Ny ISO-standard giver topledelsen ansvaret for kvaliteten
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny ISO-standard giver topledelsen ansvaret for kvaliteten

I år udkommer en ny og kraftigt ændret kvalitetsstyringsstandard ISO 9001. Skal virksomhederne certificeres efter den, kræver det, at topledelserne involverer sig kraftigt i kvalitetsarbejdet.

»Det er et komplet skifte. I den engelsksprogede tekst skifter man fra ‘quality management’ til ‘quality leadership’. Det signalerer, at kvalitetsledelse skifter niveau fra et operationelt niveau til et strategisk niveau. Man kan ikke bare uddelegere kvalitetsarbejdet til en kvalitetschef. Ledelsen får selv ansvaret for kvalitetsledelsen,« siger chefkonsulent Bent Møller, Force Technology.

Han er veteran inden for kvalitetsledelse, og han hilser ændringerne velkommen.

Mange danske virksomheder er allerede begyndt at sætte sig ind i den nye standard. En af dem er Højer Møbler i Vester Hassing ved Aalborg, som vil certificeres efter nye kvalitetsstandard.

»Den nye standard er lettere at forstå. Den giver mere mening. Den sætter kvalitetsarbejdet mere ind i virksomhedens virkelighed, hvor den gamle mere virker som et kontrolsystem, der ligger ved siden af virksomhedens dagligdag,« siger ingeniør og projektleder Mette Lund Petersen, Højer Møbler.

»Den nye standard lægger op til, at man skal gennemføre det, som falder i tråd med virksomhedens vision. Så vi synes det er lettere at arbejde med end den gamle,« tilføjer hun.

Kvalitetsstandarden foreligger nu også i et udkast, som formentlig er tæt på den endelige version.

Den nye standard vil indebære et holdningsskifte i forhold til, hvordan kvalitetsledelse beskrives og måles.

»Hidtil har man skullet beskrive i sit kvalitetssystem, hvordan man udfører en bestemt produktion. Fremover bliver der lagt mere vægt på, at man planlægger produktionen, gennemfører den, og så registrerer resultatet og retter til. Det er en mere åben proces, men du skal stadig etablere de processer, der gør, at du kan styre kvaliteten,« siger Bent Møller fra Force Technology.

Certificering giver udvikling

Højer Møbler, som producerer møbler og indretningsløsninger til skoler, arbejder på samme tid med at blive certificeret efter ISO 9001 samt miljøstandarden ISO 14001 og arbejdsmiljøstandarden ISO 18001.

»Arbejdet med kvalitetsledelse har givet en hel masse overvejelser om, hvordan vi kommer derhen, hvor vi gerne vil. Det udfordrer os og udvikler os. Vi får gennemgået alle vores processer og bliver tvunget til at reflektere over, om de giver mening. Jeg synes, det giver en enorm værdi at synliggøre hinandens processer i virksomheden,« siger Mette Lund Petersen.

Højer Møbler har ikke tidligere haft et kvalitetssystem.

»Vi synes vi har godt styr på kvaliteten i virksomheden. Men der bliver i stigende grad stillet krav til certificering fra kunderne, og nu er vi også på vej ud på eksportmarkederne, hvor det er en selvfølge at være certificeret,« fortæller hun.

På ét punkt er Højer Møblers daglige rutiner blevet udfordret meget af ISO 9001:

»Vi kører normalt en meget tillidsbaseret ledelse. Men kvalitetsstandarden er meget baseret på kontrol og på, at man indsamler kvalitets­data. Det er nogle modsatrettede værdier, og det kæmper vi lidt med.«

Risikovurdering

Som noget nyt skal virksomhederne nu gennemføre risikovurdering af deres kvalitetsindsats. Virksomhederne skal på forhånd vurdere, hvilke risici der er for, at kunderne ikke får de aftalte produkter med den specificerede kvalitet.

»Det er en mere proaktiv tilgang til, at virksomhederne på forhånd skal afdække, hvilke kvalitetsrisici der er ved at udvikle nye produkter eller indføre ny teknologi. Det vil forhåbentligt føre til mindre ‘brandslukning’, siger Anders Christian Haahr, Milestone Pro, som ligeledes har arbejdet mange år med kvalitetsledelse.

Et anden karakteristisk træk ved den ny standard er, at der bliver fokuseret mere på virksomhedens processer.

»Der er en procestilgang i standarden. Det er en fordel, for det er processer, der skaber værdi, og samtidig er processer langtidsholdbare, mens organisationsplaner ændrer sig hyppigt,« siger Anders Christian Haahr.

Han mener, at virksomhederne kan få mere ud af at arbejde efter den nye standard end den gamle, fordi den indrettet på at understøtte produktionen og være værdiskabende.

Der bliver mere frit valg med hensyn til, i hvilken grad man vil dokumentere sine processer, end det hidtil har været tilfældet.

»Man skal stadig dokumentere sin kvalitetsledelse, men der bliver større metodefrihed. Man kan for eksempel godt bruge flowdiagrammer til at dokumentere en proces,« siger Anders Christian Haahr.

Om standarden bliver mere eller mindre krævende for virksomhederne kommer an på, hvilke virksomheder der er tale om.

»Man har sløjfet kravet om en kvalitetshåndbog og kravet om seks dokumenterede procedurer, og i den forstand kan man opleve standarden som lettere. Jeg vil tro, at arbejdet alt i alt bliver en smule mere krævende, men det vil nok også give mere værdi til virksomhederne,« siger Anders Christian Haahr.

Bent Møller regner med, at en del mindre virksomheder vil se den nye standard som nemmere at arbejde med. Kravet til omfanget af dokumentation afhænger nemlig af virksomhedens størrelse og kompleksitet.

»Nogle små virksomheder kan nøjes med mindre dokumentation, men for store, komplekse virksomheder vil der nok blive et større arbejde end nu,« siger Bent Møller.