Ny kæmpe-regning: Staten betaler Arriva 111 millioner for at gå med i rejsekortet

Arriva får 111,2 millioner kroner tilbage på bankbogen af staten som følge af trafikselskabets udgifter til det blå rejsekort.

Det viser et aktstykke, som er underskrevet af transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og sendt til Folketingets finansudvalg. Heri står der blandt andet:

‘I kontrakten med Arriva om togtrafikken i Midt- og Vestjylland er det forudsat, at der i kontraktperioden kan forekomme tiltag, der kan påvirke operatørens økonomi, heriblandt indførelsen af Rejsekortet’.

Årsagen til, at Arriva får en pose penge af staten for det blå rejsekort, er, at Arriva som privat aktør ikke er en del af Rejsekort A/S, der i skrivende stund tæller DSB, S-tog, Movia, Nordjyllands Trafikselskab, Metro, Sydtrafik og Midttrafik. Derfor har Folketinget og Arriva indgået en kontrakt, hvori trafikselskabet er berettiget til at få dækket eventuelle merudgifter i forbindelse med rejsekortet.

Arriva får sin vilje

Dermed får Arriva sin vilje, for i starten af 2012 krævede trafikselskabet kompensation af staten for at tilbyde sine passagerer muligheden for at bruge deres blå rejsekort i Midt- og Vestjylland.

Dengang lød det beklagende fra Arriva, at rejsekortets ændrede zonesystem ville koste selskabet betydelige summer, og Arriva bremsede derfor udrulningen af kortet. Merudgiften skyldes, at rejsekortet kun opkræver, hvad det koster at rejse i fugleflugt mellem A og B, selv om toget måske skal køre en omvej over punkt C.

Den takststruktur strider mod, hvordan Arriva og DSB normalt opkræver billetpriser. De kører efter et 'følg skinner'-system, hvor passagererne betaler for den strækning, der har tilbagelagt på skinnerne, uanset om den går direkte fra A til B eller C. Derfor krævede Arriva kompensation, og den er nu på vej.

Ekstraudgifter dækkes

Udrulningen af rejsekort i Midt- og Vestjylland hos Arriva blev afsluttet og sat i drift i efteråret 2012, og statens tilbagebetaling vil gå frem til 2018, hvor Arriva får dækket udgifter i forbindelse med leje og drift af perronudstyr, rejserelaterede udgifter og fejlretning på rejsekortets anlæg.

Især leje og drift af perronudstyr vil for periode 2012-2018 koste Arriva knap 67 millioner kroner, som staten tilbagebetaler.

For nylig fremlagde DSB også regnskab for, hvad rejsekortet har kostet selskabet. De udgifter løber op i over 1 milliard kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En ting er vel blevet synlig med "liberaliseringen" - nu kan vi se hvad tingene koster.

  • 0
  • 0

Hvis det var fugleflugt, så var der vel heller intet krav om at checke ind ved hvert skift af transportmiddel ? Dette har i øvrigt for mit vedkommende betydet en ændring fra kun 1 til hele 6 interaktioner med systemet på en tur fra en Roskilde forstad til København H og retur i forhold til den afskaffede orange bytur.

I øvrigt fungerer det at rejse med cykel/hund/en ven på samme rejsekort så ustabilt, at det ikke er noget man kan basere sig på. Standerne virker ikke eller låser midt i det hele.

  • 0
  • 0

Med alle de fejl der er blevet beskrevet i pressen, ville jeg også kræve kompensation, for at blive påkrævet at bruge et billetsystem, der i bund og grund ikke virker og som jeg som operatør, vil få mange klager over at udsætte mine kunder for.

  • 0
  • 0

Hej vanvittigt. Det bare koster og koster, og når så systemet melder fejl og man ikke kan checke ind, hvad gør man så. Springer på toget aligevel ?. Det har jeg desværre ikke nerver til, så jeg kommer derfor ikke med toget, og må vente til næste tog, da jeg lige skal ned i den anden ende af stationen for at checke ind. Jeg kan kun sige. Der er plads til forbedring. (meget pænt sagt).

  • 0
  • 0

Det har da fra indførelsen af Rejsekortet været afstanden fra startzone til slutzone, der grundlæggende bestemmer prisen. (Der er særlige tids- og takstområderegler, der kan ændre dette) Dette er i modsætning til klippekort/kontantbillet, hvor det er afstanden til den fjernestliggende zone fra udgangszonen, der bestemmer prisen. Eks. Valby-Kgs.Lyngby (via København H) (zone 2 til zone 41) = 3 zoner Kgs.Lyngby-Valby (via København H) (zone 41 til zone 2) = 4 zoner, da zone 1 passeres. Med Rejsekortet er prisen begge veje 3 zoner.

  • 0
  • 0

Mig bekendt er rejsekortet stadig bundet op til alle de gamle sognerådsfastlagte takstzoner ?

Hvornår blev det til fugleflugts-afregning ?

Det er de jo nødt til, da de ikke ved, hvilken rute, jeg tager. Her fra Struer har vi altid være i den mystiske situation, at en billet til Århus har været en hel del dyrere, hvis vi tog toget over Viborg, end hvis vi tog toget over Herning - selv om det første var hurtigere i en del tilfælde.

Den skelnen kan de ikke fastholde, når der kun er ét check-in og ét check-ud på turen...

  • 0
  • 0

Det bare koster og koster, og når så systemet melder fejl og man ikke kan checke ind, hvad gør man så. Springer på toget aligevel ?.

Nej da - i bedste mafia-stil har rejsekortet sikret sig at alle problemer med udstyret alene tilfalder kunder af løse - se blot afsnit 3.3.2 i deres kortbestemmelser:

"Hvis du ved check ind opdager, at en kortlæser eller rejsekortautomat er ude af drift, skal du bruge en anden kortlæser eller rejsekortautomat. Er de andre kortlæsere og rejsekortautomater på stedet også ude af drift, skal du henvende dig til personalet (togpersonale, buschauffør, stationspersonale etc.), hvis det er muligt, eller kontakte Rejsekort Kundecenter4. Kan det heller ikke lade sig gøre, skal du skaffe en billet på anden vis."

Hvor meget personale, er det lige man finder på en standard S-togstation med et standard S-tog - ingen ! - og at kontakte rejsekortet forudsætter vist man ligger i kø i op til 30 min - så når man ihvertfald ikke det planlagte tog.

  • 0
  • 0

Hvor mange milliarder kroner har Rejsekortet efterhånden kostet skatteborgerne?

Det kunne være interresant at se en beregning over driftsudgifterne ved hhv. rejsekortet og det nuværende system med pap-billeter og kort. Gerne med en angivelse af det kapitalbehov der er ved at indføre rejsekortet eller ved en total udskiftning af de gamle klippekortsautomater.

Noget siger mig, at det regnestykke ikke falder ud til rejsekortets fordel.

  • 0
  • 0

Vi kan nu designe systemer som asymptotisk fölger termodynamikkens 2 lov: De fungerer stedse dårligere og producerer mindre, uanset hvor meget "energi" der kastes efter dem

Vi oplever omvendt evolution - devolution.

  • 0
  • 0

Mig bekendt er rejsekortet stadig bundet op til alle de gamle sognerådsfastlagte takstzoner ?

Hvornår blev det til fugleflugts-afregning ?

Det er DSB's gamle takstsystem, som bruges på tværs af takstområdet. Det system er baseret på afstand. Det giver en del ændringer af priser i både den ene og anden retning.

Eller bruges trafikselskabernes egen takstsystem og her kan man også betale for færre zoner andre har nævnt.

  • 0
  • 0

Havde man f.eks. valgt at forenkle takstsystemet uden Rejsekort, ville Arriva også være beretiget til kompensation, da de økonomiske forudsætninger i ændrer sig. Så at sige at det er Rejsekort's skyld, man skal betale denne kompensation, er noget vrøvl. I øvrigt, så handler det vel om fordeling at billetindtægterne. Så der er vel et andet trafikselskab, som skal af med penge, hvis de samlede billetindtægter er uændret.

  • 0
  • 0

Er og forbliver den største omgang crap man kan tænke sig - ahhh jeg overså lige IC4.

Runde 40 år med IT har medført, at dumme papkort ting nu kan gøres endnu dummere med dumme politikere ved roret af, hvor dumt man kan anvende dum IT.

  • 0
  • 0

til mit hus cirka 150km fra min lejlighed i KBH. tager jeg min bil.

Det koster cirka 40kr hver vej at køre i Diesel og tager 1timer og 20 minutter. Hvis man inkluderer hvad jeg betaler i vægtafgift, vedligehold m.v. koster det omkring 55kr.

Med toget tager det mig 3 timer og koster 200kr hver vej. Og så skal jeg selv finde en løsning på de sidste 14 km til huset.

Man skal da være ualmindeligt rig, altruistisk og idealistisk for at gide det offentlige - og jeg er ikke rig...

  • 0
  • 0

Det koster kassen at tage bus/tog efter jeg gik over til rejsekort - 6 zoner ud 8 zoner hjem - en time er ikke en time hvis der er mere en 29 minutter mellem af- og påstigning selv om hele turen tager mindre end 60 minutter -så når man står af for at handle på vejen hjem så koster det lige 15,- ekstra.

Er trafikken tæt og der går et minut mere end de 60 minutter så koster det ekstra.

Pensionister er henvist til papkortet da det nye rejsekort ikke kan håndtere den type rejser.

Zonerne er udtænkt i 1800-tallet og giver ingen mening i nutidens København/Danmark.

De tager røven på os godt og grundigt og med de ekstra 111 mio. så kan vi se frem til at det bliver endnu dyre at rejse med tog/bus

  • 0
  • 0

Hvornår blev det til fugleflugts-afregning ?

Et barnet er født.... skal jo have et navn :)

Arriva ...sat i drift i efteråret 2012, og statens tilbagebetaling vil gå frem til 2018, ..... får dækket udgifter i forbindelse med leje og drift af perronudstyr, rejserelaterede udgifter og fejlretning på rejsekortets anlæg.

Det kaldes vel returkommission, når leverandøren betaler en for at købe et uønsket og urentabelt produktet ?

Nå... staten har sikkert sin egen ordbog med et hemmelig afsnit for sprogbrug i sømmelig offentlig virksomhed.

Mindelser om Sonja Mikkelsen (S), samt Combus er vi nok mange, der stadig kan huske... Var det noget med at xxx mio. samt også 300 mio. i ulovligt tilskud iflg. EU. Med et samlet tab på 672 mio., blev statens Combus til sidst solgt for 100 kr. til privat transportør.

I 1999 udtalte den kære Sonja "..at hun ikke har tænkt sig at klatte skatteydernes penge væk " http://www.business.dk/oekonomi/sonja-mikk... http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karr...

  • 0
  • 0

Jeg har fundet artstykket, som dog endnu ikke er færdigbehandlet:

http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20121/aktst...

Pengene går til er til ekstra udgifter minus det de spare: * De får ikke en krone for den ændret takststruktur * De får dækket udgifter til anskaffelse og drift af udstyr mv. Halvdelen er leje af udstyr.

Og det er del aftalen imellem staten og Arriva, at det skulle forhandles senere. Og det er "kun" 15-20 mio. kr om året. Så det er en lidt mindre historie.

  • 0
  • 0

Det er min Lupo 3L. Og jeg bruger mine gennemsnitsomkostninger for de sidste 5 år.

Jeg kører pænt og i snit omkring 3,0 Liter / 100km. Men okay - jeg kører så også kun 90 km/t for netop at spare. Jeg kan se jeg skrev forkert - der er kun 130KM.

Men det ændrer ikke at der er MEGET langt op til prisen for offentlig transport. Jeg kunne køre som et svin og stadigvæk spare 50%

  • 0
  • 0

Hej Steen

Tak for dit indlæg.

Som du kan læse af artiklen skriver jeg ikke, at Arriva får refunderet eventuelle takstændringer. Jeg skriver, at de ændrede zonesystemer i forbindelse med Rejsekort var årsagen til, at Arriva den gang brokkede sig.

Ud over det refererer jeg ganske nøgternt til aktstykkets indhold:

'På baggrund af ovenstående forventes den samlede refusion til Arriva at udgøre 111,2 mio. kr. for perioden 2012-2018 eksklusiv eventuelle reguleringer som følge af ændret takststruktur'.

Det er korrekt, at ministerens aktstykke skal diskuteres og godkendes af Finansudvalget først. Det sker torsdag, men ifølge mine politiske kilder, stemmes der for refusionen til Arriva.

Vh

Henrik, journalist på Ingeniøren

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten