Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Foto: Banedanmark

Efter syv måneders granskning ligger rapporten om den landsdækkende signaludskiftning fra konsulenthuset Deloitte nu klar, og Folketingets transportpolitikere har i dag fået forelagt resultaterne: Udrulningen af det nye signalsystem bliver først færdig syv år senere end hidtil antaget og kommer til at koste yderligere tre milliarder kroner.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) meddelt transportudvalget. Ekstraregningen lyder på 2,8 milliarder kroner.

Meddelelsen lander vel at mærke oven i en i forvejen kendt forsinkelse på to år og en fordyrelse på 4,4 milliarder kroner, som blev offentliggjort i efteråret 2016. Den nye forsinkelse skyldes ikke mindst problemerne i arbejdet med at installere signaludstyret i DSB's mange IC3-tog, der stadig udgør rygraden i den danske intercitytrafik.

»Jeg har svært ved at se, hvordan det kan være atomfysik at indbygge onboard-udstyr i IC3-togene,« siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, oven på mødet.

Han bekræfter dog, at det også fremover bliver leverandøren Alstom, der står for installeringen.

Foto: Nanna Skytte

Udstyr til IC3 på standby i et år

Transportpolitikerne er nu blevet enige om at udskyde beslutningen om at udstyre hele DSB's IC3-flåde med signaludstyr med ét år. Hvis ikke, bliver det først, når Danmark efter 2020 køber nye eltog, at signalsystemet skal implementeres.

»Der var flere forskellige muligheder, der skulle afdækkes under mødet. Det har taget noget tid at beslutte. Nu har vi vundet et år, hvor det vil vise sig, hvilken hovedretning signalprogrammet skal tage,« siger SF's transportordfører, Karsten Hønge.

I er slet ikke sikre på, at alle IC3-tog skal have det nye signaludstyr?

»Vi er ikke sikre på, at det skal installeres i alle tog. Den beslutning tager vi om et år. Den anden retning vil sige, at vi venter på, at fremtidens tog kommer,« siger han.

Deloittes undersøgelse, som har stået på siden april, blev sat i gang af Transportministeriet og Finansministeriet som reaktion på, at Rigsrevisionen i januar fremlagde sin beretning om signalprogrammet, som bød på en usædvanligt direkte kritik af både Banedanmarks og Transportministeriets håndtering af sagen.

Læs også: Rød advarselslampe: Tog-computere forsinker nye signaler til jernbanen

Transportudvalget var forud for mødet forberedt på at blive mødt med endnu mere dårligt nyt, idet transportminister Ole Birk Olesen (LA) allerede i slutningen af november måtte meddele udvalget, at Deloittes undersøgelse ville byde på yderligere forsinkelser og fordyrelser i det 19,6 milliarder dyre projekt.

Ét tog i timen på Ringstedbanen indtil 2019

Dermed er det svært at komme uden om, at signalprogrammet har udviklet sig til en skandale, der kan matche DSB’s enfant terrible IC4 i både omkostninger og følgevirkninger, selv om Venstres Kristian Pihl Lorentzen afviser, at sagen kan kaldes en skandale. IC4-sagen har indtil videre kostet de danske skatteydere lige under syv milliarder kroner, fordyret med halvanden milliard. Prisen for signaludskiftningen har med dagens nyheder rundet 22,4 milliarder, fordyret med først 4,4 milliarder kroner i 2016 og altså yderligere 2,8 milliarder kroner i dag. Med andre ord svarer alene fordyrelsen på i alt 7,2 milliarder til den totale pris for IC4-indkøbet.

Læs også: Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb

Læs også: Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

Konsekvenserne af forsinkelsen står endnu ikke klart, men den kommer til at skabe problemer i både den igangværende store elektrificering af jernbanen og åbningen af den nye Ringstedbane om et år, som fra start skulle køre med det nye signalsystem. For Rinsgstedbanens vedkommende bliver løsningen som ventet at sætte det gamle, fysiske signalsystem op på den nye bane i en overgangsperiode, så der trods alt kan køre tog på banen.

»Det sikrer vi ved, at der nu bliver brugt penge på konventionelle signaler, så der kan køre fem tog i timen fra maj 2019,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Hvad så med de nye eltog, dvs. de elektriske lokomotiver som DSB er i gang med at bestille og senere elektriske togsæt: Skal de have udstyr både til det gamle og det nye signalsystem?

  • 3
  • 0

Så skal de gamle signaler immuniseres af hensyn til elektrificeringen? Eller bliver elektrificeringen også forsinket yderligere 7 år? Ansvar?" De ansvarlige er gået af. Lad os kigge fremad. "

  • 4
  • 0