Ny hybridversion af VW Up kører næsten 100 km/l
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny hybridversion af VW Up kører næsten 100 km/l

I slutningen af november vil Volkswagen præsentere en prototype af hybridversion af minibilen Up. Bilen vil ud over en tocylindret dieselmotor være udstyret med en elmotor, der i sig selv kan køre bilen 50 km på et fuldt opladet lithium-ion-batteri.

Ifølge svenske Ny Teknik betyder det, at en fuldt optanket bil kan nå 1.053 km, før energiforsyningen til begge motorer tørrer ud. Det svarer til, at bilen kan køre 100 km på 1,1 liter diesel.

Hybridversionen af Up kommer til at hedde Twin Up med henvisning til de to motorer i bilen. Twin Up vil supplere de to andre versioner af Up, den konventionelle, benzindrevne Up og elbilen e-Up.

Twin Up kan maksimalt drives fremad med 74 hestekræfter, selv om dieselmotor og elmotor hver for sig har 47 hestekræfter. Den effekt kan altså ikke blot lægges sammen. Bilen kan nå 100 km/h på 15,7 sekunder, hvilket gør den en smule langsommere end sit helt elektriske modstykke, e-Up, skriver Green Car Reports.

VW Twin Up låner en del teknologi, herunder motoren, fra den rigtige enlitersbil XL1, som kun bygges i 200 meget kostbare eksemplarer. Modsat forgængeren får hybrid-Up'en forbrændingsmotoren under kølerhjelmen og elmotoren under bagsædet.

Læs også: VW's nye dieselhybrid kører 111 kilometer på literen

Volkswagens udviklingsdirektør, Hans-Jakob Neusser, beskriver ifølge britiske Autocar den avancerede udgave af Twin Up med den ekstreme brændstoføkonomi som 'en prototype med fremtidigt produktionspotentiale'. Indtil videre ventes VW dog at nøjes med at præsentere en mere nutidig hybridudgave af Up på biludstillingen i Tokyo senere på måneden.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er klar til en sådan hybrid. Acceleration interesserer mig ikke særligt. På de fleste ture ville jeg kunne køre 100% elektrisk- hvis der bliver et førerbestemt valg af hvilken motor der skal aktiveres. En optimeret kørsel vil forudsætte nøje kendskab til ruten. Ikke svært med GPS. Ved bjergkørsel må det feks gå ud på at dræne batteriet på vej op så det kan rumme bremseopladningsenergien der genereres på vejen ned på den anden side.

  • 4
  • 1

Det må være muligt kun at køre på el i byen og slå motoren til når man kommer udenfor byen. Faktisk burde man kunne styre elbilen sådan at når den kommer ind i en 50km/t zone så slår den konventionelle motor fra. Så undgår man støjgener og forurening i nærmiljøet. Når bilen så kører ud af byen skal den konventionelle motor slå til og samtidig oplade batteriet således at hvis man f.eks. kører fra Århus til København så kan begge ture indenfor bygrænsen klares på rent el. En simpel GPS-modtager i bilen bør kunne klare dette. Kort-softwaren kan så opdateres når bilen skal til service.

  • 4
  • 0

Jeg er klar til en sådan hybrid.

Til enhver pris? Ellers er det måske det, de venter på. :-)

VW præsenterede i sommers netop dette koncept, dog tiltænkt en helt anden bil, nemlig Touaregens afløser til det amerikanske marked, en kæmpe 4x4. En V6 benzin i kombination med en elmotor betød 330 hk, 0-100 på ca 6 sekunder, 50 km på ren el, 33 km/l og mulighed for at skifte drivmiddel (vides ikke om det er fuldautomatisk eller førerstyret) sådan at man kunne skifte tilbage til el ved bykørsel, fremfor at el blot var 'starthjælp'. De viste også en Golf TDI+el med kombineret forbrug på 50 km/l.

Samtidig har de præsenteret planer om en 10 trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG), og en række andre ting, der skulle hjælpe med emissionskrav.

Der er ingen tvivl om, at det er store og dyre udviklingsprojekter, der i høj grad afgør mærkets fremtid. Derfor tror jeg VW venter på to ting. At de kan få omkostningerne ned, samt at teknologierne bliver gennemprøvet internt i VW. :-)

  • 5
  • 0

... men 100 km/l....

...wow...

så kan vi nøjes med ca. 100 l diesel/år = ca. 100 kr. / måned til brændstof

Økonomisk overvejelse (bagsiden af servietten):

Polo Blue Motion (ca. 180.000 kr. nypris)
9.000 km/år
Lån: 2.200 kr./mnd (96 mdr.)
Diesel: 300 kr. mnd
Total: 2.500 kr./mnd

E-Up! twin 100km/l (Est. ca. 180.000 kr. nypris)
9.000 km/år
Lån: 2.200 kr./mnd (96 mdr.)
Diesel: 100 kr. mnd
Total: 2.300 kr./mnd

Antaget uændret:
Grøn afgift og Forsikring

Der er 2.400 kr. årligt at spare. Der skal nok alligevel en større gulerod til, før jeg hopper på den e-up!-vogn.

Så skulle jeg da egentligt overveje en ny 70.000 kr. Peugeot 107. Den kan byttes med Poloen, så får jeg den uden lån.... .... men P107 er jo en sæbekassebil, så nej jeg beholder Poloen lidt endnu (smart, rap, og bedre plads til benene).

  • 2
  • 0

Personligt synes jeg hybrid teknikken er den mest aktuelle da den formår at indeholde de bedste dele fra begge verdener.

Men man kan se begrænsningerne i at bygge hybrid ind i en bil der ikke er designet til at være hybrid fra bunden.

F.eks må det da være langt mere effektivt at have elmotoren på frontakslen. Da langt størstedelen af bremseeffekten bruges her må det være muligt at generere langt mere energi her. Når elmotoren sidder på bagakslen må generatoreffekten mindskes så den ikke risikere at blokere baghjulene.

  • 0
  • 0

Husk de 100km/l er:
Hvis motoren altid er varm.
Hvis batteriet er opladet (med gratis strøm)
Ingen aircon.
De rigtige dæk og den rigtige olie i motoren.
By kørsel eller anden kørsel, hvor bilen kan lade op.

Mit gæt er at en lovlig 300km motorvejs tur, giver et gennemsnit på 30-40km/l, hvis el motoren da kan køre de 110-130km/t.

Det undrer mig at de kan måle den til 100km/l, når man sammenligner med deres anden øko prototype, som er bygget fra grunden af, til at køre langt på literen og er forholdsvis for dyr, til at de vil masse producere den.
Aerodynamisk er der også stor forskel på de 2 biler, hvilket nok vil betyde, at up´en ikke kan overholde sit forbrugstal, når man kommer over 80km/t.

  • 3
  • 0

Hvad kan vi bruge 100 km/l til?

Jeg ved godt det er ved at være sædvane at hybridbiler specificeres med meget høje værdier for mulige antal kilometer pr. liter. Men det giver jo ingen mening, når en del af den mulige tilbagelagte strækning ikke foregår udelukkende ved brug af en forbrændingsmotor. Det er at blande pærer og æbler.

Man burde i de mindste tilføje hvor mange kWh i strøm der også er forbrugt for at nå strækningen, ellers er da at snyde på badevægten.

  • 4
  • 0

hvis man følger link til orginal artikkel: Med en bränsletank på 33 liter klarar sig en fulladdad och fulltankad bil 1053 km.

Hvis bilen klarer de første 50 km på batteri så bruger den 33 liter til 1003 km ~ til 30,4 km/l.

-Eivind

  • 2
  • 0

hvis el motoren da kan køre de 110-130km/t.

For de andre koncepter, jeg henviste til lover VW en 'el-topfart' på 120 km/t, inden den skal skifte til forbrændingsmotor - igen dog selvfølgelig afhængigt af hvor kraftigt man accelerere.

Med længden på tilkørselsramperne i Danmark tror jeg bilen skifter til forbrænding allerede på rampen - hvis man da ellers hører til dem der kommer godt op i fart på selve rampen. Det er vel også fint nok i forhold til lokale emissoner, og så 'gemmes' (og oplades) batteriet jo bare, så det igen er klar til bykørsel uden lokal emission.

  • 0
  • 0

Hvad kan vi bruge 100 km/l til?

Jeg ved godt det er ved at være sædvane at hybridbiler specificeres med meget høje værdier for mulige antal kilometer pr. liter. Men det giver jo ingen mening, når en del af den mulige tilbagelagte strækning ikke foregår udelukkende ved brug af en forbrændingsmotor. Det er at blande pærer og æbler.

Man burde i de mindste tilføje hvor mange kWh i strøm der også er forbrugt for at nå strækningen, ellers er da at snyde på badevægten.

Helt enig, det tænkte jeg også på.
Hvis man forsynede den med nogle kæmpestore batterier, så kunne den fuldt opladet køre 1.000 km på en liter benzin/diesel - fordi den kun bruger dette brændstof på de sidste 20 km.

Eller hvad hvis man ikke kører 100 km, men kun firs? Det må være de sidste 20 km som bruger denne ene liter benzin, så hvis man nøjes med at køre 80 km, så har men ikke brugt benzin overhovedet - viola! "nul" liter på 80 km, det giver uendelig antal km/l (!!!)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten