Ny kinesisk elbil skal være social platform
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny kinesisk elbil skal være social platform

Prøveproduktionen af elbilen EX5 er allerede i gang, og den første bil skulle være klar til levering til efteråret 2018. Illustration: WM Motor

Unge kinesere vil have hele deres digitale sociale liv med ind i bilen, og de er ikke bange for at prøve nyt. Det fortæller Freeman Shen, da Ingeniøren møder ham i Berlin til konferencen Bosch Connected World.

Freeman Shen har grundlagt og er i dag administrerende direktør for en af Kinas nyeste bilproducenter kaldet WM Motor. WM står for ‘verdensmester’ eller rettere det tyske ‘weltmeister’, og det er netop, hvad Freeman Shen vil være: verdensmester inden for masseproducerede elbiler.

Her er Kina det perfekte marked: Landet er verdens største marked for salg af biler, og hvad angår, hvilke biler og mærker der er populære, har kulturen ændret sig inden for de seneste 10-15 år:

Før i tiden ville unge kinesere have europæiske, helst tyske eller amerikanske mærker. Men i dag er de ret ligeglade med mærket, og de skifter meget gerne mellem mærker. De er langt mere åbne for at prøve noget nyt, end unge i både Europa og USA er. Der er i det hele taget en meget stor kulturel forskel på, hvad unge kinesere og unge europæere forventer sig af en bil, fortæller Freeman Shen.

Et godt eksempel er Tesla, som forsøgte at sælge deres model S i Kina med argumentet om, hvor hurtigt den var i stand til at accelerere fra 0-100 km/t. Men det er unge kinesere helt ligeglade med. Tophastighed betyder heller ikke noget. I stedet er bilen blevet en forlængelse af deres digitale liv og skal altid være forbundet med internettet, siger Freeman Shen.

Interface betyder alt

Derfor har WM Motor også et stærkt fokus på interfacet mellem bilen og føreren. Freeman Shen anerkender her, hvordan Tesla tog konsekvensen og gjorde den 17 tommer store skærm i midterkonsollen til den centrale informationsplatform i Tesla S. Men han vil tage det endnu videre og integrere brugernes telefon og bilens systemer endnu mere. Derfor skal der være stemmestyring, som kan forstå de forskellige kinesiske dialekter, og hele oplevelsen af bilen skal være personliggjort.

Kineserne vil have SUV’er, og derfor bliver den første model fra WM Motor af denne type. Der er planlagt yderligere syv modeller. Illustration: WM Motor

Og så skal der flere skærme til, der kan tilpasses brugerne. For eksempel vil der blive integreret en skærm i ruden på sidedøren, så brugeren får informationer om bilens tilstand i det øjeblik, man kommer hen til bilen. Den centrale skærm skal være mindst lige så stor som Teslas, og så skal den kunne drejes, så føreren selv kan vælge, om den skal stå vandret eller lodret.

Digitalt ID gør bilen personlig

Ejerskabet af bilen får også en helt ny betydning, forklarer Freeman Shen. For med købet følger et digitalt ID. Det betyder, at ejeren kan tage sit personlige ID med til en anden WM-bil. For eksempel hvis han eller hun vil leje en bil i en anden by, så er det blot at koble sig på med sit ID, og så ‘ligner’ den nye bil den, som står hjemme i garagen. Omvendt kan man leje sin egen bil ud til andre WM-ejere, som så også får deres ‘egen’ bil.

Det kan jo alt sammen være meget godt, men det er ikke første gang, flyvske ideer ser dagens lys fra helt nye kinesiske elbilproducenter, der vil konkurrere med både Tesla og de traditionelle bilproducenter.

Så hvor langt er WM Motor egentlig? Ret langt, fortæller Free­man Shen. Første bil bliver præsenteret på det kommende Beijing Auto Show i april. Modellen hedder EX5 og er en mindre SUV. For som Freeman Show forklarer, så vil kineserne i dag have SUV’er, og derfor spår han også, at Tesla får problemer, når de skal forsøge at sælge deres model 3 på det kinesiske marked.

Rækkevidden for EX5 bliver på 600 km, hvilket under normale kinesiske forhold kommer til at svare til cirka 450 km. Da Kina stadig er relativt tyndt dækket med ladestandere, satser WM Motor da også på kunder, som enten har eget hus, hvor de kan oplade, eller en arbejdsgiver, der stiller opladning til rådighed.

Den kommende EX5 fra WM Motor er altid på nettet, så ejeren ikke går glip af sit digitale liv under kørslen. Illustration: WM Motor

Selve produktionen kommer til at foregå på en nyopført fabrik i Wenzhou på den kinesiske østkyst, sådan cirka midt mellem Hongkong og Beijing. EX5 har allerede kørt 2 millioner testkilometer og skal være klar til salg i slutningen af 2018. Prisen kommer til at ligge på cirka 31.000 dollars. Til sammenligning koster en Tesla 3 35.000 dollars i USA. Første model bliver altså en SUV, men WM Motor regner med at lancere en ny model hvert år de kommende otte år, baseret på to forskellige platforme.

Ifølge Freeman Shen har WM Motor allerede fået en såkaldt ‘blind’-ordre på »flere tusinde« styk fra en endnu ukendt, men meget stor flådeejer.

Ingeniøren var inviteret til Bosch Connected World af Bosch.

Noget i den stil - åbenbart.
Jeg skal da i så fald aldrig i mit liv eje en kinesisk bil! Man har da brug for fred og koncentration, når man sidder bag rattet, ikke pjatte rundt med sociale medier, som har en beviselig stressende virkning på os mennesker.
Men jeg er måske også bare en bitter gammel mand, der hverken bruger facebook, twitter, snapchat, tinder osv osv. Jeg tror på sådan noget gammeldags kedeligt noget, som ordenlig søvn, sund mad, motion og ægte - se hinanden i øjnene - socialt sammenværd.

  • 15
  • 6