Ny kinesisk elbil skal være social platform
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny kinesisk elbil skal være social platform

Prøveproduktionen af elbilen EX5 er allerede i gang, og den første bil skulle være klar til levering til efteråret 2018. Illustration: WM Motor

Unge kinesere vil have hele deres digitale sociale liv med ind i bilen, og de er ikke bange for at prøve nyt. Det fortæller Freeman Shen, da Ingeniøren møder ham i Berlin til konferencen Bosch Connected World.

Freeman Shen har grundlagt og er i dag administrerende direktør for en af Kinas nyeste bilproducenter kaldet WM Motor. WM står for ‘verdensmester’ eller rettere det tyske ‘weltmeister’, og det er netop, hvad Freeman Shen vil være: verdensmester inden for masseproducerede elbiler.

Her er Kina det perfekte marked: Landet er verdens største marked for salg af biler, og hvad angår, hvilke biler og mærker der er populære, har kulturen ændret sig inden for de seneste 10-15 år:

Før i tiden ville unge kinesere have europæiske, helst tyske eller amerikanske mærker. Men i dag er de ret ligeglade med mærket, og de skifter meget gerne mellem mærker. De er langt mere åbne for at prøve noget nyt, end unge i både Europa og USA er. Der er i det hele taget en meget stor kulturel forskel på, hvad unge kinesere og unge europæere forventer sig af en bil, fortæller Freeman Shen.

Et godt eksempel er Tesla, som forsøgte at sælge deres model S i Kina med argumentet om, hvor hurtigt den var i stand til at accelerere fra 0-100 km/t. Men det er unge kinesere helt ligeglade med. Tophastighed betyder heller ikke noget. I stedet er bilen blevet en forlængelse af deres digitale liv og skal altid være forbundet med internettet, siger Freeman Shen.

Interface betyder alt

Derfor har WM Motor også et stærkt fokus på interfacet mellem bilen og føreren. Freeman Shen anerkender her, hvordan Tesla tog konsekvensen og gjorde den 17 tommer store skærm i midterkonsollen til den centrale informationsplatform i Tesla S. Men han vil tage det endnu videre og integrere brugernes telefon og bilens systemer endnu mere. Derfor skal der være stemmestyring, som kan forstå de forskellige kinesiske dialekter, og hele oplevelsen af bilen skal være personliggjort.

Kineserne vil have SUV’er, og derfor bliver den første model fra WM Motor af denne type. Der er planlagt yderligere syv modeller. Illustration: WM Motor

Og så skal der flere skærme til, der kan tilpasses brugerne. For eksempel vil der blive integreret en skærm i ruden på sidedøren, så brugeren får informationer om bilens tilstand i det øjeblik, man kommer hen til bilen. Den centrale skærm skal være mindst lige så stor som Teslas, og så skal den kunne drejes, så føreren selv kan vælge, om den skal stå vandret eller lodret.

Digitalt ID gør bilen personlig

Ejerskabet af bilen får også en helt ny betydning, forklarer Freeman Shen. For med købet følger et digitalt ID. Det betyder, at ejeren kan tage sit personlige ID med til en anden WM-bil. For eksempel hvis han eller hun vil leje en bil i en anden by, så er det blot at koble sig på med sit ID, og så ‘ligner’ den nye bil den, som står hjemme i garagen. Omvendt kan man leje sin egen bil ud til andre WM-ejere, som så også får deres ‘egen’ bil.

Det kan jo alt sammen være meget godt, men det er ikke første gang, flyvske ideer ser dagens lys fra helt nye kinesiske elbilproducenter, der vil konkurrere med både Tesla og de traditionelle bilproducenter.

Så hvor langt er WM Motor egentlig? Ret langt, fortæller Free­man Shen. Første bil bliver præsenteret på det kommende Beijing Auto Show i april. Modellen hedder EX5 og er en mindre SUV. For som Freeman Show forklarer, så vil kineserne i dag have SUV’er, og derfor spår han også, at Tesla får problemer, når de skal forsøge at sælge deres model 3 på det kinesiske marked.

Rækkevidden for EX5 bliver på 600 km, hvilket under normale kinesiske forhold kommer til at svare til cirka 450 km. Da Kina stadig er relativt tyndt dækket med ladestandere, satser WM Motor da også på kunder, som enten har eget hus, hvor de kan oplade, eller en arbejdsgiver, der stiller opladning til rådighed.

Den kommende EX5 fra WM Motor er altid på nettet, så ejeren ikke går glip af sit digitale liv under kørslen. Illustration: WM Motor

Selve produktionen kommer til at foregå på en nyopført fabrik i Wenzhou på den kinesiske østkyst, sådan cirka midt mellem Hongkong og Beijing. EX5 har allerede kørt 2 millioner testkilometer og skal være klar til salg i slutningen af 2018. Prisen kommer til at ligge på cirka 31.000 dollars. Til sammenligning koster en Tesla 3 35.000 dollars i USA. Første model bliver altså en SUV, men WM Motor regner med at lancere en ny model hvert år de kommende otte år, baseret på to forskellige platforme.

Ifølge Freeman Shen har WM Motor allerede fået en såkaldt ‘blind’-ordre på »flere tusinde« styk fra en endnu ukendt, men meget stor flådeejer.

Ingeniøren var inviteret til Bosch Connected World af Bosch.

Noget i den stil - åbenbart.
Jeg skal da i så fald aldrig i mit liv eje en kinesisk bil! Man har da brug for fred og koncentration, når man sidder bag rattet, ikke pjatte rundt med sociale medier, som har en beviselig stressende virkning på os mennesker.
Men jeg er måske også bare en bitter gammel mand, der hverken bruger facebook, twitter, snapchat, tinder osv osv. Jeg tror på sådan noget gammeldags kedeligt noget, som ordenlig søvn, sund mad, motion og ægte - se hinanden i øjnene - socialt sammenværd.

  • 15
  • 6

At styre sin bil selv er stadig en af de kerneværdier vi har i livet.

Sikkerheden taget i betragtning, bliver rattet fjernet.

En bil er ikke altid blot et middel, men også et mål.

Fremtiden med selvkørende biler, gør investeringen i egen bil latterlig ( den står og forfalder det meste af tiden ).

  • 2
  • 3

mjaa.... men hvor skal vi stoppe?
Der er jo rent faktisk ikke meget af det vi foretager os, som er synderlig snedigt. Rigtig mange mennesker bruger penge på noget rigtig dumt, går i seng med nogen de ikke burde, får nogle børn de ikke opdrager ordenligt, misbruger deres position i alt fra professionelle til private situationer, spiser forkert, træner forkert, tænker forkert, kævler løs om faderfigurer i himlen, som de måske ser når de kradser af osv osv osv.
Men noget skal vi jo lave, ellers keder vi os.
Vi er en skør størrelse, som ofte bruger vores kreativitet ganske dovent og alt andet end visionært.
Så hvor langt skal vi gå og hvad skal vi lave, når ikke vi gør alt det, som vi plejer - mere tv? mere facebook, læse flere fake news, selvhjælpsbøger og teologiske skrifter om uvidenskabeligt historisk ævl.
Jeg glædes over at være vokset op i en tid, hvor man så en ged æde en papkasse, hvis der var 5-6 minutter til næste udsendelse, frem for at presse tåbelige budskaber ind, som forsøger at lokke penge ud af mig til dumme ting, der måske giver et lille dopamin kick.

  • 5
  • 0

Noget i den stil - åbenbart.
Jeg skal da i så fald aldrig i mit liv eje en kinesisk bil!


Af en eller anden grund kan jeg godt lide at holde tingene adskilte. Det er måske ved at være umoderne? Skal vi bare sidde hjemme eller i vores bil og have al vores sociale kontakt via internettet.
Jeg kørte fra Ringsted til københavn i går aftes, og sne og våde vejbaner indbød ikke til sociale kontakter under kørslen.

  • 2
  • 3

Jeg kørte fra Ringsted til københavn i går aftes, og sne og våde vejbaner indbød ikke til sociale kontakter under kørslen.

Det er lige her at den selvkørende bil har sin force, et par timers søvn og man er frisk og fyrig når man kommer hjem til lillemor.

  • 4
  • 0

Shen har forbindelse til Geely og dermed Volvo. Her er et interview hvor han ser et hul i markedet for gode elbiler til overkommelig pris : https://www.bloomberg.com/news/videos/2018...
Ifølge ham er de kinesiske elbiler ikke gode nok, og Tesla er (bl.a pga import-told) for dyre.

Derimod mener han at fordi Ford/GM har store indtægter fra det kinesiske marked, bør Tesla ikke brokke sig over Kinas importtold :
https://www.bloomberg.com/news/videos/2018...

Imens er Toyota på vej med en ny Lexus. Jeg fik ikke lige fat i om det er en hybrid. https://www.bloomberg.com/news/videos/2018...

  • 1
  • 0

At styre sin bil selv er stadig en af de kerneværdier vi har i livet. En bil er ikke altid blot et middel, men også et mål.

Johh, men at styre en elbil er bare ikke særligt inspirerende - når jeg kører i min kamerats Tesla føles det sterilt, selvom det (kan) gå hurtigere end på min motorcykel. Jeg tror at det har noget at gøre med lyden. Det er bare ikke fedt at sidde i noget der "brøler" som en røremaskine.

Jeg tror at det er helt rigtigt spottet af WM - med ICE'ens død kommer vi til at se en tendens væk fra performance og over imod andre "oplevelser".

En god parallel er HiFi, hvor klasse D forstærkeren mere eller mindre har aflivet alle de gamle forstærkerfabrikanter. Hvem gider at bruge krudt på "rørlyd" når man kan få "the real thing" for EUR 200 på Amazon?

  • 1
  • 6

En god parallel er HiFi, hvor klasse D forstærkeren mere eller mindre har aflivet alle de gamle forstærkerfabrikanter. Hvem gider at bruge krudt på "rørlyd" når man kan få "the real thing" for EUR 200 på Amazon?


Arh... det er vist noget rod du har bevæget dig ud i der - og åbenbart også lang tid siden at du har været på hifi-messe ;o)
Pladespillere er f.eks også noget forfærdeligt gammelt skrammel, som bare ikke vil dø - folk elsker det i en grad, som til tider er svært forståeligt. Og her mener jeg at vi skal være lidt filosofiske for at finde forklaringen. Mennesket er uanset alder, draget af lys, bevægelse og lyde. Så når man skal introducere ny teknologi - i dette tilfælde el-bilen, så skal man huske på at vi ikke altid fortrækker den lette vej - der skal holdes gang i sanserne - ellers keder vi os og søger andet sted hen.

  • 1
  • 0

Arh... det er vist noget rod du har bevæget dig ud i der - og åbenbart også lang tid siden at du har været på hifi-messe

På ingen måde - jeg er gammel "high fidelity" skribent og hjerne bag adskillige højttaler konstruktioner i det nu hedengangende blad. Men... man skal kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. På trods af sentimentale følelser osv. så spiller moderne klasse D forstærkere uforholdsmæssigt godt til prisen og jeg kunne ikke drømme om at købe en analog en af slagsen. Pladespiller diskussionen har jeg lyst til at starte, men i en debattråd dedikeret følelser og psykoakustik - ikke en tråd der omhandler biler.

  • 1
  • 1

På ingen måde - jeg er gammel "high fidelity" skribent og hjerne bag adskillige højttaler konstruktioner i det nu hedengangende blad.


Point taken - jeg har selv fingrene godt nede i hifi-suppedasen, så det overrasker mig at jeg ikke lige husker dit navn fra bladet, som jeg selv har nogle stykker liggende af.
Man kan jo faktisk få en DSP i dag, som kan få en klasse D forstæker til at lyde som rør - måske lidt på samme måde, som en el-bil med V8 lyd ud af højttalerne ;o)
Jeg føler mig også lysten til at drage ud af en hifi-tangent, men jeg skynder mig at undskylde mit OT - igen og overlader scenen til el-bilen :o)

  • 1
  • 1

Og så er det et spørgsmål om tid før at EU pålægger alle elektriske køretøjer fra Kina voldsom told - det er den europæiske bilindustries dødstød hvis ikke disse biler pålægges voldsom told ?
EU har nu indført voldsom told på elcykler fra Kina som jeg mener gælder fra 1 juni.


Men hvorfor belønne en gigant industri som har sovet tornerose søvn og udbetalt milliarder og atter milliarder i aktie udbytte?

Hvis de vil have kunstigt åndedræt i form at statstøtte og toldmure, så må de aflevere aktierne til dem der redder deres røv: EU's befolkning!

  • 3
  • 0

Livet er for kort til den slags kedelige biler. Det kan rigtige mænd sikkert blive enige om mens de sparker dæk, alt imens enkelte er blevet tilbage inde ved kaffebordet , (Uhmm – den smagte godt!)

Nå, - men der skal nok købes et nyt tastatur hos Elgiganten i morgen :-)
( - kommer til at falde i søvn til lyder af min egen latter. (JO - OK, den var lidt indforstået :-) :-) ) )

  • 0
  • 0