I et land med 110 V net leverer den næppe 240V og den kommer nok ikke umiddelbart til salg i Europa
Ford har netop lanceret en ny elektrisk firehjulstrækker, der ikke kun kan håndtere kuperet landskab og tunge læs.
Bilen, der har fået navnet F-150 Lightning, kan nemlig også sætte ind som reserve og levere strøm til et hjemmet i tilfælde af strømsvigt. Og med en effekt på 9,6 kW kan den, hvis batteriet er fuldt opladet, levere strøm til et gennemsnitligt hjem i op til tre dage, baseret på et dagligt forbrug på 30 kilowatt-timer. Det skriver TechCrunch.
Mens Danmark sjældent rammes af længerevarende strømsvigt, viste de historisk kraftige vinterstorme, der ramte Texas i begyndelsen af året, at der i fremtiden kan blive behov for nye måder at lagre elektricitet, når strømsvigtet rammer.
Her blev mere end 4,5 millioner hjem mørklagt i flere dage, og strømsvigtet førte til, at 151 mennesker omkom.
»Hvis din F-150 Lightning er tilsluttet, når strømmen bliver afbrudt, vil bilens Intelligent Backup Power-system automatisk blive aktiveret og forsyne dit hjem. Når strømmen er genoprettet, går firehjulstrækkeren tilbage til at oplade sit batteri,« sagde energiserviceleder i Ford Ryan O’Gorman i forbindelse med lanceringen.
Bilproducenten har desuden indgået et samarbejde med Sunrun, som udbyder energitjenester og batteri lagring, der som standard leverer en 80 ampere ladestation med en spænding på 240 volt, som kan tilsluttes hjemmets elinstallationer. Systemet kan desuden tilsluttes solceller.
Ifølge bilproducenten er den nye funktion ikke kun en fordel i tilfælde af strømsvigt. Den kan også gøre elregningen betydeligt mindre ved at forsyne husholdningen med strøm om dagen, hvor elpriserne er højere, for så at oplade i løbet af natten, hvor priserne er lavere.
Prisen for firehjulstrækkeren ligger på omkring 40.000 dollars, hvis ikke der medregnes eventuelle skattefradrag.
Ford er ikke den eneste bilproducent, der har udviklet på fordelene ved elektriske køretøjer. Også bilproducenter som Hummer, Tesla og Lucid Motors har introduceret elektriske biler med stor batterikapacitet.
I et land med 110 V net leverer den næppe 240V og den kommer nok ikke umiddelbart til salg i Europa
Jeg skifter ikke min gamle elbil (eller køber ny skulle jeg nok sige, da jeg nok under alle omstændigheder beholder den gamel) før man kan få en med ordentlig V2G funktionalitet. Det bliver jo alligevel fremtiden for alle elbiler. Så skal jeg bare have nogle solceller op på taget og en god jord til luft varmepumpe. Så kan jeg næsten vinke farvel til varme og elregning.
Politikerne må så finde noget andet at beskatte end grønne energiløsninger. Hvad med isetdet at beskatte nogle af de penge som transnationale virksomheder sender i skattely,
Det er noget ærkesludder at blande spidseffekten, som bilen kan forsyne omgivelserne med (9,6 kW), sammen med den angivne, udnyttelige baterikapacitet; i alt 90 kWh.
I USA er der 110V og 220V mv.
Lidt som vores system er et 3 faset system med 3x400 imellem faserne og 230 Volt fra hver fase ind til returlederen. altså 120 grader forskudt. I DK er alle 3 faser i hvert fald med rundt i vejen, om det så er ført ind i ejendom er så lidt forskelligt.
I USA er normalt lokale transformere med én fase, der transformeres ned i volt, hvor sekundærsiden deles på midten, hvor neutrallederen sidder. hver ende af sekundær side er derved 110V til neutral, og 220V imellem enderne, 180 grader "forskudt". Ved behov kan man få sin egen trafo i mast til særlige spændingsbehov.
Har hørt en historie om at systemet skulle være et resultat af lobbyisme hvor en minevirksomhed havde til mål at hæve kobberprisen. Om det er sandt ved jeg ikke, men kobber bliver der i alle fald brugt rigeligt af i det old(USA'ske?) system.
Mvh Elektrikeren.
De har vist 2x110v med 180 ° faseforskydning (nul i midten) så jo, det er ikke helt umuligt at den kan leverer 240 V AC :) (Jeg ved så ikke om den faktisk gør det)
Men hvordan du lige tilslutter den lovligt i Dk, kan jeg ikke lige regne ud...
Det er jo oplagt at elbiler får V2G funktion . Om få år vil der være mio. af elbiler i Europa hvis batterier i høj grad kan være med til at udjævne "dock kurven " ( levere el tilbage til nettet i spidsbelasings perioderne) . Derved kan en givne udbygninger at elnettet reduceres.
Elbiler kan være en del af smart grid og være en del af løsningen frem mod et EL samfund 2.0 hvor alt der kan ændres fra fossil energi SKAL overgå til el !
Siden Musk mf ikke VIL levere denne funktion pt , har vi her endnu et område hvor Europæiske politikker bør stille krav til bilproducenterne .
Ja altså hvis vi reelt vil reducere vores partikelforurening og co2 udslip !
I et land med 110 V net leverer den næppe 240V og den kommer nok ikke umiddelbart til salg i Europa
Ifølge Ford: "The bed also features a 240V outet for the tougher tasks at hand."
De har vist 2x110v med 180 ° faseforskydning (nul i midten) så jo, det er ikke helt umuligt at den kan leverer 240 V AC :) (Jeg ved så ikke om den faktisk gør det)
Det er faktisk 2x120V. Og hvis de opsætter et 2-faset stik i deres hjem, omtaler de det som 240V.
Siden Musk mf ikke VIL levere denne funktion pt , har vi her endnu et område hvor Europæiske politikker bør stille krav til bilproducenterne .
V2G er langt fra trivielt, sålænge man holder sig til AC-forbindelser. Indtil nu har eneste mulighed været at købe en Leaf og installere en DC-hjemmelader til en mindre formue. For samme formue kan man købe sig et hæderligt hjemmebatteri + inverter. Det har den store fordel at batteriet også kan forsyne hjemmet når bilen ikke er hjemme.
Det er muligt at løsningen bliver billigere med F-150, men der skal stadig noget elektronik til at sikre at strøm ikke ryger tilbage på nettet under en strømafbrydelse. Ellers er det ulovligt og farligt.
Alle elbiler kan indstilles til at lade når nettet er lavt belastet. Det giver 80-90% af fordelen ved V2G og det er gratis. Lovgivning om V2G vil blot medføre at elbiler vil blive unødvendigt dyre.
Many areas, such as the US, which use (nominally) 120 V, make use of three-wire, split-phase 240 V systems to supply large appliances. In this system a 240 V supply has a centre-tapped neutral to give two 120 V supplies which can also supply 240 V to loads connected between the two line wires.
Hvordan håndteres sikkerheden? Det kræver vist et specielt skillerelæ for at det er tilladt at forsyne nettet fra et batteri (uanset om det sidder i en bil eller ej). Dem, som skal reparere fejlen i nettet, skulle jo nødig få stød, hvis der lige pludselig er spænding på, selv om nettets forsyning er afbrudt.
Lidt som vores system er et 3 faset system med 3x400 imellem faserne og 230 Volt fra hver fase ind til returlederen. altså 120 grader forskudt. I DK er alle 3 faser i hvert fald med rundt i vejen, om det så er ført ind i ejendom er så lidt forskelligt.
I USA er normalt lokale transformere med én fase, der transformeres ned i volt, hvor sekundærsiden deles på midten, hvor neutrallederen sidder. hver ende af sekundær side er derved 110V til neutral, og 220V imellem enderne, 180 grader "forskudt". Ved behov kan man få sin egen trafo i mast til særlige spændingsbehov.
Lidt mindre kendt er at USA også bruger 3 faser som alternativ. Ofte i etagebyggeri. Så har de 208 volt mellem faserne svarende til at vi har 400 volt mellem to faser. Derfor kan vaskemaskiner med flere bruge både 208 volt til lejligheder og 230 volt (det er officielt 2x 115 volt) til huse.
"Bilen, der har fået navnet F-150 Lightning, kan nemlig også sætte ind som reserve og levere strøm til et hjemmet i tilfælde af strømsvigt. Og med en effekt på 9,6 kW kan den, hvis batteriet er fuldt opladet, levere strøm til et gennemsnitligt hjem i op til tre dage, baseret på et dagligt forbrug på 30 kilowatt-timer. Det skriver TechCrunch."
Med en forsyningssikkerhed på 99,996, svjh, må det da være enhver danskers drøm.
Sarcasm off!
Det er faktisk 2x120V. Og hvis de opsætter et 2-faset stik i deres hjem, omtaler de det som 240V.
Det er nøjagtigt hvad jeg har i huset her i Belgien. Der er ikke nulleder på forsyningen i vores distrikt, så de 240 volt er målt over 2 faser. Jeg kan måle 120 volt imellem 1 fase og jord. Alle vores gruppesikringer er 2 fasede.
Jeg er ikke elektriker, så jeg ved ikke mere om hvordan det bliver fordelt.
et hæderligt hjemmebatteri + inverter. Det har den store fordel at batteriet også kan forsyne hjemmet når bilen ikke er hjemme.
Solcelleinverter ( Ja selv små micro invertere) og hjemme batteri har også en anordning der kobler fra i tilfælde af at nettet går ned. Så for et meget lille beløb ville man kunne indbygge det elektronik i bilens ladesystem / V2G .
Elforbruget er jo nettop højest når vi kommer hjem om eftermiddagen 16-21.
En powerwall er dyr anskaffelse! Bilbatteriet har man jo allerede købt og er derfor ikke ekstra udgift i forbindelse med V2G brug.
Dertil kommer at ved at bruge elbilens batteri til V2G vil der alt andet lige være en stor ressourcebesparelse . pt er der mangel på batterier
Dertil kommer at ved at bruge elbilens batteri til V2G vil der alt andet lige være en stor ressourcebesparelse . pt er der mangel på batterier
Alt hvad jeg har hørt i semi-professionel sammenhæng er, at ingen arbejder seriøst med V2G som forsyning, men udelukkende som ultrahurtig regulerende og stabiliserende effekt. Alt andet vil også give et for stort slid på batteriet samt usikkerhed om, hvornår man har strøm nok til at bruge bilen. Ikke al kørsel kan planægges i detaler i forvejen.
Med en forsyningssikkerhed på 99,996, svjh, må det da være enhver danskers drøm.
Sarcasm off!
Man skal passe på med at skrive sådan noget. :-)
80.000 husstande og en del virksomheder mistede strømmen i dag pga fejl på Bellahøj.
https://energinet.dk/Om-nyheder/Service-og...
Der er en pointe i at kunne flytte husstanden elforbrug fra spidsbelastnings tidspunkter til når strømmen er billigere. Om ikke andet i forhold til diskussionen om belastning af elnettet og pris for udbygning. Men ellers kan man kun være enig og bilen var ikke hjemme da strømmen gik. Ford vil lave strøm-til-hus V2H og ikke strøm-til-net V2G.
Solcelleinverter ( Ja selv små micro invertere) og hjemme batteri har også en anordning der kobler fra i tilfælde af at nettet går ned. Så for et meget lille beløb ville man kunne indbygge det elektronik i bilens ladesystem / V2G .
Man kan sagtens lave en inverter, der er konstrueret, så den er afhængig af, at der er spænding (med den rette frekvens) på nettet i forvejen. Det er der ingen, der bestrider. Hvis man ikke kunne, ville de netopkoblede solcellerne rundt omkring i de små hjem jo ikke kunne tillades.
Man kan også sagtens lave en inverter, der kan køre ø-drift og levere strøm ind på et net, der ikke har anden forsyning. Det er sådan en, der sidder i den omtale Ford.
Problemet opstår, når den skal kunne begge dele. Så skal man være 100% sikker på, at den ikke pludselig beslutter sig til at gå i ø-drift, mens nettet er lukket, fordi nogen skulle arbejde på det. Man må gå ud fra / håbe, at netselskaberne og/eller myndighederne har nogle ret strikse krav til, hvordan den sikkerhed er opnået.
Der var en anden tråd om emnet for et halvt års tid siden her på ing.dk, og her mener jeg, at en med forstand på tingene fortalte, at der ikke findes nogen løsning til hjemmebrug, der både kan køre ødrift og er godkendt til at være netopkoblet.
For dem der kan lade på jobbet bliver det alletiders løsning til ekstra frynsegoder.
Lad bilen op på jobbet gratis og tag energien med hjem til at varme hus og badevand op.
Samme princip som min bekendte, der tankede sin arbejdsbil op fra tanken på byggepladsen hver dag, samtidig med minigraveren på traileren, og tømte en god sjat af dieselolien over i tanken derhjemme til oliefyret.
Det var et indforstået personalegode.
Det var et indforstået personalegode.
Der er arbejdspladser så forskellige - På min arbejdsplads ville det blive kaldt tyveri, være fyringsgrund, og eventuelt politianmeldt.
Der var en anden tråd om emnet for et halvt års tid siden her på ing.dk, og her mener jeg, at en med forstand på tingene fortalte, at der ikke findes nogen løsning til hjemmebrug, der både kan køre ødrift og er godkendt til at være netopkoblet.
Hvordan virker så et husstands hjemme batteri à-la Tesla Powerwall?
Hvordan virker så et husstands hjemme batteri à-la Tesla Powerwall?
Altså dem, der er solgt og opstillet i Danmark?
Jeg aner det ikke. Men hvis der (som det blev hævdet i den tråd, jeg omtaler højere oppe) ikke findes nogen i Danmark, der både må køre ø-drift og netopkoblet, har den typiske ejer vel valgt en løsning, der kan køre netopkoblet, da incitamentet normalt er besparelser på elregningen snarere end nødstrømforsyning.
Og dermed må man jo antage, at de falder ud, hvis forsyningen fra nettet falder ud.
Jeg aner det ikke. Men hvis der (som det blev hævdet i den tråd, jeg omtaler højere oppe) ikke findes nogen i Danmark, der både må køre ø-drift og netopkoblet, har den typiske ejer vel valgt en løsning, der kan køre netopkoblet, da incitamentet normalt er besparelser på elregningen snarere end nødstrømforsyning.
Det er vel ikke mere vanskeligt end at der indskydes et relæ på netopkoblingen der slår fra når forsyningen falder ud. Så kører huset i ødrift indtil der kommer forsyningsspænding igen. Men jeg overser måske et eller andet.
Det er vel ikke mere vanskeligt end at der indskydes et relæ på netopkoblingen der slår fra når forsyningen falder ud. Så kører huset i ødrift indtil der kommer forsyningsspænding igen. Men jeg overser måske et eller andet.
Jeg har ikke sagt, at det er teknisk umuligt. Jeg har kun sagt, at der tilsyneladende ikke er nogen, der har fået en løsning godkendt.
Men for at starte et sted: Hvordan ved relæet, at der ikke er forsyning på nettet?
Fra ford.com: "When home is properly equipped and home transfer switch disconnects the home from the grid." Så der er tilsyneladende ikke noget V2G. Men lidt lavpraktisk kunne man vel forsyne huset gennem en hovedafbryder med logikken: Høj elpris og F150 tilsluttet og opladet -> sluk hovedafbryder. Det ville jo stadig både aflaste elnettet og Ford-ejerens elregning.
Men lidt lavpraktisk kunne man vel forsyne huset gennem en hovedafbryder med logikken: Høj elpris og F150 tilsluttet og opladet -> sluk hovedafbryder. Det ville jo stadig både aflaste elnettet og Ford-ejerens elregning.
...og så står alle husets ure og blinker på 0:00, hver gang man har skiftet om.
Jeg har ikke sagt, at det er teknisk umuligt. Jeg har kun sagt, at der tilsyneladende ikke er nogen, der har fået en løsning godkendt.
Men for at starte et sted: Hvordan ved relæet, at der ikke er forsyning på nettet?
Fjernaflæst måler har funktion hvor el-selskabet kan vælge at slukke for strømmen, om kunden ikke har betalt til tiden. Måleren kan kommunikerer ved hjælp af højfrekvens på lavspændingsnettet eller trådløst og det skulle vel være oplagt at bruge relæet i måleren og at det blev styret af el-selskabet.
I en situation hvor nettet fejler, så slukker relæet i måleren og anlægget i huset går i ødrift og det er der ikke noget problem ved.
Værre er når nettet er oppe at køre igen og relæet i måleren kobler ind igen og det viser sig at det ikke er synkront og så sker der ting og sager, sansynligvis er man heldig, om man slipper med, at der kun går nogle sikringer.
Synkroniseringsproblem kan nemt løses ved at inverteren har målekredsløb direkte til el-nettet og at el-forsyningen venter eksempelvis et minut til relæet i måleren slår til, da det skulle være rigeligt til, at inverteren kan få tid til at synkronisere op til el-nettet og sammenkobling vil foregå aldeles smertefrit.
I en situation hvor nettet fejler, så slukker relæet i måleren og anlægget i huset går i ødrift og det er der ikke noget problem ved.
Findes den funktionalitet i de elmålere, vi har i dag, og er det en funktionalitet, som netselskabet stoler på i sikkerhedssammenhæng?
Der er altså normalt en kæmpeforskel på, hvad man kan, når noget "bare" skal virke, og hvad man kan, når noget skal have en sikkerhedsfunktion. På de kedelanlæg, jeg har arbejdet med, er der også altid lyse hoveder, der mener, at en sikkerhedsfunktion bare lige kan lægges ind i DCS'en - men det kan den stort set aldrig.
Hvis relæet i måleren ved en fejl ikke slår fra, når kunden ikke har betalt, så er risikoen kun, at kunden får gratis strøm. Hvis relæet ikke slår fra, når folk arbejder på nettet, kan man slå nogen ihjel.
og så står alle husets ure og blinker
Det kan selvfølgelig være en bivirkning. Men nu skrev jeg at løsningen var lavpraktisk. Man kunne måske også overveje at pensionere VHS'en og clockradioen ?. Så er der 2 ure færre, som står imellem Ford-ejeren og aflastning af elnettet. I andre sammenhænge er det tilrådeligt at vi bor i jordhuler og lever af algerne på væggen deri. Så et par blinkende ure vil for nogen være overkommeligt.
Værre er når nettet er oppe at køre igen og relæet i måleren kobler ind igen og det viser sig at det ikke er synkront og så sker der ting og sager, sansynligvis er man heldig, om man slipper med, at der kun går nogle sikringer.
Synkroniseringsproblem kan nemt løses ved at inverteren har målekredsløb direkte til el-nettet og at el-forsyningen venter eksempelvis et minut til relæet i måleren slår til, da det skulle være rigeligt til, at inverteren kan få tid til at synkronisere op til el-nettet og sammenkobling vil foregå aldeles smertefrit.
Som sagt - så var der noget jeg overså :-) Når jeg spørger - så skyldes det uvidenhed - ikke at jeg vil sidde og spille smart. Så nu prøver jeg igen; hvordan fungerer det så i dag med alle de decentrale produktionsenheder såsom private solcelleanlæg og vindmøller - for ikke at tale om nødforsyningsanlæg i mindre virksomheder med UPS og GenSet? De skal vel alle kobles tilbage til nettet efter en afbrydelse. Så må man vel antage at teknikken allerede er tilgængelig på kommercielt marked.
Så nu prøver jeg igen; hvordan fungerer det så i dag med alle de decentrale produktionsenheder såsom private solcelleanlæg og vindmøller - for ikke at tale om nødforsyningsanlæg i mindre virksomheder med UPS og GenSet?
Du beskriver to forskellige typer: Een type, der kun skal køre netopkoblet (solceller og vindmøller) og een type, der kun skal køre ødrift (nødforsyningsanlæg).
Prøv at læse mit allerførste indlæg i tråden een gang til. Som jeg skrev, er de to typer hver for sig ikke noget problem. Ingen af dem kan komme til at sende el ud på et spændingsløst net. Det er blandingen af de to typer, der øger udfordringen.
Du beskriver to forskellige typer: Een type, der kun skal køre netopkoblet (solceller og vindmøller) og een type, der kun skal køre ødrift (nødforsyningsanlæg).
Men det er netop det jeg ikke kan få til at hænge sammen. Et solcelleanlæg holder vel ikke op med at generere strøm når netforsyningen forsvinder - eller tager jeg fejl?
Så der skal vel ske en adskillelse af solcelleanlægget og nettet, hvis der skal garanteres at der ikke sendes strøm retur på nette ved strømafbrydelse.
Og så undrer det mig i øvrigt at de folk der skal reparere på et strømnedbrud stoler på at der ikke pludselig kommer strøm et eller andet sted fra. Jeg vil da gå ud fra at de selv etablerer kontrolerede afbrydelser omkring nedbrudsstedet for at undgå ulykker. Ligesom tog kørestrøm bliver jordet omkring et arbejdssted.
Men det er netop det jeg ikke kan få til at hænge sammen. Et solcelleanlæg holder vel ikke op med at generere strøm når netforsyningen forsvinder - eller tager jeg fejl?
De fleste solcelleanlæg lukker faktisk ned under en strømafbrydelse. Netop for at sikre, at der ikke pludselig er strøm på elnettet. Men også fordi der skal være noget til at synkronisere frekvensen.
Man kan komme udenom det problem ved at etablere et lavspændingsnet med DC internt i huset. Så har du nogle batterier som kan oplades både fra elnettet og fra solcellerne. Og et forbrug der trækker direkte fra batteriet.
De fleste solcelleanlæg lukker faktisk ned under en strømafbrydelse. Netop for at sikre, at der ikke pludselig er strøm på elnettet. Men også fordi der skal være noget til at synkronisere frekvensen.
OK - Det var jeg ikke klar over.
Jeg tror vi er ved at komme frem til, at hvis Ford faktisk kan levere det de lover, godkendt og sikkert. Så er det lidt af en revolution. Spændende hvad konkurenterne og underleverandørerne finder ud af jf artiklen om det danske firma der ville det samme.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard