Ny metode kan føre til markant længere hængebroer

PLUS.
Brodæk af stål kan udføres med mindst 28 procent mindre materiale, hvis man bruger topologioptimering til beregningerne. Det kan gøre broerne lettere - og dermed mindre CO2-udledende eller længere. Phd. Mads Jacob Baandrup har brugt brodæk fra Osman Gazi broen i Tyrkiet som eksempel i sit projekt. Fotoet viser brodækkets indre og illustrationens blå del tværskottenes udformning i dag, mens den røde del viser den optimerede udformning. Illustration: Mads Jacob Baandrup / DTU / Cowi

Brodækkets vægt er en af de største udfordringer for lange hængebroer. Ny designmetode viser, at man potentielt kan undvære over 25 procent af stålet i et brodæk. Det muliggør store CO2-besparelser og længere spænd.

Vægten af brodækket er afgørende for, hvor lang en hængebro kan blive. Verdens længste hængebro, Akashi Kaikyō Bridge i Japan, har et hovedspænd på knap to kilometer, og hvis man vil bygge endnu længere,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.