Det er vist ikke for meget at sige, at der er sket en del med mediemarkedet, siden Ingeniøren udkom første gang 2. juli 1892. Ej heller er det en overdrivelse at påstå, at mediebranchen er en af de brancher, der er blevet mest disrupted af nutidens buldrende digitalisering.
Går vi bare 20 år tilbage i tiden, var såvel medieforbrug som forretningsmodeller og arbejdsredskaber helt anderledes end det, vi ser i dag. De digitale medier er i dag mange menneskers foretrukne videnskanal, tech-giganternes platforme er blevet annoncørernes foretrukne markedsføringskanaler, og mediehuse er blevet multimediale og serverer indhold i både lyd, billede og på skrift.
Med pc og smartphone som allemandseje er papiravisen er nu blot en af mange steder at hente sit læsestof – og især hos yngre er den på vej helt ud af medieforbruget.
Mediehus i udvikling
I Teknologiens Mediehus var vi med allerforrest i udviklingen, da vi i 1994 startede Danmarks første medie på nettet, IngNet – i dag ing.dk med vel nok landets mest levende læserdebat. Siden har vi udvidet med flere digitale medier som Version2, Tech Management og vores efterhånden mange PRO-medier, der alene udkommer digitalt og som nyhedsbreve i abonnenternes mailbokse. Vi har fået vores egen podcast og udviklet tv-formatet ‘briefings’, hvor læsernes kan lytte med, når vi interviewer interessante kilder i studiet.
Alt imens er avisen som følge af det kraftige annoncefald og de stigende distributionsomkostninger, der er fulgt med den digitale udvikling, blevet stadig tyndere. Det tager vi nu konsekvensen af med en omlægning af vores abonnementstilbud.
Avis, app og digitale tilbud
Efter sommerferien udkommer Ingeniøren kun hver 14. dag. Til gengæld kan du fremover faktisk høre, når den lander på dørmåtten. Vi skruer nemlig gevaldigt op for sidetallet, så du altid får en stor temasektion med sammen med den kendte 1. sektion.
Samtidig udvider vi dit digitale tilbud. Ud over, at du fortsat får adgang bag PLUS-muren på ing.dk, som fremover også kommer til at indeholde artikler fra vores it-medie Version2, vil du hver måned kunne få adgang til seks selvvalgte PRO-artikler via en klippekort-model.
[box]
Din mediepakke
Find guides og hjælp til de eksisterende og nye tilbud i dit abonnement på:
help.tekhus.dk
[/box]
Du får også tilbudt adgang til vores nye app, hvor du ikke blot kan læse avisen digitalt i en bedre opsætning end vores e-avis i dag, men også kan lytte til artiklerne. Fra appen kan du også lytte til vores ugentlige podcast Transformator.
Vores udviklingsafdeling er i fuld gang med at få alle de nye tilbud afprøvet, så de er helt klar til august, hvor den nye mediepakke går i luften. Jeg håber, at du vil tage godt imod den og få glæde af endnu mere godt indhold fra os.
For én ting har udviklingen ikke ændret i det snart 130 år, vores mediehus har eksisteret: Vores hovedmål er at sikre teknologiens stemme i samfundet gennem kvalitetsjournalistik, der sætter præcision, dokumentation og relevans i højsædet. Den mission er ikke disrupted.
