»Vanvittigt høj« EU-grænse for dieselpartikler stiller danske politikere i dilemma

PLUS.
Reparation af tog er en af de situationer, hvor arbejdsmiljømæssig eksponering for dieselpartikler kan forekomme. Som her, hvor mekanikere på et DSB-værksted tager sig af en IC3-motorvogn. Illustration: DSB/Søren Rønholt

Ifølge en endnu ikke offentliggjort rapport vil det være ‘gratis’ for erhvervslivet, hvis Danmark læner sig op ad EU’s grænseværdi for diesel­partikler i arbejdsmiljøet. Sundhedseksperter kalder det »helt ude i hampen« og stiller danske politikere over for et svært valg.

Skal danske arbejdstagere i fremtiden beskyttes bedre mod kræftfremkaldende dieselpartikler fra motorer? Eller skal vi læne os op ad en ny EU-grænseværdi, der tillader en større mængde af partiklerne
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.