»Vanvittigt høj« EU-grænse for dieselpartikler stiller danske politikere i dilemma

PLUS.
Reparation af tog er en af de situationer, hvor arbejdsmiljømæssig eksponering for dieselpartikler kan forekomme. Som her, hvor mekanikere på et DSB-værksted tager sig af en IC3-motorvogn. Illustration: DSB/Søren Rønholt

Ifølge en endnu ikke offentliggjort rapport vil det være ‘gratis’ for erhvervslivet, hvis Danmark læner sig op ad EU’s grænseværdi for diesel­partikler i arbejdsmiljøet. Sundhedseksperter kalder det »helt ude i hampen« og stiller danske politikere over for et svært valg.

Skal danske arbejdstagere i fremtiden beskyttes bedre mod kræftfremkaldende dieselpartikler fra motorer? Eller skal vi læne os op ad en ny EU-grænseværdi, der tillader en større mængde af partiklerne
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.