Ny emballage giver håb om at få den sidste ketchup ud af flasken

At få den sidste ketchup ud af en flaske er svært. Der sidder altid noget tilbage i bunden og på siderne, og sidste ende kan meget af indholdet ende med at blive smidt ud sammen med den tilsyneladende tomme emballage.

Det har Fraunhofer Institutterne i Freising og Stuttgart i samarbejde med universitetet i München og forskellige virksomheder nat sig for at gøre noget ved.

Fraunhofers afdelingen for funktionelle overflader i Freising under ledelse af dr. Cornelia Stramm står bag udviklingen af nye overfladebelægninger, der kan nedsætte blandt andet ketchups klæbning til en plastoverflade.

Forskellen på en plastflaske med den nye coating og en uden. (Foto: Fraunhofer) Illustration: Fraunhofer

Cornelia Stramm forklarer, at det plastmateriale, emballagen skal fremstilles af, belægges med en meget tynd overfladebelægning på højst 20 nanometer. Det foregår i vakuum.

Ved at tilføre forskellige gasarter og påføre en spænding dannes en plasma, og ioner overføres til plastoverfladen.

Forskellige gasser giver forskellige coatings, som der så kan vælges imellem afhængigt af, om det er ketchup, majonæse eller noget helt tredje man i sidste ende skal have til at glide letter af emballagen. Når plasten er coatet, formes den til flasker, eller hvad der passer bedst.

De første resultater med den nye teknik viser, at det er muligt at reducere spildet med mindst 50 procent. Før den nye emballagetype kan sendes på markedet, skal den igennem et større afprøvningsprogram, hvor nogle grundlæggende spørgsmål skal besvares, blandt andet om overfladebelægningen ændrer emballagens øvrige egenskaber, om den hæfter godt nok, om den kan klare både sure og basiske miljøer, og om den er langtidsholdbar.

Eksempler på den nye emballage præsenteres på en plast- og gummimesse i Düsseldorf i slutningen af oktober.

Dokumentation

Fraunhofers pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...skulle producenterne have en interesse i at bruge en masse penge på et tiltag, der bevirker, at de sælger færre ketchupflasker og mayonnaisebøtter?

Mvh Morten K. Thomsen, journalist på Ingeniøren

  • 0
  • 0

Det er blevet et særdeles attraktivt salgsargument at være med til at skåne miljøet og spare på resurserne - også ketchup-resurserne :-)

  • 0
  • 0

Man kan da bare stille flasken på hovedet i køleskabet. Med tiden synker alt indholdet ned til proppen. Hvor svært kan det være ?

  • 0
  • 0
Morten K. Thomsen

Lige den tanke der faldt mig ind sammen med jeg læste overskriften.

John Laustsen

Syntes lige du skal overveje hvor meget oinisering bliver brugt i industrien i forvejen. Tror ikke der findes meget industri der ikke et eller andet sted bruger det i dag.

Jon Bendtsen

Metalembalage fremstillingen er dyr i forhold til plast. Metal er dyrt. Og som John skriver er producenterne ikke interesseret i du køber færre af deres produkter, tror det er svært at overbevise dem om. Omkring metalpriser prøv at læse denne artikkel: http://ing.dk/artikel/81851

  • 0
  • 0

Der er jo meget syre i ketchup. - Så, mon ikke tuben alligevel skulle coates med et eller andet?

Det er forøvrigt også længe siden jeg har set en metaltube! - Vist kun til "plasitsk træ"!?

  • 0
  • 0

Faktisk kender jeg en som lavede en tandpastadispenser, som doserede tandpastaen i rigtige mægder og udnyttede tuben bedre. Den ville producenterne heller ikke sælge af netop denne grund.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten