Ny katode fordobler energitætheden i batterier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny katode fordobler energitætheden i batterier

PLUS.
Brint- og batterigigant: I modsætning til Tesla tror Nikola på brint som brændstof. Men det betyder ikke, at lastbiler som denne ikke har et stort batteri også. Kan de halvere størrelse på det uden at miste kapacitet, vil det betyde rigtig meget for prisen på køretøjet og driftsøkonomien Illustration: Nikola

Nikola hiver en gevaldig batterikanin op af hatten: batterier med en næsten dobbelt så stor ladekapacitet som de batterier, Tesla benytter.

Nikola Motors har annonceret, at de har udviklet en ny batteriteknologi, som øger energitætheden på celleniveau til 500 Wh/kg. Det er betydeligt mere end de bedste af de nuværende celler, der sidder i Tesla Model 3, som ligger på omkring 300 Wh/kg. Ifølge en pressemeddelelse, som Nikola har udsendt,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

har teknologien på materialeniveau en energitæthed på 1.100 Wh/kg, og det betyder måske, at de overvejer andre måder at pakke den på, som øger tætheden ud over de 500 Wh/kg. Virksomheden siger, at dette kan øge elbilers kørerækkevidde fra 500 km til 1.000 km. Oversat til skandinaviske vinterforhold betyder det, at man måske kan opnå 500 km selv i kulde og sjap. Sandsynligvis vil elbilproduce...