Ny marsbil døbt Curiosity

Med forslaget Curiosity vandt den 12-årige sjetteklasseselev Clara Ma fra Kansas konkurrencen om et nyt navn til Nasas næste marsbil, der skal opsendes i 2011. Hidtil har den været benævnt Mars Science Laboratory.

Præmien for Clara Ma er en tur til Jet Propulsion Laboratory, hvor hun bliver inviteret til at skrive sit navn direkte på Curiosity, mens den er ved at blive samlet.

Nasas udvælgelsespanel valgte Clara Mas Curiosity (=nysgerrighed) mellem flere end 9.000 forslag til navne, som alle blev ledsaget af en stil.

»Skoleelever fra alle stater forslog navn for denne marsbil. Det viser den interesse, der findes for Mars-programmet blandt de unge mennesker. Mange af de nominerede stile er rigtig gode, og der var mange brugbare navne. Jeg er meget tilfreds valget af "Curiosity", da det fortæller noget essentielt om mennesket og forskning,« siger Mark Dahl, der er Curiositys programleder i Nasas hovedkvarter.

Opsendelsen af Curiosity blev i januar udsat fra 2009 til 2011 på grund af tekniske problemer. Den 13,2 milliarder kroner dyre marsbil skal opsendes med en Atlas 5-raket fra Cape Canaveral-rumcenteret i Florida.

Curiosity bliver 2,74 meter lang og kommer til at veje 990 kg. Den vil kunne køre længere og hurtigere end de nuværende marsbiler, Spirit og Opportunity. Den skal blandt andet være med til at forberede Nasas kommende bemandede rejser til Mars og vil medbringe et lille laboratorium til at analysere opsamlede prøver.

»Nysgerrighed er en konstant flamme i alles hjerne. Den får mig til at stå ud af sengen om morgenen og undres over, hvilke overraskelser livet vil bringe mig denne dag. Nysgerrighed er en stærk kraft. Uden den ville vi ikke være dem, vi er i dag. Nysgerrighed er den lidenskab der drives os igennem hver eneste dag. Vi er blevet forskere og udforskere med vores behov for at stille spørgsmål og undre os over sammenhængene,« skrev Clara Ma blandt andet i sin vinderstil.

Dokumentation

Nasa om Curiosity

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kameraet er jo nok et af de vigtigste instrumenter ombord på sådan en "beach-buggy", hvorfor monterer man egentlig ikke 2 stk? Jeg ved nok der er noget med øget forbrug og vægt, men i forhold til de 6 elmotorers forbrug kan det ikke være ret meget mere? Så kunne man, ud over øget drift sikkerhed og dobbelt så mange billeder, også få stereosyn, mere nøjagtig afstandsbedømmelse, skarpere billeder + flere andre forbedringer.

  • 0
  • 0

Kameraet er jo nok et af de vigtigste instrumenter ombord på sådan en "beach-buggy", hvorfor monterer man egentlig ikke 2 stk?

De nuværende marsbiler har har 9 kameraer hver, herunder et set stereo-kameraer på toppen. Hvad får dig til at tro, at det vil være anderledes her?

  • 0
  • 0

hvorfor monterer man egentlig ikke 2 stk?

Som de andre har påpeget, er der allerede masser af kameraer på roverne. Men husk også på, at hver gang du tilføjer et kamera, påvirker det dimensioneringen af on-board-computeren, hukommelse, drev og ikke mindst mængden af data, der skal overføres, og dermed måske linkbudgettet. Og dermed powerbudgettet, da det koster strøm at sende billeder. Og dermed måske størrelsen af solpanelerne og batterierne. Og dermed vægten af tingesten. Og dermed måske hvilken raket, den skal sendes op med.

  • 0
  • 0

[..]Og dermed powerbudgettet, da det koster strøm at sende billeder. Og dermed måske størrelsen af solpanelerne og batterierne.

Bare lidt fluekknepperi, men MSL.. eller altså Curiosity, kommer ikke til at bruge solpaneler, men radioaktive generatorer (RTG'er). Ikke at det rykker ved din pointe.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten