Ny elbil med 1.050 hk præsenteres i Las Vegas

I to år har den nyetablerede bilproducent Faraday Future holdt kortene tæt på kroppen. Men på CES-messen i Las Vegas er deres første salgbare elbil netop blevet afsløret.

Virksomheden har tidligere vist en konceptbil (FFZero1), men den nye bil, som kaldes for FF 91, kan nu reserveres ved at indbetale 5.000 dollars på Faraday Futures hjemmeside. Leveringen skulle starte i begyndelsen af 2018. Det endelige pris er ikke afsløret, men den må forventes at blive høj.

Det bliver skam også en bil med en række temmelig imponerende specifikationer, de glade købere kan skrive sig op til: Batteriet bliver på 130 kWh og det skulle, ifølge Faraday Future selv, være det mest kompakte elbilbatteri med den højeste energitæthed i verden. Efter den amerikanske testcyklus EPA skulle det give en rækkevidde på 604 km.

Læs også: Rigmand i milliardsatsning: Bygger elbiler i både Kina og USA

Opladningen kan ske via en 200 kW DC-opladningsystem, hvilket betyder, at der kan lægges 400 km ind i batterierne på en halv time. Batterierne leveres af LG Chem, som også forsyner GM’s Chevrolet Bolt med batterier.

FF91 er opbygget som en rummelig firepersonersbil. Især pladsen på bagsædet er rigelig, hvilket er noget man sætter pris på i Kina, hvor luksusbiler ofte køres af en chauffør. Illustration: Faraday Future
Sidespejle er blevet erstattet af kameraer. Andre bilproducenter har også eksperimenteret med denne løsning, blandt andet Audi i deres konceptbil e-Tron Quattro fra 2015. Illustration: Faraday Future
Et kamera i B-stolpen aflæser, hvem du er vha. ansigtsgenkendelse. Det kan både låse bilen op og tilpasse sæder, temperatur, musik og belysning til lige netop dig. Illustration: Faraday Future

Hurtigste elbil til dato

De 1.050 hk, som elmotoren er i stand til at levere, kan sende bilen af sted fra 0-96 km/t (0-60 mph) på bare 2,39 sekund. I praksis vil det betyde, at 0-100 km/t efter europæisk standard (hvor der ikke regnes med 'one-foot-rollout'), vil kunne nås på cirka 2,7 sekund. Faraday Future gør beskedent opmærksom på, at det er den hurtigste elbil til dato og dermed hurtigere end Teslas prestigemodel S P100D med Ludicrous-mode.

Læs også: Verdens batteriproduktion stiger og stiger

Bilen får firehjulsstyring, da bagakslen kan dreje 3,5 grader. Angiveligt bliver der også firehjulstræk, men det er ikke afsløret med sikkerhed. Faraday Future taler dog om, at bilen får mulighed for at fordele momentet mellem baghjulene, og at der vil være flere motorer. Det kan både betyde, at der er to motorer til baghjulene eller én motor til forakslen og en til bagakslen.

Masser af sensorer til selvkørende

Når det gælder de selvkørende egenskaber, er der allerede installeret rigeligt med hardware til at levere data. Ifølge Faraday Future skulle der være 10 kameraer (både inde og ude), 13 forskellige radarer, 12 ultralydssensorer og en 3D LIDAR.

En af de selvkørende features, som allerede er installeret, gør bilen i stand til selv at finde og parkere på en parkeringplads. Man stiger blot ud og trykker på en app, så kører bilen rundt og finder en parkeringsplads. Funktionen fungerer dog endnu kun på private parkeringspladser, som er i stand til at forsyne bilen med den nøjagtige position for den ledige plads.

Læs også: Mercedes vil udfordre Tesla med 500-km-elbil

Et kamera installeret i bilens B-stolpe bruges til at registrere, hvem du er, ved hjælp af ansigtsgenkendelse. Det låser bilen op og sætter sæderne i den position, som passer lige netop dig. Systemet kan også vælge den rette temperatur og aflæse dit humør, så du får den passende musik på anlægget.

Faraday Future oplyser meget lidt om bilens interiør. Men set udefra ser den faktisk ud til at være ret rummelig for passagerer, især på bagsædet. Flere medier spekulerer da også i, at designet er rettet mod det kinesiske marked, hvor luksusbiler ofte køres af en chauffør.

Problematiske udsigter

Spørgsmålet, som flere kommentatorer nu stiller, er, om Faraday Future overhovedet vil være i stand til at opfylde målet om at sælge den første bil i marts måned og starte en egentlig serieproduktion i 2018.

Fabrikken, hvor bilerne skal bygges, er endnu kun en flad mark, og virksomheden har hen over det seneste år kæmpet med ubetalte regninger, nøglepersoner, som har sagt op, og mangel på investorer.

Læs også: Elbil med et enkelt sæde og 1.000 hk afsløret på CES 2016

Bilen som blev vist på CES var heller ikke uden fejl. Journalister kunne se en temmelig ufærdig model, og da en af de selvkørende parkeringsfunktioner blev præsenteret, gik det ikke helt som producenten havde håbet på.

Enkelte journalister har været ude at køre korte ture i bilen og melder tilbage om en temmelig ufærdig bil.

Det bliver derfor spændende at se, om Faraday Future når i mål. Under alle omstændigheder er det imponerende, at de på bare to år har været i stand til at udvikle den bil, som blev præsenteret på CES.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

1050 HK = 772,8 kW Hvis den har et batteri på 100 kWh, så kan den, når den køre for fulde omdrejninger, tømme det helt på 7:46 min, så de mange HK skal nok gemmes til særligt festlige lejligheder, ellers løber man meget hurtigt tør for strøm.

  • 2
  • 9

Hvis den har et batteri på 100 kWh, så kan den, når den køre for fulde omdrejninger, tømme det helt på 7:46 min, så de mange HK skal nok gemmes til særligt festlige lejligheder, ellers løber man meget hurtigt tør for strøm.

På den anden side set, kan den vel gå fra nul til hundrede på et par sekunder, eller ca 500 gange på en opladning - bremser man ned hver gang og bilen gemmer energien i batteriet, er der sikkert til 750 gange "0 til hundrede".

Jeg vil tro, at de fleste er trætte af "festen", og glæder sig til at stige ud ved ladestikket.

  • 7
  • 0

[quote]Sidespejle er blevet erstattet af kameraer. Andre bilproducenter har også eksperimenteret med denne løsning, blandt andet Audi i deres konceptbil e-Tron Quattro fra 2015.[quote]

Når man nu alligevel, udskifter sidespejlene med kameraer, undrer det mig, at man ikke monterer kameraet længere fremme på bilen, for at mindske den blinde vinkel!

  • 2
  • 0

En sådan effekt er vel totalt irrelevant for enhver anvendelse af en personbil! Så hvad er formålet? Og en effekt som ingen kan forholde sig til giver vel heller ikke mening som markedsføring, medmindre man får stablet et formel-el på benene ved siden af formel 1? Slutmålet må vel være at sælge billige el-biler med f. eks. 30 kW til en masse kinesere som med tiden får mulighed for at anskaffe deres første bil, og her giver sådan en topmodel måske god mening ved at give noget prestige til varemærket når salgsmodellerne engang kommer på markedet, fuldstændig som da europæerne drømte om deres første bil i 50erne og 60erne!

Så hvis det handler om signaler til kommende kinesiske forbrugere så kan det give mening, og så må vi her i Vesten vel affinde os med at det er vigtigere end os. Og vi har jo benzinbiler og infrastruktur til dem så det beholder vi nok et stykke tid endnu, så mon ikke et egentligt gennembrud for elbiler må komme fra Kina. Der har jo været forsøgt forskellige former for markedsføring og salgsstrategier uden den store succes, først var der "småt er godt" hvor man slog på miljøvenlighed med Ellert og Kewet m. fl. nu er det så blærede sportsvogne som Tesla man forsøger sig med og så har man politisk forsøgt at favorisere elbiler og fået nogle få Renault, Citroen og Nissan på gaden, og senest har man i visse sekteriske miljøer begyndt at anvende betegnelsen "fossilbiler" for benzinbiler som antydning af at der skulle være noget forkert ved dem. Det man glemmer er vel at bilen i den grad er blevet en brugsting som forbrugerne ikke knytter nogen følelser til men blot forventer at den fungerer og dermed er det også blevet svært at lancere et nyt produkt der i princippet ikke kan mere end det man er vant til, snarere mindre!

  • 1
  • 10

Mener at kunne huske at en Bugatti Veyron tømmer benzintanken på noget der minder om 10 min med pedalen i bund. Den har vist aldrig fået hug for det.

  • 12
  • 1

En sådan effekt er vel totalt irrelevant for enhver anvendelse af en personbil! Så hvad er formålet?

Det tjener faktisk et vist formål, når vi taler elbil.

Enhver personbil er nødvendigvis forsynet med en bremseeffekt, som får 1.050 hk til at fremstå mormor-agtigt, og skal bremseenergien kunne genbruges, så er man nødt til at konvertere den til el-motoreffekt.

Nuvel, langt de fleste opbremsninger kræver ikke nær den effekt, og der skulle nødig i længden være meget bremseenergi at vinde i at udnytte effekten fra panik-opbremsninger.

Men jo mindre arbejde man må overlade til bremseklodserne, jo mere energi sparer man, og jo længere rækkevidde opnås derved på en fuld opladning.

Og da ekstra 100 kW elmotor ikke fylder meget, og er en relativt lille udskrivning ift resten af elbilen, tjener det netop ikke noget formål at spare på motoreffekten i en elbil.

Elbiler vil nok generelt få større motoreffekt end vi har været vant til med forbrændingsmotorer, når vi ser bort fra deciderede "city-biler".

  • 8
  • 1

Du mener: Prisen på motoren er forsvindende i forhold til prisen på batteriet?

Batteriet+resten af bilen forstås - men ja, også relevant ift batteriet alene.

Kan du genvinde 50% af din bremseeffekt, frem for kun 25%, så kan du opnå samme rækkevidde med 25% mindre batteri, og er der tale om batteri til en anstændig rækkevidde (+300 km), så er de ekstra 100 kW elmotor sandsynligvis betalt - både økonomisk, vægt- og materialemæssigt - uden jeg dog har regnet på det.

og ude i den verden jeg kender ville en motor på den størrelse da normalt være 10 kV, putter man mon det i en bil?

3-400 V.

Motoren (den bageste, hvis den har to) i en Tesla S fødes mig bekendt med 3x320 V op til 1.000-1.500 A, direkte fra inverteren, som er bygget sammen med motoren, så strømmen ikke skal sendes gennem kabler udenfor motor/inverter-enheden.

DC-siden fødes fra batteriet med op til 340 V, og hovedsikringen er på 640 A eller 1.300 A, alt efter om modellen har motor på én eller begge aksler.

  • 4
  • 1

"Og her er jo netop tale om en "city-bil", med ret lille batteri og motor, ift hvad man må forvente af en normal familie-combi i fremtiden."

Ok 170hk synes jeg nu ikke er en lille motor, men som du selv er inde på, så har en el "City" bil som i3 en lidt anden performens end en benzin "City" bil, ala Fiat Punto. E-Golf'en er også lige blevet opgraderet med en større motor, og jeg tror at fremtidens elbiler, store som små, vil have en effekt på 100kW+ Det kan ikke betale sig andet.

  • 3
  • 0

Hej.

Som sædvanlig er jeg meget interesseret i størrelsen af bilen.

Hvis oplysningerne overstående artikel på ING er korrekte, er der tale om en MEGET stor bil.

Bredden og højden er en del større end ved mange andre biler.

Længden er utrolig meget større end mange andre biler. Ifølge artiklen er bilen nemlig 525 cm lang. Til sammenligning er de små mikrobiler 350 cm plus minus nogle centimeter, mens flere versioner af VW Golf er ca. 425 cm lange. Og BMW 5 serie, Mercedes E, Audi A 6 og Tesla S, der jo alle er i taxi-størrelse, er i omegnen af 5 meter.

PÅ baggrund af alt dette tror jeg, at bilen i artiklen bliver en meget tung bil.

Spørgsmålet er, om man behøver at bruge så meget materiale til at lave en god bil. Jeg vil derfor hellere have en Opel Ampera E eller Renault Zoe, der begge fås med rimelig lang rækkevidde efter opladning. Men jeg er godt klar over, at en del mennesker ønsker større biler end Opel Ampera E og Renault Zoe.

Godt nytår.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 1

Spørgsmålet er, om man behøver at bruge så meget materiale til at lave en god bil. Jeg vil derfor hellere have en Opel Ampera E eller Renault Zoe, der begge fås med rimelig lang rækkevidde efter opladning. Men jeg er godt klar over, at en del mennesker ønsker større biler end Opel Ampera E og Renault Zoe.

Næh - man behøver jo ikke, med mindre det er det markedet efterspørger.

En Smart for Two har vel ligeså lang rækkevidde som en Mercedes 500, hvis ellers tanken er stor nok. Men til en køretur, hvor hele denne rækkevidde udnyttes, synes de fleste jo nok at Mercedes 500 er den rareste at køre i - og ville vælge den til formålet, hvis de havde råd.

Og ja, kørekomfort afhænger helt grundlæggende af vægt og akselafstand, så det er næppe sandsynligt at den samme komfort overhovedet kan opnås i en Smart for Two, med mindre vejen er 100% jævn.

  • 3
  • 1

Ok 170hk synes jeg nu ikke er en lille motor,

Dan - du har da helt ret. Jeg var lidt for hurtig da jeg tjekkede dens data, og fik kun fat i benzinmotorens effekt på 25 kW. ;o)

Min første tanke var at BMW åbenbart ikke er kommet udover den forældede måde at tænke elbil på - men 125 kW lyder jo meget mere fornuftigt til en effektiv elbil i den størrelse.

Jeg har for nyligt udskiftet min gamle Citroén C5 HDI med en ny(ere) af slagsen. Den vejer 1600-1700 kg og er forsynet med en godt 100 kW turbodiesel - hvilket den kører ganske fortræffeligt med, uden på nogen måde at være "drengerøvs-vild" - og det er jo ret sjældent jeg udnytter de 100 kW.

Men skulle en bil med samme proportioner være på eldrift, vil jeg mene at 200 kW eller mere ville være passende - netop for at kunne udnytte bremseenergien.

  • 1
  • 0

Kan du genvinde 50% af din bremseeffekt, frem for kun 25%, så kan du opnå samme rækkevidde med 25% mindre batteri

Da kun hvis bremsen bliver anvendt. Kør 300km på en motorvej og den vil ingen betydning have. På samme måde som start/stop på en moderne benzinmortor i dag stort set kun har effekt hvis man kører bykørsel - på motorvejen får du ikke flere km/l ud af din tank

  • 4
  • 1

Enhver personbil er nødvendigvis forsynet med en bremseeffekt, som får 1.050 hk til at fremstå mormor-agtigt, og skal bremseenergien kunne genbruges, så er man nødt til at konvertere den til el-motoreffekt.

Der findes ikke elbiler med batterier, der kan lads med 1000hk.

Der kunne være en anden grund til at have en stor motor. I nogle lande er der problemer med kidnapninger. Metoden er at blokere vejen, og den eneste måde at slippe på er at træde speederen i bund og vende vognen med en baghjulsudskridning, for at køre bort i fuld fart. Forsøger man sig med en pæn og ordenlig rykken frem og tilbage, sådan som man normalt ville gøre, så når kidnapperne at fange en. Limousine chauffører i de lande kan tricket.

  • 0
  • 3

Et andet synpunkt. Bilen præsenteres i USA som en konkurrent til Tesla (Tesla-killer), så det er jo klart at batteri, HK, antal kameraer og ikke mindst acceleration skal være bedre end det som Tesla kan i dag. Ting som man ikke kan bruge til noget som helst her på kanten af gennembrudet for el-bilen. Vi skal til at have mindre el biler til billige penge med en god rækkevide (i golf klassen - og gerne samme række vide som den tilsvarende benzin), så folk vælger den som deres primære bil

  • 3
  • 1

Et andet synpunkt. Bilen præsenteres i USA som en konkurrent til Tesla (Tesla-killer), så det er jo klart at batteri, HK, antal kameraer og ikke mindst acceleration skal være bedre end det som Tesla kan i dag. Ting som man ikke kan bruge til noget som helst her på kanten af gennembrudet for el-bilen. Vi skal til at have mindre el biler til billige penge med en god rækkevide (i golf klassen - og gerne samme række vide som den tilsvarende benzin), så folk vælger den som deres primære bil

Ja, jeg er også temmelig skuffet over hvad det er Faraday Future har at vise frem, efter de udmeldinger du har været ude med. Her er der da bestemt ikke tale om at revolutionere bilindustrien.

Der er allerede et hav af "Tesla killers" på vej. Det er meget "been there, done that". Mange producenter er allerede forbi "Tesla killer" stadiet og på vej almindelig familiebiler (Opel Ampera-e kan allerede købes). Efter de udmeldinger Faraday Future er kommet med, så havde jeg regnet med noget der kunne konkurrere med Opel Ampera-e, bare 5.000-10.000 $ billigere.

  • 5
  • 1

Hej Søren.

Jeg kendte ikke en Mercedes 500, så jeg googlede nogle billeder af den. Umiddelbart ligner det en stor bil på størrelse med de nuværende Mercedes C og Mercedes E. Det vil sige en bil i Taxa-størrelse.

I modsætning til Mercedes 500 er en Smart For Two en utrolig lille bil. Hvis jeg husker rigtigt var første version af Smart For Two cirka 250 cm lang mens en senere version var 270 cm lang. Så Smart For Two er jo langt, langt mindre end elbilerne Opel Ampera E og Renault Zoe, som jeg skrev om. Så Smart For two er vel ikke relevant i denne debattråd.

Den store elbil, som INGs artikel handler om, er uden al tvivl meget tung.

Sidste år startede jeg en tråd her på ING under overskriften " Er VW e Golf mere grøn end en Tesla ? ". Der bruges mindre energi på at flytte en VW E Golf end en stor og tung version af Tesla S . Så man skal bygge færre vindmøller hvis folk kører rundt i VW e Golf fremfor version af Tesla S. I forlængelse af dette kan man spørge, om en VW e Golf er mere grøn end den bil, som INgs artikel handler om ?

https://ing.dk/debat/vw-e-golf-mere-groen-...

Det kan selvfølgelig være positivt at have længere rækkevidde end en Vw eGolf. Så nogle personer vil nok hellere have en Tesla eller bilen fra Ings artikel end en Vw e Golf.

God weekend

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Hej Søren.

Jeg kendte ikke en Mercedes 500, så jeg googlede nogle billeder af den. Umiddelbart ligner det en stor bil på størrelse med de nuværende Mercedes C og Mercedes E. Det vil sige en bil i Taxa-størrelse.

I modsætning til Mercedes 500 er en Smart For Two en utrolig lille bil.

Mercedes 500 CSL er 3 gange så tung og udleder 4-5 gange så meget CO2 som en Smart ForTwo Diesel.

Min kommentar var til dit spøgsmål om man "behøver" at bruge så meget materiale, for at lave "en god bil" - uden du specificerede hvad "en god bil" er - men fortsatte at du hellere vil køre i en Renault Zoe end den omtalte (ret store) konceptbil.

Det forekommer jo fordomsfuldt at du allerede har bestemt dig for hvilken bil du helst vil have, når du næppe har prøvet nogen af dem, så jeg forsøgte blot at gøre forståeligt hvorfor de fleste nok ville foretrække en stor tung bil, frem for en lille let, hvis oplevelsen af at køre i dem er kriteriet for valget.

NB; Min kone og jeg har kørt fra Firenze til Rom i ét stræk i en Smart ForTwo Diesel. En tur på små 300 km. Det var et helvede! Til gengæld var den perfekt inde i de to byer.

Da vi parkerede foran hotellet i Rom, spurgte portieren undrende om vi var kørt hele vejen fra Firenze ... I DEN DER ???

Næste gang vores ferietur måtte inkludere et sådant stræk, lejer vi bestemt bil med større masse og større akselafstand - om min nærighed nok forbyder at det bliver en Mercedes 500.

Vores ferieture foregår dog helst for sejl, med en CO2-udledning på 0 g/sømil. ;-)

  • 0
  • 0

Lidt off-topic:

Har sommetider tænkt at en tur til Italien må være en nærdødsoplevelse for de ivrigste elbiltilhængere/CO2-fobiske. Fruen og jeg holder meget af Italien, især den nordlige del. Trafikken glider forbløffende godt selvom asfalten skal dels af mange. Italienerne har bare en bedre vilje til at det hele skal kunne lade sig gøre, modsat den danske rethaveriske attitude. Jeg elsker at køre i Italien, - lige efter mit hovede :-) I Italien er der en særdeles bredt udvalg af biler og tohjulede. Masser af knallerter, som ville drive en ærkedansker til vanvid ! Scootere, motorcykler oghvadharvi. Bilerne er i overvejende grad drevet af diesel, så enhver elbil-nørd og flere jeg kunne nævne må korse sig. Vi var sidst dernede i september og i løbet af en uge (og 1420 kilometer i lejet bil!) så jeg kun 2 elbiler. Den ene var en kommunal "frø", den anden var vist en udenlandsk Tesla. Vi var på kunstmuseum i Arese, St'Agata, Modena og Maranello. Ikke vores sidste tur til støvlelandet.

  • 1
  • 0

Har sommetider tænkt at en tur til Italien må være en nærdødsoplevelse for de ivrigste elbiltilhængere/CO2-fobiske.

Bilerne er i overvejende grad drevet af diesel, så enhver elbil-nørd og flere jeg kunne nævne må korse sig.

Nu anser jeg mig selv for lidt af en elbil-nørd, men jeg anser ikke mig selv for hverken spirituel eller religiøs Jeg prøver så vidt muligt heller ikke at prædike.

Jeg er til gengæld umådelig fascineret af elbilens lynhurtig speederrespons og hurtige acceleration sammenholdt med den eminente effektivitet, der gør at jeg kan køre gange 3+ længere på en kWh el end en diesel kan på 1 kWh dieselolie.

Eller sagt på en anden måde Det er fedt at kunne køre ”røddent” uden at det koster nævneværdigt ekstra på økonomien

Hvis jeg skulle en tur til Italien med familien, ville jeg tage elbilen til Flensborg, og så leje en fed diesel, der kunne bringe mig med 150kmh+ ned igennem Tyskland, og ellers slappe af og nyde min ferie i Italien. Med en Tysk lejebil behøver jeg heller ikke at bekymre mig om Tysk motorvejsafgift.

Når alt det er sagt, så er der vel ikke noget ”galt” i at vælge den teknologi der er mest skånsomt mod miljøet lokalt og globalt.

Jeg synes det er lidt mærkeligt at nogen debatører fuldstændig afviser elbilen som et alternartiv til diesel/benzin bilen, fordi den med al vold og magt, skal kunne akkurat det samme som diesel/benzin biler.

Elbilen har sine ulemper, men den har også sine klare fordele. For mig overgår fordelene klart ulemperne, og jeg er blevet afhængig af den køredynamik som elbilen giver mig, så jeg kan ikke se mig i en diesel/benzin bil medmindre det bliver en hybrid ala BMW 330e. Men den koster det dobbelte at købe, ca det dobbelte at køre i, og det 3 dobbelte at vedligeholde, så jeg tror godt jeg kan ”æde” nogle timer, årligt ved hurtigladestandere, og så nøjes med min BMW i3.

  • 0
  • 0

Hej Søren.

Jeg har læst dit indlæg. Det var spændende og interessant at læse.

Ja at sejle i en båd med sejl må være meget miljøvenlig :-)

Jeg tror ikke, at jeg har fordomme indenfor trafik. Men jeg har meninger indenfor emnet. Du skriver, at jeg nok ikke har prøvet nogen af de nævnte biler. Det har jeg følgende svar til.

MERCEDES . Jeg har ikke prøvet at køre i Mercedes 500 CSL. Men jeg har kørt flere gange som passager i Mercedes C og Mercedes E. Disse 2 er i nogenlunde samme størrelse som Mercedes 500 CLS. Jeg har læst en del artikler om de versioner af Mercedes C og Mercedes E, som er kommet gennem årene. Og så har jeg læst om den dyre Mercedes S, som jeg kalder "ministerbil-klassen". Denne findes også i en 500 udgave.

SMART FOR TWO. Jeg har devsærre ikke prøvet at køre i en Smart For Two. Jeg siger desværre, da jeg har været meget interesseret i Smart For Two. Jeg har læst meget om de forskellige versioner af gennem årene. Så jeg ved mere om disse versioner end de fleste andre danskere. Jeg har jo arbejdet med mine egne idder til 1- og 2-personeres fartøjer. Og i den forbindelse har jeg beskæftiget mig en del med tidligere og senere versioner af Smart For Two på det teoretiske plan. Og jeg har flere gange standset op og kigget ind i bilen, hvis den holder i en parkeringsbås.

ELBILEN RENAULT ZOE. Nede på min arbejdsplads har der stået cirka 15 Renault Zoe. De skulle senere ud til ansatte i Odense Kommune. Og nede hos os har vi nogle "mekanikere", som sætter disse elbiler i stand på "værkstedet", hvis der er noget i vejen med dem. Jeg har snakket om Renault Zoe og biler med en af "mekanikerne" flere gange. Og jo jeg har været ud at køre i en Renault Zoe. Men det var som passager, hvor en af "mekanikerne" kørte bilen.

Jeg har igennem mange år læst artikler med tests af mange biler, hvor de skriver om køreegenskaber, forbrug af brændstof, plads på bagside m.m.

Jeg er ikke sikker på, at de fleste mennesker vil vælge en 425 cm lang bil fremfor en mindre bil.

Hvad er en "god bil" er i min verden ? Det er svært at svare på. En Lamborghini Sportsvogn er på en måde en god bil. En Mercedes E er på en måde en god bil. Men set ud fra en af mine andre synsvinkler er de mest miljøvenlige biler gode biler, dersom de er 375-425 cm lange. De kan også være lidt længere end det.

https://www.renault.dk/biler/personbiler/n...

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten