Ny etiket afslører, hvis fødevarer får varme under transport
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny etiket afslører, hvis fødevarer får varme under transport

Illustration: Etisoft

Både fødevarebranchen og medicinalindustrien fremstiller produkter, der skal være på køl, når de transporteres. Men det kan være svært at få data for, om temperaturkravene er blevet overholdt undervejs.

Det bliver nu både lettere og billigere med en ny etiket fra Etisoft, der rummer en RFID-chip. Det er første gang, at den type RFID-etiketter præsenteres i Danmark, og det sker ved HI-messen i Herning 3.-5. oktober.

Selve etiketten består af en chip med temperatursensor, batteri og lager til at gemme logninger af temperaturen. Normalt vil den type logger skulle støbes ind i plast. I stedet er det hele samlet i en enkelt etiket, der er lamineret, fortæller John Briann Petersen, direktør hos Etisoft.

»Sammen med temperaturlog­geren får kunden mulighed for at få stregkoder, nummerering af etiketten, logo og lignende info trykt og kodet i chippen på etiketten. De kan så aflæse den, når varen bliver leveret ved hjælp af en mobiltelefon,« forklarer han.

RFID-etiketten fra Etisoft har en chip med temperatursensor, batteri og et lager, hvor den kan gemme måledata fra f.eks. en fødevares rejse fra slagteriet til køledisken. Illustration: Etisoft

Overførsel af data sker via telefonens NFC-forbindelse.

Sol- og skyggeside

Problemet med traditionelle temperaturloggere i for eksempel en lastbil kan opstå, hvis nogle af varerne står på lastbilens skyggeside og nogle står i den side af bilen, som solen skinner på. Det kan give store varmeforskelle inde i lastbilen:

»Men nu kan kunden få individuelle målinger fra alle paller i lastbilen,« siger John Briann Petersen.

Selve RFID’en er leveret af firmaet NXP, der er en af verdens største producenter af antenner og chips Udviklingen har været i gang de ­seneste tre-fire måneder, og lige nu er den første 0-serie ved at blive fremstillet. Der arbejdes med tre danske projekter: en fødevareproducent, en pharmaproducent og et transportfirma. John Briann Petersen kan dog ikke afsløre, hvilke konkrete virksomheder der er tale om.

Lyser viser vej til varen

Lige nu foreligger der altså en RFID, som kan logge op til 10.000 temperaturmålinger med 0,3 procents nøjagtighed (den fås også til 3.000 og 5.000 målinger), men hos Etisoft overvejer de nu andre muligheder for at gøre det nemmere for brugerne.

»Det kunne for eksempel være en RFID med indbygget LED, som lyser rødt, hvis varer har været udsat for for høje temperaturer. Så ville det være nemt at udpege de beskadigede varer i en lastbil,« siger John Briann Petersen.

Et af de mere konkrete næste skridt, som der på vej, er en temperaturlogger, der er i stand til at modstå op til 95 grader. Den skal kunne tåle at komme i en industriopvaskemaskine og holde i mindst et år.

Etisoft har eksisteret i 22 år og forhandlede i begyndelsen selvklæbende etiketter fra 3M. I dag samarbejder man bl.a. med Mac Arthur Corporation, der er en af USA’s største udbydere af industrielle etiketter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et interessant spørgsmål (tænker jeg) er hvad en sådan etiket koster?

Nu kan man læse sig til at de er i gang med en 0-serie; dermed er prisen nok stadig lidt høj.

Men snakker vi 10 kr, 1 kr eller 0,10 kr pr. etiket - dette kunne jeg godt tænke mig at vide.

Og forresten ... hvordan er miljøpåvirkningen fra batteriet? For etiketten ryger vel til forbrændingen efter endt transport?

  • 1
  • 0