Ny kommission skal endevende bil-afgifter og lade-infrastruktur – og skaffe 50 mia. kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny kommission skal endevende bil-afgifter og lade-infrastruktur – og skaffe 50 mia. kroner

Illustration: stigalenas / Bigstock

Når regeringen i efteråret blev spurgt om, hvordan den ville realisere slagnummeret fra klimaudspillet – de 1 mio. elbiler i 2030 – så henviste den til en endnu ikke nedsat kommission.

Læs også: Lars Løkke trumfer Klimarådet: 1 million el- og hybridbiler i 2030

Nu er kommissionens medlemmer blevet udpeget og dens kommissorium (PDF) er blevet lagt frem.

Og det er et ganske vidtspændende arbejde, den seks mand store kommission med tidligere Dong-direktør og departementschef i Finansministeriet Anders Eldrup i spidsen skal kaste sig over på relativt kort tid.

Læs også: Skulle fremme grønne biler: Ny lov giver 50-150 ekstra elbiler i 2019

Den endelige afrapportering skal nemlig ske inden udgangen af 2020, men regeringen forventer allerede første afrapportering omkring afgiftssystemet inden udgangen af i år.

Halvdelen fra DTU

De øvrige medlemmer af kommisionen er: Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå i Norge, Otto Anker Nielsen, DTU, Ninette Pilegaard, DTU, Mogens Fosgerau, Københavns Universitet og Tejs Vegge, DTU.

Læs også: Det kan Danmark lære af Norges elbil-eventyr

Ifølge kommissoriet får kommissionen til opgave at udarbejde en samlet analyse, som skal vurdere, hvilke samfundsmæssige konsekvenser og krav en grøn omstilling af personbiler stiller til reguleringen (afgifter, tilskud og anden regulering) samt til indretningen af infrastrukturen, herunder særligt ladeinfrastruktur og energiforsyning.

Læs også: Britisk rapport: Forbyd sløvtladende plugin-hybrider fra offentlige ladestandere

Konsekvenser og krav skal vurderes mht. påvirkning af klima, miljø, mobilitet, statsfinanser, samfundsøkonomi, økonomiske konsekvenser for hhv. erhverv og husholdninger, fordelingsmæssige konsekvenser, administrative konsekvenser, teknologisk usikkerhed samt forholdet til EU-retten, lyder planerne.

Kommissionen skal så opstille konkrete forslag til finansiering inden for skatte-, afgifts- eller tilskudssystemet, hvilket inkluderer tiltag inden for transportområdet som for eksempel omlægning til teknisk baserede bilafgifter, roadpricing, vejafgifter med videre.

Skal finde 50 mia. kroner

Ideen er, at de omkring 50 mia. kroner i afgiftsprovenu, der forsvinder i takt med den grønne omstilling, skal bringes til veje på anden vis.

Kommissionen skal udarbejde forslag til konkrete virkemidler, og regeringen pointerer her, at forslagene skal være implementérbare, og at der tages hensyn til lovgivningsmæssige og administrative forhold.

Læs også: Enhedslisten: Sådan får vi 1,2 mio. elbiler i 2030

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer vil kommissionen bestå af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samt Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.

Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor, ligesom der etableres en følgegrupper for arbejdet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den komission bliver ikke til noget, fordi man vil ikke fjerne afgifterne på el og el biler.
Så Løkke's slagnummer er rent blå røg og fup.

  • 19
  • 10

Eller 50 mia over de næste 12 år til 2030. Eller hvad taler vi om?

Altså hvordan er det regnet ud? Jeg gætter på, at man i de første år vil miste en del pga. nedsat afgift på Elbiler. Om man vil justere det eller lade bilerne forblive billige er jo så et spørgsmål.

Derudover vil man miste afgifter på benzin og diesel. Til gengæld er der jo ret høje afgifter på el. Ved ikke hvor meget man har planer om at sænke dem.

Og igen - når folk evt. sparer pengene, så bruger de dem vel på andre ting. F.eks. større biler, som så giver mere ind i moms etc.

  • 7
  • 1

Eller 50 mia over de næste 12 år til 2030. Eller hvad taler vi om?

For lige at svare mig selv, så er der åbenbart iflg. DR udelukkende tale om mistede afgifter på bilsalg. Vi snakker derfor om det tænkte eksempel med 1mio elbiler i 2030. Vi taler altså om gennemsnitlig 4mia om året, men nok ca. ingen her de første par år, og så gradvist stigende. Forudsat at folk ikke køber flere nye og dyrere biler, så man får pengene ind i moms.

Kommisionen skal primært finde pengene inden for transportsektoren. Med andre ord, så har regeringen bestilt en kommission, der skal sige, at vi skal have indført roadpricing?

  • 13
  • 1

Undskyld mig, men er det ikke ret ligetil.

Gør intet, så sker det helt af sig selv.

Batterier har på batteripakke niveau siden 2008 øget energi densiteten med 5.5% årligt, hvorimod prisen er faldet med 14% årligt.

Absolut intet tyder på at der er udsigt til langsommere udvikling mht. energidensitet over de kommende år, men forskellige har forudsagt at prisfaldet vil lejre sig omkring 200kroner per kWh i batteripakken omkring 2030.

De 5.5% vil resultere i batteripakker med 380Wh/kg i 2030 eller tæt på en fordobling af Tesla 3 for nu at tage en kendt bil.

Den almindelige industrielle læring gælder også for alle øvrige komponenter til produktion af elbiler, så for flere og flere vil økonomien i at køre elbiler blive bedre end at køre i gamle biler.

1/3 af alle bilerne på vejene som enten BEV eller hybrider svarer til i snit lidt under 40% af det årlige salg frem til 2030.

12.272 hybridbiler i 2018 og 1.545 elbiler.

Skal der lidt mere speed på udviklingen, så fjern befordringsfradraget, sælg el med kun moms på, indfør carbon tax, indfør benhård testning af emissionskrav og brug det øgede provenu til at hæve bundfradraget.

  • 15
  • 5

Normalt er jeg ikke enig med Jens Stubbe, men her er en højthængende frugt, vi kan vente med at plukke, til vi har taget alle de lavthængende frugter.

Privatbiler udgør en meget lille del af energiforbruget i forhold til fx boligopvarmning, el-produktion, industri og sågar skibe.
Det er langt bedre og hurtigere at takle alle de stationærer energislugere og forurenere først.
Der skal naturligvis indføres el-biler, men så længe strømmen til dem kommer fra kul, gas og biomasse, så er det lidt omsonst.

Rigtig løsninger før feel-good løsninger!

  • 14
  • 11

Anders Eldrup´s "Kommission for grøn omstilling af personbiler" bliver et interessant eksperiment.

Vi er stadig nogle, der har i tydelig erindring, hvorledes Hr Eldrup ledede DONG.

Det er som om det har været politisk uaccepteret at kritisere Hr Eldrup for dennes katastrofale ledelse af Dong.
Der blev lavet langtrækkende gaskontrakter, der medførte TAB i MILLIARD - klassen over en lang periode.
Der blev brugt et betydeligt MILLIARD - beløb på et ulovligt projekt med afbrænding af brunkul i Tyskland. Projektet medførte et kollossalt TAB, der ikke synes at have påkaldt sig nogen opmærksomhed....
Det mest SKRÆKKELIGE ved dette brunkulsfyrede værk var, at ELDRUP fyndigt i pressen erklærede : " det var et strålende projekt....og jeg ville ikke tøve med at gentage tilsvarende...."
Astronomiske aftrædelseskontrakter til talrige medarbejdere i DONG.

Hvordan nogen kan finde på at have tillid til, at ELDRUP kan komme med noget brugbart....DET er mig en gåde. Han kørte jo DONG konkurs med "fuld musik".

Men selvfølgelig : Øvrigheden beskytter jo sine egne....Det tilkommer nok ikke vi almindelige borgere at have nogen mening herom. VI SKAL BARE RETTE IND OG BETALE.

Med venlig hilsen

Otto Dittmann
ottodittmann@gmail.com

  • 6
  • 5

Findes der tal for, hvor stor en merindtægt staten får, ved salg af flere elbiler?
Der er jo stor forskel i afgifsmængden af el og de normale brændstoftyper.

Mvh.

  • 3
  • 1

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/art...

https://ing.dk/artikel/dong-direktor-indro...

https://www.bt.dk/danmark/se-raedselsliste...

Men så fik Anders Eldrup Dong igang med havvind som har lagt langt over 100 milliarder ovenpå selskabets værdi i dag.

Tæt på fordobling af værdien de sidste fem år var ikke sket uden havvind.
https://www.google.com/search?client=safar...

Muligvis havde det endda været mere guldrandet, hvis han kunne have fortsat og helt klart mere guldrandet, hvis ikke Corydong ikke havde solgt billigt ud til Goldman Sachs.

Omvendt havde der ikke været noget CIP, hvis ikke Eldrup var blevet slagtet og selvom det endte med at knowhow i Dong røg til deres værste konkurrenter efter at deres havind team blev smidt på døren, så var det måske filosofisk betragtet måske meget smart, da konkurrence nu engang driver udvikling hurtigere frem - og Dong er jo stadigt største spiller på et globalt vækstmarked.

  • 8
  • 2

Christian PBP.
'Eller 50 mia over de næste 12 år til 2030. Eller hvad taler vi om?'
Hvis det skal give nogen mening er det fra 0 til 50 mia. PR/ÅR 0 iår og 50 mia./år fra og med 2030.
Det er en uskik at pressen har indført denne betegnelse f.eks. 20 mia. 'over' de næste 5 år. Det er 4 mia/år alt andet er meningsforstyrrende.
Jan

  • 5
  • 1

Fra rapporten: " Statens samlede indtægter fra bilrelaterede afgifter
beløb sig til ca. 50 mia. kr. i 2017, hvilket svarer til ca. 2,3 pct. af BNP eller omkring 5 pct. af det samlede afgifts- og skatteprovenu."

  • 8
  • 0

En borgerlig liberal regering med fokus på at fortsætte brandbeskatningen af folk der skal til/fra arbejde i de virksomheder, der laver alskens krumspring for at undgå at betale til fællesskabet.
Virksomheder som oven i købet får skattelettelser betalt af borgerne, f.eks PSO regningen der blev tørret at på det arbejnde folk.

Og jeg har endda selv stemt dem ind (#Facepalm)

  • 7
  • 1

Endeligt et komissorie der også skal forholde sig til hele skatte- og afgiftdelen af dansk miljøpolitik, her dog kun på personbiltransportområdet. Resultatet bliver jo en gyser: Hvilke velfærdsgoder skal nedlægges for at financiere dyr 0-emissionstranspoet frem for billig fosiltransport der samtidig kan skæppe i statskassen ?

Og hvem skal gå til valg på det ? Nå, det bliver nok den næste regerings problem.

Men ærlig talt; Mon Anders Eldrup er den rette leder af det projekt ? Erfaringen og tidligere meritter skræmmer jo en del.............

  • 5
  • 5

Så hård beskatning af et varesalg har aldrig været en god idé. Bilafgifternes historie starter som en luksusafgift tilbage omkring 1920. Med tiden er afgifterne steget og indtægterne til staten øget i takt med at bil er blevet hver mands eje. Så er indtægterne blevet fedtet ind i finansiering af den øvrige velfærd og staten kan nu ikke undvære afgifterne.... i modsætning til stort set alle andre lande har vi ikke råd til at befolkningen køber elbiler. Det var lidt det samme med solceller...
Det er rent ud sagt for dumt at basere så store statslige indtægter på et varesalg, for hvad vil staten gøre når varen udgår eller verden ændrer sig. Hvad nu hvis den vare var cigaretter eller skrivemaskiner?
Med udviklingen af batteriteknologien og massefremstilling af elbiler vil vi over 15-20 år se elbiler blive billigere at producere end benzin og dieselbiler. Og så er vi lige vidt, for hvad er 150 % i afgift af en vare, der kommer til at styrtdykke i produktionspris?

  • 5
  • 2

Hej.

På den ene side virker det som en god ide med denne kommission.

På den anden side kan man spørge, hvorfor den først kommer nu eller relativ snart ? Lars Løkke har mig bekendt siddet ved magten i ca. 3½ år, hvis jeg kan huske rigtigt. Så hvorfor kommer denne kommission først nu eller relativ snart ? Det virker derfor som om Lars Løkke tænker på valgkamp.

Man ved måske også allerede idag - førend kommisionenes arbejde - mange af de ting, som man bør satse på. F.eks vil det nok være en god ide at undgå for meget afgift på elbiler i mange år.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 5
  • 0

Undskyld mig, men er det ikke ret ligetil.
Gør intet, så sker det helt af sig selv.
..
.Skal der lidt mere speed på udviklingen, så fjern befordringsfradraget, sælg el med kun moms på, indfør carbon tax,


At fjerne befodringsfradraget er tungt for de laveste lønninger.

Hvis der skal speed på udviklingen uden at slagte de laveste inkomstgrupper, så skal de seneste års skattelettelser på fossilbrændere rulles tilbage.
Forskellen på 180% afgift mellem biler med fossil motor og elbiler kan derefter fastholdes. Og ønskes afgifter på elbiler, f.eks 30% på elbiler, så er afgiften 210% på fossilbrændere. Plug-in hybrider kunne måske nøjes med 130% forskel.

Cirkus leasing og refundering af registreringsafgifter skal der lukkes helt ned for.

  • 6
  • 4

Gode ideer er der nok af, men ærlig talt: Når en helt nødvendig og billig teknologi til transport skal erstattes af en meget dyrere teknologi, og begge er karakteriseret af at være produceret i udlandet, får det konsekvenser for velfærden.

Hele statens indkomst på bilindregistrering og på vægtafgift ("grøn ejerafgift") og på brandstofskatterne skal jo falde væk, såfremt transporten skal fortsætte - og endda vil transporten koste den enkelte forbruger mere end nu, og bekvemmeligheden falde.

Det er alvor det her, og derfor kommer der naturligvis først et udredningsforsøg når der er kort til et Folketingsvalg. For hvem skal stå med aben overfor vælgerne, der jo alle som een efterspørger mere bekvemmelighed, mere service betalt af andre og mere TRYGHED i hverdagen ?

  • 1
  • 6

Der blev lavet langtrækkende gaskontrakter, der medførte TAB i MILLIARD - klassen over en lang periode.

Ja, det var dumt... I en længere periode mente afdelingen for køb og salg af "futures" (internt kendt som Casino-afdelingen), at de reelt tjente alle pengene i DONG. Det fik en brat ende.!

Der blev brugt et betydeligt MILLIARD - beløb på et ulovligt projekt med afbrænding af brunkul i Tyskland. Projektet medførte et kollossalt TAB, der ikke synes at have påkaldt sig nogen opmærksomhed....

Det var ikke brunkul, men impoterede stenkul. Projektet var fint nok da det blev startet, men stemningen ændrede sig gevaldigt de år, og der var problemer med miljøgodkendelse pga. 100-vis af indsigelser fra private. Jeg tror Femern-broen kender lidt til fænomenet... Der var overhovedet intet ulovligt i det, og DONG var velkommen bland forbundsregeringen.

Astronomiske aftrædelseskontrakter til talrige medarbejdere i DONG.

Her tænker du nok på "Guldfireren", som han blev tvunget til at afskedige, pga. for høje lønninger, syntes bestyrelsen. Det var dem der "opfandt" konceptet med at opføre vindmølleparker og sælge halvdelen for næsten hele opførselsprisen. Det koncept som Ørsted i dag tjener alle deres penge på, og som Goldman Sachs slikkede sig om munden, da de fik mulighed for at være med i. De tog deres koncept med sig til Copenhagen Infrastructure Partners, som det efter sigende går ganske godt for...

Eldrup kørte på INGEN måde DONG konkurs, men udtænkte (sammen med Guldfireren) den forretningsmodel, som de lever højt på i dag. Men af en eller anden grund blev bestyrelsesformanden Fritz Schur sur på ham, og iværksatte en smædekampagne for at komme af med ham. Det var meget beskidt, og Eldrup er siden blevet renset for alle beskyldninger i retten.

  • 6
  • 0

Det må vel være afgift omlægninger der skal fremme den grønne linie. Her er et par bud:
1. Nedsæt/fjern værdi afgift på nye el-biler og indfør eventuelt en minimal afgift der følger samme princip som "grøn ejerafgift", altså forbrug ved kørsel. Dermed bliver sikkerhedspakker ikke belastet med afgift. Kun effektivitet.
2. Udvid den afgift-nedsættelse vi kender for el-opvarmning på 4.000 kWh/år til også at omfatte el-biler. Man kan så i BBR registrere at en el-bil oplader er opsat på adressen. Dette vil gøre kørsel i el-biler billigere end kørsel i benzin og diesel biler.
3. Tilbyd muligheder for at flytte opladning fra hjemme adressen til andre bi-målere, som kan stå hos arbejdsgiver, i garageanlæg eller ved lejligheders fællesareal.
4. Fjern kørsel fradrag for miljø-belastende biler. Man skal ikke have fradrag for noget som belaster miljø unødigt. Dette giver penge i kassen.
5. Sæt energi-afgift på 1 kWh el lig med energi-afgift på 1 kWh energi i benzin og diesel (den er idag lavere for for benzin og diesel) således at der ikke er en afgift fordel for miljø belastende forbrænding. Dette giver nok også penge i kassen.
6. Indfør en km takst på transport i klumper af 5.000 km, således at man betaler akonto for 5k km, 10k km, 15k km eller 20k km per år. Alle værksteder skal indberette km stand på en bil (nummer plade) ved service besøg og ved syn og borger skal indberette km status ved selvangivelse.
En udenlandsk bil køber 5k km transport som holder et-tre år.
7. Hvis en bil (nummer plade) kører ind i et område hvor der er trængsel, så kan km-taksten påføres en faktor 1,x på den strækning der køres således at en pakke reduceres fra 10.000 km til f.eks. 8.900 km. Opgørelsen er en del af årsopgørelsen fra Skat. Hos Skat kan bilens trængsel afgift ses med dato og tid, ved log in med NemId. Evt. sms-besked kan sendes hvis ønsket.
8. Giv tilskud til tankstationer som vil opsætte hurtigladere. Den første på adressen får mest og de efterfølgende får mindre. Hvis blot hver tankstation får mindst en hurtiglader så vil rækkevidde angsten forsvinde for mange brugere. Brug intern produktion (fra DK) eller overvej ejerskab og finansiering via de danske el-forsyningsselskaber (som er bruger ejede).

Med dette kan 1-2 mio elbiler køre i DK i løbet af ganske få år. Dette bliver en fornøjelse for de fleste brugere. Borgere i DK vil kunne få en bedre bil og mere sikker bil at køre i. Billigere for de fleste, fordi DK i sin helhed indfører mere effektiv transport.

  • 4
  • 6

Allan Slot
Corydong skandalen endte med dages kurs at koste den danske statskasse 50milliarder kroner.

Det beløb blegner totalt i forhold til den gavebod du vil indføre.

Jeg har 6 børn og pap børn, der kunne være bilister 50% har gidet at udnytte den mulighed og 0% har købt sig en bil.

Fat det nu - der er mange som kunne være bilister, der har mere omløb i hovedet og efter prognoserne bliver der 50% flere bler på gaden i 2030 og det er vi rigtigt mange som syntes er fuldkommen tosset.

HVORFOR I HEDE HULE HELVEDE SKAL ANDRE BETALE FOR DIN OG ANDRES DRØM OM AT KØRE ELBIL?

Det er ikke miljøvenligt.

Det er ikke socialt acceptabelt.

Det er ikke fordelingspolitisk ansvarligt.

Det giver ikke dansk industriel udvikling.

Det giver helt ufatteligt ubetydelig miljøeffekt for pengene.

Det er tilmed slet ikke nødvendigt at gøre noget for at nå målene.

  • 1
  • 11

Kære Jens,
Temaet er jo netop el-biler. Og elbiler er et bedre alternativ til fri transport af mennesker end benzin og diesel biler er.

Temaet er ikke om transport skal være med s-tog, metro eller anden offentlig transport, og vi har ikke s-tog her hos os, så derfor kører vi i biler.

Der står desuden afgift omlægning. Hvad betyder det? Netop - at det ikke koster statskassen noget, fordi afgifter flyttes til en mere grøn retfærdighed.

  • 5
  • 3

"Grøn Retfærdighed" er vist en lidt fri omskrivning af at tage fra dem man er uenig med og give til sig selv og meningsfæller.

Eller et opdateret eksempel på Georg Orwell`s nysprog fra Animal Farm, det sprog der opfindes for at retfærsiggøre egne overgreb på andre, noget som specielt "Den Virkeliggjorte Socialisme" i Sovjet og DDR var eksperter i.

Nu bliver det snart for uhyggeligt med al den "grønne selvretfærdighed" der er ved at udvilke sig til noget afskyeligt autoritært vi snart sagt skal til facismen for at finde magen til.

  • 6
  • 10

Bertel

New Speak går ud på at reducere sproget og fjerne nuancerne, så undertrykkelse gøres lettere at gennemføre.

Spot on med Grøn Retfærdighed - Thumps up.

Jeg har selv et firma der udvikler batterier og er vel derfor en fagnørd med forhåbninger om at sælge batteriteknologi til især elbiler.

Der er ikke noget retfærdighed i halvanden gang flere biler på vejene og da absolut overhovedet ingen grund til at øge den ikke ønskede udvikling ved at begunstige elbiler med direkte statskroner.

Tesla har lige nedsat deres priser og det bliver ikke sidste gang.

  • 4
  • 1

Allan Slot
Det du foreslår, er reelt en fuld undermining af økonomien hos de laveste indkomstgrupper.

Giver det dig glæde at andre skal leve på eksistens minimum, for at du kan pudse din grønne glorie ?

  • 2
  • 7

@MM
Det er ikke en grøn glorie, men en yderst vigtig omlægning af vores samfund fra fossil til CO2 lav transport deres tale om. Det bliver alle der kommer til at mærke det, men om det bliver dyrere ved ingen endnu. Jeg bliver gang på gang rystet over at der er så mange der mener det skal være gratis at blive grøn, det er det ikke, men alternativet er mange gange værre. Min næste bil bliver på el, og jeg er en helt almindelig HKer, så det kunne være dejligt hvis man i stedet for problemer så muligheder.

  • 6
  • 1

men en yderst vigtig omlægning af vores samfund fra fossil til CO2 lav transport deres tale om. Det bliver alle der kommer til at mærke det, men om det bliver dyrere ved ingen endnu. Jeg bliver gang på gang rystet over at der er så mange der mener det skal være gratis at blive grøn, det er det ikke, men alternativet er mange gange værre. Min næste bil bliver på el, og jeg er en helt almindelig HKer, så det kunne være dejligt hvis man i stedet for problemer så muligheder.


@Christian
Så længe det er neutralt (eller billigere) for de laveste indkomst grupper er det fint med mig.

Detsværre så er langt de fleste forslag fastlåst i fortsat eller forværret social ubalanance.

Vi der har råd skal gå forrest, det inkluderer også HK'ere og lavindkomster med formue.

Hvad opnår vi ved at forværre livsvilkårene for de 10-15% laveste?
En grøn glorie og folk der lever i armod.
Bare fordi ingen tør sige, at folk der har penge nok, skal gå forrest ! (eller tvinges)

Min næste bil bliver også en elbil, men den skal ikke være billig for mig, fordi staten skal finde pengene ved at plukke andre i benzin afgifter.

  • 1
  • 1

@MM
Lyder som om vi er på bølgelængde, men elbiler er in fossil er yt, der er ikke afgift på elbiler under 400000kr de næste 2år det vil jeg kalde ok for os almindelige danskere. At der stadig mangler de helt billige biler må vi leve med lidt endnu. Vi kommer ikke uden om at fossil skal koste, og her må benzin og diesel holde for. Roadpricing er også en oplagt mulighed, fossil skal naturligvis koste mest. Den offentlige transport skal prioriteres, busbaner på motorvejene er oplagt, alternativt er samkørselsbaner en mulighed 2 eller flere i bilen giver adgang.

  • 5
  • 3

og her må benzin og diesel holde for.


Hvorfor?
Vi kan fjerne afgiften på strøm helt, til gavn for alle.
Dermed vil alle fossil ting jo også blive relativt dyrere i drift, men uden vi underminerer økonomien hos lavindkomsterne.

Olie og gas vil hurtigere blive erstattet med varmepumper, selv træpiller og købe brænde vil blive relativt dyrere.
Jeg tror endda jeg vil stoppe med at rode med gratis brænde (lidt doven er man vel)

Roadpricing er gift for lavindkomster, hvis den skal på tale bør den være indkomstbaseret, så gør det lige ondt på alle.
Folk med firmabil skal rammes ligeså tungt som alle andre.

Jeg kan godt lide tanken om samkørselsbaner.

men elbiler er in fossil er yt, der er ikke afgift på elbiler under 400000kr de næste 2år det vil jeg kalde ok for os almindelige danskere.


Jeg gad godt en e-Niro, men har over et par år opgjort det reelle kørselsbehov og må erkende at en Soul-eV er rigeligt fin, men 230.000 står der ikke på kontoen endnu.

  • 3
  • 2

@ Michael Mortensen.
Ovenstående forslag er ikke ment som en underminering af hverken indkomstgrupper eller statskasse. Jeg tvivler faktisk på at du har ret i dit udsagn.

Jeg har selv beregnet, at vi kan køre i en ganske lille el-bil for en takst omkring prisen for en halv liter diesel. Netop dette giver en mulighed for alle, rige som fattige, at kunne køre billigere. Og samtidig mere grønt.
Hovedproblemet er, at bilfabrikanter starter med at lancere de dyre bilmodeller, således at billedet af el-bil købere skævvrides, men heldigvis er der flere mini el-biler på vej.
Man kan iøvrige købe en brugt mini el-bil til 40-50 kkr.

Når nu batteriet er dyrt at producere, så bliver en elbil rigtig følsom over for den værdiafgift som vi har idag. Man køber slet ikke bilen fordi den er for dyr. Eller der skal spares på sikkerhedsudstyr som radar med "auto bremser" eller "line assist". Eller original anhængertræk bliver for dyrt at få monteret.
Du bør derfor støtte en omlægning af afgiften, så værdi afgiften reduceres og andre transportafgifter (belastning af vejnet) øges.
Dermed er det kun dem der kører meget som belastes mest. De andre, både rige og fattige, kan købe elbiler billigere.

Man kunne også fjerne moms på el-biler, men denne mulighed er nok farlig, for det kan hurtigt udvikle sig til at mange andre produktgrupper så vil have de samme vilkår.

  • 4
  • 2

Når nu batteriet er dyrt at producere, så bliver en elbil rigtig følsom over for den værdiafgift som vi har idag. Man køber slet ikke bilen fordi den er for dyr. Eller der skal spares på sikkerhedsudstyr som radar med "auto bremser" eller "line assist". Eller original anhængertræk bliver for dyrt at få monteret.
Du bør derfor støtte en omlægning af afgiften, så værdi afgiften reduceres og andre transportafgifter (belastning af vejnet) øges.
Dermed er det kun dem der kører meget som belastes mest. De andre, både rige og fattige, kan købe elbiler billigere.


Allan Slot
Prisen på batterier falder erfaringsmæssigt 14.5% årligt. Kun en lille del af prisfaldet har indtil videre været forbedret energidensitet, da den kun forbedres ca. 5.5% erfaringsmæssigt.

Det er dog sådan at forbedringen i energidensitet er stigende og alene vil bidrage ganske kraftigt frem imod 2030.

Iøvrigt er det som om du ikke vil forstå at vi ikke skal indrette et samfund med stigende bilisme og vi ikke ønsker 150% flere biler om 11år.

Det er simpelthen en håbløs vision at forcere bilisme uanset om det skal foregå i elbiler, ved at gøre bilerne billigere end de allerede er, så endnu flere hopper på miljøødelæggende adfærd.

Løkke's vision om 1 million biler med enten hybrid eller ren el vil hævet over enhver tvivl blive en realitet, hvis man bare lader tingene udvikle sig af sig selv. Som samfund er det dog helt håbløst at planlægge en udvikling vi ikke har veje, broer, parkeringspladser og miljøressourcer til.

Tilmed er det samfundsøkonomisk gift at flere og flere timer efterhånden tilbringes i køer.

Og det er især fuldstændigt Liberal Alliance sort at billiggøre bilisme på bekostning af de svageste i samfundet og de mennesker, der allerede tager ansvar og vælger miljøuansvarlig transportformer fra.

Når noget efterspørges alt for kraftigt og breder sig som en farlig kræftform, så er det sidste man skal overveje da at øge efterspørgslen.

Hele ideen ved at omstille til biler, der støjer mindre og ikke har punktforurening er fin nok, men det kan altså gøres med stok uden brug af gulerødder snuppet fra fattige eller bare folk, der kan finde ud af at indrette sig miljøansvarligt.

  • 2
  • 2

@Karsten der er tale om tre tal
119 milliarder manglende indbetalinger af afgifter,skat og bøder
13 milliarder (måske flere) i aktieudbytte reduktionssnyd
121 millioner Britta snyd.
Små 132 millarder .

Hvad renten angår så bør man holde sig til en rente svarende til alm. procesrente (nationalbankens diskonto + 7% pa. )

Så tillader jeg mig kun at regne med de 7% hvilket giver et rentetab på minst 8,3 milliarder kroner.

Hvis man så også ville spare adskillige milliarder på administrationen kunne man fjerne indregistreringafgiften, så vi fik sammenlignelige priser på biler i Europa.

Hvis der skulle mangle penge i det system ville en regulering af vægtafgiften og brændstof afgiften kunn bøde på det.

  • 3
  • 4

@Karsten der er tale om tre tal
119 milliarder manglende indbetalinger af afgifter,skat og bøder
13 milliarder (måske flere) i aktieudbytte reduktionssnyd
121 millioner Britta snyd.
Små 132 millarder .

Hvad renten angår så bør man holde sig til en rente svarende til alm. procesrente (nationalbankens diskonto + 7% pa. )

Så tillader jeg mig kun at regne med de 7% hvilket giver et rentetab på minst 8,3 milliarder kroner.

Hvis man så også ville spare adskillige milliarder på administrationen kunne man fjerne indregistreringafgiften, så vi fik sammenlignelige priser på biler i Europa.

Hvis der skulle mangle penge i det system ville en regulering af vægtafgiften og brændstof afgiften kunne bøde på det.

  • 1
  • 3

Eksportgodtgørelserne på biler

https://www.bilplus.dk/vaerd-at-vide/ekspo...

Fra dette link har jeg sakset

Alle personbiler, varebiler, autocampere og motorcykler op til 3500 kg kan eksporteres, og man kan få udbetalt eksportgodtgørelse. På køretøjer ældre end 35 år regnet fra bilens første indregistrerings dato kan der ikke udbetales eksportgodtgørelse.

Eksportgodtgørelsen er samme beløb, som der skulle betales i afgift ved import dog minus 15% eller minimum kr. 8500,- ved personbiler og minimum kr. 4500,- på varebiler. Alle køretøjer over 10 år skal til udvidet registreringssyn eller toldsyn, om man vil.

SKAT_kan_bede om toldsyn på køretøjer under 10 år. SKAT udbetaler ikke eksportgodtgørelse på biler, hvis der er registreret pant, udlæg mv. i bilbogen.

Kan du se mulighederne HHH....jeg kan godt :)
( bare tænk på en 5årig nedkørt taxa med et kilometertal der gør den usælgelig)

  • 1
  • 2

Eksportgodtgørelserne på biler

https://www.bilplus.dk/vaerd-at-vide/ekspo...

Fra dette link har jeg sakset

Alle personbiler, varebiler, autocampere og motorcykler op til 3500 kg kan eksporteres, og man kan få udbetalt eksportgodtgørelse. På køretøjer ældre end 35 år regnet fra bilens første indregistrerings dato kan der ikke udbetales eksportgodtgørelse.

Eksportgodtgørelsen er samme beløb, som der skulle betales i afgift ved import dog minus 15% eller minimum kr. 8500,- ved personbiler og minimum kr. 4500,- på varebiler. Alle køretøjer over 10 år skal til udvidet registreringssyn eller toldsyn, om man vil.

SKAT_kan_bede om toldsyn på køretøjer under 10 år. SKAT udbetaler ikke eksportgodtgørelse på biler, hvis der er registreret pant, udlæg mv. i bilbogen.

Kan du se mulighederne HHH....jeg kan godt :)
( bare tænk på en 5årig nedkørt taxa med et kilometertal der gør den usælgelig her i landet)

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten