Ny italiensk regering genopliver drømmen om verdens længste hængebro
Romerne måtte droppe det. Karl den Store måtte droppe det.
Nu vækker Italiens nye højrefløjsregering en oldgammel drøm om at forbinde Sicilien med resten af Italien via en bro til live igen.
Det skriver The Guardian.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
@Morten M. Andersen Jeg sendte dig en venlig mail tidligere i dag, men nu tager vi den lige her i stedet for: "Translokation" er ikke det samme som "Transshipment" fra den oprindelige Guardian-artikel. Transshipment er omlastning/-rokering af gods - sådan i store træk. Translokation er afslutningen på et skoleår, alternativt et begreb indenfor genetikken. Det har absoblut ikke noget med omrokering af gods at gøre. Mvh
"»Det er meget svært at køre tog over hængebroer,« siger Per Goltermann. Den tunge togtrafik stiller andre krav til de mindre stive hængebroer end biler gør"Tror som sådan ikke det er brotypen
https://ing.dk/artikel/haengebro-skyld-enorm-ekstra-regning-at-bringe-tog-kattegat-211383
"Der er et par årsager til, at hængebroer ikke bruges til jernbaner.
Hovedårsagen er, at hængebroer typisk bruges, hvor der er behov for meget lange spændvidder. Togene er meget tunge, især sammenlignet med kørebaner med motorvej. Dette betyder, at lange spændvidder kræver meget stærke støttekonstruktioner, som i tilfælde af hængebroer er kabler og tårne.
Den anden grund følger med den første; tog forårsager høje dynamiske belastninger, når de bevæger sig langs skinnen. Dette kan øge de lodrette belastninger med 30%.
For det tredje er, at tog ikke rigtig har ophæng, især godstog. Dette betyder, at enhver bevægelse i selve broen har ringe mulighed for at blive dæmpet, før den når toget. Hængebroer er relativt fleksible af design, hvilket gør overført bevægelse endnu mere af et problem. Du ønsker ikke, at broen skal rulle under et tog!
Ingen af disse er umulige tekniske problemer at løse. Men på det tidspunkt, hvor du har indkvarteret dem alle, kan du lige så godt finde en anden placering eller i stedet bygge en truss-bro."
https://ingeniorarbejde.narkive.dk/DDHJ8JQC/hvad-gor-haengebroer-uegnet-til-jernbane
Tror som sådan ikke det er brotypen. Storebælt østbro egner sig ikke, grundet stigningen
Jeg var ellers overbevist om, at hængebroer ikke egnede sig til jernbaner.