Ny metode kan føre til markant længere hængebroer

PLUS.
Brodæk af stål kan udføres med mindst 28 procent mindre materiale, hvis man bruger topologioptimering til beregningerne. Det kan gøre broerne lettere - og dermed mindre CO2-udledende eller længere. Phd. Mads Jacob Baandrup har brugt brodæk fra Osman Gazi broen i Tyrkiet som eksempel i sit projekt. Fotoet viser brodækkets indre og illustrationens blå del tværskottenes udformning i dag, mens den røde del viser den optimerede udformning. Illustration: Mads Jacob Baandrup / DTU / Cowi

Brodækkets vægt er en af de største udfordringer for lange hængebroer. Ny designmetode viser, at man potentielt kan undvære over 25 procent af stålet i et brodæk. Det muliggør store CO2-besparelser og længere spænd.

Vægten af brodækket er afgørende for, hvor lang en hængebro kan blive. Verdens længste hængebro, Akashi Kaikyō Bridge i Japan, har et hovedspænd på knap to kilometer, og hvis man vil bygge endnu længere,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.