Ny legering kan femdoble elbilers batterikapacitet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny legering kan femdoble elbilers batterikapacitet

Illustration: Faraday Future

En ny siliciumlegering i anoden på li-ion batterier, gør det muligt at få noget af den høje kapacitet fra rent silicium, men uden at anoden går i stykker efter få opladninger.

Det viser ny forskning fra det norske Institutt for energiteknikk, som netop har udgivet en pressemeddelelse om opfindelsen.

Anoder lavet af ren silicium har en meget høj energikapacitet. Teoretisk er den 10 gange højere end for grafit, men de er også skrøbelige og sprækker ved gentagne op- og afladninger. Det skyldes, at siliciumpartiklerne ekspanderer med op mod 400 pct. under ladning og tilsvarende trækker sig sammen under afladning.

Ladekapaciteten på den nye siliciumlegering er lavere end med rent silicium, men da kapaciteten for silicium i forvejen er ret høj, er kapaciteten med det nye materiale godt 3-5 gange højere end med de grafitanoder, som bruges i moderne li-ion batterier.

Den sorte graf viser kapaciteten for en anode i rent silicium, den turkise graf i midten viser testresultater for det nye materiale. Grafen i bunden viser kapacitet for kommercielt tilgængelige grafitanode-materialer. Illustration: Institutt for energiteknikk

Successrige laboratorietests

Den nye legering er udviklet ved det norske Institutt for energiteknikk med støtte fra Norges forskningsråd via FORNY2020-programmet. Det videre samarbejde vil ske med Kjeller Innovasjon.

»Vi har testet, at det fungerer i laboratorieskala med gode resultater,« siger Marte O. Skare, en af forskerne bag projektet, i en pressemeddelelse:

»Nu skal vi teste det videre sammen med internationale industripartnere og se, om det virker i deres industrielle processer,« siger han.

Ifølge pressehenvendelsen kalder forskerne ved Institutt for energiteknikk materialet for SiliconX, Det er et resultat af flere års målrettet forskning og eksperimentelle forsøg med nanopartikler.

»Man kan sige, at vi har fundet x-faktoren, som vi har ledt efter. Det her har et helt enormt potentiale og er noget, som forskere over hele verden forsøger at få til at virke,« siger Arve Holt, forskningsdirektør ved Institutt for energiteknikk, i pressemeddelelsen.

Ifølge pressemeddelelsen kan den nye teknologi sammen med udviklingen, man ser i andre batteridele, betyde, at man i fremtiden vil kunne lave elbiler med en rækkevidde på 1.000 km.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Titlen på artiklen er misvisende. Det er anode kapaciteten per gram, der er forøget fem gange. Det kan selvfølgelig betyde en betydelig forøgning af batteri kapaciteten, men ikke fem gange da anoden er omkring 15% af vægten af et LiON batteri alt efter design.

  • 9
  • 1

Hvis I har ret (det kan jeg ikke bedømme), så burde i vel rette jeres kritik videre i kildekæden til https://www.ife.no/no/ife/ife_nyheter/2018...

Forskningsresultatene viser at man med den nye IFE-utviklede teknologien kan oppnå tre til fem ganger så høy ladekapasitet i den negative elektroden (anoden) som med dagens vanlige grafitt-teknologi. Sammen med utviklingen man ser i andre deler av batteriet kan det i fremtiden bety mobiltelefoner som ikke trenger å lades på dagevis, eller elbiler med 1000 km rekkevidde.

Ikke at det fritager ing.dk for kildekritik.

  • 6
  • 1

Hver gang jeg ser denne slags overskrifter kan jeg ikke lade være med at tænke på at energidensiteten i lithium batterier allerede er i størrelsesorden med Dynamit.

Hvis energidensiteten øges med en faktor 5 kan man enten lave batteriet 80% mindre eller lagre 500% så meget energi. I begge tilfælde har man øget risikoen med samme 500%, fordi uforandrede membraner, overflader, isolation osv. pludselig adskiller 5 gange så meget energi.

Vi kommer derfor ikke til at se den øgede energidensitet i praksis, før en anden overskrift annocerer at "$GENNEMBRUD gør batterier 5 gange mere sikre"

Dem er der langt imellem...

  • 12
  • 13

Det er jo ikke rigtigt PHK.man har jo vel netop gjort det 5 gange mere sikkert fordi man har fået kontrol over materiale udvidelsen,denne sikkerhed kan man så bytte for kapacitet i et eller andet omfang

  • 13
  • 1

Lige indtil batterierne pludselig bryder i brand, svulmer op og..
Har vi ikke set sager nok om det? så nej batterierne er ikke blevet 5 gange mere sikkert da det er for dyrt og kræver mere plads.

Kodeordet i artiklen er KAN... ikke noget med at det vil forøge noget som helst... det KAN hvis og hvis... altså hvis der er nogle der hopper på den og smider en masse penge og.. Jeg mangler at se nogle der er villige til at sige at det VIL forøge eller endnu bedre at det VIL nedsætte ladetiden med en faktor 10-20 eller bedre 30 så elbiler kommer bare i nærheden at en optanknings tid en alm benzin bil har.

  • 3
  • 12

Lige indtil batterierne pludselig bryder i brand, svulmer op og..
Har vi ikke set sager nok om det? så nej batterierne er ikke blevet 5 gange mere sikkert da det er for dyrt og kræver mere plads.


Det ekstreme antal af genopladelige batterier taget i betragtning, så er det immervæk ikke mange uheld der sker som følge af batteriet.

så elbiler kommer bare i nærheden at en optanknings tid en alm benzin bil har.


Fokus på denne ene situation og for mange billister relativt sjælne situation, er sikkert relevant nok for de batteriforskrækkede.

Men for de der kan se fordelene ved ikke at skulle tanke i dagligdagen er opladning på langture ikke noget problem.

At køre træt hjem fra arbejde i regn og rusk, se benzinmåleren lyse så der skal tankes før der kan køres på arbejde i morgen.
vs
At køre træt hjem fra arbejde i regn og rusk, parkere bilen sætte en ledning i bilen

Eller tænke jeg fylder op i morgen.
For næste morgen at stå med en iskold og 'tom' fossilbrænder der skal tankes
vs
En fuldt opladet og opvarmet elbil.

  • 18
  • 6

At køre træt hjem fra arbejde i regn og rusk, se benzinmåleren lyse så der skal tankes før der kan køres på arbejde i morgen.
vs
At køre træt hjem fra arbejde i regn og rusk, parkere bilen sætte en ledning i bilen

Eller tænke jeg fylder op i morgen.
For næste morgen at stå med en iskold og 'tom' fossilbrænder der skal tankes
vs
En fuldt opladet og opvarmet elbil.

Smuk historie, men den gælder nu kun for halvdelen af den danske befolkning. Os der bor i etagebyggeri kan risikere at komme ned til en elbil uden strøm eller er iskold og kræver en lang tur omkring en ladestation.

En helt anden ting er at hvis man er så træt at man ikke kan afse fem minutter til en tur omkring en tankstation, så er man nok også for træt til i det hele taget at køre bil. Smerten ved en elbil hvor man småfrysende skal bruge en halv time på en ladestation er nok en væsentlig værre oplevelse.

M

  • 10
  • 12

Os der bor i etagebyggeri kan risikere at komme ned til en elbil uden strøm eller er iskold og kræver en lang tur omkring en ladestation.


Også en smuk historie, men den gælder kun for de der ikke oplader deres bil mens de er på arbejde. (javist jeg anerkender at det ikke er alle steder man kan det...... endnu !)

Smerten ved en elbil hvor man småfrysende skal bruge en halv time på en ladestation er nok en væsentlig værre oplevelse.


Også en smuk historie, men har man kørt så langt at bilen skal lade op på en ladestation. Passer det med at man alligevel skulle have holdt en kørehviletids pause, for at være frisk til resten af turen.

Om man sidder og drikker kaffe 30 minutter på 'tankstationens' cafe for at holde kørehviletid efter at have stået og tanket fossilbrænderen
eller
Om man sidder og drikker kaffe 30 minutter på 'tankstationens' cafe for at holde kørehviletid imens man oplader elbilen.
Er vel sagtens et fedt ?

Jeg anerkender fuldt ud at vi alle har forskellige kørselsbehov.
Men konstaterer jævnligt at en del ikke alle har gjort op hvad deres faktiske kørselsbehov er.

  • 15
  • 6

Også en smuk historie, men den gælder kun for de der ikke oplader deres bil mens de er på arbejde. (javist jeg anerkender at det ikke er alle steder man kan det...... endnu !)

Jamen det er da smukt at du anerkender at det ikke er alle steder man kan det - fakta er nok at det er en nærmest ikke eksisterende mulighed. Kort sagt, du våser og prøver at snakke dig ud af det hjørne du sidder i.

Smerten ved en elbil hvor man småfrysende skal bruge en halv time på en ladestation er nok en væsentlig værre oplevelse.

Også en smuk historie, men har man kørt så langt at bilen skal lade op på en ladestation. Passer det med at man alligevel skulle have holdt en kørehviletids pause, for at være frisk til resten af turen.

Om man sidder og drikker kaffe 30 minutter på 'tankstationens' cafe for at holde kørehviletid efter at have stået og tanket fossilbrænderen
eller
Om man sidder og drikker kaffe 30 minutter på 'tankstationens' cafe for at holde kørehviletid imens man oplader elbilen.
Er vel sagtens et fedt ?

Det er sgu da et af de værste eksempler på "moving the goalposts" der er set længe - hviletid er da slet ikke relevant da den er det samme for el og brændstofbiler og fuldstændig udenfor diskussionen om at køre næsten tør på vej hjem.

Jeg anerkender fuldt ud at vi alle har forskellige kørselsbehov.
Men konstaterer jævnligt at en del ikke alle har gjort op hvad deres faktiske kørselsbehov er.

Og hvad har det med sagen at gøre ? Jeg kan ikke mindes at "faktisk kørselsbehov" har været involveret i diskussionen.

Din påstand var at en elbil er perfekt for den kan man bare tilslutte når man kommer hjem, mens fakta er at det kun gælder for mindre end halvdelen af den danske befolkning.

M

  • 6
  • 13

Smuk historie, men den gælder nu kun for halvdelen af den danske befolkning. Os der bor i etagebyggeri kan risikere at komme ned til en elbil uden strøm eller er iskold og kræver en lang tur omkring en ladestation.

...og så er det jo nok ikke jer, der først springer ud og køber en elbil, vel?

Alligevel fremhæves dette igen og igen som en uoverstigelig hindring for, at elbilen kan have nogen som helst berettigelse. Det er simpelthen så trættende.

Nu skal jeg fortælle dig, hvordan det kommer til at gå:
Den halvdel af befolkningen, som har faktisk har mulighed for at lade bilen, køber en elbil, når den bliver attraktiv nok.
Den anden halvdel vil til den tid ikke længere sidde bedrevidende og fortælle, hvordan deres manglende lademuligheder hindrer elbilen i at blive en succes. Det ville jo være ret åndssvagt, når den på det tidspunkt allerede er blevet en succes.
I stedet vil den tilbageværende halvdel begynde at presse på for, at der lovgives om ladestik ved alle parkeringspladser, også i private udlejningsbyggerier, så denne halvdel ikke længere skal føle sig ude for. Eller også bliver lademuligheder en så væsentlig konkurrenceparameter for udlejerne, at det bliver indført helt ad sig selv. Under alle omstændigheder skal lademulighederne nok komme - markedet er for stort til at ignorere.

Og så kan man jo i øvrigt spekulere over, om den gruppe, der for nylig var så meget i mod den kommende lovgivning om lademuligheder i nybyggeri, er den samme gruppe, som om nogle år vil presse på for at få det indført....

  • 15
  • 4

Det er sgu da et af de værste eksempler på "moving the goalposts" der er set længe - hviletid er da slet ikke relevant da den er det samme for el og brændstofbiler og fuldstændig udenfor diskussionen om at køre næsten tør på vej hjem.

Med en fossilbil afvikler du tankning og hviletid serielt. Først tanke, så hvile.

Med en elbil afvikler du begge dele parallelt. Du skal nemlig ikke stå ved siden af bilen og vente på, at den tanker færdigt.

Det vil sige, at i alle tilfælde, hvor elbilens ladetid er kortere end den hviletid, man alligevel holder, bliver den nødvendige pause med elbilen faktisk kortere end med fossilbilen.

  • 13
  • 8

...og så er det jo nok ikke jer, der først springer ud og køber en elbil, vel?

Nej, det har du jo nok ret i for vi er jo nok bare nogle fattige stympere der ikke kan købe sådan noget nymodens halløj. Helt ærligt, kunne vi ikke slippe for den slags tåbelige kommentarer ?

Alligevel fremhæves dette igen og igen som en uoverstigelig hindring for, at elbilen kan have nogen som helst berettigelse. Det er simpelthen så trættende.

Stupidt vås for nu at sige det pænt. Der er ikke nogen der siger at det er umuligt at indføre elbiler, blot at der lige er en rigtig stor sjat af den danske befolkning der ikke kan købe den slags hvis det skal fungere i dagligdagen,

Nu skal jeg fortælle dig, hvordan det kommer til at gå:
Den halvdel af befolkningen, som har faktisk har mulighed for at lade bilen, køber en elbil, når den bliver attraktiv nok.

Slet ikke utænkeligt.

Den anden halvdel vil til den tid ikke længere sidde bedrevidende og fortælle, hvordan deres manglende lademuligheder hindrer elbilen i at blive en succes. Det ville jo være ret åndssvagt, når den på det tidspunkt allerede er blevet en succes.
I stedet vil den tilbageværende halvdel begynde at presse på for, at der lovgives om ladestik ved alle parkeringspladser, også i private udlejningsbyggerier, så denne halvdel ikke længere skal føle sig ude for. Eller også bliver lademuligheder en så væsentlig konkurrenceparameter for udlejerne, at det bliver indført helt ad sig selv. Under alle omstændigheder skal lademulighederne nok komme - markedet er for stort til at ignorere.

Og så kan man jo i øvrigt spekulere over, om den gruppe, der for nylig var så meget i mod den kommende lovgivning om lademuligheder i nybyggeri, er den samme gruppe, som om nogle år vil presse på for at få det indført....

Mere vrøvl - vi er mange i etagebyggeri der kan købe en tesla men lader være fordi den ikke vil kunne fungere i hverdagen på grund af det simple faktum at vi ikke kan lade den op hjemme.

Det der virkelig er grund til at spekulere over er hvorfor der er nogen der tror at man kan ignorere virkeligheden som man ser udtrykt i dine skriverier.

M

  • 7
  • 16

Hver gang jeg ser denne slags overskrifter kan jeg ikke lade være med at tænke på at energidensiteten i lithium batterier allerede er i størrelsesorden med Dynamit.

Jeg skal ikke kunne sige om det er korrekt. og jeg gider ikke engang google det.
Sagen er at hvis energidensiteten i lithium batterier allerede er i størrelsesorden med dynamit, så er energidensiteten i benzin i størrelsesorden 10 gange dynamit.

Begge disse tal er fuldstændigt irrelevante. Det eneste der tæller er, om de reelt er farlige. Altså er der situationer, der med rimelighed kan tænkes at forkomme med en ikke ikke ubetydelige regelmæssighed, hvor disse energier kan udløses katastrofalt.

En overskrift som "Nu med 5 gange mere Dynamit!" er blot og bart demagogisk plat.

  • 13
  • 2

Mere vrøvl - vi er mange i etagebyggeri der kan købe en tesla men lader være fordi den ikke vil kunne fungere i hverdagen på grund af det simple faktum at vi ikke kan lade den op hjemme.

Vi kommer nok ikke udenom, at det er almindeligt elektrikerarbejde og ikke raketvidenskab at sætte nogle ladebokse op, og koble dem på nogle nye strømgrupper.

I Finland har man motorvarmerstik på over 1 million parkeringspladser. Man har set et behov for dem, man har installeret dem og nogen har betalt for dem. Strømmen betales gennem et energiselskab, hvor man kan styre sit motorvarme- eller ladebehov gennem mobiltelefonen.

De er dog for små til at håndtere elbiler, så man er igang med at opgradere dem.

Men at installere ladere der kan håndtere elbiler på samme måder må være ca. den samme mængde arbejde. Det er blot lidt tykkere ledninger og lidt større bokse der skal opstilles.

Så det største problem i det her er nok, hvem der skal betale for opsætningen, og hvordan man betaler for strømmen.

Det første kunne være gennem en midlertidig stigning i huslejen.

Det andet kunne være gennem et elselskab, der specialiserer sig i sådanne installationer, som man gør det i Finland.

  • 5
  • 0

EU er allerede begyndt at lovgive om det. Det er nu lovkrav ved nye byggerier.

I hver eneste tråd er der en der kommer med argumentet at før elbilen kan lynlade ligeså hurtigt som en benzinbil kan tankes, så er elbiler umulige for beboerne i etagebyggeri. Men kom dog ind i kampen. Det skriger til himlen at det er at fokusere på det forkerte problem.

Der vil komme ladestik på parkeringspladsen ved etagebyggeri og ved store arbejdspladser. Det er stadig åbent om det bliver pres fra beboerne eller om politikerne må lovgive yderligere. Uanset hvad så kommer det.

Elbiler skal lades over natten. Til nød på parkeringspladsen ved arbejdspladser. Lynladning er derimod kun til lejlighedsvis brug. Lynladning bliver aldrig den primære måde at lade elbilen for ret mange mennesker.

Lige nu er ladeinfrastrukturen ikke hvad den skal være ved lejlighedskomplekser. Lad os få gjort politikerne opmærksomme på det problem, så det kan løses i samarbejde med boligforeningerne.

  • 10
  • 0

Er på vej hjem fra Kina ( Shenzhen ) - mængden af ladestik på parkeringspladser er voldsomt stigende, de bankes ned overalt. Elbiler kan kendes på den grønne nummerplade, som giver fordele ved ikke at have kørselsbegrænsninger, som man har pålagt fossilbrænderne.
Det er også en måde at give incitament på :-)
Taxaer er nu hybrid eller el ( BYD, rigtig fine... )

Uden at have talt vil jeg tro at mængden af elbiler i det område jeg bevæger mig i, nærmer sig 5%

Varebiler er et hit, der er MANGE med grønne plader - busser er med gul/grønne ( hybrid )

Jeg vurderer at 90% af alle scootere er nu elektriske, det værste er at de er hurtige og stille....

  • 11
  • 0

Jeg har læst flere steder, at ALLE 16.000 busser, netop i Shenzhen er rene elbusser

Andre større kinesiske byer er i gang med at følge trop

Jep - men jeg vil sige at det er de IKKE, det er nok kun offentlige busser - der er også skoler og private selskaber, og de er IKKE alle elektriske. Jeg taler om hvad jeg ser i bybilledet, og ja - rigtig mange busser ( flertallet !!! ) er elektriske eller hybrid. Men ikke "kun"

Det imponerer mig mere at der graves ladestandere ned overalt, og selv i små "sidegader" er der ladestik, eller kabler hen over gaden ( ikke smukt ) - men de er i gang......

Og mængden af BYD taxaer på el er imponerende. Nåede at køre i en i sidste uge, hvor skærmen viste at den var "critical power" og vi skulle køre ca. 25Km - spændende..... - men det er der løsninger på.

Lader man den op ?
Nej

Skifter man batteriet ?
Nej

Skifter man bilen ?
Ja

Ind på en skifteplads, bagagen rykket over, taxameteret følger med...
Straks er der nogen der hopper på den og lader, rengør osv....
Det tog ikke 1 minut.

  • 9
  • 0

Jep - men jeg vil sige at det er de IKKE, det er nok kun offentlige busser


Ok, men de 16.000 offentlige elbusser må vel også fylde lidt, du skrev som om det var generelt at busserne var hybrider

"Det imponerer mig mere at der graves ladestandere ned overalt, og selv i små "sidegader" er der ladestik, eller kabler hen over gaden ( ikke smukt ) - men de er i gang......"

Ja, 500.000 ladestandere indenfor den nærmeste fremtid i større byer må give nogen travlhed😄

"Og mængden af BYD taxaer på el er imponerende."
.
.
.
"Ind på en skifteplads, bagagen rykket over, taxameteret følger med...
Straks er der nogen der hopper på den og lader, rengør osv....
Det tog ikke 1 minut."

Effektivt!

.

Tja, med den fart kineserne har på, varer det ikke længe før vi i vesten kommer til at ligne eltransports U-lande i sammenligning
.

Virker kvaliteten på de mest sælgende elbilsmærker til at være på højde med bilerne her?

BYD, BAIC og GEELY regner jeg med er ca den standard vi kender.

  • 5
  • 1

Busser på ren el er også det der giver best mening at implementere først

Ja det giver faktisk så meget mening (ikke mindst økonomisk), at forventningen alle steder er, at tæt på 100% af det globale salg af bybusser (og andre busser med kortere rute) i 2030 vil være elbusser. Undtaget er de regioner hvor elforsyningen er så ustabil, at man ikke tør forlade sig på den.
Det er derfor alle busproducenter i øjeblikket er i vildt kapløb om at skifte over til produktion af eldrift. De producenter der ikke gør det vil ikke sælge busser i 2030.

Køretøjer til varetransport vil følge hurtigt efter (igen af økonomiske årsager).

Fordelen ved busser og transportkøretøjer er, at det er let at lave forudsigelser, da det stort set er ren økonomi der bestemmer, hvad der købes. For personbiler spiller andre irrationelle forhold også en rolle for mange.

  • 4
  • 0

100% af det globale salg af bybusser (og andre busser med kortere rute)

Mon ikke længere ruter kommer hurtigt med også, især med de faldende batteripriser.
BYD K9 kører 250 km på en opladning, med nuværende batterikapacitet (man kunne så endda skifte bus ved ladestationer om nødvendigt)

Proterra der sælger elbusser (med 2gear) også til større byer i USA, leverer i dag busser med op til 560 og 680km rækkevidde (og har rekord for busser, med over 1700km kørt på en opladning)

Totaløkonomien på elbusser i dag slår klart dieselbusserne.

  • 0
  • 0

Det er derfor alle busproducenter i øjeblikket er i vildt kapløb om at skifte over til produktion af eldrift. De producenter der ikke gør det vil ikke sælge busser i 2030.

Nogle af disse elbusser vil også køre på hydrogen.

Men derudover er der meget mening i at fjerne støj og punkt emissioner fra busser, og busser med mange stop og uregelmæssig bykørsel over mange timer hvert døgn er ideelle til Hydrogen range extender.

Angående det risikable ved stor energidensitet i batterier, så er der flere konstruktionsprincipper og materialer på vej, der både sikrer høj sikkerhed og høj kapacitet.

VW koncernen lancerer nu batteripakker, der kan lades tre gange så hurtigt som Teslas takket være især bedre BMS og thermal management.

  • 1
  • 3

Det er derfor alle busproducenter i øjeblikket er i vildt kapløb om at skifte over til produktion af eldrift. De producenter der ikke gør det vil ikke sælge busser i 2030.

Nogle af disse elbusser vil også køre på hydrogen.

Det er ikke forventningen blandt producenter og analysefirmaer. Her er forventningen at bybussalget bliver 100% batteri elbusser.
Lever man som visse europæiske firmaer af at være i hydrogen-branchen betalt af EU-støttemidler, så kan man naturligvis være tvunget til officielt at have en anden forventning.

  • 4
  • 0

Det kunne være ret interessant/relevant, i stedet for enkelte artikler her og der, med et samlet overblik over de lagringsmetoder der findes kommercielt (batterier (LiO, Salt etc.), superkapacitorer svinghjul etc.), hvor det står pt. deres pris og effektivitet-hastighed-levetid og fordele og ulemper og hvor forskningen står og hvor langt det er fra implementering.
Måske også hydrogen og brændselsceller.

Når det er løst, så er hele VE sagen stort set løst, dels vil Elbiler enten få længere rækkevidde eller der vil kunne lades på vejen, hjem vil kunne producere til husbehov og gemme det, og man vil måske ovenikøbet kunne importere el produceret fra sol i solrige områder eller vind i vindrige områder.
Fly og skibe vil kunne være drevet af sol vind og bølgeproduceret el etc.

  • 1
  • 0

Vi kommer nok ikke udenom, at det er almindeligt elektrikerarbejde og ikke raketvidenskab at sætte nogle ladebokse op, og koble dem på nogle nye strømgrupper.

Njah, elektrikere er nu ret elendige til at grave, så det er nok ikke tilfældet ;-)

Problemet er at der skal graves en del og lægges kabler ad libitum for at få opladere spredt ud til etageegendomme. Det er så vidt jeg ved heller ikke helt billigt at gøre det i en carport hvis man ikke vil nøjes med 220V.

Det er slet ikke utænkeligt at prisen ryger op i et tocifret mia beløb,

M

  • 0
  • 5

Problemet er at der skal graves en del og lægges kabler ad libitum for at få opladere spredt ud til etageegendomme. Det er så vidt jeg ved heller ikke helt billigt at gøre det i en carport hvis man ikke vil nøjes med 220V.

Nu har de fleste etageegendomme parkeringspladser, så der skal graves et kabel ned ved hver række, hvor der så tilsluttes udtag til hver enkelt parkeringsbås. Det vil nok være en del billigere, end hvis en privatperson bestiller arbejdskraft til at grave et kabel ned ud til carporten.

  • 4
  • 0

Alle der har under 50Km til arbejde og samme 50 km hjem, kan nøjes med simple 230V udtag.
10 timer hjemme og 8 timer på arbejdet så er der også til anden kørsel end kun til/fra arbejde.

Ikke uenig med dig, men ville det ikke være en fordel at gøre alle kompatibel med CCS hvilket muliggør direkte afregning, men ikke mindst v2g. Lige nu går der rygter i Tyskland om at Tesla er begyndt at klargøre ladestandere til CCS og at model 3 kommer til Europa med CCS stik, men som sagt, det er kun rygter.

  • 1
  • 0

Personligt er jeg meget spændt på hvilket stik Tesla 3 kommer til Europa med. Håber da at det bliver CCS. Tesla er jo også med i CCS samarbejdet.

Det ville sikkert være en god ting hvis vi i Europa får et standardiseret stik til alle elbiler. Teslas nuværende stik og CCS overholder iøvrigt de samme ISO normer, så skiftet vil ikke betyde så meget for Tesla, men der vil selvfølgelig gå et par årtier inden alle stik vil være ens, medmindre der kommer adapter stik til de nuværende. Tesla har et adapter stik til de første Teslaer de solgte i Kina, da stikket i Kina igen er anderledes end det amerikanske og europæiske.

  • 1
  • 0

Hm, det er endnu ikke sket for husholdningsapparater og andre elektriske apparater. ;-)

Der ville det også kræve udskiftning af milliarder af stikkontakter i eksisterende bygninger, men er 16 og 32 ampere stik ikke nogenlunde standard rundt i Europa?

Ved elbiler er der stadigvæk så forholdsvis få biler på markedet, så der kan man stadig nå en fælles standard, hvilket også vil gøre det lettere for udbredelsen af elbiler i Europa.

  • 0
  • 0

Nej, det har du jo nok ret i for vi er jo nok bare nogle fattige stympere der ikke kan købe sådan noget nymodens halløj. Helt ærligt, kunne vi ikke slippe for den slags tåbelige kommentarer ?


Mit indlæg handlede om lademuligheder. Ikke om betalingsevne. Det indeholdt ikke engang antydninger vedrørende betalingsevne. Jeg ved ikke, hvilke mekanismer i din underbevidsthed, der får dig til at læse emnet "betalingsevne" ind i mit indlæg, men det er noget, du selv må ligge og rode med.

Det må simpelthen være så indlysende, at den befolkningsgruppe, der har de dårligste muligheder for at anvende et produkt på den tilsigtede måde, nok ikke er den befolkningsgruppe, som sælgerne af produktet satser på at sælge til først.

Jeg tror heller ikke, at Husquarna havde beboere på 3. sal i som målgruppe, da de gik i gang med at producere robotplæneklippere. Alligevel ser det faktisk ud til, at robotplæneklippere er blevet en ret stor succes. Så der er jo nok en anden befolkningsgruppe, der køber dem.

  • 5
  • 0

Nu har de fleste etageegendomme parkeringspladser, så der skal graves et kabel ned ved hver række, hvor der så tilsluttes udtag til hver enkelt parkeringsbås. Det vil nok være en del billigere, end hvis en privatperson bestiller arbejdskraft til at grave et kabel ned ud til carporten.

En typisk gravepris hos en entreprenør er 300 kr/m i fliser og 450 kr/m i asfalt inklusiv reetablering. Så tager du den totale længde der skal graves og dividere med antal parkeringspladser. Hvis der i gennemsnit er 5 meter per parkingsplads, så har vi graveudgifter i størrelseorden 2000 kr per plads.

Laderen koster mere. Der mangler nogle billige modeller på markedet. Vi snakker bare en eller tre faser 16 A. Laderen består af et relæ og lidt elektronik til kommunikation. En offentlig lader skal også have en strømmåler og et betalingssystem. Betalingssystemet kan principielt være en app på din telefon. Det kan ikke være rigtigt at det skal være så dyrt.

  • 2
  • 0

Laderen koster mere. Der mangler nogle billige modeller på markedet. Vi snakker bare en eller tre faser 16 A. Laderen består af et relæ og lidt elektronik til kommunikation. En offentlig lader skal også have en strømmåler og et betalingssystem. Betalingssystemet kan principielt være en app på din telefon. Det kan ikke være rigtigt at det skal være så dyrt.


Nej, hvis den pågældende ejendom har under 5 p-pladser, så kan det ikke være særlig svært... Er der flere, skal strømmen fordeles på flere kabler, der skal være en fordelingstavle og der skal formentlig en større stikledning ind til ejendommen... Lige som at der skal købes flere ampere ved det lokale netselskab, som måske skal opsætte en ny transformer i området. Dertil kommer rådgiveren og hvad der ellers følger med, især hvis der er tale om +50 p-pladser... 3x16 A til 50 p-pladser er tros alt 3x800 A eller op imod 550 kW, naturligvis med den samtidighedsfaktor som man nu vælger...

  • 1
  • 0

Hvis der i gennemsnit er 5 meter per parkingsplads, så har vi graveudgifter i størrelseorden 2000 kr per plads.


4 P-pladser pr stander er ofte nemt at etablere, 8 er muligt.

Det at lave 1 eller flere stik med hver 230V 10A koster ikke meget.

En af de store udgifter er fakturerrings udstyr og måling af forbrug samt IT systemer til at håndtere faktureringen af forbruget, samt afregning omkring afgifterne
Dertil kommer administrations omkostninger og profit til ejerne.

1 stik på arbejdet og et hjemme, så kan der lades i 18 timer i døgnet Det er nok til at dække næsten al kørsel.

Det kan principielt laves på en lygtepæl.
(dog ikke dem alle da kablerne i jorden ikke er tykke nok til at der oplades ved hver enkelt pæl)

  • 0
  • 0

Hvis der i gennemsnit er 5 meter per parkingsplads, så har vi graveudgifter i størrelseorden 2000 kr per plads.

Det er mere end en sættevogn skal bruge af plads i bredden. En typisk parkeringsbås er 2,5 meter.

Hvis du synes prisen er for høj per gravet meter, kunne du meget passende tilbyde din arbejdskraft til en lavere pris, men de fleste danskere vil gerne have en nogenlunde anstændig løn. Efterhånden kan vi ikke engang få al den billige østeuropæiske arbejdskraft til Danmark.

  • 0
  • 0

Mit indlæg handlede om lademuligheder. Ikke om betalingsevne. Det indeholdt ikke engang antydninger vedrørende betalingsevne. Jeg ved ikke, hvilke mekanismer i din underbevidsthed, der får dig til at læse emnet "betalingsevne" ind i mit indlæg, men det er noget, du selv må ligge og rode med.

Netop lademulighed har vel været det helt store problem. Ingen vil lave ladestationer da der ikke findes elbiler på markedet. Bilfabrikanterne vil ikke lave elbiler da der ikke findes nok ladestationer. Så er vi på en måde tilbage ved spørgsmålet, hvad kom først, hønen eller ægget.

Tesla har vist vejen, både med nogle biler der har lang rækkevidde, men også ved at opbygge et stort netværk af ladestationer.

Hvis de europæiske bilproducenter hver især skulle opbygge der eget ladenetværk, ville der lyde et stort ramaskrig, for det kan de da umuligt betale, hvad med deres aktionere, de forventer et passende stort afkast hver år, og direktørerne skal helst have 5-10. millioner Euro i løn og bonus hvert år.

Politikerne i Tyskland er bange for den arbejdsløshed det eventuelt vil give i Tyskland hvis alle biler bliver elektrisk. Hver tredje arbejdsplads inden for bilindustrien i Tyskland er så truet.

Det er lidt som om alle forventer en total omstilling fra den ene dag til den anden, hvilket selvfølgelig ikke kan lade sig gøre.

  • 2
  • 0

Nej, hvis den pågældende ejendom har under 5 p-pladser, så kan det ikke være særlig svært... Er der flere, skal strømmen fordeles på flere kabler, der skal være en fordelingstavle og der skal formentlig en større stikledning ind til ejendommen... Lige som at der skal købes flere ampere ved det lokale netselskab, som måske skal opsætte en ny transformer i området. Dertil kommer rådgiveren og hvad der ellers følger med, især hvis der er tale om +50 p-pladser... 3x16 A til 50 p-pladser er tros alt 3x800 A eller op imod 550 kW, naturligvis med den samtidighedsfaktor som man nu vælger...

Der er ikke noget af det der er svært eller dyrt. Det er en helt normal elektrikeropgave.

50 elbiler med et gennemsnitligt kørselsmønster, skal bruge 300 kWh per døgn tilsammen. Fordelt over 8 nattetimer er det 40 kW. Ingen problemer der.

Styring er også nem. Der er to priser: almindelig ladning og prioriteret ladning. Dem på den lave pris er garanteret opladning inden næste morgen. Du betaler ekstra hvis du vil forest i ladekøen.

  • 5
  • 0

Problemet er at der skal graves en del og lægges kabler ad libitum for at få opladere spredt ud til etageegendomme. Det er så vidt jeg ved heller ikke helt billigt at gøre det i en carport hvis man ikke vil nøjes med 220V.

Det er slet ikke utænkeligt at prisen ryger op i et tocifret mia beløb,

M


Michel - overvej lige hvad den parkeringsplads har koster, som din bil holder på.

Den, samt tilkørselsvejen dertil, er i sig selv betydeligt dyrere end et ladeudtag.

Alligevel har det jo ikke betydet at du ikke har bil, fordi du bor i etagebyggeri.

Ladeudtagene kommer med behovet, præcis som dim parkeringsmulighed gjorde.

  • 4
  • 0

Det indlæg forklarer PH Kamps holdning til en række ting der har undret mig.

Han er simpelhen en bange mand!

  • 1
  • 5

Der er naturligvis allerede nogen der har lavet løsningen:

Lader op til 22 kW for 6000 kr: https://www.ecocharging.dk/produkt/genius/
Stander for 4400 kr: https://www.ecocharging.dk/produkt/stander...
Kontrolboks for 4500 kr: https://www.ecocharging.dk/produkt/eo-hub/

Til listepriser og med installation kan det nok gøres til cirka 15000 kr. Hvis det skal være en parkeringsplads med 50 pladser vil jeg forvente rabat, så at det kan gøres for under 10.000 kr per stander inklusiv gravearbejde.

Systemet kan begrænse det samlede strømforbrug på pladsen, så der er ingen grund til at købe større forsyning, end det nødvendige til at dække det forventede behov de næste par år.

Er det dyrt? Bilen der skal holde på pladsen er mange gange dyrere... folk betaler mere for at få metallak hos nogle bilmærker.

  • 4
  • 0