Ny metode kan gøre elbiler carbon-negative

Ny metode kan gøre elbiler carbon-negative

Ny forskning i USA arbejder med at indfange CO2 og omdanne det til carbon i elbilers batterier.

Amerikanske forskere fundet en metode til at gøre elbilen endnu grønnere og endda en CO2-negativ forretning. Det skriver de på det amerikanske universitet Vanderbilts hjemmeside.

På trods af at elbiler ikke oser som en benzinbil, er de som bekendt fortsat kilde til CO2-udledning, når man medregner produktionen af den el, de kører på og særligt produktionen af batteriet i bilen.

Den udledning kan gå i nul og endda i minus, hvis man erstatter grafit-elektroder i lithium-ion-batterierne med carbon indfanget fra eksempelvis kraftværker.

Forskerne fra Vanderbilt University i Nashville og George Washington University i Washington D.C. beskriver metoden i artiklen: Carbon Nanotubes Produced from Ambient Carbon Dioxide for Environmentally Sustainable Lithium-Ion and Sodium-Ion Battery Anodes.

Foto: Foto: Licht et al./ACS.org

Metoden hedder solar thermal electrochemical process (STEP). Efter at have indfanget CO2 skilles oxygen og carbon fra hinanden, og carbon omdannes til nanotubes, alt sammen med solenergi som drivkraft.

Nanotubes kan så efterfølgende integreres i både lithium-ion-batterier til bl.a. elbiler, men også i natrium-ion-batterier, der kan bruges til at el-lagring.

40 pct. af et batteri er indfanget carbon

Nanotubes af indfanget carbon kan udgøre op til 40 pct. af batterierne, hvis ikke man medregner indpakningen ifølge Cary Pint, professor ved Vanderbilt University. Han pointerer dog i Vanderbilts artikel, at STEP eller lignende teknologi på et tidspunkt også ville kunne stå for produktion af indpakningen.

Derudover forbedrer teknologien alt i alt batteriets ydelse en smule, og det viste ikke tegn på at have mistet ydelse efter to en halv måned med konstant opladning og afladning.

»Vores klimaløsning er tosidig: På den ene side at transformere drivhusgassen CO2 til værdifulde produkter, og på den anden side at tilbyde alternativer, der er frie for emission af drivhusgasser i industri og transport,« siger professor Stuart Licht fra George Washington University, som har arbejdet sammen med Cary Pint om forskningen.

Kommentarer (14)

Jeg kan ikke se at der skulle være nogen fordel ved at anvende den indfangede CO2 til lige præcis batterier, og mistænker at det er en omgang "buzz word" bingo, der skal give flere bevillinger.

Hvis man vil omdanne CO2 i stor stil, så tror jeg mere på en proces, der giver kalksten.

Såvidt jeg ved vil den reaktion (med en passende katalysator) faktisk kunne frigøre energi - og så kan man bygge med materialet.

  • 16
  • 1

Åbenbart en glitch i forumsoftwaren: Hvis man retter i et indlæg, ryger det åbenbart "frem i køen", hvorfor min quote af Lars' indlæg flagrer noget i vinden ;o)

  • 16
  • 1