Ny forretningsmodel: Nordjysk pumpeproducent forærer pumper væk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny forretningsmodel: Nordjysk pumpeproducent forærer pumper væk

Millioner af kroner kan spares ved at installere nye pumpesystemer i store skibe. Den besparelse vil pumpeproducenten Desmi i Nørresundby gerne have en del af. Administrerende direktør Henrik Sørensen forklarer:

»Pumpesystemer på skibe er dimensioneret til at kunne køle hovedmotoren, når der sejles i topfart ved fuld last i varmest tænkelige vand. I praksis er det ikke de driftsbetingelser, der gælder, og der er derfor mange penge at spare på energi og en tilsvarende miljøgevinst ved at tilpasse pumpedriften til de aktuelle forhold. I forbindelse med COP15 i København, vistevi med projektet "Green Ship of the Future", at det var muligt at spare op til over 90 procent af energiforbruget ved at installere mere intelligente pumpesystemer,« siger han.

Hvis pumperne reducerer deres energiforbrug med 90 procent, vurderer Henrik Sørensen, at skibets samlede energiforbrug vil blive reduceret med cirka én procent, og det kan beløbe sig til flere millioner kroner om året.

Modellen er også kendt som ESCO (Energy Service Company) og betyder, at en tredjepart finansierer renoverings- og moderniseringsarbejde uden økonomisk risiko for bygherren, mod at leverandøren får del i energibesparelserne

Desmi er netop nu i gang med at forhandle med en finansieringspartner og få de juridiske dele af kontrakterne på plads:

»Vi vil jo sikre os, at konceptet hænger ordentligt sammen, og der er taget højde for de mange eventualiteter, der kan forekomme. Hensigten er netop, at det bliver en "win-win situation,« siger Henrik Sørensen.

Grundfos: interessant model

Pr og mediechef Dan Prangsgaard fra Grundfos kender ikke den konkrete model men siger:

»Jeg synes det lyder interessant, og jeg kan sagtens forestille mig, at Grundfos også vil kunne indgå i sådan en forretningsmodel,« siger han og understreger, at Grundfos har en lang række teknologier, blandt andet inden for pumper til skibe, som vil kunne opnå betragtelige besparelser.

Det pumpesystem som Desmi vil installere og den måde det styres på er så nyt, at det netop er ved at blive patentanmeldt. Når det er gennemført vender vi tilbage med en mere teknisk gennemgang.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

en strøe tanke
kan skibe lige som taxier blive coated med plastic folie som kan erstattes nemt
og derved stoppe den skadelige maling med div alge hæmmere i som mange skibe bliver malet med
dette er kun en strøe tanke derved kan skibet også sejle hurtigere da der ikke er nogen belægning eller minimal belægning

  • 0
  • 0

"at det var muligt at spare op til over 90 procent"

Så var det op til, eller var det over 90% ?

  • 0
  • 0

De bruger ikke giftig maling på nye skibe, der bruger man en blød silicone lignende maling som kan bevæge sig lidt, det gør at intet kan hænge fast og bliver vrukket af !
Jeg tror Maersk var først til at bruge det på de nye super container skibe !

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten