Ny italiensk regering genopliver drømmen om verdens længste hængebro

Plus31. oktober 2022 kl. 11:494
Ny italiensk regering genopliver drømmen om verdens længste hængebro
En hængebro med et spænd, der er dobbelt så langt som Storebæltsbroens, er tidligere vurderet som det mest hensigtsmæssige brodesign over Messinastrædet. Illustration: ANAS.
Byggeriet af en bro over det jordskælvsudsatte Messinastræde skal sættes i gang i denne valgperiode, fastslår ny minister.
Artiklen er ældre end 30 dage

Romerne måtte droppe det. Karl den Store måtte droppe det.

Nu vækker Italiens nye højrefløjsregering en oldgammel drøm om at forbinde Sicilien med resten af Italien via en bro til live igen.

Det skriver The Guardian.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
2. november 2022 kl. 21:32

@Morten M. Andersen Jeg sendte dig en venlig mail tidligere i dag, men nu tager vi den lige her i stedet for: "Translokation" er ikke det samme som "Transshipment" fra den oprindelige Guardian-artikel. Transshipment er omlastning/-rokering af gods - sådan i store træk. Translokation er afslutningen på et skoleår, alternativt et begreb indenfor genetikken. Det har absoblut ikke noget med omrokering af gods at gøre. Mvh

3
31. oktober 2022 kl. 19:37

Tror som sådan ikke det er brotypen

"»Det er meget svært at køre tog over hængebroer,« siger Per Goltermann. Den tunge togtrafik stiller andre krav til de mindre stive hængebroer end biler gør"

https://ing.dk/artikel/haengebro-skyld-enorm-ekstra-regning-at-bringe-tog-kattegat-211383

"Der er et par årsager til, at hængebroer ikke bruges til jernbaner.

Hovedårsagen er, at hængebroer typisk bruges, hvor der er behov for meget lange spændvidder. Togene er meget tunge, især sammenlignet med kørebaner med motorvej. Dette betyder, at lange spændvidder kræver meget stærke støttekonstruktioner, som i tilfælde af hængebroer er kabler og tårne.

Den anden grund følger med den første; tog forårsager høje dynamiske belastninger, når de bevæger sig langs skinnen. Dette kan øge de lodrette belastninger med 30%.

For det tredje er, at tog ikke rigtig har ophæng, især godstog. Dette betyder, at enhver bevægelse i selve broen har ringe mulighed for at blive dæmpet, før den når toget. Hængebroer er relativt fleksible af design, hvilket gør overført bevægelse endnu mere af et problem. Du ønsker ikke, at broen skal rulle under et tog!

Ingen af ​​disse er umulige tekniske problemer at løse. Men på det tidspunkt, hvor du har indkvarteret dem alle, kan du lige så godt finde en anden placering eller i stedet bygge en truss-bro."

https://ingeniorarbejde.narkive.dk/DDHJ8JQC/hvad-gor-haengebroer-uegnet-til-jernbane

2
31. oktober 2022 kl. 18:32

Tror som sådan ikke det er brotypen. Storebælt østbro egner sig ikke, grundet stigningen

1
31. oktober 2022 kl. 17:59

Jeg var ellers overbevist om, at hængebroer ikke egnede sig til jernbaner.