Ny elbil fra Østen med batteri-abonnement kommer på markedet i USA og Europa

VF8 er en mellemstor elektrisk SUV fra den vietnamesiske producent VinFast Illustration: VinFast

Hvis du lige har vænnet dig til at se kinesiske elbiler i gaderne, så bliver næste at se elbiler fra Vietnam. Det er producenten VinFast, der tidligere på året annoncerede, at de ville sælge biler i USA og nu melder deres ankomst til Europa, med 50 salgssteder i Tyskland, Frankrig og Holland.

Hvis mærket ikke ringer mange klokker, er der ikke noget at sige til det. Virksomheden VinFast er kun fem år gammel og præsenterede den første model i 2018. Det var en traditionel SUV baseret på komponenter fra BMW, design fra Pininfarina og produktionsteknologi fra Magna Steyr.

Men siden er det gået stærkt. Der er blevet bygget en produktionsfabrik på en 350 hektar stor grund tæt på Hai Phong, der ligger ved havet øst for Hanoi. På bare 18 måneder blev produktionen sat op, og de første VinFast Lux A2.0-modeller rullede af rampen i 2019. Bilen blev hurtigt den mest solgte model i Vietnam.

Nu handler det om elbiler, og på CES 2022 i Las Vegas blev der præsenteret fem modeller, hvoraf de to SUV’er VF8 og VF9 kommer til salg både i USA og Europa i slutningen af 2022. Derefter skulle en mindre model, kaldet VF7 være klar i 2023. VinFast leverer allerede elektriske scootere og busser i Vietnam.

Ekspansionen kommer til at koste penge, og her er VinFast godt rustet med Vietnams rigeste mand i ryggen. Han hedder Phạm Nhật Vượng og er i spidsen for Vingroup. Her er man klar med investeringer. For ud over fabrikken i Hai Phong, der skal producere 250.000 biler om året, så er der planer om at investere i produktionskapacitet i USA. Konkret skal fabrikken ligge i North Carolina, hvor der investeres 14 milliarder kroner i en produktionskapacitet på 150.000 biler årligt. VinFast har også indikeret, at der kan komme produktion af batterier og elektriske busser og måske helt op til 13.000 nye job i området.

Mange konkurrenter

Som mange nok har bemærket er elektriske SUV i høj kurs både i Europa og i USA, og VinFast vil altså få hård konkurrence fra modeller som Tesla Y og VW’s ID.4 og Skoda Enyaq iV.

Derfor har VinFast også en plan for at gøre bilen mere attraktiv for køberne. For i stedet for at betale fuld pris for batteriet og selv eje dem med risiko for nedslidning, så kan kunderne lease batteriet og i stedet betale et månedligt abonnement.

I USA vil det for eksempel betyde, at kunderne betaler månedligt 245 kroner for VF8, hvori der er inkluderet 500 km kørsel. Hvis man kører længere end de 500 km, så betales der cirka 75 øre per kilometer. Prisen er lidt højere for VF9. Det forventes, at lignende tilbud vil blive givet til europæiske kunder.

For at få endnu flere kunder i butikken vil amerikanske kunder også kunne vælge mellem at få tre års ubegrænset opladning via netværket Electrify Americas eller få en gratis hjemmelader.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Virker som om, VinFast har tænkt sig at gen-introducere et batterileasing-koncept Renault for længe siden har måtte opgive af mange gode grunde - det skal nok bli' godt :-)

  • 7
  • 3

Virker som om, VinFast har tænkt sig at gen-introducere et batterileasing-koncept Renault for længe siden har måtte opgive af mange gode grunde - det skal nok bli' godt :-)

Kinesiske NIO gør det samme. Så kan man købe en billigere bil og lease batteriet. Hos dem kan man dog så også f.eks. lease et større batteri i sommerferien og lave batteriskift i stedet for ladning.

Det lyder alt sammen smart, men jeg ville som købe nok være lidt skeptisk overfor om firmaet så findes om 5år og hvad min bil så evt. er værd, hvis det ikke gør. Og så lyder det lidt dyrt ud over de 500km, så det er måske mest for gamle folk der ikke kører i deres biler.

  • 11
  • 4

så det er måske mest for gamle folk der ikke kører i deres biler.

Hvis man ikke kører ret meget er det ikke smart at være tilsluttet et dyrt abonnement, det er nok snarere til dem der bor i byer med svag infrastruktur som pendler til arbejde, og dem der ved hvornår de skal langt.

Efter 2030 er det oplagt at gå skridtet viddere og i stedet for batteriet have et power modul.

Power modul: sammenbygget enhed hvor 90% af batteriet er erstattet af fuel cell og tank, det giver lavere pris, lavere vægt, og noget længere rækkevidde, der er allerede lavet tanke der kan rumme den dobbelte mængde brint, men som ikke kan fyldes hurtigt, i et power modul der bare skal være klar i morgen, kan vi yderligere fordoble den længere rækkevidde, og simplere da vi heller ikke skal tanke ved minus 40.

  • 2
  • 21

Der ser ud til at være tilstrækkelig kraft til at den kan følge morgentrafikken i de fleste storbyer, jeg synes de bør oplyse i kW i stedet for antallet af heste.

  • 1
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten