Ny motor kombinerer jetturbine og raketteknologi

Ny motor kombinerer jetturbine og raketteknologi

Efter 30 års forskning er det lykkedes et engelsk firma at udvikle, hvad de kalder 'det største gennembrud siden jetmotoren'.

Det private rumfirma Reaction Engines Ltd. fra Oxfordshire i Storbritannien har under ledelse af Alan Bond gjort, hvad de betegner som det største gennembrud i motorteknologi, siden jetmotoren blev opfundet. Den europæiske rumfartsorganisation, ESA, har evalueret det nye motorkoncept og valideret de første testresultater.

Den nye motortype Sabre (Synergetic Air-Breathing Rocket Engin) er en kombineret jet- og raketmotor, som benytter både jetturbine- og raketteknologi. Den benytter jetmotoren i lav højde, men på vej op benyttes ilten i atmosfæren som iltningsmiddel, således at der kun skal medbringes brændstof til turen op gennem atmosfæren. Ude i rummet benyttes mere konventionelle raketmotorer.

De foreløbige afprøvninger af nøgleteknologien i motoren tyder på, at den vil kunne benyttes på fremtiden fly, så de kan nå halvvejs rundt om jorden på fire timer. Den kan også benyttes til rumfly, som starter og lander på en landingsbane.

Ifølge ESA har Sabre-motoren potentiale til at kunne revolutionere rum- og flyindustrien som jetmotoren gjorde i det 20. århundrede. (Grafik: Reaction Engines)

Pre-cooler får ESA's stempel

Nøgleteknologien i motoren er en letvægts-pre-cooler, som køler den indkommende luftstrøm ned fra over tusind grader celsius og til minus 150 grader celsius på under en hundrededel af et sekund uden at blive blokeret af frost.

De seneste afprøvninger har bevist, at teknologien ikke danner frost ved de kritiske lave temperaturer på omkring minus 150 grader celsius.

ESA har evalueret varmeudveksleren til pre-cooleren på Sabre-motoren på vegne af den engelske rumfartsorganisation UK Space Agency. Resultaterne viser, at pre-cooleren vil kunne fungere på Sabre-motoren som planlagt.

»Dette er en fantastisk begivenhed for et bemærkelsesværdigt firma. Baseret på mange års unik ingeniør-knowhow er det lykkedes Reaction Engines at vise, hvordan England kan lægge sig i spidsen for den teknologiske udvikling og tage føringen i det globale kapløb. Denne teknologi kan revolutionere fremtiden fly- og rumrejser,« siger den britiske minister for universiteter og forskning, David Willetts, til Space Daily.

Helium-køling holder frosten væk

Reaction Engines Ltd. har gennemført over hundrede afprøvninger på deres faciliteter i England.

Her har de integreret den nye pre-cooler-teknologi sammen med en jetmotor. Systemet indeholder et kredsløb til at holde frosten væk via et helium-kølesystem. Forsøgene viste, at systemet kan drive en meget innovativ og effektiv termodynamisk cyklus i en Sabre-motor.

Den nye pre-cooler er blot den seneste af de mange nye teknologier som firmaet har udviklet til de kritiske områder til Sabre-motoren. Disse omfatter kontra-roterende tubiner, forbrændingskamre, rakedyser og luftindtag.

Disse teknologier skal sammensættes til Sabre-motoren, som det britiske firma og Alan Bond vil benytte til fremtidens rumfly, kaldet Skylon. Skylon skal primært benyttes til at sende udstyr og satellitter ud i rummet.

Kommentarer (15)