyldes, at Femern A/S, det statsejede selskab bag den faste forbindelse, skal betale for hver eneste måling, forklaring og oversættelse, som de tyske myndigheder forlanger. Hvor meget ekstraarbejde der bliver tale om, er endnu uklart.

Femern A/S oplyser i et skriftligt svar signeret af kommunikationsdirektør Ajs Dam, at myndighederne i første omgang har ’igangsat en række høringsmøder’. De ventes først afsluttet i november.

Femern A/S har i forvejen brugt et trecifret millionbeløb på undersøgelserne og den foreløbige ansøgning til de tyske myndigheder. Den fylder ifølge tunnelselskabet godt 10.000 sider, som ifølge selskabets forklaring skal ’opdateres’. Den proces kan vare helt frem til 2017, hvor godkendelsen nu ventes udstedt.

Læs også: Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

’Det er Femern A/S og selskabets rådgivere, som står for denne opdatering i samspil med LBV Kiel,« skriver Ajs Dam. LBV Kiel henviser til hørings- og godkendelsesmyndigheden under trafikministeriet i Slesvig-Holsten.

Hvor meget det kommer til at koste at udarbejde det ekstra materiale, har han ikke noget bud på.

’Femern A/S vurderer p.t. de økonomiske og tidsmæssige konsekvenser af forskellige forløb af godkendelsesprocessen,’ skriver tunnelselskabet blot.

Femern-forbindelsen kæmper i forvejen med en yderst tvivlsom økonomi. EU vil kun støtte projektet med 4,4 milliarder kroner, hvilket er godt halvdelen af, hvad Danmark havde sat næsen op efter.

Læs også: Budget-chok: Femern mangler 4 milliarder kroner

I april afleverede entreprenørerne deres bud på at sænke tunnelen ned i Østersøens dynd, og de var 8,9 milliarder kroner dyrere end budgetteret.

Nu arbejder Femern A/S på højtryk med give entreprenørerne længere tid til at anlægge tunnelen, da godkendelsen og jernbanen på den tyske side alligevel er forsinket. Ifølge en pressemeddelelse fra transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil de nye bud være klar midt i september.

Læs også: Minister siger god for at forsinke Femern-tunnel yderligere

Samtidig vil han være klar med at samlet overblik over økonomien i et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter og altså også et estimat over, hvor mange flere rådgiverudgifter der løber på regningen til den tyske miljøgodkendelse.

De tyske myndigheder har modtaget 3.100 indsigelser mod Femern-tunnelen. En stor del af modstanden er drevet af miljøbevægelsen, som blandt andet har stiftet en særlig protestorganisation, Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung. Den tordner imod det danske tunnelselskab for at opføre sig arrogant.

I en pressemeddelelse konstaterer tunnelmodstanderne, at Femern A/S har haft et helt år til at forberede sig på at imødegå de tyske protester.

»Denne chance har Femern A/S forpasset og i stedet gentaget sine kortfattede svar, der affærdiger kritikken som irrelevant. Det er måske muligt i Danmark, men ikke i Tyskland,« siger talsmand Hendrick Kerlen.

Læs også: Ny trussel mod Femern-tidsplan: Tyske godkendelser kan forsinke milliardprojekt

Han advarer også om, at selv det seneste estimat fra delstaten Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer (SPD), er for optimistisk, og at myndighedsgodkendelsen næppe kan være klar i 2017.

’Reinhard Meyer kan roligt gå ud fra, at godkendelsen af tunnelen næppe vil være klar før 2020,’ skriver tunnelmodstanderne. Dertil kommer, at der er næsten 100 pct. sandsynlighed for, at tunnelen bliver indklaget for domstolene, hvilket kan give yderligere et par års forsinkelse.

’Selv med byggestart i 2020 er tunnelen ikke færdig før i 2028, snarere i 2030. Den bitre konsekvens for Danmark er, at EU-tilskuddet på 4,4 milliarder kr. går tabt,’ lyder det fra Aktionsbündnis.

Reinhard Meyer kommer i løbet af efteråret til Danmark for at orientere transportpolitikerne om de tyske myndigheders arbejde.

Læs også: Tysk minister: Vi har nølet med Femern, men nu er det slut

Anlægsloven til Femern-forbindelsen er vedtaget af alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten. Det seneste estimat over den samlede pris, inkl. veje og jernbaner i Danmark og Tyskland, er 64,4 milliarder kroner.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "EU vil kun støtte projektet med 4,4 milliarder kroner, hvilket er godt halvdelen af, hvad Danmark havde sat næsen op efter."

Korrekt ville have været at skrive: EU vil kun i første ansøgningspulje støtte projektet med 4,4 milliarder kroner, hvilket er godt halvdelen af, hvad Danmark havde sat næsen op efter, men projektet kan søge yderligere puljer senere, og det er derfor fortsat usikkert om projektet kan opnå større støtte end de 4,4 milliarder kroner som er bevilget i første runde.

  • 21
  • 2

Med alle de teknikaliteter, samspilsproblemer og - naturligvis - budgetter der ikke er korrekt eller fyldestgørende undersøgt og udført, fornemmer jeg at vi har kastet os ud i et nyt IC-4 projekt.

Iøvrigt mener jeg at biler skal betale broafgift (ej blot på Femarhn), men ej tog eller anden kollektiv trafik.

  • 8
  • 19

Er alle projekter i det ganske danske land, hvor det offentlige er involveret ikke generelt projekter af denne type?

De kloge narer de mindre kloge, og i privaten har man penge til at lokke de kloge over, i modsætning til det offentlige.

  • 4
  • 11

Der findes altid nogen af disse Rød/grøn-mosede aktivister, der kun har én dagsorden og det er kun for balladens skyld, at lave mest muligt rav og ballade i alt nytænkende og nyskabende. Utroligt at små 3100 aktivister ud af 88.000.000 individer, kan lave så meget ballade og bekoste så meget.!

  • 16
  • 10

Eller så er der nogle der tager lovene alvorligt og forventer dem overholt. Problemet her i landet er at er det det offentlige og især staten der skal noget ( eller states kædedækker) så skubber man behændig al lovgivning til side enten ved at holde tingene hemmelige eller dårlige undskyldinger. I Tyskland tager man tingene alvorligt og tillader ikke staten eller et andet land at tromle lovgivningen. Femern A/S har jo netop bevist at de ikke er egnede til at stå for byggeriet når de kke forstår noget så simplet at love skal overholdes. Ingen tvivl om at de havde troet at de komme komme med halvfærdigt sjusket arbejde og tromle med den danske stat i ryggen.

Forbindelsen bliver et økonomisk hul som får IC4 projektet til at ligne et slagtilbud, et lille hjørne af landet har noget at bruge den forbindelse til men alle kommer til at betale enten når det går konkurs eller når Storebælts forbindelsen skal bruges til at dække underskuddet. Smid ikke flere penge efter dem der er brugt og opgiv den forbindelse, det er ikke til gavn for HELE Danmark men kun for nogle få. Så store økonomiske belastninger for statskassen burde være lovpligtige at folket skulle stemme om. Således at det ikke er en lille lukket kreds af pengegriske konsulenthuse og prestige liderlige politikere der kunne beslutte det.

  • 11
  • 13

Jesper, læs lige indlægget lidt nøjere: "’Selv med byggestart i 2020 er tunnelen ikke færdig før i 2028, snarere i 2030. Den bitre konsekvens for Danmark er, at EU-tilskuddet på 4,4 milliarder kr. går tabt,’ lyder det fra Aktionsbündnis".

Det er jo ren skadefryd. Der er ikke antydningen af "bekymrede beboere" som vil forsøge at overtale politikerne til ikke at gribe ind i deres hverdag. Der er tale om triumf over at kunne forsinke og fordyre. Det ser mest af alt ud som om trotskistisk sabotageaktion.

  • 11
  • 1

Det hedder jo, at statens virksomheder ikke kan gå fallit. I desto mindre så skete det for Statens Klædefabrik, og CombuBus var også tæt på. Næppe de eneste eksempler.....?

Nu spekulerer jeg på, hvor mange af den slags halmstrå som ovennævnte, der skal til for at knække ryggen på Femern A/S. Mon ikke den stakkels kamel er ved at få nok? Skatteyderne er i hvert fald.

  • 8
  • 9

Rød/grøn-mosede aktivister, der kun har én dagsorden og det er kun for balladens skyld

Korrekt der findes medløbere der er med for aktivitetens skyld, men der er også nogen der kæmper for det er deres hobby, de er bekymrede, eller synes de har fundet en værdig sag.

Prøvede at google aktivisternes talsmand, en pensioneret kaptajn der i en menneskealder har sejlet på Rødby-Puttgarden, rent gætværk men mon ikke en stor del af hans omgangskreds har deres udkomme fra færgeforbindelsen og turismen på Femern.

Færgeforbindelsen og den støttefunktioner forsvinder, og øen skal gennemskæres af en stærkt befærdet vej og en jernbane, fra starten tænkt som en opgradering af turistbanen langt op i Tyskland, med 70 styk kilometerlange godstog i døgnet gennem alle de hyggelige småbyer, overdrivelse fremmer forståelsen.

Nu har Tyskerne så besluttet en helt ny bane gennem tyndt befolket land, her strømmer så andre disciple til, for kan man forhindre Femern tunnelen så er den nye jernbane også aflyst.

Det kan ikke udelukkes at manden rent faktisk er bekymret, og har fundet sin mærkesag, og når argumenter så, uanset om de i forhold til Femern tunnelen er irrelevante, bare vælter ned i hans turban så er han sikkert kun taknemmelig.

Den dyrere nybyggede jernbane er en anden måde at løse de kontraktlige forpligtelser på, så længe de løser deres problemer må det være et internt Tysk anliggende hvordan, det har intet med nye forudsætninger eller budgetter der skrider at gøre.

  • 9
  • 2

Jeg ved godt at det nok er for svært og usikkert at basere så store projekter på en så usikker/uforudsigelig fremtidsudvikling... Men mon ikke per App bestilte selvkørende Taxa-biler i år 2030-2034 er blevet sådan en naturlig del af vores hverdag, at de med deres hurtigtænkende processorer har fået egne Tracéer på motorveje og tilladelse til højhastighedskørsel? Måske kunne Fehmernforbindelse blive den første forbindelse udelukkende for selvkørende biler... Hvis man skal til Hamborg så er man nødt til at bruge App'en... Til den tid vil det sikkert være et politisk ønske at begrænse privatbilismen så meget som muligt, ligesom man kan nøjes med at bygge en smal letvægtsbro, hvor bilerne med deres milimeterpræcision akkurat kan passere forbi hinanden.

  • 1
  • 7

Næppe allerede i 2030 og ikke hurtigt i tunnellen ! For det første tage ting tid, og selvkørende biler er næppe så udbredt i 2030 (om 15 år). Principielt er det dog en spændende tanke at biler med automatik kan få lov at køre hurtigere. For det andet bliver det af sikkerhedshensyn aldrig (farligt ord!) tilladt at køre hurtigt i tunnellen.

  • 4
  • 0

Se bare på Øresundsbroen. Med en retur billetpris på 750 kr er dette projekt da helt ude i hampen. Samordninger og koordination mellem staterne blev aldrig ordentligt gennemført. Borgere på den anden side af broen bliver stadig diskrimineret af Skat og sociale myndigheder. Med Femern kan det kun gå endnu værre.

  • 5
  • 7
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten