Langt størstedelen af DTU’s forskere og studerende vil slet ikke gide stige om bord på den kommende letbane, selv om den kører lige forbi det tekniske universitet og endda får sin helt egen DTU-station.
I hvert fald ikke, hvis Metroselskabet holder fast i sin såkaldte basisløsning, hvor letbanen kører langs med DTU, men afholder sig fra at køre ind gennem selve campus.
Det viser DTU’s kritiske gennemgang af Metroselskabets modelberegninger.
Med Metroselskabets foretrukne linjeføring bliver letbanen ført øst om DTU’s campus og kommer til at løbe langs motorvejen mellem København og Helsingør – det efterlader næsten 24.000 ansatte og studerende med mellem 500 og 1.000 meter til nærmeste letbanestation.
Og det er et problem, vurderer universitetsdirektør Claus Nielsen.
»Vi ved med sikkerhed, at et kollektivt trafiktilbud for alvor kan tiltrække passagerer, hvis folk har en afstand til nærmeste station på 500 meter og derunder,« fortæller Claus Nielsen til Ingeniøren.
»Den af Metroselskabet foreslåede ’basisløsning’ efterlader i vores øjne alt for mange studerende og ansatte med en så stor afstand til nærmeste station, at letbanen vil gå glip af et stort antal potentielle passagerer, som ellers ville stå klar fra dag ét.«
Læs også: Så har også borgmestrene skrevet under på letbanen
DTU foreslår derfor en alternativ linjeføring, hvor letbanen fra en nordgående retning slår et skarpt sving til højre og bevæger sig ind på de centrale dele af DTU’s campus, hvor der vil skulle anlægges to centralt placerede stoppesteder (se grafik).
Gevinsten ifølge DTU: Linjeføringen ind gennem DTU’s campus vil give 22.800 potentielle brugere af letbanen, hvis gåafstand til stationerne er mindre end 500 meter.
I basisløsningen vil der kun være 11.200 potentielle, daglige passagerer med kort gåafstand til letbanen, og denne forskel kan vise sig at give markante forskelle i antallet af passagerer og dermed også passagerindtægterne.
Med andre ord: 11.600 passagerer kan tabes på gulvet, hvis letbanen ikke kommer ind omkring DTU-campus.
De ekstra 11.600 daglige passagerer vil først og fremmest blive tiltrukket til letbanen, fordi de med den alternative linjeføring pludselig vil få en gåafstand til nærmeste station på mindre end 500 meter.
Læs også: Se, hvordan DTU skal udbygges for 4 milliarder kroner
Claus Nielsen anerkender, at linjeføringen ind gennem DTU’s campus er dyrere end Metroselskabets basisløsning langs motorvejen. Ligeledes står det klart, at det område langs motorvejen, hvor basislinjeføringen er lagt, på længere sigt vil blive bebygget, men med en ekstra forberedt station vil linjeføringen gennem DTU også fange de nye passagerer.
»Den linjeføring, som vi foreslår, vil bibringe så mange flere passagerer til letbanen, at det i sig selv vil give letbanens samlede projektøkonomi langt større sikkerhed end med basisløsningen, fordi man fra åbningsdagen vil have adgang til et langt større passagergrundlag,« siger Claus Nielsen.
Universitetsdirektøren ønsker ikke at kritisere Metroselskabet for at have valgt en basisløsning, som så afgørende gør letbanen mindre attraktiv for tusindevis af studerende, forskere og administrativt personale.
»Det handler bare om, at Metroselskabet har været bundet af og lavet sine beregninger på baggrund af en trafikmodel (den såkaldte OTM-model), som har nogle begrænsninger og overser en række faktorer. Vi har så valgt at bidrage med nogle beregninger, som griber sagen an mere nuanceret og benytter nogle mere fintmaskede matricer, og som bidrager med større viden,« forklarer Claus Nielsen.
Læs også: Se kortet over Københavns nye letbane
Han påpeger, at Metroselskabets beregning over passagergrundlaget ikke i tilstrækkelig grad medregner de store økonomiske fordele ved at kunne tiltrække flere tusinde ekstra betalende passagerer fra første dag.
Metroselskabets beregninger medregner heller ikke, at letbanen vil kunne tiltrække et ekstra stort antal passagerer fra de eksisterende busruter, fordi letbanen opleves som værende mere attraktiv og komfortabel end busser.
Samtidig stiller DTU sig tvivlende over for Metroselskabets vurdering af merprisen for den linjeføring, der fører letbanen ind omkring DTU’s campus.
