Ny EU-aftale: Alle større bygninger skal have ladestandere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny EU-aftale: Alle større bygninger skal have ladestandere

Senest fra 2025 skal man opsætte ladestandere i nye større erhvervsbyggerier - og i større boligbyggerier skal der trækkes tomrør til alle p-pladser, så der let kan etableres ladestationer ved senere lejlighed. Illustration: Clever

Fremover skal bygninger ikke bare designes til at kunne rumme mennesker, men også deres elbiler. Det er Europaparlamentet, Kommissionen og det estiske formandskab, der for tiden styrer EU, blevet enige om. Det fremgår af en pressemeddelelse fra ministerrådet:

Aftalen handler om en revision af EUs Bygningsdirektiv. Revisionen er en del af kommissionens såkaldte Vinterpakke, der skal fremme energieffektivitet, vedvarende energi og gøre det indre energimarked mere sammenhængende.

Ladestanderkrav

Et af kravene i aftalen er, at nye bygninger og bygninger, der bliver hovedrenoveret, skal forberedes til elbiler.

Nye erhvervsbygninger, og erhvervsbygninger, der bliver hovedrenoveret, skal således have mindst en ladestander og der skal trækkes tomrør til hver femte parkeringsplads, så der senere kan etableres flere ladestandere. Kravet gælder dog kun, hvis bygningen har mindst ti parkeringspladser indbygget eller i umiddelbar nærhed.

Læs også: Om tre år skal bygninger gøres klar til elbil-opladning

I nye boligbyggerier eller boligbyggerier, der bliver renoveret, skal der trækkes tomrør til alle p-pladser. Ligesom for erhvervsbygninger gælder kravet imidlertid kun, hvis bygningen har mindst ti parkeringspladser indbygget eller i umiddelbar nærhed.

Dansk regering imod

Kravet om at opsætte ladestandere går imod den danske regerings ønsker. I et høringsnotat om ændringerne i Bygningsdirektivet, skrev Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, at:

»Regeringen lægger betydelig vægt på, at krav til infrastruktur alene omfatter forberedelse af kabelrør frem for ladestandere, og at eventuelle krav uanset udformning er proportionelle i forhold til forventet udvikling af elbilsparken. Ydermere lægger regeringen meget betydelig vægt på, at obligatoriske kvantitative krav om etablering af ladestandere ved eksisterende bygninger udgår af direktivet.«

Læs også: Elbilaftale gør opladning på gaden markant dyrere

Men kravene til ladestandere var vigtige for kommissionen – så vigtige, at den spanske kommissær for klima og energi, Miguel Arias Cañete, efterfølgende tweetede, at han var skuffet over, at der ikke var enighed om skrappere krav, fordi det ville have været i bedre overensstemmelse med EU's forpligtelser i Paris-aftalen og unionens strategi for en mindre forurenende transportsektor.

Elbilalliance: Krav kommer for sent

Også Lærke Flader, der er chef for elbilalliancen i Danmark er skuffet.

»Det positive er, at kravene på sigt kan understøtte elektrificeringen af transportsektoren. Men i forhold til den positive udvikling vi for øjeblikket ser på elbilmarkedet, så virker det ret sent, hvis laderne først skal være etableret i 2025.«

Desuden er hun ærgerlig over, at kommissionens mere detaljerede krav til ladestanderne blev droppet under de langvarige forhandlinger.

»Vi havde også gerne set, at man stillede krav til ladeeffekten, for hvis det skal gøre det attraktivt at køre elbil, nytter det ikke noget, at man kun kan oplade langsomt. Desuden ville det være godt, hvis man havde stillet krav til ladestationernes intelligens, så de eksempelvis vil kunne reagere på prissignaler under opladningen.«

Danmark bør fremskynde krav

Fordi der kun er tale om minimumskrav, håber hun, at Danmark og de andre lande vil gå endnu videre og endnu hurtigere end EU kræver.

»Det er meget lettere og billigere at installere kabler, hvis der er trukket tomrør, så jeg håber, at de danske politikere vil vise større ambitioner, fremskynde kravene og stille krav til ladeeffekt og intelligens.«

Læs også: Kronik: Elbilen er meget mere end et skatteanliggende

Cowi har tidligere beregnet, at det er 2-9 gange dyrere, at installere en ladestation, hvis der ikke er trukket tomrør til formålet.

Ifølge Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd kan både staten og kommunerne stille krav om installering af tomrør ved nybyggeri.

Før aftaleteksten bliver til lov skal forhandlingspartnerne imidlertid igennem en række møder og i januar skal de europæiske energiministre godkende resultatet. Hvis og når aftalen bliver godkendt, går der 20 måneder, før den træder i kraft.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har jeg forstået det korrekt? Vores regering modarbejder at der om 8 år stilles krav om tomrør til fremtidig opladning?

Det virker som anti-elbils fundamentalisme...

Gad godt vide hvad argumentet er?
Tomrør fra 2025 lader til at være meget lidt fordyrende og stå mål med selv konservative vurderinger af udviklingen.

  • 10
  • 2

Mange tak for den opklarende kommentar - Det var mig der læste det som fanden læser biblen :-)

Det giver mere mening. Ladestandere er det nok også bedre at private udbydere får lov at tage sig af - ikke bygherrer.

  • 3
  • 0

Det giver mere mening at der stilles krav til laderproducenterne, at benytte standard kraftstik. Og dernæst hvilken forsikring der skal sættes for.
Kronede dage til kabelproducenter. (og kabeltyve), hvis der kræves højere ampere-kapacitet end selve huset.

  • 1
  • 0

De fleste biler står stille mere end de kører.

el-biler kan lades hver gang de er parkeret, de nyere modeller er med fornuftig rækkevidde.

Med mine øjne burde standard 230V 10A med jord ved hver enkelt P-plads være fint nok.

Men jeg anerkender gerne at fakturerings målere koster kassen, hvilket taler for store ladestandere der kan servicere mange biler med mange Kwh i døgnet.

Måske det var noget for el-bilproducenterne at lave noget der er integreret i bilen, så vi kan klare os med simple billige kraftstik? CPU kraft er der jo rigeligt af i moderne biler.

  • 2
  • 3

Med mine øjne burde standard 230V 10A med jord ved hver enkelt P-plads være fint nok.

Som elbil ejer er jeg helt enig i den betragtning.

Med 240/V10A kan jeg lade ca. 10km/h. Det passer fint til en arbejdsdag, overnatning på hotel eller en rejse fra en lufthavn. Det er klart at foretrække fremfor at skulle gå forgæves ned i parkeringskælderen for at se om laderen er fri.

Men om det er bygherren der skal betale for samfundets infrastruktur, kan man diskutere.

  • 2
  • 3

En ladeeffekt som kun giver 10 km´s rækkevidde pr times ladning – altså ca. 80 km på en hel nat – virker for mig lidt pjattet (med mindre man kører Ellert eller Kewett). Vi taler om regler for en snarlig fremtid, hvor vi må regne med at den overvejende del af bilparken er elbiler, og med en rimelig rækkevidde.

Så det er vigtigt, at der i hvert fald installeres tomrør til kraft (3 faser + nul og jord – 400V/16A). Så har man altid muligheden for at få 11 kW som giver ca. 50 km´s rækkevide pr times ladning – og derfor normalt nok til næste dags kørsel. En sådan installation giver i øvrigt mulighed for både Type 2 og alm. kraftstik (rødt CEE).

I øvrigt helt enig med Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.

Alle ønskes en glædelig jul og et godt nytår.

  • 6
  • 0

En ladeeffekt som kun giver 10 km´s rækkevidde pr times ladning – altså ca. 80 km på en hel nat – virker for mig lidt pjattet


Har ud en el-bil med 300km batterikapacitet
70-80km opladning mens du er på arbejde.
80-90km opladning mens du sover
200 Km opladning lørdag og søndag.

5x160=800 Km (hverdags opladning)
2x200=400 km (weekend opladning)

Spørgsmålet er udelukkende om du kan fordele disse 1200km nogenlunde fornuftigt over ugen?

  • 2
  • 3

En ladeeffekt som kun giver 10 km´s rækkevidde pr times ladning – altså ca. 80 km på en hel nat – virker for mig lidt pjattet


Tjoh, hvis man har min 10km/h ladekapacitet (fed enhed) til rådighed på enhver plads, hvor man kunne finde på at stille bilen, vil det i dagligdagen give mindre besvær, end hvis man skal holde på en bestemt plads for at have højere ladehastighed - og være nødt til at flytte bilen derfra efter endt ladning for at give plads til andre.

  • 6
  • 1

Enig - jeg mener blot at det på sigt kan vise sig at være en fejlinvestering kun at give mulighed for enfaset (240V/10A) opladning.
Der skal i fremtiden selvfølgelig være mulighed for 3-faset opladning til ALLE pladser - det er jo ikke tomrøret der koster pengene.

Mon ikke enhver fornuftig "nybygger", vil forberede sit hus for trefaset opladning, hvis man ved at den næste bil eller den nuværende er en elbil?

  • 7
  • 0

Mon ikke der også kommer andre løsninger inden 2025?

Er det smart at låse sig fast... måske tomrør kan forsvares...

Dels er der billigere Sodium batterier på vej, dels vil Graphen nok blive så billig at producere at superkapacitorer kan klare batteriernes arbejde (stort set), og vil kunne hurtiglades via en robotlader på tankstationer på nogle minutter, og så er der solid state, dels regner man med at Lithium batterier bliver væsentligt billigere, så mon ikke det er rimeligt at antage at inden 2015 vil en typisk elbil uden store problemer have en range på 5-600 km (eller mere) per opladning. (Hvis vi regner med at i 2025 kan man tale om 50 US$ per KWH, og 3 km per KWH så taler vi om ca. 10.000 US$ batterier i en bil af denne type).
Dvs. at en EV bil kunne klare kørebehovet flere dage frem på een opladning, og typisk hurtiglades på forholdsvis kort tid. Sådanne hurtigladere er ikke noget man laver i en parkeringskælder, det er med robotarm etc. så tankstationen (eller dens afløser, indkøbscentret for eksempel) er ikke helt passe endnu.

Og dels er der jo ret mange andre løsninger på vej, og måske alligevel hurtigskift af batterier a la BetterPlace kan blive en option når der skal meget energi hurtigt på, blot med ordentligt management. (Nej... hvad der skete dengang har vi debateret... )

Der arbejdes også hårdt på at lave små gasturbiner, som er gode nok til at være rangeextenders, for eksempel ved at bruge grøn H2 etc. Dvs. man måske har 200 Km almindelig range, og så har en "lejet" range extender der kan ligge i bagagerummet (eller lign.) når man skal længere. Eller simpelthen en lejet batteri range extender, der ligeledes lægges hurtigt ind (der har bl.a. været et forsøg med at lave små units der hver især kan løftes af en privatperson som gå i "klik" i bilen som ekstra batteri)

Og så er der en del forsøg i gang med vejbaner der oplader, i byer og på givne strækninger, se for eksempel her:
https://www.scientificamerican.com/article...

Hvis der var tale om noget der skulle blive klar inden 2 år.. så måske... men at bestemme nu, at det er privatladere der vil blive brug for om 6 år?

  • 0
  • 4

og vil kunne hurtiglades via en robotlader på tankstationer på nogle minutter


Betragter du det som et eftertragtelsesværdigt scenarie, at vi fremover stadig skal være tvunget til at besøge en tankstation for at fylde vores biler op med energi? Er det også sådan, du hellere ville lade din mobiltelefon?

Jeg vil helt sikkert foretrække, at det foregår der, hvor bilen alligevel er parkeret. Så vil jeg kun være tvunget til ekstra stop på turen i de få tilfælde, hvor turen er så lang, at ekstra påfyldning undervejs er nødvendig.

  • 10
  • 0

Som jeg forstår artiklen vil regeringen ikke forbyde tomrør.


...men de vil forbyde ladestandere? Nej, vel?

Der er ifølge artiklen en forskel på regeringens holdning til tomrør og ladestandere, og denne forskel består naturligvis ikke i forskellige holdninger til forbud.

Det må vel stå bygherren aldeles frit for at oprette det i.f.m. renoveringer og nybyggeri.


Hvis man vil have samfundet til at bevæge sig i en bestemt retning, skal den slags måske ikke overlades til bygherren.

En bygherre, der bygger en udlejningsejendom, har jo ikke meget interesse i, at der kan lades elbiler i bygningen - i hvert fald ikke før elbiler bliver så udbredte, at udlejningsmulighederne forringes, hvis der ikke er lademulighed. Jeg synes, det er fint, at man laver regler for den slags.

  • 5
  • 0

...men de vil forbyde ladestandere? Nej, vel?

Vil regeringen forbyde ladestandere??
I øvrigt diskuterer man i tråden om ladestandere skal vente.

Måske handler denne diskussion, og mange andre for den sags skyld om forskellen den gruppe, som står som hovedløse høns og føler sig fortabte, hvis der ikke er lovgivning for alle gøremål, og at der findes forhold, hvor man SELV skal tage beslutninger, - og om gruppen der selv kan tage en beslutning!

  • 0
  • 3

Vil regeringen forbyde ladestandere??


Hvis du mener, at forskellen på regeringens holdning til ladestandere og tomrør er, at regeringen ikke vil forbyde tomrør, så må den logiske følgeslutning jo være, at regeringen gerne vil forbyde ladestandere.

Synes du, det lyder mærkeligt? Det gør jeg også. Så vi er vel enige om, at du må have ment forkert.

Måske handler denne diskussion, og mange andre for den sags skyld om forskellen den gruppe, som står som hovedløse høns og føler sig fortabte, hvis der ikke er lovgivning for alle gøremål, og at der findes forhold, hvor man SELV skal tage beslutninger, - og om gruppen der selv kan tage en beslutning!


Eller også handler den om, at nogen har indset, at hvis den gruppe, der skal tage beslutningen, ikke er en gruppe, som har en personlig interesse i, at noget sker, så sker det ikke, selv om det ville være til gavn for samfundet.

  • 4
  • 0

Det behøver ikke at være dyrt at lægge tomrør. Det kan ske med styret underboring, ligesom når vi laver fiberrør. Eller de kan fræses ned i en smal rille i asfalten.

Hvordan når COWI frem til at det udgør 2 til 9 gange prisen på ladestationen?

  • 2
  • 1

Det giver mere mening at der stilles krav til laderproducenterne, at benytte standard kraftstik. Og dernæst hvilken forsikring der skal sættes for.

Kraftstik er ikke designet til at blive samlet og skilt ad så ofte som der er brug for her.

Men den primære forskel til et type 2 stik er at det er designet til det og at der er en dataprotokol, som bruges til først at lukke op for strømmen, når der sidder en bil til. Det er således umuligt at få stød med et ubeskadiget type 2.

Der er ikke den store forskel i størrelse på et rødt CEE kraftstik og type 2. Begge typer stik er tre faser 400V og op til 63A. Type 2 kan også køre en fase eller DC men det mener jeg ikke er relevant på parkeringspladser.

  • 2
  • 0

Jo men hvis jeg eksempelvis kan lave tomrør til 30 parkeringspladser for 10.000 kr, så skal det være temmelig billigt hvis den fordyrer installationen med en faktor 2 til 9 gange at ringe til mig.

  • 0
  • 0

Lidt uklart hvor tomrøret skal føres hen... Ved indkøbscentre, industrier, skoler og andre offentlige bygninger, kan det føres til skel og åbne mulighed for direkte tilslutning til det offentlige elnet, hvor forskellige udbydere kan få mulighed for at opstille ladestationer... Men det kan også være til hovedfordelingstavlen så ejeren af p-pladsen selv kan handle med strøm?

Ved boligforeninger, er det så til den enkelte bolig (privat parkering?) eller igen til skel eller fælles tavlerum for at nogen kan tjene penge på at opsætte ladestandere?

  • 1
  • 0

Det eneste der giver mening er tilslutning til det offentlige elnet. Så kan man altid finde ud af hvordan det afregnes via elmåleren. Der er ingen årsag til at sende elektronerne på en omvej først.

  • 0
  • 0

Nu må kæden da været hoppet helt af. Det er da sælgeren af energien der har forretningen og derfor opretter energítankstationer med betalingssystemer, så det må da være elselskaberne der i deres respektive forsyningsområde tilpligtes at oprette de nødvendige ladestandere.

Hvorfor i alverden skal en bygningsejeren betale for elladestationer ? Det kunne jo være, at brugerne af bygningen vælger at køre på brint ? Skal bygningsejeren så også oprette en brinttankstation ? Nej vel ?

Men det er jo det samme igen og igen: Batteribillobbyen fører sig hensynsløst frem med alverdens krav om gratis dit og dat for at udbrede deres såkaldte nye teknologi og redde verden for andres penge, selv om teknikken er mere end 100 år gammel.

  • 1
  • 9

Det var ikke helt det jeg sagde....

Blot at det måske er lidt uovervejet at forpligte ladstandere i parkeringskældre etc. når det slet ikke er så sikkert at der i den grad er brug for dem og af den type vi i dag taler om.

Selvfølgelig er det da en god ide med at have ladestandere (af den type der kommer til at passe til den givne tid). Og dem der vil kan jo også lade hjemme om natten etc.

Blot var min mening at derfra og til at forpligte alle pkældre etc. til at lave ladestandere når det endnu ikke er helt klart om der er brug for, om vi lader gennem asfalten, kan klare den på par minutter ved en elmast (og blive debiteret på vores egen elregning etc.) eller måske noget helt 3de

  • 0
  • 0