Ny legering kan femdoble elbilers batterikapacitet
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny legering kan femdoble elbilers batterikapacitet

Illustration: Faraday Future

En ny siliciumlegering i anoden på li-ion batterier, gør det muligt at få noget af den høje kapacitet fra rent silicium, men uden at anoden går i stykker efter få opladninger.

Det viser ny forskning fra det norske Institutt for energiteknikk, som netop har udgivet en pressemeddelelse om opfindelsen.

Anoder lavet af ren silicium har en meget høj energikapacitet. Teoretisk er den 10 gange højere end for grafit, men de er også skrøbelige og sprækker ved gentagne op- og afladninger. Det skyldes, at siliciumpartiklerne ekspanderer med op mod 400 pct. under ladning og tilsvarende trækker sig sammen under afladning.

Ladekapaciteten på den nye siliciumlegering er lavere end med rent silicium, men da kapaciteten for silicium i forvejen er ret høj, er kapaciteten med det nye materiale godt 3-5 gange højere end med de grafitanoder, som bruges i moderne li-ion batterier.

Den sorte graf viser kapaciteten for en anode i rent silicium, den turkise graf i midten viser testresultater for det nye materiale. Grafen i bunden viser kapacitet for kommercielt tilgængelige grafitanode-materialer. Illustration: Institutt for energiteknikk

Successrige laboratorietests

Den nye legering er udviklet ved det norske Institutt for energiteknikk med støtte fra Norges forskningsråd via FORNY2020-programmet. Det videre samarbejde vil ske med Kjeller Innovasjon.

»Vi har testet, at det fungerer i laboratorieskala med gode resultater,« siger Marte O. Skare, en af forskerne bag projektet, i en pressemeddelelse:

»Nu skal vi teste det videre sammen med internationale industripartnere og se, om det virker i deres industrielle processer,« siger han.

Ifølge pressehenvendelsen kalder forskerne ved Institutt for energiteknikk materialet for SiliconX, Det er et resultat af flere års målrettet forskning og eksperimentelle forsøg med nanopartikler.

»Man kan sige, at vi har fundet x-faktoren, som vi har ledt efter. Det her har et helt enormt potentiale og er noget, som forskere over hele verden forsøger at få til at virke,« siger Arve Holt, forskningsdirektør ved Institutt for energiteknikk, i pressemeddelelsen.

Ifølge pressemeddelelsen kan den nye teknologi sammen med udviklingen, man ser i andre batteridele, betyde, at man i fremtiden vil kunne lave elbiler med en rækkevidde på 1.000 km.

Titlen på artiklen er misvisende. Det er anode kapaciteten per gram, der er forøget fem gange. Det kan selvfølgelig betyde en betydelig forøgning af batteri kapaciteten, men ikke fem gange da anoden er omkring 15% af vægten af et LiON batteri alt efter design.

  • 8
  • 1

Hvis I har ret (det kan jeg ikke bedømme), så burde i vel rette jeres kritik videre i kildekæden til https://www.ife.no/no/ife/ife_nyheter/2018...

Forskningsresultatene viser at man med den nye IFE-utviklede teknologien kan oppnå tre til fem ganger så høy ladekapasitet i den negative elektroden (anoden) som med dagens vanlige grafitt-teknologi. Sammen med utviklingen man ser i andre deler av batteriet kan det i fremtiden bety mobiltelefoner som ikke trenger å lades på dagevis, eller elbiler med 1000 km rekkevidde.

Ikke at det fritager ing.dk for kildekritik.

  • 6
  • 1