Ny motorcykelhjelm har bak-kamera og GPS

Jagerfly har haft dem i mange år og biler i nogle få. Men nu har head-up displays også fundet vej ind i visiret på en motorcykelhjelm.

Det er den amerikanske producent Skully, som i hjelmen AR-1 har indbygget et gennemsigtigt display i nedre højre del af viseret.

Her er det muligt at vise alt fra en almindelig GPS, vejrudsigter, eller hvordan vejen bugter sig længere fremme, til data som hastighed, omdrejninger og benzinforbrug, som sendes direkte fra motorcyklen, hvis den supporterer den slags informationer.

Men det helt store salgsargument er et kamera indbygget i hjelmen, som viser et 180 graders billede af, hvad der sker bagved. Dermed kan man også se de blinde vinkler, altså det som sidespejlene ikke dækker og som det er svært at se, uden at man drejer hele hovedet.

Amerikanske Skully har integreret et bak-kamera i deres head-up display. Illustration: Skully

En del af informationerne til displayet kan sendes fra førerens telefon eller som nævnt direkte fra selve motorcyklen. Derimod hentes GPS-informationerne fra hjelmens indbyggede GPS-kort over Nordamerika og Europa.

Læs også: Kawasaki går amok: 300 HK i en produktionsmotorcykel

Skully vil også levere værktøjer til software, så tredjepart kan udvikle nye apps til hjelmen. Derfor skal brugeren også med jævne mellemrum opdatere softwaren i hjelmen.

Al den elektronik kræver strøm, og derfor har Skulle AR-1 indbygget to batterier, som tilsammen giver en levetid på 20 timer. Batterierne oplades via et mikro-USB-stik. Hvis du har et stik på din motorcykel, kan de også oplades, mens du kører.

Skully har endnu ikke afsløret alle de muligheder, der er for at integrere funktioner i hjelmen, men det forventes, at man også vil kunne modtage opkald på mobiltelefon og vælge musik ved hjælp af stemmestyring.

Nu kan man jo så tænke, at sådan en hjelm bliver så tung, at hovedet begynder at hænge. Men Skully forventer, at vægten kommer til at ligge på 1.792 gram for den største model.

En del af udviklingen af Skully AR-1 er blevet finansieret via crowdfunding-siden Indiogogo. Her blev der rejst 1,6 mio. kr. på bare otte minutter. Resten af finansieringen på 18 mio. kr. er kommet fra mere traditionelle kanaler.

Læs også: Engelsk iværksætter på vej med flyvende motorcykel

Hjelmen har været i test i et års tid og vil kunne leveres fra juli 2015. Prisen er cirka 10.000 kroner, men hvis du er interesseret, så er første levering på 1.970 styk allerede udsolgt.

Der findes også andre producenter af head-up displays, blandt andet Nuviz., men Skully er den eneste, som integrerer et bak-kamera.

Se Skullys egen præsentation af hjelmen:

Emner : Skærme
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da helt utrolig smart med sådan et bakkamera i hjelmen, - især i de tilfælde hvor sidespejlene er løbet tør for strøm!

  • 4
  • 1

Batterierne oplades via et mikro-usb-stik.

Micro-USB stikkene er desværre ikke vandtætte, og forgår/ruster efter et stykke tid. De er et meget dårligt valg til en MC hjelm.

Et bedre valg er de vandtætte stik til LED'er.

Selvom micro-usb efterhånden er populære i mange apparater, mener jeg ikke de findes udført i materialer som ikke korroderer.

  • 0
  • 0

Jeg vil tro at stikket på hjelmen er dækket af et vandtæt cover, som også kendes fra mange andre gadgets. Og så må man jo lade være med at lade i regnvejr.

  • 0
  • 0

Nu er visirer jo blevet en del bedre end de var, men det er stadig en sliddel. Det er en hjelm jo også, så det kan blive et ret dyrt bekendtskab.

  • 0
  • 0

Det kunne være fedt med et lille kamera der kunne sidde som en antenne (størrelse og højde) på taget af almindelige personbil og give det view som de 20 - 40 cm ekstra højde kan give, hen over tagene på de andre biler. Især ved kø kørsel. Men hvordan svingninger og fleksibilitet kan kombiners er nok svært.

  • 0
  • 0

Derfor skulle tonede side & bagruder være forbudt - de højner ikke trafiksikkerheden, når de forhindrer man kan se gennem den forankørende bil og få en idé om, hvad der sker i trafikken længere fremme.

Prøv også at bruge polarid-solbriller i regnvejr / diset / tåge. De giver et bedre "gennemsyn" af de forankørende biler.

  • 0
  • 0
  1. Forstår ikke folk der kan købe hjelm uden at have prøvet den først? Slet ikke til den pris.

  2. I tilfælde af et styrt er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at have et lille display siddende foran mit højre øje.

  3. Det er lidt skummelt at de ikke nævner noget om hvordan sikkerheden er i dens primære funktion (som hjelm). Ja, den er DOT godkendt men det siger ikke meget. Det bliver spændende at se hvordan dem klarer sig i en sharp eller snell test (hvis de altså på et tidspunkt tør udsætte den for det).

  • 0
  • 0

Visir? Nu er visirer jo blevet en del bedre end de var, men det er stadig en sliddel. Det er en hjelm jo også, så det kan blive et ret dyrt bekendtskab.

Et visir kan sikkert fås som reservedel. Men de prissættes nok højt.

Hvis hjelmen er godt designet, skulle hjelmen kunne sælges som reservedel, på samme måde som visiret.

Kamera, elektronik, projektor osv. vil kunne laves som tilbehør.

Det bedste vil være at lave en modulopbygget hjelm, der muliggør at kamera, projektor, højttalere, mikrofon og bluetooth kan bygges på som moduler, og at visiret kan udskiftes. Hvis visiret til projektor koster ekstra, kan der måske laves billigere visirer, der ikke kan bruges med projektor. Det vil muliggøre at de enkelte dele kan udskiftes.

Men formålet er nok at tjene penge - og så er det alt, eller intet...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten