Ny jernbane blev to milliarder kr. billigere på halvandet år

På bare halvandet år er prisen for at bygge ny dobbeltsporet højhastighedsjernbane over Vestfyn samt en tilsvarende jernbane mellem Horsens og Aarhus faldet med adskillige milliarder kroner.

Læs også: Gaveregn til tog-Danmark: Nye skinner på Vestfyn og jernbanebro over Vejle Fjord

Dermed bliver det langt billigere end hidtil antaget at realisere den såkaldte timeplan på jernbanen. Planen skal reducere rejsetiden mellem henholdsvis København-Odense, Odense-Aarhus, Aarhus-Aalborg samt Odense-Esbjerg til maksimalt én time.

Illustration: NTV

I efteråret 2011 udgav Trafikstyrelsen en såkaldt screenings-rapport om mulighederne for at realisere timeplanen, og hvad de forskellige løsninger i givet fald ville komme til at koste.

Sammenligner man de anslåede anlægsomkostninger fra Trafikstyrelsens 2011-analyse med de budgetoverslag, som Transportministeriet offentliggjorde i kølvandet på lanceringen af Togfonden DK, er der flere forskelle.

Et par eksempler:

  • Ny dobbeltsporet jernbane over Vestfyn blev i 2011 vurderet til at ville koste mellem 7 og 8 milliarder kroner i 2010-priser. I regeringens nye togplan er prisen sat til 5,4 milliarder kroner.

  • Ny dobbeltsporet jernbane mellem Hovedgård (nord for Horsens) og Aarhus blev i 2011 sat til at ville koste mellem 4 og 5 milliarder kroner. I den nye plan bliver anlægsomkostningerne sat til 3,4 milliarder kroner.

  • Ny bro over Vejle Fjord blev i 2011 vurderet til at ville koste mellem 4 og 5 milliarder kroner. I det nyeste anlægsoverslag er den nye bro sat til at ville koste 4 milliarder kroner.

Ifølge Trafikstyrelsen er der ikke noget underligt i, at de nye priser er lavere end dem, der blev anslået tidligere.

»Vi har fået et nyere og mere korrekt erfaringsgrundlag,« oplyser kontorchef Jan Albrecht.

»Vi er i gang med en større analyse af Baneplan Østjylland, Kattegatforbindelse m.v. I den forbindelse har vi fået lavet ajourførte anlægsoverslag, som også er baseret på de nyeste enhedspriser som kendes fra aktuelle anlægsprojekter. Disse anlægsoverslag danner grundlag for de nye priser,« tilføjer han.

Ifølge rådgivervirksomheden Atkins’ ekspert på området, Tommy O. Jensen, har tendenserne på markedet ændret sig i de seneste år.

»Det er lykkedes at effektivisere anlægspriserne, som vi senest så det med signalprogrammet. Samtidig har man sandsynligvis en forventning om at kunne udnytte erfaringerne fra bygningen af København-Ringsted-jernbanen, f.eks. ved at samordne med motorvejsudbygningen på Vestfyn. I det lys ser prisoverslaget måske ganske fornuftigt ud,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

eller også er det ren strategi, mht. de tilskud og tilladelser de skal have.

  • 2
  • 2

Ja. eller det kunne være smart at vente lidt mere ? (1 mia billigere på ca 1½ år)

Hvornår kommer trafikstyrelsen med "den større analyse" ? RE: " Vi har fået et nyere og mere korrekt erfaringsgrundlag,« oplyser kontorchef Jan Albrecht. »Vi er i gang med en større analyse af Baneplan Østjylland, Kattegatforbindelse m.v. ......"

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten